Kon het niet laten

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kon het niet laten

Post by F M »

Muug wrote:en FM, da geeft meer bescherming dan een KTM?
Aha, je hebt mijn 'grieven' effectief gelezen ;)

Wel dat zal zowat het enige zijn waaraan niet voldaan wordt. Maar ja, je kan niet alles hebben in het leven.
Daarnaast ben ik me er ook bewust van dat de Tiger in een aantal zaken onder ligt tov de KTM. Geen electronische veerinstelling meer, minder topvermogen...

Wat de korte testritjes me deden opvallen: de zitpositie van een hoogpoter wil ik liever niet kwijt, achteraf gezien. Veel beter voor de knieën, die een veel minder scherpe hoek maken.
I am confused. Oh no, maybe not!

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Kon het niet laten

Post by Nickel »

Proficiat FM. Blijft een schone moto hé, zit ook nog altijd in een hoge schuif bij mij als het ooit weer eens zo ver zal zijn....nog niet voor sebiet...
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kon het niet laten

Post by F M »

Raar toch. Koop je een KTM of een BMW, en je hebt dadelijk een schare van 'believers' en 'non-believers'. Koop je een Triumph, en de enige zweem van kritiek komt van een halve gare die het een transformer-ding vindt... :grin:

Doordat ik minder moet betalen aan deze Explorer dan ik eerst van plan was te spenderen, heb ik mezelf verwend met nog een extraatje. Mijn Zumo550 gaat in de verkoop, en ik heb een tweedehandse Zumo590 gekocht. 8-) :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kon het niet laten

Post by Muug »

F M wrote:Raar toch. Koop je een KTM of een BMW, en je hebt dadelijk een schare van 'believers' en 'non-believers'. Koop je een Triumph, en de enige zweem van kritiek komt van een halve gare die het een transformer-ding vindt... :grin:
BMW is op een bepaalde manier afstotelijk en toch aantrekkelijk, idem met KTM, maar velen hebben voor Triumph erg veel respect, omdat ze uit de doden zijn heropgestaan én omdat ze Brits zijn, wat op één of andere manier ook erg veel respect oproept.

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Kon het niet laten

Post by kirikoe »

FM heeft het licht gezien :idea: . Die 3 cilinder is inderdaad zalig ( al is het bij mij het kleine broertje ) Deze zomer eens testen of die met duo volstaat anders zal er hier rap ook een explorer in de garage staan .

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Kon het niet laten

Post by Harald »

FM, heb ik een telefoontje gemist van u? :oops:

Proficiat, maar de mijne is schoner :lol:

PS: ik heb wat hulpstukjes om uw scherm aan te passen, ge moogt die altijd eens lenen om te testen voor ge iets koopt hé. Heb zowel normaal als toeringscherm

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kon het niet laten

Post by F M »

Ik heb eerder de neiging om het scherm lager te willen. maar ik heb daarnet gemerkt dat je alleen de inclinatie van het scherm kan aanpassen? Dus meer vooruit of naar achteren, maar niet hoger en lager ? Klopt dat ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Kon het niet laten

Post by Harald »

awel, ik kan dat wel.
Ik heb een setje aanpasbare hoogte geleiders gekocht van een duitser.
Dat werk redelijk goed.
Als ge dat eens wil proberen, haal ik die er bij mij af, plaats ik die bij u erop en ... kunt ge dat eens testen.
Eventueel met het standaard scherm, want ik denk dat jij het touringscherm erop hebt staan.
Laar maar weten.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Kon het niet laten

Post by Tom Thumper »

Nen Tiger Explorer? Gij scheve zot! De miekes gaan niemeer naar jou kijken! :pillepalle:

Maar toch proficiat! :thumbsup:

Wat dat scherm ding betreft, ik heb van MRA een laag scherm gekocht en opeens van alle scherm miserie af. Je mag dat gerust eens komen halen voor een test. Gewoon doen, al die verhogingsdingen of aanpassingsdingen verbeteren misschien wat als je geluk hebt, wil je van de miserie af, gewoon een laag scherm!
Last edited by Tom Thumper on 30 Mar 2016 10:01, edited 1 time in total.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kon het niet laten

Post by F M »

Ja ik wil die schermpjes wel eens bekijken. Maar laat dat nog even wachten, op dit moment heb ik nog niet veel tijd.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Kon het niet laten

