Ik overweeg dit voor mijn touring scherm:
http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -6259.html
Is wel prijzig voor wat het is ...
Kon het niet laten
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Kon het niet laten
Die van Touratech kost 78 euro, net iets goedkoper. Die dingen moet je echt eens proberen, soms geven die een véél beter resultaat, soms helpen ze het helemaal naar de zak. En wat het doet is dan natuurlijk heel erg individueel, niet iedereen zijn hoofd zit op dezelfde plaats boven het schermpjeDavy78 wrote:Ik overweeg dit voor mijn touring scherm:
http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -6259.html
Is wel prijzig voor wat het is ...
Op mijn Tiger 1050 was ik heel content van het spoilertje van mra, werkte heel goed, dat ding hielp dan weer geen zier op de explorer. Zo iets dus maar dan voor de 1050.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Kon het niet laten
meer zelfs, op mijne GS is dat scherm er ooit afgehaald vanwege een hete zomer. En't is er nooit meer terug opgevezen. Rijdt veel prettiger en comfortabeler zonder scherm...Tom Thumper wrote:. Gewoon doen, al die verhogingsdingen of aanpassingsdingen verbeteren misschien wat als je geluk hebt, wil je van de miserie af, gewoon een laag scherm!
Re: Kon het niet laten
Ik heb dat op mijn Tiger 800 (ook touring scherm). 't is inderdaad prijzig, maar het werkt wél. Wel even moeten zoeken naar de juiste stand, maar nu is het verschil (t.o.v. standaard scherm) goed merkbaar. Schermen zijn wel heel persoonlijk, wat voor de ene perfect is, is voor de ander een hel. Het Triumph touring scherm voor de Tiger 800 vind ik vb. een stuk slechter dan het (kleinere) standaard scherm (ma bon, het touring scherm is in tegenstelling tot het standaard scherm wél verstelbaar, en ik kreeg het er gratis bij ). Maar als het je niet direct om extra bescherming tegen de elementen te doen is, dan koop je voor het geld van de Wunderlig spoiler wss een standaard Tiger 800 scherm, wat perfect op de verstelbare beugels van het touring scherm past...Davy78 wrote:Ik overweeg dit voor mijn touring scherm:
http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -6259.html
Is wel prijzig voor wat het is ...
Re: Kon het niet laten
dikke proficiat, FM
goei keuze gemaakt, jong !
goei keuze gemaakt, jong !
Re: Kon het niet laten
Ik ga opnieuw Droopy-gewijs eens een updateke geven over de aanwinst, nu ik er een eerste echte rit mee gemaakt heb.
Toen ik de Explorer in Oostmalle ben gaan halen en grotendeels via de snelweg naar huis gereden heb, had ik schrik om een nieuwe FJR-ervaring mee te maken. Ettelijke jaren terug had ik mijn R1100RT ingeruild voor een FJR. Ik heb daar zowat 8 maanden mee gereden, en 8 maanden aan een stuk vergeleken met de RT, waarna ik de FJR van de hand heb gedaan om opnieuw een (1200) RT te kopen. Voornamelijk de zitpositie van de FJR was voor mij een afknapper. Je zit daar heel licht voorovergebogen op, en daar is mijn rug geen vriendjes mee. Ook het toch wel minder flukse stuurgedrag van de FJR deed me altijd weer terug verlangen naar een RT.
Wel, ook een Tiger Explorer heeft een net niet volledige rechtopzit. De rit naar thuis bezorgde me ook hier wat rugpijn. Nu is het verschil wel kleiner dan bij de FJR, maar toch. Ook de vering van de Explorer is veel harder dan ik van de KTM gewend was. En ze is niet elektronisch instelbaar. Met andere woorden, na 2 korte riten (ik ben er ook eens mee naar ervaringsdeskundige Harald geweest) waren de twijfels er in geslopen.
Maar vandaag heb ik er een eerste echte rit mee gemaakt, en de twijfels zijn weg! Laat me eerst wel duidelijk maken, en mogelijks trap ik op de tenen van Triumph-eigenaars of -aanhangers: de KTM 1190 is echt wel de betere motorfiets! Lichter, vlotter bochten nemend, mede dankzij de electronische instellingen zowel bruikbaar als sportmotor en als toermachine, en last but not least, een sublieme vering die zowat alle bulten en gaten wegveegt. Ik vergeet nog de redelijke off road mogelijkheden, maar die spelen niet voor mij.
