Losse babbel over de Husqvarna Terra

Kletsen over moto's en andere motodingen.
TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

@Koppel!: Zijn de veren het enige wat je op de Terra zou veranderen? In ieder geval, moest je hem wegdoen, zou het hier toch kriebelen. Maar waar gaan we die dan weer zetten natuurlijk! En oh ja, hoe gaan we vrouwlief overtuigen :mrgreen:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2916
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

TimS wrote:@Koppel!: Zijn de veren het enige wat je op de Terra zou veranderen? In ieder geval, moest je hem wegdoen, zou het hier toch kriebelen. Maar waar gaan we die dan weer zetten natuurlijk! En oh ja, hoe gaan we vrouwlief overtuigen :mrgreen:
De vering is zowat het zwakste punt van de Terra. Maar een upgrade is niet goedkoop. Voorlopig heb ik het nog op de originele vering gehouden, ik pas mijn rijgedrag wel aan. Maar als je natuurlijk in een groep rijdt met motoren die een stuk beter afv-geveerd zijn is het moeilijk om hetzelfde tempo aan te houden.

Verder ga ik zeker en vast nog de luchtfilter aanpassen, vervangen door een Pod-filter rechtstreeks op de throttle body. Voornamelijk omdat enkele TR-rijders hebben ondervonden dat de afdichting van hun luchtfilterkast niet afdoende was en ook omdat de installatie van de standaard luchtfilter nogal omslachtig is en je geen enkele manier hebt om te controleren of die ook goed ge?nstalleerd is. Zeker als we volgend jaar wat woestijn en steppe-gebieden gaan doorkruisen wil ik geen risico lopen.

Daarnaast zijn er op sommige TR's ook problemen met de injectie. Een handvol TR's heeft enorme last van plots stilvallen of inhouden bij het opendraaien van de gas. Maar de meeste hebben er nauwelijks of geen last van.

Standaard stuur staat te laag om comfortabel rechtop te kunnen staan. Maar dat is gemakkelijk opgelost.

De originele bagagedrager is van een ondoordacht design in plastic, waardoor die durft af te breken als je er een zware last op gaat plaatsen. Op te lossen met aftermarket bagagedrager (die aan het subframe vast zit, niet gewoon aan de originele drager).

Geen inklapbare schakelpook, hetzelfde probleem als de 650 mono neefjes bij BMW. Een val op de relatief stevige schakelpook kan leiden tot een kromme schakelas wat heel wat kosten met zich meebrengt. Op te lossen door de originele pook te verzwakken op strategische plaatsen of door een aftermarket schakelpook te installeren.

Dat is het zo'n beetje. Verder echt een super motor, zowel op de baan als off-road. Relatief licht, verbruikt nauwelijks iets en voldoende power om fun mee te hebben.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: De vering is zowat het zwakste punt van de Terra.
ik pas mijn rijgedrag wel aan. Maar als je natuurlijk in een groep rijdt met motoren die een stuk beter afv-geveerd zijn is het moeilijk om hetzelfde tempo aan te houden.
Koppel! trachtte ook niet om hetzelfde tempo aan te houden, de KTM's, stopten heel regelmatig om de groep bij elkaar te houden, het simpele probleem was dat geen ?nkel tempo een gevoel van controle gaf ...

Koppel!
Posts: 9
Joined: 29 Jul 2014 18:29

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Koppel! »

TimS, mocht is niet meer van de aard, het staat vast dat de Terra verkocht wordt.
Nu, de vering is volgens mij inderdaad het grootste minpunt, al de rest waar ik initieel dacht mee te worstelen (gebrek aan windbescherming, zadel) is op zich heel goed meegevallen. Een andere achterveer zou al veel oplossen, of een complete demper & veer achteraan. Vooraan is het minder simpel, daarvoor ga je is bij de specialisten zoals Thijs in St.Truiden of diene in Schellebelle terecht gaan.
Indien werkelijke interesse, kom maar is langs, kan je een testrit doen, zie je de Terra is, zie je ook welke accessoires er reeds bijzitten enz. Ik ga 'm niet weggeven maar sta wel open voor een realistisch bod.

Muug, toch wel zulle, aan zo'n 10km/u had ik weinig last maar dat wilde ik ulle niet aandoen :-D

Grtz, Philip!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

Hmm zo snel had ik het niet verwacht - ik moet nog denken hoe ik dat hier thuis moet aanpakken...

