Wat ze er allemaal niet door laten....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Blackbert »

ja, maar om de 10 jaar graag....Trouwens, het is niet omdat iemand zich voorbeeldig gedraagt op het examen, dat het daarom een goeie chauffeur is...
Dat ze alvast eens beginnen met mensen die grove fouten maken (onder invloed rijden,vluchtmisdrijf, onverzekerd rondbollen, enz...) hun rijbewijs af te pakken en deze opnieuw hun proeven te laten doen....En voor de rest ben ik van het principe vrijheid= blijheid, we leven hier al meer dan genoeg in een land met overdreven regelneverij en opgestoken vingertjes...
Allemaal juist. En ik doe ook wel eens stoten waarbij mijn stemmetje zegt "goe bezig jong". Meestal wanneer ik het gepruts voor, achter en naast mij grondig beu ben. Maar toch. Mijn vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Ongeveer. (BMW-rijders moeten iets meer inleveren)
Vroeger, toen alles nog beter was, kon je gewoon je rijbewijs afhalen in 't gemeentehuis. Mijn bomma heeft er ook 1, nooit achter 't stuur gezeten. Als ik die verhalen hier lees is er precies nog niet veel veranderd. Alleen de prijs. En de situatie op de baan.
Een voertuig besturen is een kunde, een continu leerproces. Een piloot moet op regelmatige basis zijn kunde bewijzen of hij vliegt niet meer. Waarom een chauffeur niet? Die wordt trouwens, in tegenstelling tot een piloot, niet constant begeleid terwijl hij toch veel meer zaken in 't oog moet houden.
Zoals bij alle vaardigheden zijn er mensen die er absoluut geen aanleg voor hebben, maar als je geen rijbewijs hebt ben je een loser. En daar wordt bij het examen precies ook rekening mee gehouden.
De gevolgen van dat beleid worden dan maar aangepakt door meer stupide regeltjes en repressie.

Survival of the fittest. Diegenen met het beste inzicht, voertuigcontrole en instincten overleven. Al de anderen hebben vroeg of laat prijs. Triestig.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by zappa »

maar dan heb je 't alleen over de sukkel categorie,(zullen eerder voorzichter zijn?) die misschien wel hulp kunnen gebruiken, maar de "ik ben best (beter/vlugger)" categorie,(die veel risico's nemen soms ten koste van anderen) vind ik persoonlijk ook ne goede tik op de vingers mogen krijgen, terwijl die dan op een her examen vast ineens door zijn.
Image
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Blackbert »

Laat zo'n evaluatietest, theorie en praktijk, eens ineensteken door ervaren instructeurs. Wedden dat de addertjes onder het gras de Jannekes ook de das omdoen?

Allee, een tijdje geleden hebben we eens het proefparcours voor de maneuvers kunnen doen. zonder examenstress. Ik was ook niet foutloos. En al eens geprobeerd om online zo'n theorietest af te leggen? Ikke wel. niet gebuisd, maar toch een aantal twijfelgevallen. Geef daar bovenop de verkeerspolitie de mogelijkheid om de sukkels en macho's van de weg te plukken ipv achter een camera te zitten suffen en we schieten al een eind op. (te beginnen met zij die denken dat het rechtervak alleen voor +3,5ton is)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Cotthem »

Laat zo'n evaluatietest, theorie en praktijk, eens ineensteken door ervaren instructeurs. Wedden dat de addertjes onder het gras de Jannekes ook de das omdoen?

Allee, een tijdje geleden hebben we eens het proefparcours voor de maneuvers kunnen doen. zonder examenstress. [color=#BF0000:tobzf5cx]Ik was ook niet foutloos[/color:tobzf5cx]. En al eens geprobeerd om online zo'n theorietest af te leggen? Ikke wel. niet gebuisd, maar toch een aantal twijfelgevallen. Geef daar bovenop de verkeerspolitie de mogelijkheid om de sukkels en macho's van de weg te plukken ipv achter een camera te zitten suffen en we schieten al een eind op. (te beginnen met zij die denken dat het rechtervak alleen voor +3,5ton is)
Image

Da verandert gans mijn beeld over u

Image

Image ........Naar wie moet ik nu opkijken.....

