Motor kuisen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Muug wrote:
Ook goed spul is die S100, in gelvorm : https://www.rad.eu/nl/c/p/18157-s100-to ... ger-1l.htm Verkopen ze ook in buskes van vijf liter. Hein Gericke heeft ook zoiets.
Awel tis die dat ik bedoel in mijn vorige post (ik dacht dat Pingu die ook bedoelde?) Werkt subliem goed. Daarvoor deed ik het met dasty ontvetter van bij de Wibra, werkt ook super goed maar het zoutgehalte zou vrij hoog zijn. Zelf niks negatiefs van ondervonden, maar goed kan het niet zijn op lange termijn, al kuiste dat minstens evengoed als de S100, ik gebruik dat nu op den bbq en gasvuur, dampkap enz... super ontvettend. Maar de S100 kuist evengoed en is veiliger voor op de lak van de moto veronderstel ik.
En voor mijn Dasty periode deed ik het met het "Robke" huismerk van bij den Eko in Kontich, met veel minder goed resultaat dan met dasty en s100, maar dat wist ik toen nog niet.
Maar zoals ik al zei wil ik daar zo weinig mogelijk tijd insteken. Nu is dat letterlijk inspuiten en afspoelen, er komt zelfs geen spons meer aan te pas, en drogen doet hij al rijdende wel (als het regent is hem ook nat). En verbazend genoeg is mijne moto zelfs redelijk proper (dankzij s100 dus, is echt iets geweldig goed voor luie kuis)
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Online
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Motor kuisen

Post by F M »

Ik denk dat ik dat ook eens ga aanschaffen. Want het woord 'lui' spreekt me erg aan. :beer:
I am confused. Oh no, maybe not!

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

F M wrote:Ik denk dat ik dat ook eens ga aanschaffen. Want het woord 'lui' spreekt me erg aan. :beer:
Bij uwe adventure (kettingfiets) gaat ge hooguit nog eens vlug met een spons over uw achtervelg moeten gaan voor het kettingvet eraf te doen, maar ge gaat zienn dat het fantastisch snel en makkelijk gaat. En dat moet ik nu zelfs niet eens meer doen bij mijne bmw en kymco (alle mijn kymco is zelfs nog niet gewassen geweest).
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor kuisen

Post by bompa »

Vroeger kuiste ik mijne crossmoto en enduro zelfs mijne baanmoto altijd met vigor, ik had daar altijd wel een paar bussen van 10l van staan,
Daar kreeg ik die moto's toch wel zeer goed mee proper
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... AqQff-UtVY

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Motor kuisen

Post by ChiChiWaWa »

Als ge zo eens googlet op dien S100 dan leest ge hier en daar dat het zou invreten en zo, maar blijkbaar niemand last van hier?
En die gel gaat onderdund in die spuitbus? 'k heb zo'n Birchmeier handdruksproeier, dat kan misschien wel dienen?

Want lui, ja, wat kuisen betreft :P

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Eerder dit jaar toen ik ging circuitrijden, aan de klap geraakt met iemand die zowel zijne circuit als zijne baanmoto kuiste met ne stoomreiniger en dan enkel afspoelde met koud water. Kwam zelfs geen zeep aan te pas, blonk ook als ne spiegel. Volgens hem is dat veel beter voor de lak dan zeep en beter voor de rollementen dan hogedrukreiniger. Alleen nog afstomen en afspoelen zonder meer.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motor kuisen

Post by Muug »

al die chemische producten zijn vreters, moet ge niet toepassen op ne warme moto, of in volle zon en dan lekker laten "intrekken"... en als de handleiding zegt "5 minuten laten inwerken" dan moet ge daar geen tien minuten van maken...

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor kuisen

Post by Koeno »

the riding man wrote:Eerder dit jaar toen ik ging circuitrijden, aan de klap geraakt met iemand die zowel zijne circuit als zijne baanmoto kuiste met ne stoomreiniger en dan enkel afspoelde met koud water. Kwam zelfs geen zeep aan te pas, blonk ook als ne spiegel. Volgens hem is dat veel beter voor de lak dan zeep en beter voor de rollementen dan hogedrukreiniger. Alleen nog afstomen en afspoelen zonder meer.
Hij moet toch met iets over de lak wrijven om het vuil er af te krijgen?
gewoon met stoom erover gaan, gaat misschien het grofste vuil eraf halen, maar ergens zal je toch moeten wrijven om alles weg te krijgen...

