Kijken

Kletsen over moto's en andere motodingen.
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Kijken

Post by TRooPER »

Muug wrote:Nancy, vind ik goed gevonden!

Allez, nu nog iets po?tisch voor "950 Adventure" :mrgreen:
"wegermee"

:peepwall:



Droopy, proficiat met uw nieuwe relatie !
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Kijken

Post by vet on wheels »

Toffe moto, waar voor uw geld en toptechnologie!! :P

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Kijken

Post by Droopy »

Omdat de "thank you" knop weg is zet ik het hier nog even extra : bedankt allemaal voor alle proficiats. :grin:

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Kijken

Post by Droopy »

Alé, 'k zal nog eens Droopy gewijs een verslagje schrijven. :grin: ;)

Vandaag heb ik mijn eerste "serieuze" rit achter de kiezen. :ricky:
Tot nu toe waren het vooral woon-werkverkeer kilometers en (heel) wat ritjes rond de kerktoren. :|

Eerste vaststelling is dat ik met de nieuwe meestal iets later thuis ben van het werk.... :dontknow: :lol:

Bon, serieus nu.
Er staan al een zalige 1200 km op de teller en die zijn goed verlopen.
De NCX rijdt heel anders dan de cbf.
De CBF had twee gezichten, braaf onder de 5000 toeren en een beest(je) boven die 5000 toeren. :devil:
De NXC heeft een meer lineair verloop en is meer een valse trage. :o
Aan de stoplichten gaat maffertje vlot vooruit maar hij geeft minder het gevoel van te vlammen.
Waar ik vooral aan moet wennen is dat ik (zeker in eerste versnelling) sneller moet opschakelen. :?
De toerentalbegrenzer heeft al een paar keer zijn nut bewezen.
Bij inhaalmaneuvers is één versnelling lager schakelen ruim voldoende, bij de CBF ging het pas vlot voorruit als ik twee versnellingen terugschakelde. Nu heb ik soms het gevoel dat het trager gaat maar mijn kilometerteller vertelt me het omgekeerde.
Wennen aan het lineaire karakter dus (en waarschijnlijk ook het verschil tussen een twin met injectie en een vettige vier in lijn met carburator)

Die injectie en automatisch choke is ook wennen, vroeger was het starten, rijden en choke uit. Nu moet ik opletten want de eerste kilometers blijft het toerental hoger en bij stapvoets rijden moet ik nog even de stand van de gashendel leren inschatten. (ja ik ben al een paar keer stilgevallen) :oops:

De vering en het zitcomfort zijn pakken beter, het kleine standaard windscherm voldoet ruimschoots voor mij. :)
Mijn rug en nek zijn me zeer dankbaar en dat was toch de hoofdreden om van moto te veranderen. :rayof: :rayof:

Bochten pakken was ook even wennen, de NCX heeft iets meer de neiging om de buitenkant van de bocht op te zoeken maar laat zich zeer vlot corrigeren. Op mijn woon-werkroute zie ik dat ik de meeste bochten toch wat sneller en vlotter neem dan voorheen. :)

Voor mijn favoriete polderbaantjes is het vermogen, de vering en de wegligging echt ideaal om vlot voorruit te gaan, zelfs zonder veel schakelwerk. :grin:
Vanmorgen ben ik de rodeberg, zwarteberg en kemmelberg gaan opzoeken en dat ging ook zeer vlot. :grin:

De led koplamp is een super pluspunt. Getest op donkere polderbaantjes en zeer goed bevonden. :thumbsup:
Uiteraard kan je er in het pikkedonker geen drie bochten verder mee kijken maar de baan is mooi breed en helder verlicht.
In de file heb ik de indruk dat ik sneller word opgemerkt met die led koplamp, nog een goed pluspunt.
Filerijden gaat trouwens ook een stuk vlotter nu.

De uitlaat geeft een leuke twinroffel en de leukste roffel is als de gaskraan wordt dichtgedraaid, 'k durf af en toe verkwistend gas geven om die roffel beter te horen. :whistling:
Bij stationair toerental lijkt het geluid meer op een braaf naaimachientje,de medemens zal dus zeker niet klagen over geluidsoverlast.

Het verbruik is een brave 3.8 liter, tanken is dus best aangenaam.
De indicator voor de benzinetank heeft vier streepjes, als er nog één vierde in de benzinetank zit begint er al een lampje te knipperen en krijg ik aangeduid hoeveel kilometer ik al op reserve rij. :?
Da's veel te pessimistisch want na een paar tankbeurten weet ik dat ik dan zeker nog 70 à 80 km kan rijden.

Het dashboard is vlot leesbaar, zelfs in volle zon. :)
Het lichtblok op de toerenteller heeft 6 verschillende kleurtjes die variëren naargelang het toerental en de stand van de rechterpols. :o
Een leuk gadget maar het helpt ook om wat zuiniger te rijden.
Je kan de kleuren ook instellen naargelang de versnelling waarin je rijdt maar vermits er al een versnellingsindicator opzit hou ik het kleurenpatroon zoals het is.

Nu de mindere puntjes :

Wat ik soms een beetje mis is een "eindjump", de CBF kon er nog een lap opgeven aan hogere snelheden maar dan is de pijp uit bij de NCX.
Dan spreek ik wel over snelheden die niet meer echt euh... goed zijn.
Dat is even wennen maar uiteindelijk niet erg, mijn rijbewijs zal me dankbaar zijn en voor het hedendaags verkeer gaat de NCX nog meer dan vlot genoeg vooruit.
De schakelaar voor de knipperlichten en de claxon zijn verwisseld t.o.v. de CBF, de eerste dag heb ik dus een paar keer ongewild op het foute knopje gedrukt. tuut tuut :oops:
Als ik ontkoppel en tegelijk mijn linkerknipperlicht wil aandoen dan is mijn duim precies te kort, da's wel vervelend. :(

Nog één nadeel is de windgevoeligheid op de snelweg, het stuur durft wat meer heen en weer wiebelen bij felle (tegen)wind en zeker bij het het inhalen van vrachtwagens. Iets meer voorovergebogen zitten en zo meer gewicht op het voorwiel zetten helpt hier wel. :)

Einde speech : den droevigen hond is dus zeer gelukkig met zijn keuze. :grin:

Post Reply