Haarspeldbochtentechniek....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Post by diskeletloetje »

gisteren dus voor den eerste keer haarspelbochten gedaan, met het nodige gevloek en geklungel, al ben ik niet op mijn muil gegaan....
Nu mijn vraag: hoe doet ge dat het best?
Ikweet het: door een bochtenstage te doen Image
Hoe doe ik het: zo wijd mogelijk pakken (op mijn rijvak), in eerste of tweede vitesse en ver kijken maar ik kom precies niet toe en kom dus steeds op het andere rijvak terecht in mijnen draai. Pepijn zegt dat em kijkt of er iets afkomt en gebruikt dus de volledige breedte van de weg (dus op het andere rijvak), als dat mogelijk is, maar dat vind ik precies wat gevaarlijk.
Dus: oedoededa?
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Muug
Posts: 11766
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Muug »

Om te beginnen moet je een onderscheid maken tussen haarspeldbochten bergop en bergaf. En dan heb je nog eens een verschil in moeilijkheidsgraad tussen die waarbij je op 't buitenvak zit en die waarbij je op 't binnenvak zit.

Eerst die bergop op 't buitenvak
- da's de makkelijkste situatie aangezien je bocht op zijn breedst is en aangezien de moto niet bergaf kan gaan rollen
- Goed op voorhand vertragen
- Maken dat ge in eerste of tweede zit. Hangt wat af van de moto. Het moet een vitesse zijn die u voldoende traktie geeft om u door den bocht te trekken zonder schakelen
- Op voorhand zo goed mogelijk kijken waar het naar toe gaat. Hoe beter ge het traject ziet, hoe meer info ge kunt verzamelen en dat gaat u een zeker gevoel geven.
- Zo breed mogelijk beginnen
- Op het moment dat ge "afdraait" absoluut niet meer kijken naar den buitenkant, maar enkel naar waar ge wilt uitkomen. Dat gaat dus willen zeggen dat ge uw hoofd maximaal gaat moeten verdraaien in de goeie richting. Ge moet u zeker niet schromen om heel uw bovenlichaam zoveel mogelijk mee te draaien in de goeie richting. Heel uw bovenlijf gaat dus tamelijk sterk getordeerd zijn in de richting waarnaar ge toe wilt rijden.
- op het moment dat ge "afdraait" moet ge een constante en stuwende aandrijving hebben. Ge wilt onder uw kont ne moto hebben die stabiel aanvoelt en die vooruit wilt gaan. Dat is een h??l slecht moment om daar en dan uwe gas te beginnen toedraaien en de koppeling in te trekken en nog van die stoten die de aandrijving verstoren.
- Ge doet met uw stuur het nodige om de moto te laten rijden in de richting waarnaar ge aan 't kijken zijt. Heb geen vrees om die moto wat schuin te laten gaan, het is per slot van rekening een bocht! Bovendien is een motorfiets die een constante stuwende aandrijving heeft z??r rustig en heel controleerbaar inkantelbaar. Hij zal op geen enkel moment u 't gevoel geven dat hij gaat omvallen. Zo hij toch die indruk geeft, geeft dan druk op je buitenpedaal. Die tegendruk genereert ook een enorme hoeveelheid stabiliteit. En nen afgeschuinde/ingekantelde moto heeft een kortere draaicirkel, dus ge gaat veel verder van de kant blijven zo.
- Stuur al afdraaiende de moto naar waar ge kijkt en draai de gas lichtjes open doorheen heel de bocht. Zo heel licht versnellend krijgt de moto een enorme stabiliteit en dat geeft een goed gevoel en enorm veel zelfvertrouwen.
- Pas het principe toe van 1) lang aan de buitenkant te blijven en 2) pas in te sturen als je een perfect zicht hebt op de weg na de haarspeldbocht. Zo blijf je lekker lang weg van obstakels en blijft de bochtenstraal lekker lang groot.
- Als alles klopt, dan ga je een moto hebben die perfect controleerbaar is in elke fase van die haarsrpeldbocht. Mocht er dan een tegenligger opduiken dan ga je probleemloos wat kunnen bijremmen (achterrem!) of wat gas lossen of wat meer of minder bijsturen.

Bon, en nu gaan werken zie. De rest volgt wel.

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by zappa »

Ik ga dat hier nog een paar keer komen lezen, van buiten leren en dan proberen te onthouden, want mijne man wil volgend jaar naar Zwitserland Image
sig nature

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by vet on wheels »

Ik ga dat hier nog een paar keer komen lezen, van buiten leren en dan proberen te onthouden, want mijne man wil volgend jaar naar Zwitserland Image
Best is gaan oefenen in d'Ardennen , ge moet uwe nek bijna zeer doen, zo scheef moet ge schuins achteruit kijken... Image
1 ding : in den donker is da ni simpel.... Image

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Cotthem »

Om nog maar te zwijgen als ge twee geroutineerde idioten (zowel in het idioot zijn als in het rijden) op ne ktm moet volgen in haarspeldbochtjes, in een ver vreemd land en dan nog op noppen, wetende dat dat ver land nie in de gps zit, en de landkaart van dat verre vreemde land ergens thuis ligt.

Image
"...the path is the destination"

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by diskeletloetje »

Om nog maar te zwijgen als ge twee geroutineerde idioten (zowel in het idioot zijn als in het rijden) op ne ktm moet volgen in haarspeldbochtjes, in een ver vreemd land en dan nog op noppen, wetende dat dat ver land nie in de gps zit, en de landkaart van dat verre vreemde land ergens thuis ligt.

