Wat ze er allemaal niet door laten....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by zappa »

komt zo eens een van een oprit naaste een huis gereden, knal tegen mij (voertuig v m'n werkgever Image ) reactie van die vent: edde mij nie gezien dan!!
Image Image Image

Vroeger kwam ik thuis, stond ik nog een half uur te springen en van die zo en den dien alginder, nu zie ik al die stomme, dwaze, egoistische toestanden en 2 minuten later ben ik ze al vergeten, zou d'r anders ziek van worden.

Alhoewel ik 't soms nodig heb om enkele dagen in de ardennen te gaan bekomen, in 't rustige groen, geen auto's juist de vogeltjes en een kabbelende beek,
sig nature

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by fore »

Is't dan niet beter van het rijbewijs wel nuttig te maken door het up to date te maken i.p.v. het af te schafen?
Nope ... afschaffen ... een rijbewijs kun je niet 'nuttig' maken.
Alles via de 'verzekering' bewijzen dat je 'kan/mag rijden. Soort van dynamisch bonus malus-systeem ... te veel 'strafpunten' ... geen verzekering, niet meer rijden.
Want ik denk dat ge ook 1 factor vergeet: drukte.
40 jaar geleden was het belange niet zo druk op de baan en had ge (denk ik, ben maar ne snotneus die nog moest gemaakt worden) meer tijd en ruimte om op uw eigen te leren rijden.
Nu moet ge dat niet eens riskeren of ge ramt iemand binnen de 50m , als ge al zover raakt...
Daar ben ik niet van overtuigd ... ook in die 'minder drukke' periode vond je reeds van die sensibiliserings-borden ... ' denk aan onze kinderen, rij voorzichtig ...'
Image toen waren er dus ook al ... 'hooligans'/egoisten/kiekens ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Raketman »

Is't dan niet beter van het rijbewijs wel nuttig te maken door het up to date te maken i.p.v. het af te schafen?
Nope ... afschaffen ... een rijbewijs kun je niet 'nuttig' maken.
Alles via de 'verzekering' bewijzen dat je 'kan/mag rijden. Soort van dynamisch bonus malus-systeem ... te veel 'strafpunten' ... geen verzekering, niet meer rijden.
Hmmm....dat kan ik nu totaal niet volgen zie. Waar zit hier uw preventief aspect ? Daar schiet gewoon niets van over !
Geef iedereen een geweer, schiet er maar op los en als het te vortig wordt dan pakken we uw geweer terug af ?
Allez For?, dat kan toch niet h?...
Er moeten op zijn minst mechanismen blijven bestaan om de grootste dutsen radicaal uit het gemotoriseerd verkeer te houden, door
middel van rijexamens. Die mogen toch zelfs niet eens de kans krijgen om eerst slachtoffers te maken ? Moet dan iedereen mobiel worden ten koste van gelijk wat ? Veiligheid bvb ? Moet iedereen dan in't school ook ineens 90% halen voor talen, of wiskunde ?
Dat verwachten we toch ook niet dacht ik zo...waarom dan van iedereen verwachten dat ze in staat zijn om op een deftige manier een voertuig te besturen ? Er zijn er echt, die er niet toe in staat zijn en die het nooit zullen zijn.

Feit is dat we in B steeds verder afdwalen van het "nuttig" maken, maar als je kijkt in de buurlanden dan zie ik toch stevige bewijzen dat je het weldegelijk nuttig KAN maken. Maar wederom : dit impliceert een gigantische mentaliteitswijziging. Zie noorderburen, die zijn daar al 20 jaar mee bezig. Bezie daar de prijzen van rijopleidingen eens, en zeg dan nog eens dat het hier duur is. Hun uurprijzen zijn misschien minder, maar ze volgen gemiddeld drie keer zoveel uren voor de auto, tot 6-10 keer meer uren voor de motor (!). Hun ongevalsstatistieken zijn er dan natuurlijk ook naar...Als je daar beschrijft hoe wij onze rijopleidingen hier (moeten) aanpakken, dan gaat dat van grote verbazing over in slappe lach Image Image .