Image


Image
"...the path is the destination"

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Kwakkel »

ja, maar om de 10 jaar graag....Trouwens, het is niet omdat iemand zich voorbeeldig gedraagt op het examen, dat het daarom een goeie chauffeur is...

[color=#804000:jbxcxiit]nee dat is waar, aan de mentaliteit van bestuurders kunt ge weinig doen, maar ik zie dagelijks mensen echt sukkelen met maneuvers, mensen die totaal geen inzicht hebben in't verkeer. Als die mensen al eens er vantussen zouden zijn, of beter, zelf zouden toegeven dat ze brokkepiloten zijn en zich gaan bijscholen, dat zou al een pak schelen[/color:jbxcxiit]

Dat ze alvast eens beginnen met mensen die grove fouten maken (onder invloed rijden,vluchtmisdrijf, onverzekerd rondbollen, enz...) hun rijbewijs af te pakken en deze opnieuw hun proeven te laten doen....

[color=#BF4000:jbxcxiit]heel juist, maar dat doen ze toch al? Nu wel alleen maar in extreme situaties, maar mijn ex-collega heeft dat zowel voor de auto als voor zijne moto aan zijn been, moet opnieuw rijbewijs afleggen, theorie en praktijk[/color:jbxcxiit]
En voor de rest ben ik van het principe vrijheid= blijheid, we leven hier al meer dan genoeg in een land met overdreven regelneverij en opgestoken vingertjes...

[color=#BF4000:jbxcxiit]kan ik deels inkomen. We leven idd in een land vol regels en pakweg 70% van de regels zijn belachelijk of nutteloos. Maar ik denk niet dat het verkeer iets is waar we licht over mogen gaan. Tenslotte moet ge geen rijbewijs hebben om een slachtoffer te worden. Iedereen gebruikt de openbare weg, en dan is't wel nuttig om mensen te hebben die een voertuig GOED kunnen besturen. Ze zeveren altijd maar dat de ongevallen zullen dalen door de flitscontroles enzo. Pff, ja, ge filtert er een klein deel van de ongevallen met overdreven snelheid uit. Maar wat met de ongevallen waarvan de oorzaak een inschattigsfout was, of een paniekreactie? We lachen soms met filmpjes waar ge ziet dat een bestuurder gas bijgeeft i.p.v. remt. haha en hoho vanachter ons scherm en gelukkig worden zo'n dingen gefilmt op een parking zonder al te veel brokken. Maar ik wil het nooit meemaken dat iemand probeert te parkeren, gas bijgeeft en iemand meemaait op't voetpad. En ik ben er zeker van dat dit dagelijks voorkomt. In verschillende situaties. parkeren, afslaan, oversteken, voorbijsteken, fillerijden,... Dat zijn de mensen die er vantussen moeten, ongeacht leeftijd. hoewel 't merendeel van de wittepermanentkapselgeneratie wel 't talrijskst zal zijn[/color:jbxcxiit]
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Kwakkel »

Moesten ze eens via duidelijke filmtjes sommige veel "vergeten" verkeersregels op tv uitzenden, dan evenveel herhalen als fc de kampioenen, d'r zouden velen hunne cent vallen dat ze al lang niet goed bezig zijn. (Of via een folder in de bus)

Bij vb 2 ongevallen/jaar terug naar een "opfrissing" / defensief rijden cursus ?

Als ik er teveel met mijn klak naar smijt, vlieg ik buiten ik let wel op in't verkeer, ook voor een ander zijn fouten Image
Zoals in engeland, daar zenden ze (soms erg schokkende) filmpjes uit die ne normale mens zijne cent wel doet vallen.
Hier heeft die dr. beaucourt dat ook eens gedaan in scholen d.m.v. foto's van echte ongevallen. Maar men vond dat erover en dat kon echt niet en blabla. Effect was dus nul en die mens is ermee gestopt.