Image
't Zijn de stommiteiten waar ge achteraf nog het meeste plezier aan beleeft h?, troost u, ik ben hier zaterdag vertrokken en kwas mijn papieren thuis vergeten, geen rijbewijs, verzekering, nietmendalle...Enkel mijn DATSkaart en geld had ik mee Image Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Cotthem »

Om nog maar te zwijgen als ge twee geroutineerde idioten (zowel in het idioot zijn als in het rijden) op ne ktm moet volgen in haarspeldbochtjes, in een ver vreemd land en dan nog op noppen, wetende dat dat ver land nie in de gps zit, en de landkaart van dat verre vreemde land ergens thuis ligt.

Image
't Zijn de stommiteiten waar ge achteraf nog het meeste plezier aan beleeft h?, troost u, ik ben hier zaterdag vertrokken en kwas mijn papieren thuis vergeten, geen rijbewijs, verzekering, nietmendalle...Enkel mijn DATSkaart en geld had ik mee Image Image
Altijd leuk om lezen dat er nog grotere idioten dan mij bestaan Image

Vertel voort Loetje ...... Image
"...the path is the destination"

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by petervdc »

Altijd leuk om lezen dat er nog grotere idioten dan mij bestaan Image

Vertel voort Loetje ...... Image
Tuurlijk da, maar van ons is da met momenten Image Image Image
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3437
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Blackbert »

Om nog maar te zwijgen als ge twee geroutineerde idioten (zowel in het idioot zijn als in het rijden) op ne ktm moet volgen in haarspeldbochtjes, in een ver vreemd land en dan nog op noppen, wetende dat dat ver land nie in de gps zit, en de landkaart van dat verre vreemde land ergens thuis ligt.

Image
you rang mylord? Image
die landkaart zat in mijn tanktas. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11766
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Muug »

Bergop door de binnenbocht:

- Ga naar eerste
- Tracht zoveel mogelijk info over de komende bocht en tegenliggers te verzamelen
- Probeer bij aanvang binnen je eigen vak te blijven, zeker als je te weinig zicht had op eventuele tegenliggers
- Begin zo wijd mogelijk, liefst binnen je eigen vak.
- Zorg ervoor dat je nog voor de draai al aandrijving hebt, dus dat de motor voorwaarts rijdt (en niet rolt met ingetrokken koppeling)
- Kijk als een gek de goeie kant uit, daar waar je wilt uitkomen. Heel veel kans dat je niet anders kan dan "blind" kijken (da's gewoon "blik op oneindig" maar dan w?l in de goeie richting !) omdat je letterlijk tegen het wegdek aankijkt. Dat durft in de oksel van een ouwerwets scherpe haarspeldbocht wel eens 45? of stijler te zijn ! ! !
- Stuur de moto de kant uit waar je naar toe wilt.
- Tracht op je eigen vak te blijven, zeker als je onvoldoende zicht hebt op tegenliggers
- Laat de motorfiets zichzelf naar boven trekken en hou alles rustig in balans
- Goed kijken is en blijft het belangrijkste ! Laat je blik niet afleiden door een aankomend voertuig!

User avatar
Muug
Posts: 11766
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Muug »

Bergaf

- is bijna geheel gelijk met bergop, dus op voorhand de goeie versnelling kiezen, zoveel mogelijk info verzamelen en daarop beslissen welk traject je gaat proberen volgen (vooral op voorhand beslissen waar exact je wenst uit te komen is belangrijk)(probeer altijd zo ver mogelijk van de buitenkant weg te blijven, daar rijden de anderen !)
- hou echter wel je gas toe, want je bent bergaf aan 't gaan en dus rol je vanzelf in de goeie richting
- controleer je afdalingssnelheid met een slepende achterrem totdat je ?cht het gevoel hebt dat je weer op de gas kan gaan. Dit zal hoogstwaarschijnlijk pas na twee derde of driekwart van de bocht zijn!
- Accelereer dus pas uit wanneer je echt weet dat je de goeie richting uitgaat.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by fore »

Zoals het forum-opperhoofd hierboven weet te vertellen, zo voel ik het ook aan.

Het 'verdomde' probleem met scooters is natuurlijk ... geen motor-rem. Image
wreed ambetant om bergaf de bochten te nemen en de snelheid aan te passen voor je bocht.

Mijn geprefereerde volgorde

1) bergop buitenkant Image Image
2) Bergop binnenkant Image
3) Bergaf buitenkant Image
4) bergaf binnenkant Image Image

binnenkant ... steeds opletten/anticiperen voor tegenliggers Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by kirikoe »

Dat is nu het eeuwige probleem bij die bergen. Bergop is zo plezant Image maar je moet steeds weer naar beneden . Image Image

Dat ze daar nu nog niets op gevonden hebben ze vliegen verdomme zelfs naar de maan Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3437
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Blackbert »

grease up your baby for a ball on the hill

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by diskeletloetje »

Tof, als ik dat zo bezie, deed ik dat zo slecht nog niet, qua snelheid dan.... Image
Qua souplesse is er wel nog wat werk aan de winkel!
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by zappa »

dat "ziet" er simpel uit Image
Zal in 't echt wat anders zijn, naar boven moet nog minofmeer te doen zijn, maar naar beneden Image (herinner me reis naar Oostenrijk toen ik 8 was, wandelen bergop, maar dierf niet meer terug naar beneden, hoe dat dan afgelopen Image is weet ik niet meer, maar mijn ozo kindvriendelijke pa zal me wel een duwtje gegeven hebben, anders zat ik hier nu niet Image )

zoiets kijk (maar niet met een tas koffie in uw handen Image )[url]
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Haarspeldbochtentechniek....

Post by Raketman »

of heeft het er mee te maken dat ik al vertrek met de voorvering ver uitgeveerd en en achtervering meer ingeveerd
Bingo...gewoon het feit dat ge al hoger staat met uw voorwiel...
Hij was precies nog op zijn gemakske bezig Image
Nil volentibus arduum

Post Reply