Achtervering 1190 slaat door

Kletsen over moto's en andere motodingen.
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Ik heb een standaard vering.
En als de vering toeslaat bij mij, dan is dat zo, waarom wordt daaraan getwijfeld ??
Moto had 5000km toen ik hem kocht, en de vering is standaard zei men.

FM en Jopet hadden de 1190, niét de R, en wrsch die automatische vering, die ik niet heb.

Hij sprak van 3cm bij mij en 4,5 bij de Blade.
Keep going

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

Ik zeg niet dat ik jou niet geloof.
ik zeg dat er iets grondigs mis zit aan uw vering...

als nen fireblade meer veerweg heeft, dan wordt die langzaam aan beter geschikt om offroad te rijden als een adventure ktm...
daarom dat ik twijfel aan het standaard zijn van uw vering...

maar goed, als ik iets zeg wordt het toch gewoon terug gefloten,
dus: veel succes ermee!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Koeno, en anderen,

De moto zou 21cm veerweg moeten hebben volgens de specs, dus de vergelijking met die Fireblade moet natuurlijk onder de categorie "literaire overdrijving" genoteerd worden.
Dat van die 3.5 en die 4.5cm snap ik niet zo goed. :dontknow:
Van ver is het helaas niet mogelijk om te achterhalen wat er in dit verhaal "verkeerd" is. We kunnen alleen maar - net als Peter - verward en verbaasd in ons haar krabben. Tot nu toe is er hier niemand die tegen Peter gezegd heeft van ne keer af te komen, bij hem achterop te gaan zitten en van ne keer over een paar drempels te gaan rijden.
Laten we er dus aub op letten van niet te beledigend te worden. De kans om Peter eens in 't echt te ontmoeten op een treffen blijft steeds reëel. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Goed
ik heb even gebeld met Mototech. Ik ken die gasten een beetje. En wat ik dacht klopt, Peter schrijft hier maar een stukske neer van het antwoord dat hij heeft gekregen van Mototech.
Dat van die korte veerwegen, dat slaat dus op de veerweg van de schokbreker zélf, dus op de beweegruimte van de zuiger van de schokbreker. Vanzelfsprekend niet op de op- en neergaande beweging van het wiel, die centimeters worden eenvoudigweg bereikt doordat het achterwiel achteraan een lange achtervork zit. Mototech zegt dus simpelweg dat de zuiger van de schokbreker van de 1190 minder heen en weer kan schuiven dan de zuiger van een Fireblade. Dat, volgens mij, kan perfect kloppen. En dat betekent dan ook een heel groot verschil voor de schokdemper. Die van de Fireblade heeft nog over wanneer die van de KTM al toegeklopt is. Er is dus maar één oplossing, of neen, er zijn er twee:
De eerste is de duurste : een geheel andere schokbreker met langere slag voor de zuiger.
De tweede is de eenvoudigste : rustiger rijden over verkeersdrempels. :)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Kijk wat Touratech zegt over die schokbreker van de 1190 : "The stock rear shock on the 1190 R is a step backward from the shocks we came to love on the KTM 990/950. One of the main shortcomings is that it lacks the PDS (position-dependant damping) which helps keep the shock from bottoming out. A bottom-out event can result in bent shock bolts and other failures, not to mention a less-than-ideal ride. "
Kan je hier lezen : https://touratech-usa.com/Store/Tourate ... dventure-R

Kortom: een andere veer of zo helpt niet veel. De ingaande demping verhogen zoals Mototech gedaan heeft, is al een heel goeie zet (en had al een jaar geleden gedaan moeten zijn).
Last edited by Muug on 18 Apr 2017 17:45, edited 1 time in total.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Die link heb ik MT deze namiddag gestuurd, hij geloofde niet dat er een achterveersysteem bestond van 1800$.

En ik herhaal maar wat ik ervan begrepen heb hé ;-)
Merci Muug om effe te bellen, zo weten we meteen iets meer !

Er is geen goedkope oplossing dus. Enfin, in mijn geval, rémmen als ik een drempel of onregelmatigheid zie, wat dat budget heb ik er niet voor over.
Ferm ferm triestig voor zo ne moto... int kwadraat :wall:
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Muug wrote: 18 Apr 2017 17:30 Kortom: een andere veer of zo helpt niet veel. De ingaande demping verhogen zoals Mototech gedaan heeft, is al een heel goeie zet (en had al een jaar geleden gedaan moeten zijn).
1. waarom de low speed verhogen, en niet de high speed ?