Ik wil gerust een demonstreren hoeveel vervuiling ik van een wagen kan halen na hem volledig te wassen...
Je zou kunnen verschieten ;)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Muug wrote: en als de handleiding zegt "5 minuten laten inwerken" dan moet ge daar geen tien minuten van maken...
In het geval van de S100 zegt de handleiding 30 minuten en ik maak daar tussen de 15 en de 20 minuten van.

Maar ik ben wel benieuwd of er nog mensen zijn die ne stomer gebruiken voor te kuisen, zonder enige toevoeging van gelijk welk product. Ikzelf heb bv ne behangstomer en die lost lijmresten met gemak op, dus ik stel me de vraag of dat wel goed voor de lak kan zijn. Maar volgens die kerel is dat geen probleem, en zijne moto zag er inderdaad heel fris en proper uit. Welke stomer zou dat zijn dat die bedoelde? Bestaat dat speciaal voor moto's/auto's te kuisen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die ne behangstomer gebruikte he.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

Koeno wrote: Hij moet toch met iets over de lak wrijven om het vuil er af te krijgen?
gewoon met stoom erover gaan, gaat misschien het grofste vuil eraf halen, maar ergens zal je toch moeten wrijven om alles weg te krijgen...
Ik kan u daar geen antwoord op geven omdat ik zelf op die moment dat het er over ging niet doorgevraagd heb, ben nu eigenlijk zelf op zoek of nog mensen die methode gebruiken en met welk resultaat en welk materiaal stomer.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor kuisen

Post by Koeno »

Begrijp ik ;)

Nu, ??n van mijn hobby's naast motorrijden is het detailen van auto's...
Wassen / Kleien / Polieren / Waxen.... het volledige plaatje...

'k Zit ook op enkele fora, en nog nooit ergens gelezen dat D? manier om iets proper te maken een stomer zou zijn...
Ik kan geloven dat het gemakkelijke en snelle manier is, maar zonder wrijving lijkt het mij moeilijk om alle vervuiling weg te krijgen...

een voorbeeldje:

Mijn clio heb ik altijd proper gewassen op een normale manier...
na 50.000km ermee te rijden ben ik beginnen detailen...

3dagen aan gewerkt:

eerst volledig wassen op de manier zoals hierboven al staat (2-emmer + meerdere sponsen + speciale zeep).
om dan voor het eerst te klei-en (speciale klei, precies boetseerklei maar iets anders), je kan niet geloven hoeveel vuiligheid er van de lak nog kwam (groen/bruin-achtige kleur).

Na het volledig klei-en en nadien nog eens wassen was de lak niet meer herkenbaar, blinkte harder als ooit te voren...

Klei-en maakt altijd kleien krasjes ( heet marring), dus daarna nog even polieren (in 3-stappen).
Toen ik mijn clio inruilde voor mijn huidige wagen kreeg ik het compliment van die garagist dat hij nog nooit een wagen met bijna 100.000km zo proper heeft zien binnenkomen...

Ik zou vooral een stomer kiezen waarvan je temperatuur kan be?nvloeden.
te warm kan niet goed zijn voor je plastic kuipen.

liefst een toestel met een smalle mond, zodat je toch in de fijne spleetjes geraakt.
Wij hebben zo'n stomer voor ramen te kuisen, maar die is zeer breed (om snel grote oppervlakken te kuisen),
maar dat beperkt op een motor dus ook je bewegingsvrijheid...

zelf dus enkel ervaring op ramen, en dat werkt maar enkel omdat je ook stevig contact maakt met de ruit en dus wrijving hebt...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Motor kuisen

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote:Ik zou vooral een stomer kiezen waarvan je temperatuur kan be?nvloeden.
te warm kan niet goed zijn voor je plastic kuipen.
Goed punt, al hangt het ervan af welke plastic er gebruikt wordt. PE wordt plooibaar vanaf 130?C, PolyProp vanaf 160?C, PolyCarbonaat ook vanaf 160?C. (die eerste heb ik moeten opzoeken, die andere 2 was ik eerder deze week toevallig nog tegengekomen)
Maar ik zou me meer zorgen maken over wat het effect van de stoom is op rubber dichtingen, ketting en lagers. Lijkt me niet echt beter dan een hogedrukspuit. Ik houd het liever op een lagedrukspuit, voor die keren dat ik de motor kuis toch :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor kuisen

