Honda Africa Twin

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Honda Africa Twin

Post by Droopy »

Stefke wrote:Zal mij toch eens moeten moeten verdiepen in die dct bakken. Zag hier een dct staan en die had blijkbaar wel een koppelingshendel of zoiets? :?: :pillepalle:

Bij Honda zit daar toch geen koppelingshendel op :?:

'k Heb inmiddels (aan het koffie/chocomachien bij de dealer) met twee ervaren knarren gepraat die allebei een dct Honda hebben. :)
Voor op de snelweg en in de file vinden ze dat schitterend maar als het vooruit moet gaan gebruiken ze toch de schakelaar aan het stuur om van versnelling te versmijten... Wat is het nut dan nog van zo'n dct. :whistling:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Honda Africa Twin

Post by Wipr »

bompa wrote:
Wipr wrote:Kloterij is dat er hier in het Antwerpse geen Honda dealer meer is. Enkel die in Mechelen zou ik nog overwegen als dealer.
2 WHEELS in Malle.
Ik dacht dat deze Honda had buiten gezwierd en geen officiële dealer meer was. Ik ken die gasten nog van op t salon en nadien dan samen gegaan met Verboven in Malle.....

Mocht hij terug Honda doen dan is dat een zegen denk ik

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Honda Africa Twin

Post by bompa »

Wipr wrote:
bompa wrote:
Wipr wrote:Kloterij is dat er hier in het Antwerpse geen Honda dealer meer is. Enkel die in Mechelen zou ik nog overwegen als dealer.
2 WHEELS in Malle.
Ik dacht dat deze Honda had buiten gezwierd en geen officiële dealer meer was. Ik ken die gasten nog van op t salon en nadien dan samen gegaan met Verboven in Malle.....

Mocht hij terug Honda doen dan is dat een zegen denk ik
O dat wist ik niet ,ik ben er al een tijdje niet meer binnen geweest .Maar die sturen toch nog altijd mailtjes als daar iets te doen is van in mijnen tijd van den blackbird.

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Honda Africa Twin

Post by Nickel »

TRooPER wrote: Bij tuybens in velzeke staat een demo testrit model.
Daar staat zowel de dct als de manuele versie in demo.
En ja, hij rijdt fantastisch :lol: :lol:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Honda Africa Twin

Post by Mario »

bompa wrote:
Wipr wrote:
bompa wrote: 2 WHEELS in Malle.
Ik dacht dat deze Honda had buiten gezwierd en geen officiële dealer meer was. Ik ken die gasten nog van op t salon en nadien dan samen gegaan met Verboven in Malle.....

Mocht hij terug Honda doen dan is dat een zegen denk ik
O dat wist ik niet ,ik ben er al een tijdje niet meer binnen geweest .Maar die sturen toch nog altijd mailtjes als daar iets te doen is van in mijnen tijd van den blackbird.
als je hun website raadpleegt, zie je toch dat ze nog veel nieuwe Honda's verkopen
ik vermoed dat dit betekent dat ze officiële dealer zijn, maar ben niet zeker

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Honda Africa Twin

Post by Stefke »

Droopy wrote:
Stefke wrote:Zal mij toch eens moeten moeten verdiepen in die dct bakken. Zag hier een dct staan en die had blijkbaar wel een koppelingshendel of zoiets? :?: :pillepalle:

Bij Honda zit daar toch geen koppelingshendel op :?:
geen koppelingshendel dus maar een parkeerrem. 8-)
Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT/ABS model.
Image

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Honda Africa Twin

Post by Droopy »

Stefke wrote:
geen koppelingshendel dus maar een parkeerrem. 8-)
Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT/ABS model.
Ah, zo zijn we allebei weer iets wijzer geworden. :thumbsup:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Honda Africa Twin

Post by Wipr »

Mario wrote:
bompa wrote:
Wipr wrote:
Ik dacht dat deze Honda had buiten gezwierd en geen officiële dealer meer was. Ik ken die gasten nog van op t salon en nadien dan samen gegaan met Verboven in Malle.....

Mocht hij terug Honda doen dan is dat een zegen denk ik
O dat wist ik niet ,ik ben er al een tijdje niet meer binnen geweest .Maar die sturen toch nog altijd mailtjes als daar iets te doen is van in mijnen tijd van den blackbird.
als je hun website raadpleegt, zie je toch dat ze nog veel nieuwe Honda's verkopen
ik vermoed dat dit betekent dat ze officiële dealer zijn, maar ben niet zeker
Volgens wat de zaakvoerder (Rudi dacht ik) me vertelde kan je nog steeds een nieuwe Honda kopen maar dat gaat dan niet volgens de officiële weg en als je onderstaande link bekijkt aangaande de Honda Dealers rond Antwerpen staat hij er niet bij
http://www.fl.honda.be/motorcycles/deal ... NROADB-SRV

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Re: Honda Africa Twin

Post by Gunter »

Heb er momenteel 5000km meegedaan en nog geen moment spijt van. Goede zithouding, betere remmen als de Ktm, genoeg vermogen (tja is subjectief) en vooral veel zuiniger dan de Ktm. Vering achteraan is misschien wat slap, daar moet ik eens aan vijzen. Kortom, fantastische moto, heb er in m'n eentje mee naar het eiland Man geweest en dat is goed meegevallen... :rayof:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Honda Africa Twin

Post by diskeletlietje »