We hadden trouwens een programma over 't verkeer: "kijk uit" . Maar ten eerste is dat zo belachelijk gemaakt, acteer en presentatietallent van nog een lager niveau als pakweg "familie". Ten tweede zenden ze dat op een uur uit waar geen kat (die er wat aan zou kunnen hebben) het kan zien want dan zit ge nog op uw werk of ge zijt onderweg, of ge zijt aan uw eten bezig, ge wast u,...
En ten derde weet ik zelfs niet of ze het nu nog uitzenden.
Vroeger gaven ze dat voor het nieuws dacht ik, met de flor. Maar sinds die simpele trut het dien belachelijke commisaris dat presenteren heb ik het niet meer gezien.

folders... mja, ge krijgt dat in uw boit, misschien bladert ge er eens in en smijt ge het op uwe berg papier en ge denkt "geven ze daar tegenwoordig hun geld aan, en dan zagen over de afvalberg"


2 ongevallen per jaar zijn er al 2 teveel eigenlijk.
'k vind het wel raar, voor motorijders zijn er tal van cursussen op verschillende niveaus, maar voor autorijders bestaat dat niet, of is't toch niet echt gekend.
Buiten een slipcursus ken ik niks van een cursus die mijn rijvaardigheid zou opfrissen/aanvullen. Toch rijden er v??l meer auto's dan moto's op de baan.
't is niet dat ge 4 wielen hebt, dat ge zonder techniek moet rijden he.
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by diskeletloetje »

[url]
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Muug »


Image ........Naar wie moet ik nu opkijken.....

Image


Image

Naar het vrijheidsbeeld... Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Raketman »

Kijk, wij hebben eigenlijk alleen maar tijd om te werken op de technische kant van de voertuigbeheersing. Zeker met de moto, maar eigenlijk met de auto ook (ondanks het 20u-systeem). Over mentaliteit, zelfinschatting en voor de motorrijders het enorm belangrijke concept van risicoperceptie is bijna geen tijd. Voor de motoropleiding op de rijschool probeer ik daar toch een klein halfuurtje concreet over bezig te zijn door een aantal specifieke situaties te schetsen, maar uiteindelijk is dat veel te weinig. Op voorwaarde dat het goeie kandidaten zijn kunt ge voor en tijdens een rit op de OW wel wat meer van die dingen concreet laten aanvoelen (zonder dat het zeer doet natuurlijk) maar dat zijn eerder de uitzonderingen.
Mede daarom ook dat we met die vzw begonnen zijn, daar kunt ge dat aspect toch iets beter aan de man brengen.

Maar ik hoor het graag vertellen zenne, dat er meer opleiding moet zijn. Den dag nadien staan diezelfde mensen dan wel te roepen dat het allemaal schandalig veel geld moet kosten en dat het bijgevolg maar allemaal op zijn beloop moet blijven. Prachtige tegenstrijdigheid !

Eigenlijk word ik meer en meer voorstander van een totale afschaffing van de vrije begeleiding. Instructeurs moeten bijna een jaar opleiding volgen en blokken, verschillende examenrondes en stage overleven (de nieuwe generatie toch) en dan pas mogen die in een wagen met dubbele besturing (!!) met een cursist de straat op.

Of ook : janneke en mieke mogen met hun kroost de straat op nadat die lang genoeg gegokt hebben om te slagen voor het theorieexamen (het gemiddelde aantal pogingen tot slagen is de laatste jaren gestegen van net geen 2 keer naar bijna 4 keer !) in een auto ZONDER de veiligheid van een dubbele bediening. Tenzij dat ge den handrem tot de beveiliging rekent Image Image . Janneke en mieke moeten op hun beurt aan niets of niemand bewijzen dat ze
-1- zelf in staat zijn om op een technisch correcte manier met hun voertuig te kunnen rijden
-2- zelf een min of meer up-to-date kennis hebben van het verkeersreglement
-3- zelf een min of meer sociaal aanvaardbare mentaliteit in het verkeer hebben

Los daarvan zijn er hier een jaar of 2 geleden nog nen hoop regelkes ingevoerd om de vrije rijopleiding nog meer te verkrachten : meerdere begeleiders mogelijk (dus nog meer mogelijkheden om fouten aangeleerd te krijgen of leuker nog : nen hoop tegenstrijdigheden te horen krijgen), de mogelijkheid om eindeloos lang met een voorlopig rijbewijs te blijven rijden (op voorwaarde dat ge begeleiders vindt die er zot genoeg voor zijn natuurlijk), theorie examen doen zolang ge goesting hebt om 15? in het laatje te douwen, geen onderscheid meer tussen lichte en zware overtredingen, geen maneuvers meer voordat ze de weg op moeten...

