jaja, ik weet het, ik had je best wel goed begrepen hoor. Da's juist het bizarre en contradictorische aan heel de zaak. Ze zijn ZO getraind, en als je ze loslaat in een vreemde omgeving gaan ze totaal epileptisch doen! En dat hoeft zelfs niet eens in 't buitenland te zijn, op hun eigen autostrades hebben we ook gekke dingen gezien.En dan bedoel ik niet de zaken die de slinkse voyeurs van "Blik Op De Weg" op de beeldbuis loslaten (kijkcijfers ). Nee, ik bedoel: ?cht gevaarlijke dingen waarmee ze willens nillens de medeweggebruiker naar het leven staan...
Wat ze er allemaal niet door laten....
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
Probleem : ge gaat er nog steeds van uit dat iedereen zondermeer geschikt is om met een gemotoriseerd voertuig te rijden. Dat is dus totaal niet zo. Alle rijopleiding ter[- Een dustske schijt in z'n broek van schrik en zal op 'zijn gevoelen' proberen zo veilig mogelijk te rijden ... en anderen (onwetend) in gevaar brengen.
Het is aan de rij-opleidingen om hen zo efficient mogelijk 'op de goede baan' te begeleiden.
echter de rij-opleidingen houden deze personen, met gezond verstand, van de baan.
wereld kan die mensen er niet toe brengen om het ooit veilig te doen. Ze kunnen het niet. Hun hersenen kunnen die multitasking tussen motorische co?rdinatie en inzicht
in verkeerssituaties gewoon niet aan...
Trouwens : je mag gerust eens het onderscheid beginnen maken tussen rijopleiding en examencentra. Dat zijn 2, geheel gescheiden instanties. Het ene leidt op, het andere
beoordeelt. De methodes die daarbij gebruikt worden kunt ge gerust in vraag stellen maar vormen een discussie op zijn eigen.
Trouwens, als die mensen echt gezond verstand hebben dan doen ze uit zichzelf maar 2 dingen : ofwel niet rijden, ofwel rijden na veel opleiding. Maar halve russische roulette
gaan spelen lijkt mij niet echt onder gezond verstand te brengen.
Rijopleiding keurt niks per definitie goed hoor...ik heb destijds met de auto-opleiding meer dan eens iemand zijn getuigschrift geweigerd voor het voorlopig rijbewijs omdat het op niks trok.- Een macho, met onverantwoord rij-gedrag, zal heel vlot zijn rijkunsten vertonen, een paar uur 'op zn tanden bijten' en het spelleke (examen) meespelen ... de rij-opleiding keurt deze mensen met 'ongezond verstand' goed en stuurt hen de baan op.[/b][/color]
Dan hadden ze de keuze : naar een andere rijschool/instructeur trekken, extra uren nemen tot het aanvaardbaar is, of ermee stoppen voor mijn part. Maar daar nam ik mijn
verantwoordelijkheid die ik kreeg bijzonder nauw ('k zou het niet op mijn geweten willen gehad hebben trouwens dat er met zo iemand iets zou gebeuren).
Dat die macho enkel voor de schone schijn zijn manieren houdt op een rijexamen, zal mij in eerste instantie eerlijk gezegd worst wezen. Hij heeft immers bewezen dat hij het effectief kan als hij wil.
Dat hij er nadien zijn sjokkedeizen aan veegt, dat wordt dan een probleem voor de verbaliserende macht. Technische kunde is niet hetzelfde dan mentaliteit. Daarin kan een rijschool
enkel adviseren en een goed voorbeeld proberen geven. Mentaliteit kunt ge niet in pakskes van 5 kilo meegeven, ge kunt het wel proberen sturen. Maar daar eindigt dat gedeelte dan wel.
Dus we gaan nog steeds eerst serieuze risico's nemen alvorens lering te trekken ?Dat is waar, maar daar is het 'punten-systeem' veel beter voor geschikt om dat bepalen. Dat controleert continue ... en werkt corrigerend.
