Bergop door de binnenbocht:
- Ga naar eerste
- Tracht zoveel mogelijk info over de komende bocht en tegenliggers te verzamelen
- Probeer bij aanvang binnen je eigen vak te blijven, zeker als je te weinig zicht had op eventuele tegenliggers
- Begin zo wijd mogelijk, liefst binnen je eigen vak.
- Zorg ervoor dat je nog voor de draai al aandrijving hebt, dus dat de motor voorwaarts rijdt (en niet rolt met ingetrokken koppeling)
- Kijk als een gek de goeie kant uit, daar waar je wilt uitkomen. Heel veel kans dat je niet anders kan dan "blind" kijken (da's gewoon "blik op oneindig" maar dan w?l in de goeie richting !) omdat je letterlijk tegen het wegdek aankijkt. Dat durft in de oksel van een ouwerwets scherpe haarspeldbocht wel eens 45? of stijler te zijn ! ! !
- Stuur de moto de kant uit waar je naar toe wilt.
- Tracht op je eigen vak te blijven, zeker als je onvoldoende zicht hebt op tegenliggers
- Laat de motorfiets zichzelf naar boven trekken en hou alles rustig in balans
- Goed kijken is en blijft het belangrijkste ! Laat je blik niet afleiden door een aankomend voertuig!
Haarspeldbochtentechniek....
Re: Haarspeldbochtentechniek....
Bergaf
- is bijna geheel gelijk met bergop, dus op voorhand de goeie versnelling kiezen, zoveel mogelijk info verzamelen en daarop beslissen welk traject je gaat proberen volgen (vooral op voorhand beslissen waar exact je wenst uit te komen is belangrijk)(probeer altijd zo ver mogelijk van de buitenkant weg te blijven, daar rijden de anderen !)
- hou echter wel je gas toe, want je bent bergaf aan 't gaan en dus rol je vanzelf in de goeie richting
- controleer je afdalingssnelheid met een slepende achterrem totdat je ?cht het gevoel hebt dat je weer op de gas kan gaan. Dit zal hoogstwaarschijnlijk pas na twee derde of driekwart van de bocht zijn!
- Accelereer dus pas uit wanneer je echt weet dat je de goeie richting uitgaat.
- is bijna geheel gelijk met bergop, dus op voorhand de goeie versnelling kiezen, zoveel mogelijk info verzamelen en daarop beslissen welk traject je gaat proberen volgen (vooral op voorhand beslissen waar exact je wenst uit te komen is belangrijk)(probeer altijd zo ver mogelijk van de buitenkant weg te blijven, daar rijden de anderen !)
- hou echter wel je gas toe, want je bent bergaf aan 't gaan en dus rol je vanzelf in de goeie richting
- controleer je afdalingssnelheid met een slepende achterrem totdat je ?cht het gevoel hebt dat je weer op de gas kan gaan. Dit zal hoogstwaarschijnlijk pas na twee derde of driekwart van de bocht zijn!
- Accelereer dus pas uit wanneer je echt weet dat je de goeie richting uitgaat.
Re: Haarspeldbochtentechniek....
Zoals het forum-opperhoofd hierboven weet te vertellen, zo voel ik het ook aan.
Het 'verdomde' probleem met scooters is natuurlijk ... geen motor-rem.
wreed ambetant om bergaf de bochten te nemen en de snelheid aan te passen voor je bocht.
Mijn geprefereerde volgorde
1) bergop buitenkant
2) Bergop binnenkant
3) Bergaf buitenkant
4) bergaf binnenkant
binnenkant ... steeds opletten/anticiperen voor tegenliggers
Het 'verdomde' probleem met scooters is natuurlijk ... geen motor-rem.
wreed ambetant om bergaf de bochten te nemen en de snelheid aan te passen voor je bocht.
Mijn geprefereerde volgorde
1) bergop buitenkant
2) Bergop binnenkant
3) Bergaf buitenkant
4) bergaf binnenkant
binnenkant ... steeds opletten/anticiperen voor tegenliggers
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: Haarspeldbochtentechniek....
Dat is nu het eeuwige probleem bij die bergen. Bergop is zo plezant maar je moet steeds weer naar beneden .
Dat ze daar nu nog niets op gevonden hebben ze vliegen verdomme zelfs naar de maan
Dat ze daar nu nog niets op gevonden hebben ze vliegen verdomme zelfs naar de maan
Re: Haarspeldbochtentechniek....
grease up your baby for a ball on the hill
-
- Posts: 652
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Re: Haarspeldbochtentechniek....
Tof, als ik dat zo bezie, deed ik dat zo slecht nog niet, qua snelheid dan....
Qua souplesse is er wel nog wat werk aan de winkel!
Qua souplesse is er wel nog wat werk aan de winkel!
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Re: Haarspeldbochtentechniek....
dat "ziet" er simpel uit
Zal in 't echt wat anders zijn, naar boven moet nog minofmeer te doen zijn, maar naar beneden (herinner me reis naar Oostenrijk toen ik 8 was, wandelen bergop, maar dierf niet meer terug naar beneden, hoe dat dan afgelopen is weet ik niet meer, maar mijn ozo kindvriendelijke pa zal me wel een duwtje gegeven hebben, anders zat ik hier nu niet )
zoiets kijk (maar niet met een tas koffie in uw handen )[url]
sig nature
Re: Haarspeldbochtentechniek....
Bingo...gewoon het feit dat ge al hoger staat met uw voorwiel...of heeft het er mee te maken dat ik al vertrek met de voorvering ver uitgeveerd en en achtervering meer ingeveerd
Hij was precies nog op zijn gemakske bezigopletten kinders, de meester doet het efkes voor
Nil volentibus arduum
Re: Haarspeldbochtentechniek....
ha ja, 't moest educatief verantwoord zijn h?
grease up your baby for a ball on the hill