Post by Davy78 »

Ik overweeg dit voor mijn touring scherm:

http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -6259.html

Is wel prijzig voor wat het is ...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Kon het niet laten

Post by Tom Thumper »

Davy78 wrote:Ik overweeg dit voor mijn touring scherm:

http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -6259.html

Is wel prijzig voor wat het is ...
Die van Touratech kost 78 euro, net iets goedkoper. Die dingen moet je echt eens proberen, soms geven die een véél beter resultaat, soms helpen ze het helemaal naar de zak. En wat het doet is dan natuurlijk heel erg individueel, niet iedereen zijn hoofd zit op dezelfde plaats boven het schermpje

Op mijn Tiger 1050 was ik heel content van het spoilertje van mra, werkte heel goed, dat ding hielp dan weer geen zier op de explorer. Zo iets dus maar dan voor de 1050.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Stefke
Posts: 2904
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kon het niet laten

Post by Stefke »

Tom Thumper wrote:. Gewoon doen, al die verhogingsdingen of aanpassingsdingen verbeteren misschien wat als je geluk hebt, wil je van de miserie af, gewoon een laag scherm!
meer zelfs, op mijne GS is dat scherm er ooit afgehaald vanwege een hete zomer. En't is er nooit meer terug opgevezen. Rijdt veel prettiger en comfortabeler zonder scherm... :wall:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Kon het niet laten

Post by pingu »

Davy78 wrote:Ik overweeg dit voor mijn touring scherm:

http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -6259.html

Is wel prijzig voor wat het is ...
Ik heb dat op mijn Tiger 800 (ook touring scherm). 't is inderdaad prijzig, maar het werkt wél. Wel even moeten zoeken naar de juiste stand, maar nu is het verschil (t.o.v. standaard scherm) goed merkbaar. Schermen zijn wel heel persoonlijk, wat voor de ene perfect is, is voor de ander een hel. Het Triumph touring scherm voor de Tiger 800 vind ik vb. een stuk slechter dan het (kleinere) standaard scherm (ma bon, het touring scherm is in tegenstelling tot het standaard scherm wél verstelbaar, en ik kreeg het er gratis bij :-)). Maar als het je niet direct om extra bescherming tegen de elementen te doen is, dan koop je voor het geld van de Wunderlig spoiler wss een standaard Tiger 800 scherm, wat perfect op de verstelbare beugels van het touring scherm past...

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Kon het niet laten

Post by Mario »

dikke proficiat, FM :grin:
goei keuze gemaakt, jong ! :lol:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kon het niet laten

Post by F M »

Ik ga opnieuw Droopy-gewijs eens een updateke geven over de aanwinst, nu ik er een eerste echte rit mee gemaakt heb.

Toen ik de Explorer in Oostmalle ben gaan halen en grotendeels via de snelweg naar huis gereden heb, had ik schrik om een nieuwe FJR-ervaring mee te maken. Ettelijke jaren terug had ik mijn R1100RT ingeruild voor een FJR. Ik heb daar zowat 8 maanden mee gereden, en 8 maanden aan een stuk vergeleken met de RT, waarna ik de FJR van de hand heb gedaan om opnieuw een (1200) RT te kopen. Voornamelijk de zitpositie van de FJR was voor mij een afknapper. Je zit daar heel licht voorovergebogen op, en daar is mijn rug geen vriendjes mee. Ook het toch wel minder flukse stuurgedrag van de FJR deed me altijd weer terug verlangen naar een RT.

Wel, ook een Tiger Explorer heeft een net niet volledige rechtopzit. De rit naar thuis bezorgde me ook hier wat rugpijn. Nu is het verschil wel kleiner dan bij de FJR, maar toch. Ook de vering van de Explorer is veel harder dan ik van de KTM gewend was. En ze is niet elektronisch instelbaar. Met andere woorden, na 2 korte riten (ik ben er ook eens mee naar ervaringsdeskundige Harald geweest) waren de twijfels er in geslopen.