Niet om er een voor/tegen discussie over te houden, maar is het eentje met ABS?

Hoe zit het eigenlijk met de windbescherming? Standaard hebben die Terraatjes precies niet echt een scherm? Hoe comfortabel is dat in hogere snelheden?

En op hoeveel moet je een oplossing voor de veren/demping inschatten? Daar heb ik totaal geen idee van...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2916
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

TimS wrote:Niet om er een voor/tegen discussie over te houden, maar is het eentje met ABS?
Ik weet niet of de Terra van Koppel een ABS model is, maar indien wel is die sowieso uitschakelbaar voor de lastigere stukken off-road.

TimS wrote:Hoe zit het eigenlijk met de windbescherming? Standaard hebben die Terraatjes precies niet echt een scherm? Hoe comfortabel is dat in hogere snelheden?
Buiten de autostrade vond ik een scherm niet echt nodig. Maar zelf heb ik er toch eentje geinstalleerd, zowel voor laouen als voor mezelf.

TimS wrote:En op hoeveel moet je een oplossing voor de veren/demping inschatten? Daar heb ik totaal geen idee van...
als je zowel de voor- als de achterkant wil aanpakken vooraan met andere veren en achteraan met een andere shock zal je -afhankelijk van je eisen- moeten rekenen tussen 600-1000?.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

duibhce Kaelann wrote: als je zowel de voor- als de achterkant wil aanpakken vooraan met andere veren en achteraan met een andere shock zal je -afhankelijk van je eisen- moeten rekenen tussen 600-1000?.
Merci!

Wat zitten opzoeken en goede dingen gelezen over HyperPro en dat komt precies (doe-het-zelf) ongeveer op een 1000 euro inderdaad.

Nu was ik ook wat in detail naar de specificaties van de Terra gaan kijken en die weegt (droog) toch een 183kg. Dat lijkt me dan weer vrij zwaar? Ik had gedacht dat die eerder naar een XCountry/XChallenge zou neigen (140-150kg), maar daar zit een Terra precies toch aardig boven?

Hoe voelt hij aan offroad?
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2916
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

TimS wrote:Nu was ik ook wat in detail naar de specificaties van de Terra gaan kijken en die weegt (droog) toch een 183kg. Dat lijkt me dan weer vrij zwaar? Ik had gedacht dat die eerder naar een XCountry/XChallenge zou neigen (140-150kg), maar daar zit een Terra precies toch aardig boven?
183kg is rijklaar inclusief een volle tank. Droog weegt ie nog altijd wel iets meer dan een XC, maar daar krijg je een steviger subframe en een stalen achterbrug voor in de plaats.
Off road voelt dat gewicht niet erg anders dan een DRZ400, voornamelijk doordat het zwaartepunt een stuk lager zit met de tank onder het zadel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

niet vergeten dat de Terra ZEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER zuinig is, dat ding heeft NOOIT meer dan 4,5 liter op 100km verbruikt, zelfs niet op de ruigste terreinen. De KTM's daarentegen hadden precies een gat in hun tank :S

Wat de handling van de Terra off-road betreft : welk soort info wil je weten?

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

TimS wrote: Nu was ik ook wat in detail naar de specificaties van de Terra gaan kijken en die weegt (droog) toch een 183kg. Dat lijkt me dan weer vrij zwaar? Ik had gedacht dat die eerder naar een XCountry/XChallenge zou neigen (140-150kg), maar daar zit een Terra precies toch aardig boven?
Niet enkel kijken naar de pure kilo's, ook hoe ze overkomen tijdens manouereren en op moeilijke stukken speelt een belangrijke rol. Zo is mijn KTM 950 Adventure een ware klootzak als 'm plat ligt, hij is h??l h??l zwaar om op te tillen in de blubber en het zand. Een BMW GS daarentegen gaat mooi op een cylinder liggen en is veel gemakkelijker recht te zetten. Bij een Terra weet ik het niet zo. Maar die 183 kg is eigenlijk wel licht hoor, een ouwe XT600E van eind jaren '90 was nat ook al 170kg !