'het kunnen rijden' bewijs je na verloop van tijd (ervaring/kms) en niet op 10 uur.[/color]
Dus als gij niet kunt zwemmen en ik smijt u in het diepe bad, dan mogen we hopen dat ge rap genoeg leert spartelen om niet te verdrinken ?
Kan toch niet ???
Daar biedt uw puntensysteem ook geen oplossing in, integendeel. De gegoede burger blijft evengoed relatief ongestraft, want die huurt zich een chauffeur in...De uitwassen gaat ge er met geen enkel systeem uitkrijgen, behalve keihard in de portemonnee raken.
Nope ... daar filtert ge begoede en de minder begoede burger mee ... niet de 'gezonde' en de 'ongezonde' mentaliteit.
Met zo'n puntensysteem, pak je gewoon hun 'rijbewijs' (tijdelijk) af ... punt ...
en blijft gewoon mobiel voor de duurtijd van zijn "straf"...
Oei, nu maakt ge naar mijn gevoel een enorme inschattingsfout : ge gaat ervan uit dat mensen zonder gezond verstand van zichzelf gaan inzien dat ze er beter mee zouden stoppen, al dan niet geholpen door een puntensysteem...Awel die zien dat meestal totaal niet in. En boeren gewoon verder...Heb er zo al genoeg meegemaakt die van zichzelf niet zien dat ze een gevaar zijn. Zelfs niet als ge ze daar objectief op kunt wijzen. Die vinden dat niet belangrijk.En stuur nu iedereen de baan op ... corrigeer/vul aan met 'confrontaties ... maar pas consequent dat puntensysteem toe. De personen met 'gezonde' mentaliteit zullen blijven rijden ... en die met ongezond verstand halen 'hun eigen' van de baan ...
maw ... schaf dat 'rijbewijs_voor_het_leven' af en integreer dat met een puntensysteem ... 'gezond_verstand_bewijs' ...[/b][/color]
Heel uw systeem drijft een beetje op de veronderstelling dat mensen bepaalde eigenschappen hebben die dan moeten uitdraaien op een zelfregulerend effect. Al dan niet nadat er eerst hopen miserie veroorzaakt zijn om ze tot dat inzicht te brengen. Wel, de doelgroep waarop ge't hebt heeft die eigenschappen volgens mij TOTAAL niet...ge moet die daar dus een beetje in helpen door preventief te werken.
Mag ik een voorbeeld geven ?
Ik heb er ooit eentje gehad waarmee ik in totaal 17 - zeventien - keer mee op examen geweest ben. Daar mocht ik aan uitleggen wat ik wou, demonstreren wat ik wou, daar gesprekken mee voeren zoveel ik wou, inzichten proberen geven naar hartelust, eindeloos herhalen hoe ge moet schakelen, eindeloos ingrijpen met de dubbele bediening wanneer ze weer eens iemand ging omverrijden.
Denkt ge dat die ook maar ??n seconde blijk gegeven heeft van een besef dat autorijden niets voor haar was ? Bij elke (levensgevaarlijke) situatie deed ik alle moeite om tot in detail te schetsen waarom dat gevaarlijk was. Soms gaf ze blijk dat ze't begrepen had, maar als ze dan voor de zoveelste keer gebuisd was begon ze steeds maar weer te mekkeren waarom die stoute examinatoren er haar niet doorlieten...ze begreep er echt niks van.
En zo iemand zou in uw systeem dan de kans moeten krijgen om toch met dienen auto alleen de weg op te gaan ? Voor welke ervaring dan op te doen ? Hoe het voelt om iemand plat te rijden ?
Kan toch echt niet h?, zijt nu serieus...
Die moeten onder alle beding van 't straat gehouden worden, punt.