De uitwassen gaat ge er met geen enkel systeem uitkrijgen, behalve keihard in de portemonnee raken. En controleren op andere dingen naast snelheid en roodrijden, met veel anonieme videowagens (Zweden bvb). De mensen ter plekke confronteren met hun geklungel. Dan krijgt ge op den duur de mentaliteit die wenselijk is om minder slachtoffers te hebben in't verkeer. En de mensen worden dat ook gewoon hoor.
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by F M »

En controleren op andere dingen naast snelheid en roodrijden, met veel anonieme videowagens (Zweden bvb). De mensen ter plekke confronteren met hun geklungel. Dan krijgt ge op den duur de mentaliteit die wenselijk is om minder slachtoffers te hebben in't verkeer. En de mensen worden dat ook gewoon hoor.
Daar ga ik 100 % mee akkoord. Van mij mag er veel meer verkeerspolitie de weg op ipv alsmaar meer flitspalen. En pak inderdaad de mensen eruit die 'associaal' rijgedrag vertonen. Die geen rekening houden met de andere weggebruikers.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by zappa »

Denk dat ze hier in B het warm water nog moeten uitvinden, ter vergelijking met de buurlanden
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Blackbert »

Denk dat ze hier in B het warm water nog moeten uitvinden, ter vergelijking met de buurlanden
warm watte Image

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Muug »

wel, mpeewee, we kunnen je niet geheel ongelijk geven, die Hollanders vertonen eigenaardig rijgedrag. Ik verklaar me nader.

Raketman en ik hebben in NL een zevendaagse rijopleiding gevolgd die enkel aan rij-instructeurs wordt gegeven. Tamelijk intens, dat kan ik je zeggen. Daarbij hebben we natuurlijk elkaars manier van rijden en leren rijden vergeleken. Er vielen ons twee zaken op: 1) de rijopleiding is ZEER strikt geregeld en men daat daar z??r ver in. Een leerling kan pas naar het examen als de instructeur hem of haar goed genoeg vindt. Je zou dus verwachten dat iedereen daar perfect kan rijden.
en 2): Maar toch is dat niet zo. Image Zo hebben we zelf mogen ondervinden dat ze zich z??r bizar gaan gedragen in moeilijke verkeerssituaties. Die gasten kunnen niet overweg met extreme drukte en met moeilijke - lees : slecht ingerichte en dus onduidelijke - kruispunten.

Mogelijke verklaring : ze zijn ZO hard getraind in het rijden op perfecte wegen en perfect georchestreerde kruispunten dat ze helemaal tilt slaan op mindere wegen en slechte kruispunten. Dan gaan ze zich zeer bizar en onvoorspelbaar gedragen.

Wij daarentegen zijn opgegroeid in een woud van slechte wegen. Wij weten van niet beter of er bestaan geen goed ingerichte kruispunten. Wij overleven op de belgische wegen dankzij ons survival-instinct, en daarmee overleef je alles!

Dus ja, je hebt gelijk, die gasten kunnen nogal gek uit de hoek komen, maar toch verdient hun opleidingssysteem het nodige respect hoor!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by fore »

Hmmm....dat kan ik nu totaal niet volgen zie. Waar zit hier uw preventief aspect ? Daar schiet gewoon niets van over !
Geef iedereen een geweer, schiet er maar op los en als het te vortig wordt dan pakken we uw geweer terug af ?
Allez For?, dat kan toch niet h?...

[color=#BF0040:nq60kh4u][b:nq60kh4u]'t Is nogal een cru vergelijk, maar daar komt het op neer ... [/b:nq60kh4u][/color:nq60kh4u]

Er moeten op zijn minst mechanismen blijven bestaan om de grootste dutsen radicaal uit het gemotoriseerd verkeer te houden, doormiddel van rijexamens. Die mogen toch zelfs niet eens de kans krijgen om eerst slachtoffers te maken ?
Moet dan iedereen mobiel worden ten koste van gelijk wat ? Veiligheid bvb ? Moet iedereen dan in't school ook ineens 90% halen voor talen, of wiskunde ?
Dat verwachten we toch ook niet dacht ik zo...waarom dan van iedereen verwachten dat ze in staat zijn om op een deftige manier een voertuig te besturen ?

[color=#BF0040:nq60kh4u][b:nq60kh4u]Ik volg uw redenering ... maar niet om hen 'uit het verkeer' te houden.

- Een dustske schijt in z'n broek van schrik en zal op 'zijn gevoelen' proberen zo veilig mogelijk te rijden ... en anderen (onwetend) in gevaar brengen.
Het is aan de rij-opleidingen om hen zo efficient mogelijk 'op de goede baan' te begeleiden.
echter de rij-opleidingen houden deze personen, met gezond verstand, van de baan.