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2916
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:niet vergeten dat de Terra ZEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER zuinig is, dat ding heeft NOOIT meer dan 4,5 liter op 100km verbruikt, zelfs niet op de ruigste terreinen.
In zo goed als alle omstandigheden inderdaad steeds tussen 4 en 4.5 liter. Als je er echt op gaat letten kan je zelfs 3.7 liter halen.
Bij lange Autobahnritten (140+) gaat het verbruik wel significant omhoog naar 5-5.2liter. Nog steeds zuiniger dan de 990 wel. :cool:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

Goh, naar verbruik kijk ik (meestal) niet. Ik ga zelden in afgelegen gebieden, zodat het bereik niet zo echt belangrijk is. Nu doe ik aardig wat kilometers in de week, dus wil uiteraard niet elke dag moeten tanken natuurlijk.

Ik wil voornamelijk weten hoe licht hij aanvoelt en hoe hij zich offroad (gravel, modder etc) gedraagt.

Ik rijd momenteel met een 1190 (Std, geen R) en amuseer me daar zowel op de baan als offroad fantastisch mee. Maar offroad merk ik dat hij voor mij toch vrij zwaar is (heb weinig techniek en ben helemaal niet zo breed gebouwd). En ook het optillen is voor mij inderdaad wel wat werk. Dus ik ben aan het kijken of ik er eentje bij kan nemen voor het offroad rijden ?n eventueel zelfs op termijn de 1190 te vervangen (ik doe er alle woon-werk mee).

Maar dan zoek ik dus een machine die op de baan toch nog wat comfort geeft (cf vraag tot windbescherming) maar waarmee ik me serieus kan amuseren offroad (met zeer beperkte skills hoor, laat dat duidelijk zijn). Ik denk voorlopig aan twee opties: 690 Enduro (met fairing kit) of een Terra. Maar de Terra zal waarschijnlijk nooit met een fairing kit uitgerust kunnen worden, dus hopelijk geeft dat klein schermpje nog wat bescherming?

Maar zo'n 690 weegt (droog) 144kg. Doe daar wat kilo's bij voor de benzine en fairing (ook extra tank), dan kom je nog niet aan de 183kg.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

KTM 690 Enduro versus Husqvarna Terra : de dobberman versus de labrador....
690 Enduro: betere remmen, betere vering, agressievere motor, offroad hoe moeilijker hoe liever, een ramp qua windbescherming
Terra : goede remmen, slechte vering, brave motor, offroad geen uitblinker

http://www.motorcyclistonline.com/revie ... ngles-club
http://www.enduro360.com/2012/11/13/pro ... omparison/

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2916
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:KTM 690 Enduro versus Husqvarna Terra : de dobberman versus de labrador....
690 Enduro: betere remmen, betere vering, agressievere motor, offroad hoe moeilijker hoe liever, een ramp qua windbescherming
Terra : goede remmen, slechte vering, brave motor, offroad geen uitblinker
Dat vat het in grote lijnen wel samen.
De 690 is een stuk krachtiger. Als je de power van een 1190 gewend bent is de stap terug in power naar een Terra wel een stuk groter dan naar de 690.
De 690 is hoger dan de Terra.
Voor de 690 bestaan (weliswaar niet erg goedkope) rally-kuipen bij de Terra moet je het doen met een schermpje, iets zelf gefabriceerd of iets zoals de Britannia Lynx DS kopkuip.
Gekende problemen van de KTM zijn de traditionele koppelings-slave en bij sommige 690s blijkbaar ook zeer snelle slijtage van enkele lagers in de top end.
De belangrijkste issues waar sommige TR650s mee kampen zijn hier op het forum ook al aangehaald: sommige exemplaren hebben fueling issues en lekken in de afdichting van de luchtfilterkast.

De meest bepalende factor voor ons was echter dat wij 2 nieuwe Terras hebben kunnen kopen voor de prijs van 1 nieuwe 690...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: De meest bepalende factor voor ons was echter dat wij 2 nieuwe Terras hebben kunnen kopen voor de prijs van 1 nieuwe 690...
jep, geld is ook belangrijk
maar ook belangrijk is het karakter van 't beestje
de Terra is een tof motorke, vriendelijk, ge zijt op uw gemak
met de 690 enduro heb ik nog niet gereden maar ik ben er zeker van dat die 690 de bestuurder veel meer stimuleert om gekke dingen te doen

kijk, 't is een beetje gelijk het verschil tussen een GS en een KTM Adventure : de ktm is beter uitgerust, maar hij zet de rijder tot onverantwoorde daden aan, zit constant met een vinger pijnlijk te peuteren tussen de ribben om rapper en zotter te doen. De GS is wel minder goed uitgerust (vering, wielen), maar hij neemt u overal mee waar ge maar wilt, gelijk een rustig paard dat doet. Om bij paarden te blijven : de KTM wilt altijd overal in galop gaan, de GS zal dat doen als gij dat z?lf verkiest.
't zal een beetje 't zelfde zijn tussen Terra en 690 enduro. Kiezen tussen een braaf paardje en een zot paardje.

