Motor kuisen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Kevin

Motor kuisen

Post by Kevin »

Hallo,

Eerder dit jaar een Kawa Z750 gekocht. Nu gaat die in de garage, want rij er niet mee in de winter.

Ik zou de motor echter eerst eens aan grondige poetsbeurt willen onderwerpen, maar hoe begin ik hier het beste aan? Welke producten voor welke onderdelen?

Vermoedelijk reeds diverse topics over dit onderwerp beschikbaar, doch niet direct teruggevonden... Bedankt!

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Motor kuisen

Post by zappa »

Welgekomen hier Kevin.

Ik ken er enen die van elke vuile modder offroad moto een "nieuwe" maakt door te "breffen" :mrgreen:

Image
sig nature

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Motor kuisen

Post by TimS »

Dit doet het anders ook goed en ook niet duur (te koop bij Wibra):

Image
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor kuisen

Post by Koeno »

't is te zien wat ge wilt bereiken?

als hij proper moet zijn, dan werken bovenstaande tuurkjes...

Als hij moet blinken, en de komende jaren blijven blinken, dan gaat ge iets anders te werk moeten gaan :)

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Motor kuisen

Post by pingu »

Ik gebruik dit:
https://www.rad.eu/nl/c/p/18152-s100-to ... ger-5l.htm

Niet goedkoop, dus ik koop dat alleen als er een kortingsactie geldt :-) Maar werken doet het wel: inspuiten op droge moto, 15 ? 20 minuutjes wachten, de vuilste stukken kort met spons overgaan, dan grondig afspuiten. Alles bijeen geen half uurtje werk voor ne moto die blinkt gelijk nieuw...

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Ik sluit me aan bij Pingu. Ik rij naar het naftstation dicht bij huis waar een zelfcarwash aan is. Ik tank dan ineens. Zet mijne moto langs de kant en spray hem in met S100. Dan ga ik binnen een taske koffie drinken met een koffiekoek erbij. Daarna enkel nog afspoelen met de lans (kost 1?) en hij is proper genoeg naar mijn wensen. Is een plezant uitstapje, gezellig kopje koffie en nagenoeg geen werk aan, en met propere moto weer naar huis. Meer doe ik daar niet meer aan dood (dat is ooit wel anders geweest).
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motor kuisen

Post by Muug »

Ook goed gerief is Twido allesreiniger(spray) van den Aldi.
http://nl.aldi.be/aldi_allesreinigingss ... 11905.html
Is echt goed spul om alle soorten vuiligheid te verwijderen.

Ook goed spul is die S100, in gelvorm : https://www.rad.eu/nl/c/p/18157-s100-to ... ger-1l.htm Verkopen ze ook in buskes van vijf liter. Hein Gericke heeft ook zoiets.

Verder zijn de producten van Belgom uitermate goed voor chroom en aluminium :
https://www.rad.eu/nl/c/p/39763-belgom- ... -250ml.htm
https://www.rad.eu/nl/c/p/39762-belgom- ... -250ml.htm
Dat zijn twee ?cht verschillende producten omdat het natuurlijk over twee ?cht verschillende metalen gaat.

Om de plastieken boel goed te doen blinken kan je gelijk welk soort autowax/shampoo gebruiken, dat doe je natuurlijk best als eindafwerking.

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Motor kuisen

Post by Mario »

ik gebruik wondersteen en dat werkt wel goed
http://www.wondersteen.com/pagina6.html

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor kuisen

Post by Koeno »

Als het echt proper moet zijn gebruik je sowieso meerdere sponsen:

1 voor bovenste stukken kuip ( Monello sponsje)
1 voor onderste stukken kup ( een oudere monello spons)
1 voor velgen/motorblok zelf. (gewone goedkope spons)

Eerst het groffe vuil goed afsupiten,
dan met een ontvettende shampoo wassen (ik gebruik Poorboys - All Purpose Cleaner)..
(elk stuk met juiste spons).

Als je de kuipen wast ook met 2 emmers werken:
1 emmer water + product
1 emmer proper water.

de spons waarmee je wast wordt telkens uitgespoeld in de emmer zonder product, om dan pas in de emmer met product te komen.

als alles proper staat:
De kuipen/plastic delen wassen met een shampoo die al wax bevat (Ik gebruik Meguiar Ultimate Gold Shampoo), met een propere spons en weer 2 emmers alles proper wassen.

Dan de motor drogen (hier zjin ook speciale doeken voor), en nog eens deftig in de wax (ik gebruik Natty's paste wax) zetten...

Uitlaten / velgen (-> indien deze niet gespoten zijn, want wondersteen kan de lak wel krassen hoor) opblinken kan met wondersteen, werkt zeer goed.

en als het moet proper zijn en niet meer als dat, dan volg ik bovenstaande commentaren ;)

De VFR was bijna onherkenbaar na deze behandeling...
Motoren worden neit altijd zo gewassen, maar toch 2 keer per jaar op deze manier :)


* behandeling is hier rap bij elkaar getypt, kan vari?ren afhankelijk van vervuiling (kleien/polieren/...)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Motor kuisen

Post by Davy78 »