Hoe belachelijk, absurd en onverantwoord gevaarlijk tesamen kunt ge het nog maken ?
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Muug »

het rijbewijs opnieuw meegeven met een pakske boter? Image

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by diskeletloetje »

En welke minister/groot licht heeft ervoor gezordg dat ge nu 3 jaar met een VR kunt rondrijden? Laat me raden...., ne socialist? Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Kwakkel »

Dus eigenlijk zou het systeem met begeleider (zoals ouders) moeten afgeschaft worden en moet iedereen, zonder uitzonderingen, naar een rijschool gaan om deftig les te krijgen.
Dan moeten er wel meer rijscholen komen, meer instructeurs en een vaste opleiding, net zoals in een gewone school per studiekeuze.
En een beoordeling wordt gegeven voor de instructeur en examinator.

Zou dat dan 't ideale zijn? klinkt eigenlijk wel goed denk ik...


Wat ik eigenlijk helemaal niet snap, is dat Belgi? 't slechtst scoort qua rijopleiding. Als ge nu Finland als voorbeel pakt, die gaan v???l verder in hun opleiding (slipcursus, complete controle, driften,...). Is dat dan zo moeilijk om dat systeem te kopi?re?
Belgi? doet toch altijd alles volgens "europese normen", dus kan dat niet zo moeilijk zijn om een deftige opleiding uit te dokteren. Een die de instructeurs de kans geeft hun job deftig te doen, dat iedereen dezelfde opleiding krijgt (nu kunt ge kiezen, dat is toch iets onnozel? hebt ge gene poen voor een rijbewijs, pech, koopt nen brommer a-klasse) en dat ge beoordeelt wordt door mensen die u langer hebben zien rijden dan een half uur..
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Blackbert »

Euh, Raket, lats van strets? Image

Ik ben volledig mee jong. Ge begint daaraan uit idealisme, ge wilt dat perfect doen, maar al degenen die u de mogelijkheid daartoe zouden moeten geven, doen niks anders dan tegenwerken...

10 jaar geleden ook vol enthousiasme begonnen op dat fabriekske. Studeren, zien dat ik alles onder de knie heb, idee?n aandragen... Nu: klikklak door 't poortje, minimale inspanning, zorgen dat ik en mijn collega's daar ongeschonden weer buitengaan, onder elkaar ne keer zagen en ne keer goe lachen, na 12h klikklak door 't poortje en profiteren van mijn vrije tijd ...

En wij maken gewoon col. who cares, wie heeft er last van. Gij moet mensen opleiden om een machien te bedienen waarmee ze in een vingerknip een paar levens kunnen verwoesten omdat ze het niet de baas zijn. En 't is in de stenen tafelen van de wetstraat gegrift dat ge dat niet deftig moogt doen ...
grease up your baby for a ball on the hill

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by TRX »

Ik doe vrij veel km's op een jaar (80 ? 90.000km) met vooral bestelwagen maar ook auto en moto en is het soms (vaak) bedroevend wat je allemaal ziet gebeuren Image .

Verleden week nog bijna in ene haar gat (allez, van hare auto) gereden toen ze opeens begon te remmen op nen oprit van een autostrade). Je moet wel weten dat de autostrade quasi leeg was, niet het minste probleem om in te voegen. Ik keek in mijne spiegel waar die ene wagen was (letterlijk dus maar 1 wagen te zien achter ons), toen ik terug voor mij keek was die wagen voor mij serieus aan het remmen, god weet waarom Image Image .
Soit, ik had gelukkig genoeg afstand gehouden, dan ook maar effe geremd, nog eens in de spiegel gekeken en dan maar de autosnelweg opgereden.
Als je dan ne keer claxoneert naar die koe kijkt ze alsof ik een moordenaar ben terwijl zij het lomp kieken is Image .

Je vraagt je soms af waarom ze allemaal net TD(I) moeten hebben met +100pk, ze durven begot gene gas te geven om toch maar aan een redelijke snelheid de autosnelweg op te rijden. Verleden week nog ene zien invoegen aan max. 50km/h Image . Ik moet er geen tekeningske bij maken wat de aankomende vrachtwagens dan allemaal moeten doen om die te ontwijken ? Image .