- Een macho, met onverantwoord rij-gedrag, zal heel vlot zijn rijkunsten vertonen, een paar uur 'op zn tanden bijten' en het spelleke (examen) meespelen ... de rij-opleiding keurt deze mensen met 'ongezond verstand' goed en stuurt hen de baan op.[/b:nq60kh4u][/color:nq60kh4u]

Er zijn er echt, die er niet toe in staat zijn en die het nooit zullen zijn.

[color=#BF0040:nq60kh4u][b:nq60kh4u]Dat is waar, maar daar is het 'punten-systeem' veel beter voor geschikt om dat bepalen. Dat controleert continue ... en werkt corrigerend.
'het kunnen rijden' bewijs je na verloop van tijd (ervaring/kms) en niet op 10 uur.[/b:nq60kh4u][/color:nq60kh4u]

... knipperdeknip ...

De uitwassen gaat ge er met geen enkel systeem uitkrijgen, behalve keihard in de portemonnee raken.

[color=#BF0040:nq60kh4u][b:nq60kh4u]Nope ... daar filtert ge begoede en de minder begoede burger mee ... niet de 'gezonde' en de 'ongezonde' mentaliteit.

Met zo'n puntensysteem, pak je gewoon hun 'rijbewijs' (tijdelijk) af ... punt ...

[/b:nq60kh4u][/color:nq60kh4u]

En controleren op andere dingen naast snelheid en roodrijden, met veel anonieme videowagens (Zweden bvb). De mensen ter plekke confronteren met hun geklungel. Dan krijgt ge op den duur de mentaliteit die wenselijk is om minder slachtoffers te hebben in't verkeer. En de mensen worden dat ook gewoon hoor.

[color=#BF0000:nq60kh4u][b:nq60kh4u]DAAR zijn we het 100 percent eens ...

Voor mij zou een rijbewijs een papier moeten zijn dat verklaart dat ge een 'basis-rijopleiding' hebt gekregen (zonder examen) en dat je 'de verkeersregels' kent (met examen). Niet meer, niet minder ...

En stuur nu iedereen de baan op ... corrigeer/vul aan met 'confrontaties ... maar pas consequent dat puntensysteem toe. De personen met 'gezonde' mentaliteit zullen blijven rijden ... en die met ongezond verstand halen 'hun eigen' van de baan ...

maw ... schaf dat 'rijbewijs_voor_het_leven' af en integreer dat met een puntensysteem ... 'gezond_verstand_bewijs' ...[/b:nq60kh4u][/color:nq60kh4u]
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Muug »

En dan bedoel ik niet de zaken die de slinkse voyeurs van "Blik Op De Weg" op de beeldbuis loslaten (kijkcijfers Image ). Nee, ik bedoel: ?cht gevaarlijke dingen waarmee ze willens nillens de medeweggebruiker naar het leven staan... Image
jaja, ik weet het, ik had je best wel goed begrepen hoor. Image Da's juist het bizarre en contradictorische aan heel de zaak. Ze zijn ZO getraind, en als je ze loslaat in een vreemde omgeving gaan ze totaal epileptisch doen! Image En dat hoeft zelfs niet eens in 't buitenland te zijn, op hun eigen autostrades hebben we ook gekke dingen gezien. Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Raketman »

[- Een dustske schijt in z'n broek van schrik en zal op 'zijn gevoelen' proberen zo veilig mogelijk te rijden ... en anderen (onwetend) in gevaar brengen.
Het is aan de rij-opleidingen om hen zo efficient mogelijk 'op de goede baan' te begeleiden.
echter de rij-opleidingen houden deze personen, met gezond verstand, van de baan.
Probleem : ge gaat er nog steeds van uit dat iedereen zondermeer geschikt is om met een gemotoriseerd voertuig te rijden. Dat is dus totaal niet zo. Alle rijopleiding ter
wereld kan die mensen er niet toe brengen om het ooit veilig te doen. Ze kunnen het niet. Hun hersenen kunnen die multitasking tussen motorische co?rdinatie en inzicht
in verkeerssituaties gewoon niet aan...
Trouwens : je mag gerust eens het onderscheid beginnen maken tussen rijopleiding en examencentra. Dat zijn 2, geheel gescheiden instanties. Het ene leidt op, het andere
beoordeelt. De methodes die daarbij gebruikt worden kunt ge gerust in vraag stellen maar vormen een discussie op zijn eigen.
Trouwens, als die mensen echt gezond verstand hebben dan doen ze uit zichzelf maar 2 dingen : ofwel niet rijden, ofwel rijden na veel opleiding. Maar halve russische roulette
gaan spelen lijkt mij niet echt onder gezond verstand te brengen.
- Een macho, met onverantwoord rij-gedrag, zal heel vlot zijn rijkunsten vertonen, een paar uur 'op zn tanden bijten' en het spelleke (examen) meespelen ... de rij-opleiding keurt deze mensen met 'ongezond verstand' goed en stuurt hen de baan op.[/b][/color]
Rijopleiding keurt niks per definitie goed hoor...ik heb destijds met de auto-opleiding meer dan eens iemand zijn getuigschrift geweigerd voor het voorlopig rijbewijs omdat het op niks trok.
Dan hadden ze de keuze : naar een andere rijschool/instructeur trekken, extra uren nemen tot het aanvaardbaar is, of ermee stoppen voor mijn part. Maar daar nam ik mijn
verantwoordelijkheid die ik kreeg bijzonder nauw ('k zou het niet op mijn geweten willen gehad hebben trouwens dat er met zo iemand iets zou gebeuren).