Muug wrote: Ook goed spul is die S100, in gelvorm : https://www.rad.eu/nl/c/p/18157-s100-to ... ger-1l.htm Verkopen ze ook in buskes van vijf liter. Hein Gericke heeft ook zoiets.
Die spuitbussen heb ik ook al gebruikt, werkt zeer goed.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Muug wrote:
Ook goed spul is die S100, in gelvorm : https://www.rad.eu/nl/c/p/18157-s100-to ... ger-1l.htm Verkopen ze ook in buskes van vijf liter. Hein Gericke heeft ook zoiets.
Awel tis die dat ik bedoel in mijn vorige post (ik dacht dat Pingu die ook bedoelde?) Werkt subliem goed. Daarvoor deed ik het met dasty ontvetter van bij de Wibra, werkt ook super goed maar het zoutgehalte zou vrij hoog zijn. Zelf niks negatiefs van ondervonden, maar goed kan het niet zijn op lange termijn, al kuiste dat minstens evengoed als de S100, ik gebruik dat nu op den bbq en gasvuur, dampkap enz... super ontvettend. Maar de S100 kuist evengoed en is veiliger voor op de lak van de moto veronderstel ik.
En voor mijn Dasty periode deed ik het met het "Robke" huismerk van bij den Eko in Kontich, met veel minder goed resultaat dan met dasty en s100, maar dat wist ik toen nog niet.
Maar zoals ik al zei wil ik daar zo weinig mogelijk tijd insteken. Nu is dat letterlijk inspuiten en afspoelen, er komt zelfs geen spons meer aan te pas, en drogen doet hij al rijdende wel (als het regent is hem ook nat). En verbazend genoeg is mijne moto zelfs redelijk proper (dankzij s100 dus, is echt iets geweldig goed voor luie kuis)
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Motor kuisen

Post by F M »

Ik denk dat ik dat ook eens ga aanschaffen. Want het woord 'lui' spreekt me erg aan. :beer:
I am confused. Oh no, maybe not!

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

F M wrote:Ik denk dat ik dat ook eens ga aanschaffen. Want het woord 'lui' spreekt me erg aan. :beer:
Bij uwe adventure (kettingfiets) gaat ge hooguit nog eens vlug met een spons over uw achtervelg moeten gaan voor het kettingvet eraf te doen, maar ge gaat zienn dat het fantastisch snel en makkelijk gaat. En dat moet ik nu zelfs niet eens meer doen bij mijne bmw en kymco (alle mijn kymco is zelfs nog niet gewassen geweest).
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor kuisen

Post by bompa »

Vroeger kuiste ik mijne crossmoto en enduro zelfs mijne baanmoto altijd met vigor, ik had daar altijd wel een paar bussen van 10l van staan,
Daar kreeg ik die moto's toch wel zeer goed mee proper
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... AqQff-UtVY

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Motor kuisen

Post by ChiChiWaWa »

Als ge zo eens googlet op dien S100 dan leest ge hier en daar dat het zou invreten en zo, maar blijkbaar niemand last van hier?
En die gel gaat onderdund in die spuitbus? 'k heb zo'n Birchmeier handdruksproeier, dat kan misschien wel dienen?

Want lui, ja, wat kuisen betreft :P

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Eerder dit jaar toen ik ging circuitrijden, aan de klap geraakt met iemand die zowel zijne circuit als zijne baanmoto kuiste met ne stoomreiniger en dan enkel afspoelde met koud water. Kwam zelfs geen zeep aan te pas, blonk ook als ne spiegel. Volgens hem is dat veel beter voor de lak dan zeep en beter voor de rollementen dan hogedrukreiniger. Alleen nog afstomen en afspoelen zonder meer.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motor kuisen

Post by Muug »

al die chemische producten zijn vreters, moet ge niet toepassen op ne warme moto, of in volle zon en dan lekker laten "intrekken"... en als de handleiding zegt "5 minuten laten inwerken" dan moet ge daar geen tien minuten van maken...

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor kuisen

Post by Koeno »

the riding man wrote:Eerder dit jaar toen ik ging circuitrijden, aan de klap geraakt met iemand die zowel zijne circuit als zijne baanmoto kuiste met ne stoomreiniger en dan enkel afspoelde met koud water. Kwam zelfs geen zeep aan te pas, blonk ook als ne spiegel. Volgens hem is dat veel beter voor de lak dan zeep en beter voor de rollementen dan hogedrukreiniger. Alleen nog afstomen en afspoelen zonder meer.
Hij moet toch met iets over de lak wrijven om het vuil er af te krijgen?
gewoon met stoom erover gaan, gaat misschien het grofste vuil eraf halen, maar ergens zal je toch moeten wrijven om alles weg te krijgen...

Ik wil gerust een demonstreren hoeveel vervuiling ik van een wagen kan halen na hem volledig te wassen...
Je zou kunnen verschieten ;)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Muug wrote: en als de handleiding zegt "5 minuten laten inwerken" dan moet ge daar geen tien minuten van maken...
In het geval van de S100 zegt de handleiding 30 minuten en ik maak daar tussen de 15 en de 20 minuten van.

Maar ik ben wel benieuwd of er nog mensen zijn die ne stomer gebruiken voor te kuisen, zonder enige toevoeging van gelijk welk product. Ikzelf heb bv ne behangstomer en die lost lijmresten met gemak op, dus ik stel me de vraag of dat wel goed voor de lak kan zijn. Maar volgens die kerel is dat geen probleem, en zijne moto zag er inderdaad heel fris en proper uit. Welke stomer zou dat zijn dat die bedoelde? Bestaat dat speciaal voor moto's/auto's te kuisen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die ne behangstomer gebruikte he.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Koeno wrote: Hij moet toch met iets over de lak wrijven om het vuil er af te krijgen?
gewoon met stoom erover gaan, gaat misschien het grofste vuil eraf halen, maar ergens zal je toch moeten wrijven om alles weg te krijgen...
Ik kan u daar geen antwoord op geven omdat ik zelf op die moment dat het er over ging niet doorgevraagd heb, ben nu eigenlijk zelf op zoek of nog mensen die methode gebruiken en met welk resultaat en welk materiaal stomer.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Post Reply