2. jammer dat Desmet dat niet gezegd/geweten heeft...
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 18 Apr 2017 16:48 Ik heb een standaard vering.
En als de vering toeslaat bij mij, dan is dat zo, waarom wordt daaraan getwijfeld ??
Moto had 5000km toen ik hem kocht, en de vering is standaard zei men.

FM en Jopet hadden de 1190, niét de R, en wrsch die automatische vering, die ik niet heb.

Hij sprak van 3cm bij mij en 4,5 bij de Blade.
Jaja, met die 3 en 4,5cm heeft hij het over de afstand welke de demperstang vrije slag heeft ... omgerekend naar de wielas in de achterbrug wordt dat dus 190(?) en 135mm dat het achterwiel van respectievelijk een 1190R en "een" Fireblade zou kunnen inveren eer de piston "bottomed" ... Dat betekent voor de 1190R een ratio van 1/6.3 en voor de Blade 1/3. In other words : voor elke centimeter dat de demper inveert, veert het wiel respectievelijk 6,3 en 3cm in ... simpelweg omdat de achterbrug van de KTM veel langer is. Vroeger, in de tijd van de stereo-veringen, was die ratio kwaazi 1 op 1. Die 4,5cm zal dan voor een nieuwere Fireblade zijn ? Ik vind cijfers tussen 5,3 en 6,3cm voor vroegere modellen ...

Het wordt dus wel erkend dat de shocks op een 1190R een stap erug zijn van de 950/990 exemplaren ...
Volgens Toeratech wel op te lossen tegen een "prijsje" :arrow: Extreme rear shock 1190R
Maar toch blijf ik het ook vreemd vinden dat die shock zo rap dichtslaat. Als de low-speed demping op 5 ipv 10 gezet is, dempt hij nog minder zou ik denken :!: :? :shock: Bovendien zou ik eerder de high-speed zwaarder zetten ... low-speed is eerder voor de "trage" invering bij bochten bv ... Voor putten en oneffenheden is de high-speed instelling van belang.

Oops ... sorry : Muug was me al lang voor met de goeien uitleg :wall: ;) ...
Last edited by OzzePaa on 18 Apr 2017 18:34, edited 4 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 18 Apr 2017 18:20 Bovendien zou ik eerder de high-speed zwaarder zetten ... low-speed is eerder voor de "trage" invering bij bochten bv ... Voor putten en oneffenheden is de high-speed instelling van belang.
dat dacht ik ook, snap ik dus ook niet
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Aja, just, nu was ik weer in de war met die high-speed/low-speed settings. :| :oops:
Low speed is meer voor de bewegingen van de moto bij bvb remmen of versnellen. Dus het kantelen rond het zwaartepunt. Dus ingaande high-speed verhogen lijkt correct.
Veringen afstellen is niet evident. Raketman heeft daar goei feeling voor, ik moet daar altijd hard over nadenken en testritjes doen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

Muug wrote: 18 Apr 2017 17:11 Koeno, en anderen,

De moto zou 21cm veerweg moeten hebben volgens de specs, dus de vergelijking met die Fireblade moet natuurlijk onder de categorie "literaire overdrijving" genoteerd worden.
Dat van die 3.5 en die 4.5cm snap ik niet zo goed. :dontknow:
Van ver is het helaas niet mogelijk om te achterhalen wat er in dit verhaal "verkeerd" is. We kunnen alleen maar - net als Peter - verward en verbaasd in ons haar krabben. Tot nu toe is er hier niemand die tegen Peter gezegd heeft van ne keer af te komen, bij hem achterop te gaan zitten en van ne keer over een paar drempels te gaan rijden.
Laten we er dus aub op letten van niet te beledigend te worden. De kans om Peter eens in 't echt te ontmoeten op een treffen blijft steeds reëel. :thumbsup:
Even hierop terugkomen
Ik snap niet waar ik beledigend ben?
Alsook zie ik niets in mijn posts dat ik niet tegen Peter in't echt ook zou vertellen (met zelfde bewoording zelfs).

Peter mag altijd afkomen, en ik wil altijd achterop zitten om over nen drempel te rijden,
al zie ik er het nut niet van in, namelijk: ik geloof dat zijn vering toeslaat...

Maar ik kan niet geloven dat op zo'n adventure (ook al is die vering minder waardig aan de 950/990 series) een vering toeslaat als je over een drempel rijdt... Mijn varadero met standaard vering heb ik nog nooit weten toeslaan, op 1 jump na...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Koeno wrote: 20 Apr 2017 15:49 namelijk: ik geloof dat zijn vering toeslaat...