Dat er examinatoren zijn die zo iemand er uiteindelijk doorlaten omdat ze tijdens hun momentopname eens niemand in levensgevaar brengen, dat mogen ze voor mijn part volledig op hun eigen conto
schrijven. Heb ik dan niks meer mee te maken. Maar het bijt wel in uw been als ge dan hoort dat ze drie maand later verongelukt zijn.
Nil volentibus arduum
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
ik heb ene keer een attest geweigerd omdat ze na 20u nog steeds zigzag reed. En ze wou de week erop dagelijks naar school in Gent. Na twee maand oefenen met een nonkel is ze teruggekomen voor 2u en na 5 minuten had ik al door dat ze rijp was om alleen de baan op te gaan.
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
En ik hoor net Schoeppe interessante dingen vertellen op 't nieuws...
De verkrachting van de rijopleiding wordt langzaamaan teruggedraaid :
- begeleiders in de vrije begeleiding zullen aan meer voorwaarden moeten voldoen en worden terug beperkt tot max.2
- een deel van de rijopleiding zal verplicht professioneel worden
en nog zo een paar dingen.
't Is een begin...
De verkrachting van de rijopleiding wordt langzaamaan teruggedraaid :
- begeleiders in de vrije begeleiding zullen aan meer voorwaarden moeten voldoen en worden terug beperkt tot max.2
- een deel van de rijopleiding zal verplicht professioneel worden
en nog zo een paar dingen.
't Is een begin...
Nil volentibus arduum
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
Het was nog maar een voorstel...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
Nu ja ... we hebben ieder onze visie/mening/oordeel ... de oplossing zal wel ergens tussenin liggen zeker ...
Probleem : ge gaat er nog steeds van uit dat iedereen zondermeer geschikt is om met een gemotoriseerd voertuig te rijden.
[color=#BF0040:2zb1fvmk][b:2zb1fvmk]Zeker en vast niet ...[/b:2zb1fvmk][/color:2zb1fvmk]
.....
Trouwens : je mag gerust eens het onderscheid beginnen maken tussen rijopleiding en examencentra. Dat zijn 2, geheel gescheiden instanties. Het ene leidt op, het andere beoordeelt.
[color=#BF0040:2zb1fvmk][b:2zb1fvmk]Da's waar, het ging er bij mij in eerste instantie, om wie uiteindelijk beslist/oordeelt of iemand al dan niet bekwaam is. En dat zou 'normalieter' beide partijen moeten/kunnen zijn ... , is de beoordeling verschillend, dan zullen andere faktoren aan de oorsprong liggen (stress, etc) ... [/b:2zb1fvmk][/color:2zb1fvmk]
De methodes die daarbij gebruikt worden kunt ge gerust in vraag stellen maar vormen een discussie op zijn eigen.
Trouwens, als die mensen echt gezond verstand hebben dan doen ze uit zichzelf maar 2 dingen : ofwel niet rijden, ofwel rijden na veel opleiding. Maar halve russische roulette
gaan spelen lijkt mij niet echt onder gezond verstand te brengen.
Enfin ... genoeg stof tot nadenken en te discusieeren op een terraske of zo ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
WAAR, WAAR.......[/size:6xrplbx7]Enfin ... genoeg stof tot nadenken en te discusieeren [color=#FF0000:6xrplbx7][b:6xrplbx7]op een terraske [/b:6xrplbx7][/color:6xrplbx7]of zo ...
In dit weer?
ge moogt het hebben
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
.... Sissie ...In dit weer?
ge moogt het hebben
... nog nooit van overdekte terraskes gehoord ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
.... Sissie ...In dit weer?
ge moogt het hebben
... nog nooit van overdekte terraskes gehoord ...