Dat die macho enkel voor de schone schijn zijn manieren houdt op een rijexamen, zal mij in eerste instantie eerlijk gezegd worst wezen. Hij heeft immers bewezen dat hij het effectief kan als hij wil.
Dat hij er nadien zijn sjokkedeizen aan veegt, dat wordt dan een probleem voor de verbaliserende macht. Technische kunde is niet hetzelfde dan mentaliteit. Daarin kan een rijschool
enkel adviseren en een goed voorbeeld proberen geven. Mentaliteit kunt ge niet in pakskes van 5 kilo meegeven, ge kunt het wel proberen sturen. Maar daar eindigt dat gedeelte dan wel.
Dat is waar, maar daar is het 'punten-systeem' veel beter voor geschikt om dat bepalen. Dat controleert continue ... en werkt corrigerend.
'het kunnen rijden' bewijs je na verloop van tijd (ervaring/kms) en niet op 10 uur.[/color]
Dus we gaan nog steeds eerst serieuze risico's nemen alvorens lering te trekken ?
Dus als gij niet kunt zwemmen en ik smijt u in het diepe bad, dan mogen we hopen dat ge rap genoeg leert spartelen om niet te verdrinken ?

Kan toch niet ???
...De uitwassen gaat ge er met geen enkel systeem uitkrijgen, behalve keihard in de portemonnee raken.

Nope ... daar filtert ge begoede en de minder begoede burger mee ... niet de 'gezonde' en de 'ongezonde' mentaliteit.

Met zo'n puntensysteem, pak je gewoon hun 'rijbewijs' (tijdelijk) af ... punt ...
Daar biedt uw puntensysteem ook geen oplossing in, integendeel. De gegoede burger blijft evengoed relatief ongestraft, want die huurt zich een chauffeur in
en blijft gewoon mobiel voor de duurtijd van zijn "straf"...
En stuur nu iedereen de baan op ... corrigeer/vul aan met 'confrontaties ... maar pas consequent dat puntensysteem toe. De personen met 'gezonde' mentaliteit zullen blijven rijden ... en die met ongezond verstand halen 'hun eigen' van de baan ...

maw ... schaf dat 'rijbewijs_voor_het_leven' af en integreer dat met een puntensysteem ... 'gezond_verstand_bewijs' ...[/b][/color]
Oei, nu maakt ge naar mijn gevoel een enorme inschattingsfout : ge gaat ervan uit dat mensen zonder gezond verstand van zichzelf gaan inzien dat ze er beter mee zouden stoppen, al dan niet geholpen door een puntensysteem...Awel die zien dat meestal totaal niet in. En boeren gewoon verder...Heb er zo al genoeg meegemaakt die van zichzelf niet zien dat ze een gevaar zijn. Zelfs niet als ge ze daar objectief op kunt wijzen. Die vinden dat niet belangrijk.

Heel uw systeem drijft een beetje op de veronderstelling dat mensen bepaalde eigenschappen hebben die dan moeten uitdraaien op een zelfregulerend effect. Al dan niet nadat er eerst hopen miserie veroorzaakt zijn om ze tot dat inzicht te brengen. Wel, de doelgroep waarop ge't hebt heeft die eigenschappen volgens mij TOTAAL niet...ge moet die daar dus een beetje in helpen door preventief te werken.

Mag ik een voorbeeld geven ?

