1190 hitte motorblok

Kletsen over moto's en andere motodingen.
petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

1190 hitte motorblok

Post by petervdc »

Vandaag, 25 graden. Ik had een motojeans aan van Revit.

Het motorblok geeft zoveel hitte af, dat ik mijn voeten op het uiterste punt van de voetsteunen moet zetten om het draaglijk te houden. Rij ik dus met mijn knieen en voeten naar buiten. Tis geen zicht, en ik verlies het contact met de motor ook.

1190R van 2013, alle updates staan erop.

Tips ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 1190 hitte motorblok

Post by Muug »

tja..........
wedden dat het normaal is?
Groot motorblok, gigantisch veel pk's, enorm neig ingekapseld, warmte moet toch ergens naar toe?

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: 1190 hitte motorblok

Post by vet on wheels »

zelfde ervaren met Yamaha XJR... vond dat echt niet leuk!
... bij boxermoto geen probleem ;)

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 1190 hitte motorblok

Post by Muug »

vet on wheels wrote:zelfde ervaren met Yamaha XJR... vond dat echt niet leuk!
... bij boxermoto geen probleem ;)
bij de XJR? Tiens, daarmee heb ik daar nooit last van gehad zie. Dat blok zat open en bloot en kon zijn warmte langs alle kanten kwijt. 't was wel nog een carb-versie zonder katalysator, misschien dat dat een verschil maakt.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 1190 hitte motorblok

Post by F M »

petervdc wrote:Vandaag, 25 graden. Ik had een motojeans aan van Revit.

Het motorblok geeft zoveel hitte af, dat ik mijn voeten op het uiterste punt van de voetsteunen moet zetten om het draaglijk te houden. Rij ik dus met mijn knieen en voeten naar buiten. Tis geen zicht, en ik verlies het contact met de motor ook.

1190R van 2013, alle updates staan erop.

Tips ?
Is inderdaad een stoomkachel van jewelste.

Mijn remedie was een tijdje rechtopstaande rijden zodat de wind je benen wat kan afkoelen. En tegelijkertijd ook even wat meer lucht langs de motor.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: 1190 hitte motorblok

Post by pingu »

Tiger 800, van't zelfde. Eens > 25° is het ook behoorlijk warm eens de ventilator aanslaat. Zeker als je motojeans / mesh broek aanhebt. Zolang je er genoeg vaart kan inhouden geen probleem, maar ergens aanschuiven aan een kruispunt of zo is dan niet echt aangenaam. Triumph heeft dat wel opgelost in de nieuwe 800 geloof ik met andere kuipdelen of zoiets.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 1190 hitte motorblok

Post by Muug »

De VFR750 van laaaaaaaaaaaaang geleden - twintig jaar om volledig te zijn - was ook een erg hete bak in de zomers, door oa die achterste cylinder - met ultrahete uitlaatbocht - die vlak onder je ballen :lipsrsealed2: hangt.
Last edited by Muug on 18 Jul 2016 15:49, edited 1 time in total.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 1190 hitte motorblok

Post by petervdc »

F M wrote:Is inderdaad een stoomkachel van jewelste.

Mijn remedie was een tijdje rechtopstaande rijden zodat de wind je benen wat kan afkoelen. En tegelijkertijd ook even wat meer lucht langs de motor.
Rechtop staan is ook geen oplossing, dan moet je je voeten tegen de moto zetten toch ?
Kvind het écht klote.

De warmte moet idd weg kunnen, maar andere modellen/merken hebben daar blijkbaar een betere oplossing voor dan.
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: 1190 hitte motorblok

Post by duibhce Kaelann »

als de hitte van de uitlaat komt kan het misschien helpen om de cat te verwijderen. :dontknow:

Op de Terra is het in el geval niet beter hoor. Zeker niet met een zomers afritsbroekje (yeah, I know) in bijna stapvoets verkeer aan 35+ graden in Istanbul. Zeker als dat bovenop de ventilator ook nog eens de hete lucht van de radiator recht op je onderbenen blaast.
Als de motor het uithoudt tot thuis had ik denk ik de cat gewoon uitboren. Die zit nu echt knal achter mijn kuiten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: 1190 hitte motorblok