Maar vandaag heb ik er een eerste echte rit mee gemaakt, en de twijfels zijn weg! Laat me eerst wel duidelijk maken, en mogelijks trap ik op de tenen van Triumph-eigenaars of -aanhangers: de KTM 1190 is echt wel de betere motorfiets! Lichter, vlotter bochten nemend, mede dankzij de electronische instellingen zowel bruikbaar als sportmotor en als toermachine, en last but not least, een sublieme vering die zowat alle bulten en gaten wegveegt. Ik vergeet nog de redelijke off road mogelijkheden, maar die spelen niet voor mij.

En toch... Waarom ben ik vandaag o zo blij met de Explorer ? Denk even aan de kleine minpuntjes van de KTM die ik eerder opgesomd heb: de Explorer heeft ze allemaal verholpen. De windbescherming is daarbij een randgeval, maar ook die vind ik lichtjes beter. Ik voelde de noodzaak voor oordopjes niet bij de rit op de snelweg, hoewel ik er natuurlijk beter aan zou doen om ze toch in te steken. Moet ik ze natuurlijk niet thuis vergeten...

Maar naast die kleine verbeterde puntjes is er één ding waar ik lyrisch over ben, en dat is de prachtige driecilinder. De KTM tweecilinder biedt ontzettende sensaties wanneer hij op volle snelheid aangesproken wordt. Echt waar, dat voel je tot in je buik. Maar aan de 'beschaafdere' snelheden die je in 90% van de gevallen aanhoudt, vond ik het maar een ordinaire brompot. De driecilinder daarentegen... zacht spinnend aan lage toerentallen, hoog brullend wanneer hij vol aangesproken wordt. Weliswaar een redelijk rechtlijnig afgegeven vermogen, dus nooit een echte schop onder de kont, wat sommigen karakterloos noemen. Voor mij is hij echter de max! Hij is ook veel soepeler dan de KTM. Ik vond de motorrem minder, maar dan realiseerde ik me dat ik meestal gewoonweg in een hogere versnelling reed dan vroeger. Ik heb zelden zo dikwijls in 6e versnelling gereden op de gewone secundaire wegen als vandaag. En toch meer dan voldoende trekkracht. Dit is een motor die op mijn lijf geschreven is.

Laten we daar aan toevoegen dat hij misschien iets minder speels stuurt dan de KTM, maar dat dit nog ruim genoeg is om me met veel pret door de Ardense bochten te loodsen. En de zitpositie was ik ook al veel beter gewoon. Die zal trouwens nog verbeterd worden, want ik ga stuurverhogers (laten) installeren.

Al met al ben ik na vandaag een heel gelukkige Triumph Tiger Explorer eigenaar. Ik kijk ontzettend uit naar onze Duitslandreis van begin mei!
I am confused. Oh no, maybe not!

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Kon het niet laten

Post by vet on wheels »

tof, je moet inderdaad eens een flinke rit maken om te weten of de moto je goed afgaat...
Die motor van de Explorer is inderdaad top!

geniet er maar van! ;)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Kon het niet laten

Post by Davy78 »

Bij mijn recente switch van VFR 800 naar Tiger 800 was dat ook één van de grootste verschillen: de mogelijkheid om gewoon overal in 6e rond te tuffen. Dat lukt zelfs redelijk goed met het 800-tje. Bij de VFR moest ik korte haarspeldbochten in 2e nemen, 3e was absoluut niet mogelijk of hij ging bokken. De Tiger is daar veel toleranter in (al ga ik nu ook niet haarspeldbochten in 6e nemen :grin: )

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Kon het niet laten

Post by Tom Thumper »

@FM, Je heb heel mooi beschreven waarom ik ook zo een grote fan ben van triples. :thumbsup: Ik ben content dat jij ook content bent.

Wat die net niet rechtop zitpositie betreft, daar valt wat aan te doen door het stuur te verzetten of rox risers ofzo te gebruiken. Ik heb er in elk geval geen last meer van.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kon het niet laten

Post by Muug »

F M wrote:De KTM tweecilinder biedt ontzettende sensaties wanneer hij op volle snelheid aangesproken wordt. Echt waar, dat voel je tot in je buik. Maar aan de 'beschaafdere' snelheden die je in 90% van de gevallen aanhoudt, vond ik het maar een ordinaire brompot.
Volledig akkoord, en jawel, na acht jaar voel ik ook de nood voor een blok dat bij bescheiden toerentallen en snelheden comfortabel draait en reageert.

Post Reply