En toch... Waarom ben ik vandaag o zo blij met de Explorer ? Denk even aan de kleine minpuntjes van de KTM die ik eerder opgesomd heb: de Explorer heeft ze allemaal verholpen. De windbescherming is daarbij een randgeval, maar ook die vind ik lichtjes beter. Ik voelde de noodzaak voor oordopjes niet bij de rit op de snelweg, hoewel ik er natuurlijk beter aan zou doen om ze toch in te steken. Moet ik ze natuurlijk niet thuis vergeten...
Maar naast die kleine verbeterde puntjes is er één ding waar ik lyrisch over ben, en dat is de prachtige driecilinder. De KTM tweecilinder biedt ontzettende sensaties wanneer hij op volle snelheid aangesproken wordt. Echt waar, dat voel je tot in je buik. Maar aan de 'beschaafdere' snelheden die je in 90% van de gevallen aanhoudt, vond ik het maar een ordinaire brompot. De driecilinder daarentegen... zacht spinnend aan lage toerentallen, hoog brullend wanneer hij vol aangesproken wordt. Weliswaar een redelijk rechtlijnig afgegeven vermogen, dus nooit een echte schop onder de kont, wat sommigen karakterloos noemen. Voor mij is hij echter de max! Hij is ook veel soepeler dan de KTM. Ik vond de motorrem minder, maar dan realiseerde ik me dat ik meestal gewoonweg in een hogere versnelling reed dan vroeger. Ik heb zelden zo dikwijls in 6e versnelling gereden op de gewone secundaire wegen als vandaag. En toch meer dan voldoende trekkracht. Dit is een motor die op mijn lijf geschreven is.
Laten we daar aan toevoegen dat hij misschien iets minder speels stuurt dan de KTM, maar dat dit nog ruim genoeg is om me met veel pret door de Ardense bochten te loodsen. En de zitpositie was ik ook al veel beter gewoon. Die zal trouwens nog verbeterd worden, want ik ga stuurverhogers (laten) installeren.
Al met al ben ik na vandaag een heel gelukkige Triumph Tiger Explorer eigenaar. Ik kijk ontzettend uit naar onze Duitslandreis van begin mei!
Toen ik de Explorer in Oostmalle ben gaan halen en grotendeels via de snelweg naar huis gereden heb, had ik schrik om een nieuwe FJR-ervaring mee te maken. Ettelijke jaren terug had ik mijn R1100RT ingeruild voor een FJR. Ik heb daar zowat 8 maanden mee gereden, en 8 maanden aan een stuk vergeleken met de RT, waarna ik de FJR van de hand heb gedaan om opnieuw een (1200) RT te kopen. Voornamelijk de zitpositie van de FJR was voor mij een afknapper. Je zit daar heel licht voorovergebogen op, en daar is mijn rug geen vriendjes mee. Ook het toch wel minder flukse stuurgedrag van de FJR deed me altijd weer terug verlangen naar een RT.
Wel, ook een Tiger Explorer heeft een net niet volledige rechtopzit. De rit naar thuis bezorgde me ook hier wat rugpijn. Nu is het verschil wel kleiner dan bij de FJR, maar toch. Ook de vering van de Explorer is veel harder dan ik van de KTM gewend was. En ze is niet elektronisch instelbaar. Met andere woorden, na 2 korte riten (ik ben er ook eens mee naar ervaringsdeskundige Harald geweest) waren de twijfels er in geslopen.
Maar vandaag heb ik er een eerste echte rit mee gemaakt, en de twijfels zijn weg! Laat me eerst wel duidelijk maken, en mogelijks trap ik op de tenen van Triumph-eigenaars of -aanhangers: de KTM 1190 is echt wel de betere motorfiets! Lichter, vlotter bochten nemend, mede dankzij de electronische instellingen zowel bruikbaar als sportmotor en als toermachine, en last but not least, een sublieme vering die zowat alle bulten en gaten wegveegt. Ik vergeet nog de redelijke off road mogelijkheden, maar die spelen niet voor mij.
En toch... Waarom ben ik vandaag o zo blij met de Explorer ? Denk even aan de kleine minpuntjes van de KTM die ik eerder opgesomd heb: de Explorer heeft ze allemaal verholpen. De windbescherming is daarbij een randgeval, maar ook die vind ik lichtjes beter. Ik voelde de noodzaak voor oordopjes niet bij de rit op de snelweg, hoewel ik er natuurlijk beter aan zou doen om ze toch in te steken. Moet ik ze natuurlijk niet thuis vergeten...