[color=#FF0000:3iof1rlt]Ja maar das voor sissies [/color:3iof1rlt]
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
ik heb sinds vandaag ook mijn rijbewijs gekregen,
maar deze keer enkel een papier "internationaal" gaan afhalen op tgemeente,
voor de rest van de wereld moet ge dus geen theorie of praktijkexamen afleggen
alleen in belgie blijkbaar, iets typisch zeker
maar deze keer enkel een papier "internationaal" gaan afhalen op tgemeente,
voor de rest van de wereld moet ge dus geen theorie of praktijkexamen afleggen
alleen in belgie blijkbaar, iets typisch zeker
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
Allee koekiemonster, stel die vragen maar...Ik heb een prangende vraag...maar durf ze niet meer te stellen
-
- Posts: 652
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
Nu in volt: de zin of onzin van een rijopleiding
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
Ja seg ... ... waarom zenden ze dat uit als ik ga biljarten ...Nu in volt: de zin of onzin van een rijopleiding
Wie maakt een korte resume ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
http://static.elsibel.com/smile/blondje.html
en da ziede dus regelmatig
btw, ik denk dat die laatste vent die sprak in't filmke de nagel op de kop raakte.
Nu heb ik m'n lief ook leren rijden en had toen net 1 jaar rijervaring. Ok, dat mag niet en blabla, maar 't is wel gelukt (vrij goed zelfs!).
Maar ik heb wel 20 uur les gehad en 't zat nog vers in't koppeke. Heb dus zo goed mogelijk mijne instructeur na gedaan.
M'n pa heeft een paar extra tips gegeven en ook een paar keer met haar gaan rijden, maar blijkbaar zaten we op dezelfde golflengte. Hij kon wel rustiger blijven dan ik
Maar heb ook ne kameraad gehad die heeft leren rijden van z'n ma, en die moeder kan absoluut niet rijden. Dat mens zat constant in een verkeerde vites, ontkoppelde in bochten, accelereerde niet uit, kende absoluut de afmetingen van hare auto niet,... en die moest het hem gaan leren? mja, heeft 3 keer z'n examen moeten afleggen en verplicht rijschool moeten volgen. Hoeveel profijt hebt ge dan gedaan? En op nen avond reed hij naar huis (kerel woont in mechelen) en na een kwartier stond hij terug bij ons in sint-niklaas. "ik heb tegen de vangrail gezeten op't klaverblad, mijne auto is omzeep..."
en da ziede dus regelmatig
btw, ik denk dat die laatste vent die sprak in't filmke de nagel op de kop raakte.
Nu heb ik m'n lief ook leren rijden en had toen net 1 jaar rijervaring. Ok, dat mag niet en blabla, maar 't is wel gelukt (vrij goed zelfs!).
Maar ik heb wel 20 uur les gehad en 't zat nog vers in't koppeke. Heb dus zo goed mogelijk mijne instructeur na gedaan.
M'n pa heeft een paar extra tips gegeven en ook een paar keer met haar gaan rijden, maar blijkbaar zaten we op dezelfde golflengte. Hij kon wel rustiger blijven dan ik
Maar heb ook ne kameraad gehad die heeft leren rijden van z'n ma, en die moeder kan absoluut niet rijden. Dat mens zat constant in een verkeerde vites, ontkoppelde in bochten, accelereerde niet uit, kende absoluut de afmetingen van hare auto niet,... en die moest het hem gaan leren? mja, heeft 3 keer z'n examen moeten afleggen en verplicht rijschool moeten volgen. Hoeveel profijt hebt ge dan gedaan? En op nen avond reed hij naar huis (kerel woont in mechelen) en na een kwartier stond hij terug bij ons in sint-niklaas. "ik heb tegen de vangrail gezeten op't klaverblad, mijne auto is omzeep..."
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...
Re: Wat ze er allemaal niet door laten....
instructeurs ( ) - blondjes ( ) ...tiens? Zie ik het goed als daar een ollandse nummerplaat aanhangt?
Ik dacht dat die lichtjaren voorop stonden met hun rij-opleiding
wie heeft wie leren rijen ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...