Maar ik kan niet geloven dat op zo'n adventure (ook al is die vering minder waardig aan de 950/990 series) een vering toeslaat als je over een drempel rijdt...
Wtf... :wall: :wall:
Keep going

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

petervdc wrote: 20 Apr 2017 15:58
Koeno wrote: 20 Apr 2017 15:49 namelijk: ik geloof dat zijn vering toeslaat...

Maar ik kan niet geloven dat op zo'n adventure (ook al is die vering minder waardig aan de 950/990 series) een vering toeslaat als je over een drempel rijdt...
Wtf... :wall: :wall:
Ik bedoel dat er volgens mij echt iets niet snor zit op jouw vering:
Dus ik geloof dat jouw vering toeslaat,
ik geloof niet dat dat op elke ktm 1190 zo zal zijn.

maar goed, alweer teruggefloten ;)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Muug »

Koeno wrote: 20 Apr 2017 16:00 maar goed, alweer teruggefloten ;)
ik fluit graag naar u
:mrgreen:
(ik heb de laatste 15 jaar al iets teveel forumdiscussies zien escaleren van onschuldig naar ketters, vandaar mijn enigszins proactieve instelling)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by Koeno »

Muug wrote: 20 Apr 2017 16:15 ik fluit graag naar u
:mrgreen:
(ik heb de laatste 15 jaar al iets teveel forumdiscussies zien escaleren van onschuldig naar ketters, vandaar mijn enigszins proactieve instelling)
Maar ik voel eerder aan dat wat iemand hier ook post, dat Peter altijd die persoon terugfluit...
Waarmee ik niemand wil aanvallen, maar op een forum een probleem voorleggen, en als iemand reageert dat eigenlijk negeren, of terugfluiten...

ik geef je 100% gelijk, dat je de rust wilt bewaren,
en ik wil echt niet een ruzie hier starten, maar vooral doorpraten over het probleem...
en ik wil dat probleem altijd breder bekijken als enkel peter zijn vering,
maar dus algemeen over de adventure 1190, maar blijkbaar is dat niet de bedoeling...

goed, ik ga verder dit topic laten,
ik hoop dat de instelling van mototech geholpen hebben, en dat peter weer kan genieten van zijn ktm :)

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by zappa »

Heb na even zoeken, het opgegeven om nog te vinden, naar het topic van mij over vervang moto's, daar had ik ook al geklaagd over de vering van (toen wel een gewone geen R) die ik dagje of 3 ter vervanging had van Tuur, den 990. Ik herinner mij dat bij drempels rijden, ge een pak trager mocht knallen of kadang! Dus blijkbaar is de vering van een 1190 een pak minder capabel dan die van de 990 /950
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by F M »

En ergens speelt dit gegeven waarschijnlijk mee: Peter komt van een 950 of 990, waarvan blijkt dat die vering superieur is aan die van de 1150. Ik kwam van een RT, en voor mij was de vering van de 1190 een ongelofelijke vooruitgang. Ik was gewoon 'voorzichtig' over alle putten en bulten te rijden of ze te ontwijken, en ik was enthousiast dat ik met de KTM veel meer kon.

Voor Peter is het daarentegen nu minder dan voorheen. Het is heel goed mogelijk dat ik veel minder avontuurlijk over alle oneffenheden reed dan Peter, en daardoor het fenomeen van doorslaan niet gekend heb. Ik heb trouwens maar 2 dagen met een passagier achterop gereden, en heb toen zeer zeker voorzichtig gereden.

Ik zou dus zeker niet uitsluiten dat de 1190 dit niet zou kunnen voorhebben.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by F M »

F M wrote: 20 Apr 2017 18:45 Ik zou dus zeker niet uitsluiten dat de 1190 dit niet zou kunnen voorhebben.
Oops, was dit nu een dubbele ontkenning? Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoelde... :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Achtervering 1190 slaat door

Post by petervdc »

Verbeteringen ad 1290 nav (oa vering) problemen met de 1190 :

http://www.bikesa.net/2017/05/03/ten-in ... venture-r/

Edit : en ook aan de 1090 : https://www.upshiftonline.com/bikes-bl ... e-r-launch

The highlight of the new bike is the much-improved stock suspension. With a WP fork up front with stiffer fork springs, and
a new PDS rear shock, this bike is so much better performing than the 1190 stock set-up. You have to hit a rut pretty hard
and fast to get this suspension to bottom out, whereas on the 1190R the big “clunk” up was a regular occurrence.
Keep going

Post Reply