Ik heb er ooit eentje gehad waarmee ik in totaal 17 - zeventien - keer mee op examen geweest ben. Daar mocht ik aan uitleggen wat ik wou, demonstreren wat ik wou, daar gesprekken mee voeren zoveel ik wou, inzichten proberen geven naar hartelust, eindeloos herhalen hoe ge moet schakelen, eindeloos ingrijpen met de dubbele bediening wanneer ze weer eens iemand ging omverrijden.
Denkt ge dat die ook maar ??n seconde blijk gegeven heeft van een besef dat autorijden niets voor haar was ? Bij elke (levensgevaarlijke) situatie deed ik alle moeite om tot in detail te schetsen waarom dat gevaarlijk was. Soms gaf ze blijk dat ze't begrepen had, maar als ze dan voor de zoveelste keer gebuisd was begon ze steeds maar weer te mekkeren waarom die stoute examinatoren er haar niet doorlieten...ze begreep er echt niks van.

En zo iemand zou in uw systeem dan de kans moeten krijgen om toch met dienen auto alleen de weg op te gaan ? Voor welke ervaring dan op te doen ? Hoe het voelt om iemand plat te rijden ?
Kan toch echt niet h?, zijt nu serieus...
Die moeten onder alle beding van 't straat gehouden worden, punt.

Dat er examinatoren zijn die zo iemand er uiteindelijk doorlaten omdat ze tijdens hun momentopname eens niemand in levensgevaar brengen, dat mogen ze voor mijn part volledig op hun eigen conto
schrijven. Heb ik dan niks meer mee te maken. Maar het bijt wel in uw been als ge dan hoort dat ze drie maand later verongelukt zijn.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Muug »

ik heb ene keer een attest geweigerd omdat ze na 20u nog steeds zigzag reed. En ze wou de week erop dagelijks naar school in Gent. Na twee maand oefenen met een nonkel is ze teruggekomen voor 2u en na 5 minuten had ik al door dat ze rijp was om alleen de baan op te gaan.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Raketman »

En ik hoor net Schoeppe interessante dingen vertellen op 't nieuws...

De verkrachting van de rijopleiding wordt langzaamaan teruggedraaid :

- begeleiders in de vrije begeleiding zullen aan meer voorwaarden moeten voldoen en worden terug beperkt tot max.2
- een deel van de rijopleiding zal verplicht professioneel worden

en nog zo een paar dingen.
't Is een begin...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by F M »

Het was nog maar een voorstel...
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by fore »



Probleem : ge gaat er nog steeds van uit dat iedereen zondermeer geschikt is om met een gemotoriseerd voertuig te rijden.

[color=#BF0040:2zb1fvmk][b:2zb1fvmk]Zeker en vast niet ...[/b:2zb1fvmk][/color:2zb1fvmk]

.....


Trouwens : je mag gerust eens het onderscheid beginnen maken tussen rijopleiding en examencentra. Dat zijn 2, geheel gescheiden instanties. Het ene leidt op, het andere beoordeelt.

[color=#BF0040:2zb1fvmk][b:2zb1fvmk]Da's waar, het ging er bij mij in eerste instantie, om wie uiteindelijk beslist/oordeelt of iemand al dan niet bekwaam is. En dat zou 'normalieter' beide partijen moeten/kunnen zijn ... , is de beoordeling verschillend, dan zullen andere faktoren aan de oorsprong liggen (stress, etc) ... [/b:2zb1fvmk][/color:2zb1fvmk]


De methodes die daarbij gebruikt worden kunt ge gerust in vraag stellen maar vormen een discussie op zijn eigen.
Trouwens, als die mensen echt gezond verstand hebben dan doen ze uit zichzelf maar 2 dingen : ofwel niet rijden, ofwel rijden na veel opleiding. Maar halve russische roulette
gaan spelen lijkt mij niet echt onder gezond verstand te brengen.
Nu ja ... we hebben ieder onze visie/mening/oordeel ... de oplossing zal wel ergens tussenin liggen zeker ...

Enfin ... genoeg stof tot nadenken en te discusieeren op een terraske of zo ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by Kwakkel »

Enfin ... genoeg stof tot nadenken en te discusieeren [color=#FF0000:6xrplbx7][b:6xrplbx7]op een terraske [/b:6xrplbx7][/color:6xrplbx7]of zo ... Image
WAAR, WAAR.......[/size:6xrplbx7]

Image


In dit weer?
ge moogt het hebben Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Wat ze er allemaal niet door laten....

Post by fore »

In dit weer?
ge moogt het hebben Image
Image .... Sissie ... Image

Image ... nog nooit van overdekte terraskes gehoord ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Post Reply