En tja, de 2evakrijders..... kill them all Image (figuurlijk ?, niet letterlijk). Tientallen, iedere dag weer..... en ze beseffen het niet ?. Je haalt ze in, voegt voor hen in en gaat door tot het 1e vak maar nee, kilomters verder nog altijd op dat 2e vak.
Omgekeerd ook h?, je rijdt op het 1e vak, je pinkt omdat er een eindje voor je bv een vrachtwagen rijdt, op het 2e vak nadert er ene, het 3e vak is leeg, echt leeg. Je moet niet vooral niet hopen dat ze dan naar het 3e vak gaan zodat jij die vrachtwagen kan inhalen, neeje, meestal gaan ze naast je hangen en mag je in de remmen gaan. En als het dan helemaal meezit gaan ze nog eens vertragen ook zodat je nog meer mag remmen.
Aja, een beetje constant rijden is ook moeilijk voor de meeste....


Oh godverdikke..... als ik ook last heb aan mijn hart is het omwille van al die mensen die
- GEEN, maar dan ook 0,0 verkeersinzicht hebben
- absoluut geen talent hebben om te rijden
- denk dat ze alleen op baan zijn
- precies geen goesting hebben om ook maar een beetje vlot te rijden

Aja, nog zo'n frustratie op baan.... aanschuiven in een file en de zijstraat blokkeren waardoor de tegenligger niet kan indraaien waardoor achter hem een file ontstaat waardoor diegene die ergens vooraan in je eigen file niet kan links indraaien en zo staat het helemaal vast....
Maar ja, das iets met verkeersinzicht, das moeilijk, je moet nadenken, inschatten, ..... Mmmm, neeeee, veel te lastig, doen we niet aan mee Image Image .


Man man man, bij momenten is het ??n doffe ellende. Ben soms content dat ik 's nachts opgeroepen wordt, kan ik tenminste eens bijna alleen op de weg rijden en me niet ergeren Image Image .


Voila, dat lucht op, het is bijlange niet alles maar toch....


Ohja, nu je het zegt.....
Als ik voor mij een tegenligger zie die iemand in haalt en het wordt nipt, dan vertraag ik wat, ga eventueel nog meer naar rechts uitwijken als dat veilig kan zodat die persoon veilig kan inhalen en invoegen. Iedereen kan een inschattingsfout maken en ik kom soms wel vlugger aangereden met mijn bestelwagen dan sommigen veronderstellen.
Maar heeeeeeeeeel af en toe ben ik diegene die eens een inschattingsfout maak waardoor het wat nipter wordt dan voorzien, wat krijg je dan ?

- heb al eens ene gehad die meer naar het midden ging rijden en duidelijk sneller ging rijden, die had zelfmoordneigingen denk ik...
- beginnen te flikkeren met hun grootlicht, heel verstandig als het al donker wordt, zie je geen steek meer....
- allerlei obscene gebaren maken Image

Voor alle duidelijkheid, in de afgelopen 500.000km heb ik nog maar (of reeds?) 2 keer gehad dat er een tegenligger effectief moest remmen. I know, mijn fout, omgekeerd heb ik het in die 500.000km al veel meer gehad. Ik maak daar geen probleem van, zolang het geen idiote actie was van die tegenligger maar gewoon een foutief ingeschat maneuvre vermijd ik gewoon een ongeval en vervolg mijne weg, waarom daar zo'n ophef van maken en zitten flikkeren met uw lichten en middenvingers opsteken enzo Image .

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Raketman »

Euh, Raket, lats van strets? Image ...
Nee, bizar genoeg totaal niet zelfs Image ...
Nil volentibus arduum

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Kwakkel »

TRX, ik volg u volledig, ervaar zo'n dingen ook dagelijks en ik denk ook constant "moest ik nu flik zijn he..."
Maarja, lost toch niks op...