Post by vet on wheels »

Muug wrote:
vet on wheels wrote:zelfde ervaren met Yamaha XJR... vond dat echt niet leuk!
... bij boxermoto geen probleem ;)
bij de XJR? Tiens, daarmee heb ik daar nooit last van gehad zie. Dat blok zat open en bloot en kon zijn warmte langs alle kanten kwijt. 't was wel nog een carb-versie zonder katalysator, misschien dat dat een verschil maakt.

Foutje ... FJR moest `t zijn!! ;)

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 1190 hitte motorblok

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote:als de hitte van de uitlaat komt kan het misschien helpen om de cat te verwijderen. :dontknow:
Nee hoor, tis het blok zelf. De uitlaat is een Akra, en die is zelfs niet lauw.

Kan ik de ventilator vroeger laten aanslaan ?
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: 1190 hitte motorblok

Post by bompa »

Bij mijne GTR1400 was dat ook zo, daar was het in de zomer ook wel warmer op dan op een andere moto .

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 1190 hitte motorblok

Post by petervdc »

Kan ik aan de binnenkant van mijn motobroek een hittereflecterende stof kleven/naaien ?
Keep going


Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 1190 hitte motorblok

Post by Koeno »

En dan binnen een maand zeggen dat uw vebruik naar omhoog gegaan is,
want dat is wat het uiteindelijk doet he, een arm lopende motor iets meer naft toedienen om zo stabieler te draaien (en daardoor minder warmte te genereren? )

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 1190 hitte motorblok

Post by Muug »

Probeer en zie.

Was uw moto nog in garantie trouwens? :lipsrsealed2:

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 1190 hitte motorblok

Post by petervdc »

Muug wrote:Was uw moto nog in garantie trouwens? :lipsrsealed2:
Nope.

Op advrider een topic van 36 blz... veel meningen, iets over "insulated rear header" dat zou helpen.
Op de 1290 "making the new rear header with integral heat shield".
Is geen recall op de 1190 :-(
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: 1190 hitte motorblok

Post by bompa »

Denk niet dat da normaal is dat het zo warm aan de voeten en benen is dat je ze bijna niet meer op de voetsteunen kan zetten , neem nu bvb die dikke choppers daar rijden ze met hun benen naast de motor en die kunnen ze toch heel de rit laten staan daar zijn ook 1800cc en zwaarder bij , dat het warm wordt ok maar zo warm, toch is achter horen

Zat er een kuip langs de moto kon je ze isoleren , maar bij en ktm 1190 gaat dat niet he, maar daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn want een week geleden zag ik er een rijden en die had op zijne 1190 een crossbroek aan ,en dat is normaal nylon stof.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 1190 hitte motorblok

Post by Blackbert »

Uwe rear header gaat daar weinig aan veranderen, die zit onder uw gat, niet tussen uw kuiten.
Dat apparaatje kan helpen, maar verwacht geen mirakels hé.
Kan je een 1190 ook aan TuneEcu hangen? is het via daar niet mogelijk om de ventilator eerder te laten starten?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 1190 hitte motorblok

Post by Stefke »

bompa wrote:Denk niet dat da normaal is dat het zo warm aan de voeten en benen is dat je ze bijna niet meer op de voetsteunen kan zetten , neem nu bvb die dikke choppers daar rijden ze met hun benen naast de motor en die kunnen ze toch heel de rit laten staan daar zijn ook 1800cc en zwaarder bij , dat het warm wordt ok maar zo warm, toch is achter horen
Is bij een Triumph Sprint ST 955 niet anders... Bij stadsverkeer is het niet uit te houden, de rechtervoet, kant uitlaat, moet het verduren... :w00t: eenmaal terug wat op snelheid wordt het wel weer draaglijker...en ook zo vandaag, eenmaal stilgelegd blijft de ventilator nog een tijdje blazen... :roll:

Post Reply