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

Bedankt om de topic te moven :)

En ook bedankt voor de links; interessant. Op basis van wat al gezegd was, zou ik sowieso de Terra upgraden met betere vering/demping.

Verschil in vermogen stoort me niet zo erg. Ik rijd af en toe met de G650 XCountry van mijn vrouw en daar amuseer ik me ook wel mee. Al moet ik zeggen dat de 1190 wel h??l erg fun rijdt met al dat vermogen :mrgreen:

@Muug: "offroad geen uitblinker". Het is net dat wat me fascineert: wat zou de betere vering hierin brengen? Zou het het verschil al aardig kunnen dichten of zijn er nog dingen die gaan meespelen (gewicht sowieso lijkt me)?

Voor de 690 had ik gedacht aan Rally Raid fairing (woon-werk?) en extra tanks wat het uiteindelijke prijsverschil wel h??l erg groot maakt. Maar dan heb je al wel een moto die voor zowat alles geschikt is in mijn ogen?

Maar dat prijsverschil :yikes: En volgens de tweede link is het zadel op de 690 voor langere afstanden ook al niet vet...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by F M »

TimS wrote:Al moet ik zeggen dat de 1190 wel h??l erg fun rijdt met al dat vermogen :mrgreen:
Klopt. Maar ik vind dat de echte fun ook pas bij het aanspreken van dat vermogen te vinden is. Terwijl het met de boxer ook aangenaam (eigenlijk meer aangenaam) rondrijden is aan normalere snelheden. En die omstandigheden doen zich relatief meer voor.

Dat is dus dezelfde overweging bij Terra/690...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

TimS wrote:@Muug: "offroad geen uitblinker". Het is net dat wat me fascineert: wat zou de betere vering hierin brengen?
De moto gaat rustiger rijden op ruig terrein doordat de vering enorm veel putten en bulten zal wegfilteren, en daardoor zal hij u minder vermoeien, en u ook toelaten om hem beter onder controle te houden, hij zal beter zijn spoor houden ook wat altijd goed is voor het vertrouwen. En nog van die dingen.
In Marokko zaten wij rustig in ons zadel, of we stonden rustig recht en onze KTMs reden over de piste alsof het asfalt was, terwijl de chauffeur op de Terra zowel staand als zittend fysiek erg afzag, en de moto zag je ook de hele tijd springen en van links naar rechts wippen, het was gewoon erg om dat te zien. Op het einde van de dag ga je dan ook minder moe zijn met die betere vering.

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by Muug »

F M wrote:. Terwijl het met de boxer ook aangenaam (eigenlijk meer aangenaam) rondrijden is aan normalere snelheden. En die omstandigheden doen zich relatief meer voor.
Dat is dus dezelfde overweging bij Terra/690...
:stupid: Voor woonwerkverkeer: slechts ??n adres: de GS (en het rijmt nog ook!)

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Losse babbel over de Husqvarna Terra

Post by TimS »

Mja het zal persoonlijke voorkeur zijn of een korter trajet (ong 45km), maar ik amuseer me nog elke dag te pletter op de 1190. Akkoord: hij is iets minder comfortabel dan de GS (trillingen en windbescherming), maar voor mij is het traject te kort om er last van te hebben.

Integendeel, de smile is elke dag even groot :mrgreen:

Moet zeggen dat ik door alle feedback hier en wat leeswerk iets minder enthousiast ben voor de Terra. Maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat ik nu vooral iets zoek waarmee ik me offroad kan amuseren (en in tweede plaats misschien ooit de 1190 volledig te vervangen). En daar lijkt de 690 dan meer aanlokkelijk.

Maar wat me doet twijfelen is mijn beperkte offroad capaciteiten. De 690 zal dat wel beter kunnen, maar niet zeker of dat voor mij veel verschil gaat uitmaken. Dus als we de vering deftig kunnen krijgen, lijkt de Terra wel een machientje waar ik me serieus mee kan amuseren. En dan nog eens tegen een (veel) lagere prijs dan een 690.

Ik wacht nu even op feedback van HyperPro. Heb gevraagd of zij iets kunnen doen voor een Terra. En dan wie weet maar eens een testritje :)
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Post Reply