Maar naast die kleine verbeterde puntjes is er één ding waar ik lyrisch over ben, en dat is de prachtige driecilinder. De KTM tweecilinder biedt ontzettende sensaties wanneer hij op volle snelheid aangesproken wordt. Echt waar, dat voel je tot in je buik. Maar aan de 'beschaafdere' snelheden die je in 90% van de gevallen aanhoudt, vond ik het maar een ordinaire brompot. De driecilinder daarentegen... zacht spinnend aan lage toerentallen, hoog brullend wanneer hij vol aangesproken wordt. Weliswaar een redelijk rechtlijnig afgegeven vermogen, dus nooit een echte schop onder de kont, wat sommigen karakterloos noemen. Voor mij is hij echter de max! Hij is ook veel soepeler dan de KTM. Ik vond de motorrem minder, maar dan realiseerde ik me dat ik meestal gewoonweg in een hogere versnelling reed dan vroeger. Ik heb zelden zo dikwijls in 6e versnelling gereden op de gewone secundaire wegen als vandaag. En toch meer dan voldoende trekkracht. Dit is een motor die op mijn lijf geschreven is.
Laten we daar aan toevoegen dat hij misschien iets minder speels stuurt dan de KTM, maar dat dit nog ruim genoeg is om me met veel pret door de Ardense bochten te loodsen. En de zitpositie was ik ook al veel beter gewoon. Die zal trouwens nog verbeterd worden, want ik ga stuurverhogers (laten) installeren.
Al met al ben ik na vandaag een heel gelukkige Triumph Tiger Explorer eigenaar. Ik kijk ontzettend uit naar onze Duitslandreis van begin mei!
I am confused. Oh no, maybe not!
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
Re: Kon het niet laten
tof, je moet inderdaad eens een flinke rit maken om te weten of de moto je goed afgaat...
Die motor van de Explorer is inderdaad top!
geniet er maar van!
Die motor van de Explorer is inderdaad top!
geniet er maar van!
Re: Kon het niet laten
Bij mijn recente switch van VFR 800 naar Tiger 800 was dat ook één van de grootste verschillen: de mogelijkheid om gewoon overal in 6e rond te tuffen. Dat lukt zelfs redelijk goed met het 800-tje. Bij de VFR moest ik korte haarspeldbochten in 2e nemen, 3e was absoluut niet mogelijk of hij ging bokken. De Tiger is daar veel toleranter in (al ga ik nu ook niet haarspeldbochten in 6e nemen )
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Kon het niet laten
@FM, Je heb heel mooi beschreven waarom ik ook zo een grote fan ben van triples. Ik ben content dat jij ook content bent.
Wat die net niet rechtop zitpositie betreft, daar valt wat aan te doen door het stuur te verzetten of rox risers ofzo te gebruiken. Ik heb er in elk geval geen last meer van.
Wat die net niet rechtop zitpositie betreft, daar valt wat aan te doen door het stuur te verzetten of rox risers ofzo te gebruiken. Ik heb er in elk geval geen last meer van.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Kon het niet laten
Volledig akkoord, en jawel, na acht jaar voel ik ook de nood voor een blok dat bij bescheiden toerentallen en snelheden comfortabel draait en reageert.F M wrote:De KTM tweecilinder biedt ontzettende sensaties wanneer hij op volle snelheid aangesproken wordt. Echt waar, dat voel je tot in je buik. Maar aan de 'beschaafdere' snelheden die je in 90% van de gevallen aanhoudt, vond ik het maar een ordinaire brompot.
Re: Kon het niet laten
Inderdaad, het zo soepel op de gas reageren aan lage snelheden, dat is voor mij een wereld die open gaat. Mijn enige vorige motor die daarbij in de buurt kwam, was de 900 Diversion ! De boxers van BMW waren geen toonbeeld van souplesse, de 1300 FJR van jaargang 2007 was helemaal een ramp met een totale on/off aan lage snelheid waardoor ik gewoon angstig was als ik ergens aan lage snelheid een straat moest indraaien... De KTM was dan nog redelijk (de 1190 is minder bruut dan de 950/990).
@ Tom: ik ben content dat gij content zijt dat ik content ben.
@ Davy: het wordt tijd dat we nog eens samen een ritje doen. Kunnen we die 2 tijgers eens vergelijken.
@ Tom: ik ben content dat gij content zijt dat ik content ben.
@ Davy: het wordt tijd dat we nog eens samen een ritje doen. Kunnen we die 2 tijgers eens vergelijken.
I am confused. Oh no, maybe not!