Post by Koeno »

duibhce Kaelann wrote: Maar ik zou me meer zorgen maken over wat het effect van de stoom is op rubber dichtingen, ketting en lagers.
En op den elentriek...
Iemand op onze chiro heeft ooit zijn motorblok zitten stomen...
nadien wou de wagen niet meer starten, stroom was in verschillende connectoren geraakt en storingen beginnen veroorzaken. :p

Online
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Motor kuisen

Post by F M »

Stomer heb ik ooit op de auto geprobeerd. Was niks waard.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Motor kuisen

Post by pingu »

the riding man wrote:Maar ik ben wel benieuwd of er nog mensen zijn die ne stomer gebruiken voor te kuisen, zonder enige toevoeging van gelijk welk product. Ikzelf heb bv ne behangstomer en die lost lijmresten met gemak op, dus ik stel me de vraag of dat wel goed voor de lak kan zijn. Maar volgens die kerel is dat geen probleem, en zijne moto zag er inderdaad heel fris en proper uit. Welke stomer zou dat zijn dat die bedoelde? Bestaat dat speciaal voor moto's/auto's te kuisen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die ne behangstomer gebruikte he.
Niet echt ne stomer, maar ne kameraad heeft zo'n hogedrukreiniger met benzinemotor. Kan ook het water verwarmen + zeep mengen. Zeep erin, druk op minimum, watertemperatuur op 60? en afspuiten. Daarna zonder zeep en met koud water afspoelen. Blinkt dan op 15min gelijk nieuw, maar ik stel me toch vragen wat dat voor rollementen, dichtingen e.d. betekent.

Ik hou het op die S100. En zoals hierboven al gezegd: alleen op koude motor, uit de zon, en max 20 minuutjes laten inwerken omp "invreten" te voorkomen. Afspoelen met tuinslang en 't is ok.

Online
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Motor kuisen

Post by F M »

Koeno wrote:Ik wil gerust een demonstreren hoeveel vervuiling ik van een wagen kan halen na hem volledig te wassen...
Je zou kunnen verschieten ;)
We hebben hier 3 auto's staan.
Make my day. :grotegrijns
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor kuisen

Post by Koeno »

F M wrote: We hebben hier 3 auto's staan.
Make my day. :grotegrijns
Daar staat vrees ik wel een prijsje tegenover...

Iemand in de familie wou mij ook inschakelen voor een volwaardige beurt :p
was een bijna oldtimer bmw 325i 6-cilinder... oorpsronkelijk rood, maar uiteindelijk roos geworden...

ik mocht vragen wat ik wou, maar 't is uiteindelijk niet doorgegaan...

30euro per paneel + een dagje mogen rondrijden met de wagen in kwestie was te veel gevraagd blijkbaar :p
tging maar +/-500 eur kosten voor 3 dagen werken :) ...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor kuisen

Post by bompa »

Afstomen is nu niet echt goed voor de moto , kruipt overal in,'t zelfde gelijk een hogedrukreiniger ook niet echt bevorderlijkvoor de moto.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor kuisen

Post by bompa »

Muug wrote:al die chemische producten zijn vreters, moet ge niet toepassen op ne warme moto, of in volle zon en dan lekker laten "intrekken"... en als de handleiding zegt "5 minuten laten inwerken" dan moet ge daar geen tien minuten van maken...
Vroeger bij mijn cross en enduro's spoot ik die eigenlijk eerst af met de waterspriet ,daarna spoot ik die moto in met vigor
liet ik het een paar min. trekken en begon ik die moto gewoonlijk met water te wassen met de spons en waar er nog slijk aanhing met de zachte borstel, daarna spoelde ik die moto af met de waterspriet met een zachte straal.
Mijne mtb was ik nu ook nog zo , en zo kruipt er nik tussen de dichtingen.

Nog iets vergeten , voor ik ga rijden spuit ik de moto gewoonlijk nog met kruipolie in dan gaat het vuil er nadien goed af.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Motor kuisen

Post by the riding man »

bompa wrote:[

Nog iets vergeten , voor ik ga rijden spuit ik de moto gewoonlijk nog met kruipolie in dan gaat het vuil er nadien goed af.
Ik rij met nen bmw, die spuit zichzelf wel onder de olie
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Post Reply