't ergste is idd dat er zeer weinig mensen vlot kunnen rijden en inschatten.
Daarnet nog, op weg naar huis.
Groot kruispunt.
Degene die rechtdoor en linksaf moeten staan voor het rood licht, ik mag rechts afslaan, maar moet wel voorrang verlenen aan het kruisende verkeer. Er staan enkel haaietanden. Dus ok, ik kom aangereden tegen een constante snelheid, schat de snelheid in van de enige auto die in moet doorlaten en vertraag juist genoeg om vlot in te voegen achter hem.
Wat doet die lompen? die remt vollenbak, claxoneert en zit van zijne tak te maken tegen mij. WTF? waarom? als die gewoon had doorgereden had ik zonder moeite proper kunnen invoegen. Nu moest ik ook remmen en weer optrekken. Nutteloos...
Moest ge nu zeggen dat ik op 5 meter van hem zat met mijne snuit zou ik nog zeggen ok, dat ge op safe speelt kan ik inkomen. Maar mijn afstand was nog zo groot dat ik hem onmogelijk had kunnen rammen tegen die snelheid.
Zo'n jong ventje, de paljas in zijne ford fiesta en maar lawijten....
Ben zelf ook maar 23 maar als ge alleen nog maar met echt trage auto's hebt gereden (peugeot boxer 2.5l diesel 90pk, camionet voor 1700kg en dubbelverhoogt en nu nen nissan pick up D21 2.5 diesel, ook ongeveer 90 pk voor 1850 kg waarvan 30 muilezels... ik kan absoluut niet meer mee met de huidige tdi's en naften) dan leert ge wel zo weinig mogelijk op uwe rem te staan om vlot in te voegen. Doe ik dat niet kan ik beter per velo gaan, zal sneller zijn. 'k zou mij telkens voor iemand kunnen schieten en heel 't verkeer ophouden, maar dat doe ik dus niet.


achja...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by fore »

Ik kan alle 'experts' in hun redenering volgen ...

en toch blijf ik van mening:
In de huidige context ... Dat 'rijbewijs' heeft weinig zin ... ik zou dat gewoon afschaffen.

Een rijbewijs bewijst, imho, niet/zelden dat ge kunt rijden.
Dat is een bewijs, dat enkel bewijst dat je een gemotoriseerd 'transportmiddel' wenst te gebruiken en dat ge daar geld voor wil spenderen om dat te krijgen/mogen.

-> we staan 'inhoudelijk' nog even ver als vroeger (-40j), alleen moeten we er vandaag veel geld voor overhebben ...

Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Kwakkel »

Is't dan niet beter van het rijbewijs wel nuttig te maken door het up to date te maken i.p.v. het af te schafen?

Want ik denk dat ge ook 1 factor vergeet: drukte.
40 jaar geleden was het belange niet zo druk op de baan en had ge (denk ik, ben maar ne snotneus die nog moest gemaakt worden) meer tijd en ruimte om op uw eigen te leren rijden.
Nu moet ge dat niet eens riskeren of ge ramt iemand binnen de 50m , als ge al zover raakt...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by diskeletloetje »


Verleden week nog bijna in ene haar gat (allez, van hare auto) gereden toen ze opeens begon te remmen op nen oprit van een autostrade). Je moet wel weten dat de autostrade quasi leeg was, niet het minste probleem om in te voegen. Ik keek in mijne spiegel waar die ene wagen was (letterlijk dus maar 1 wagen te zien achter ons), toen ik terug voor mij keek was die wagen voor mij serieus aan het remmen, god weet waarom Image Image .
Soit, ik had gelukkig genoeg afstand gehouden, dan ook maar effe geremd, nog eens in de spiegel gekeken en dan maar de autosnelweg opgereden...
Ik heb zo ooit eens een ongeval gehad...Die voor mij stopt op de invoegstrook, net op het moment dat ik in mijn spiegel keek om te zien of er niets afkwam (wat niet het geval was aangezien ik nog vooruit reed), dus net in die fractie van een seconde dat ik niet voor mij keek, smeet die koe haar boel dicht, ik in fout natuurlijk, al vind ik tot op de dag van vandaag dat dit niet gerechtvaardigd was, tenslotte smeet dat mens zonder enige reden haar boel toe...En maar roepen en tieren tegen mij, probeer op dat moment maar eens koelbloedig te blijven....
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Post Reply