Droopy wrote:
Stefke wrote:
geen koppelingshendel dus maar een parkeerrem. 8-)
Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT/ABS model.
Ah, zo zijn we allebei weer iets wijzer geworden. :thumbsup:
ok ik moet dat niet hebben , bij traag rijden met achterrem spelen in toeren houden met een kopelingshendel die blijkbaar een handrem is ... ik denk dat ik na 5min op mijn kloten ga :pillepalle:

erreske

Re: Honda Africa Twin

Post by erreske »

In Olen bij L&C Motors hebben ze een AT demomotor staan :

http://www.lc-motors.be/home/index/NL/D ... angmotoren

Wel 25€/uur voor een proefrit :shock:

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Honda Africa Twin

Post by Nickel »

erreske wrote:...
Wel 25€/uur voor een proefrit :shock:
Goe zot :pillepalle:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Honda Africa Twin

Post by vet on wheels »

Soms krijg je dat geld weer als je er eentje koopt.... ;)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Honda Africa Twin

Post by F M »

Draadje vanonder het stof gehaald.
Waarom?

Omdat eind dit jaar de nieuwe 2020 Africa Twin 1100 uitkomt.

Waarom ik dit doe?

Omdat ik de RT wilde vervangen door een lichtere en lage hoogpoter. Nu is dit plan even wat achteruit geschoven, want op mijn Alpenreis was ik eigenlijk wreed content van de RT. Dat gewicht voel je immers toch alleen maar als je hem aan de hand manouvreert, en zo dikwijls moet dat nu ook niet. Maar ik kon gelukkig genieten van de electronisch aanpaspare vering. Toen mijn rug zich de laatste 2 dagen weer liet voelen, was het simpel om de vering op comfort in te stellen. :thumbsup:

Waar de KTM 790 Adventure het zwakst op scoort, is net de harde vering. Ik moet wel zeggen, nu ik aan de filmpjes bezig ben, valt me het lelijke geluid van de boxer hard op. Door de lange versnellingsverhoudingen, rijd ik in de bergen 80% in 2e versnelling. Nu en dan ga ik eens naar 3e op langere rechte stukken. En in nauwe haarspeldbochten moet ik zelfs naar 1e gaan. Dan is het motorgeluid van de KTM veel mooier, en daar schakel ik veel meer mee.

Naast de KTM vond ik eigenlijk geen echt alternatief. Stefke wees me op de Yamaha Tracer, maar hoe meer ik die bekijk, hoe minder mijn hart wordt aangesproken. Er is bij mij echt geen klik met dat model, en dus blijf ik daar maar ver weg van. :?

Qua looks en specs kon de Africa Twin mij wel bekoren. Maar er waren een aantal zaken die voor mij breekpunten zijn. Toch nog hoger dan de KTM, lelijk dashoard, geen tubeless banden, en vooral, geen cruise control. En dat is een absolute vereiste voor mij. :ugeek:

En plots is daar de AT 1100. In 2 versies. De goedkopere meer off road gerichte versie, en de meer weg gerichte Adventure Sport (AS) :w00t: Hier precies al een illustratie van het verschil tussen Honda en KTM. Bij KTM is de off road versie duurder, bij Honda is het net andersom.

Maar deze AT AS heeft alles wat ik wens. Cruise Control, tubeless banden, electronisch instelbare vering en rijmodi, een schitterend (touch screen !) dashboard, in de hoogte verstelbaar windscherm, en een minimum zadelhoogte van 825 mm, nog een halve centimeter lager dan de KTM. :w00t: Ook nog: een tank van 24 liter, dus een groot rijbereik, wat ik ook belangrijk vind (heeft de KTM ook wel). En in de plaats van een quickshifter is er de DCT.

Ik denk dat ik wacht tot de 1100 AT beschikbaar is voor een testrit.
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...
Last edited by F M on 25 Sep 2019 15:09, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Honda Africa Twin

Post by Davy78 »

Ik vind de nieuwe snuit heel mooi ... Ik dacht eigenlijk dat de adventure sport ook meer offroad gericht was, maar dat is dus niet het geval?

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Honda Africa Twin

Post by Blackbert »

Het geluid van een R whatever gaat er volgens mij geweldig op vooruit als je de demper vervangt door een Remus. Diepe beschaafde brom.
Merkwaardig, want mijne blauwe kwam met Remus dempers en dat was asociaal luid en rauw. Nu veel beter met Akra's. Maar Remus en BMW boxers, dat werkt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Honda Africa Twin

Post by F M »

F M wrote: 25 Sep 2019 13:22
Wat nog in het nadeel spreekt van de AT: gewicht toch beduidend hoger, en spijtig genoeg ook de prijs...
OK 18600 euro.. :w00t: :wall:
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... BvXd74AvGc
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Honda Africa Twin

Post by Davy78 »

F M wrote: 25 Sep 2019 19:35 OK 18600 euro.. :w00t: :wall:
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... BvXd74AvGc
FM, het is een Honda, geen BMW. Gewoon effkes wachten op de eerste 2dehands koopjes ;)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Honda Africa Twin

Post by F M »

Efkes?

Het model is nog niet eens nieuw op de markt. :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Honda Africa Twin

Post by Davy78 »

F M wrote: 26 Sep 2019 13:17 Het model is nog niet eens nieuw op de markt. :roll:
Ge zit op hete kolen? :grin:

Post Reply