Dagafstand

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Dagafstand

Post by F M »

1.159 km op één dag voornamelijk over Franse snelwegen, zou dat te doen zijn? Met de motor natuurlijk. Mijn maximum tot nu toe is 915 km, met de RT indertijd op Duitse snelwegen. Mooi uit de wind. +/- 150 km/u. Nu zou het met de Tiger Explorer moeten.
:dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Dagafstand

Post by Koeno »

Ik lees veel verhalen van mensen die dit doen, rijdend op racers, transalpjes, of choppers.
Maar zelden vind ik het een verstandig idee.

Haalbaarheid hangt ook van je eigen conditie af lijkt mij?
Ook de weersomstandigheden moet je in de gaten houden, (rijden in deze temperaturen, is volgens mij gevaarlijk qua uitdroging) ;

uiteindelijk kan er maar 1 iemand weten of het haalbaar is, en dat ben jij zelf?

Als ik deze poging zou wagen, zou ik zorgen voor een camelbag, zodat je kan drinken al rijden.
regelmatig kort stoppen.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagafstand

Post by petervdc »

Heb je cruise control ?
Ik niet, wel zo'n krulletje rond mijn handvat, dat scheelt ook al iets.

Mijn camelbag neem ik ook mee, ik doe de 850 in 2 dagen, opt gemak. Terugrit wrsch in 1 dag. Zuid Frankrijk.
Keep going

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Dagafstand

Post by Davy78 »

Koeno wrote:Als ik deze poging zou wagen, zou ik zorgen voor een camelbag, zodat je kan drinken al rijden
Lijkt mij onnodig gedoe als ge om de 100km effe kort stopt.

Ik heb enkele weken geleden 870km gereden bij 30 graden. We waren eigenlijk van plan om deze afstand over 2 dagen te doen, maar het weer van de 2e dag werd omschreven als "gevaarlijk" dus we hebben er toen voor gekozen om het op één dag te doen. Maar voor mijn plezier doe ik zoiets niet. Zeker als het de start van uw vakantie is, want het gaat een grote hap uit uw fysieke reserves nemen (ik heb effkes moeten recupereren van die rit ...)

Ik heb ook nog 3 dagen last gehad van de binnenkant van mijn dijen, maar ik heb niet veel zitvlees ...

Als ge er toch voor gaat: idd zo een cruise control spul als de moto er geen heeft, en eventueel een airhawk.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Dagafstand

Post by bompa »

Ik ken er een paar (onderandere mijne broer) die reden van hieruit op een dag naar Italië , 's anderendaags een paar bergpassen gaan rijden en den dag erna terug naar huis .

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagafstand

Post by F M »

Een Explorer 1200 heeft een cruise control. Die 1159 km zou de terugweg zijn. Mijn kameraad gaat met 2 anderen naar de Pyrenëeën voor 10 dagen. Zo lang mag ik niet weg. Ik zou in het opgaan 1026 km op één dag naar Lodève kunnen doen (1 dag ipv hun 3 dagen), en dan vanuit St-Lary-Soulon in 1 dag terug naar huis (1 dag ipv hun 4 dagen). Of eventueel nog één dag meer van hun reis naar Cahors en dan 905 km naar huis. Maar die dagrit naar Cahors is net de meest saaie van de hele reis.

Maar ik twijfel dus ook.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Dagafstand

Post by Koeno »

Davy78 wrote:
Koeno wrote:Als ik deze poging zou wagen, zou ik zorgen voor een camelbag, zodat je kan drinken al rijden
Lijkt mij onnodig gedoe als ge om de 100km effe kort stopt.
'k Heb mij ooit laten vertellen, dat tijdens enige vorm van activiteit het aan te raden is om elk kwartier enkele slokken water te nemen.
Om zo uitdroging en verkramping van spieren tegen te gaan...
100km = bijna een uurke rijden.

wwwimmm
Posts: 91
Joined: 24 Jan 2016 09:35

Re: Dagafstand

Post by wwwimmm »

Ik zou een camelbag meenemen en een paar ezeloren op uw helm… :whip:

Een vrachtwagen is verplicht om de 4 uur een kwartier rust te nemen. Hij zit comfortabel in een luchtgeveerde zetel, met AC, met eten en drinken bij de hand.
Een motorrijder heeft deze geneugten niet, maar dat is een keuze.

Als je zoveel km 'moet' afhaspelen, neem er dan uw tijd voor en geniet ook van de rit. Een stop om de twee uur is een minimum en dan is er gelegenheid genoeg voor een hapje en een FRIS drankje ipv het lauwe camelbag gedoe…
:dontknow:
:ricky:

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Dagafstand

Post by fore »

Mijn ervaring, turbulenties rond je helm zijn het vermoeiends. Een verklaring die ik eens opgepikt heb, is omdat je ogen/hersenen steeds 'minuscule' correcties maakt om te blijven focussen. De remedie die ik nu toepas ... elke tankbeurt (elke 250 km) gebruiken om ogen te laten 'rusten' ... 15-30 minuten. Wat rondwandelen, wat snacks gaan kopen/eten, waterflesje(s) opvullen, kop eens onder 't water steken ... een 'ZEN-moment' in de graskant doen.


Enfin, ge snapt wat ik bedoel ... regelmatig de monotonie verbreken en je hersenen wat 'anders' te laten doen.

Succes ... and have fun!
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagafstand

Post by petervdc »

wwwimmm wrote:Een stop om de twee uur is een minimum
Euh, imho ieder uur 10 minuten. En beetje rondwandelen, voor de bloedcirculatie, niét zitten.
Verder idd de airhawk, camelbag, oordopjes etc

FM, gewoon proberen, dan weet je het hé ;-)
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagafstand

Post by Muug »

Perfect te doen, mits vroeg opstaan, liefst nog voor zonsopgang, dan niet te zot rijden, maar inderdaad zeer consequent alle twee uur stoppen aan een benzinestation, tanken (zelfs al is het maar tien liter), en iets drinken en eten. Gelijk wwwwimmmm zegt dus. :thumbsup: No stress. De uren zullen vrij comfortabel voorbij glijden.
Been there, done that, met een ouwe R80GS in de slipstream van een R1200GS. Dat was van Fréjus naar huis. De wegen waren lekker leeg. Moet 2006 of 2007 geweest zijn. Raketman had nl een KTM 990 van 2006 en in 2008 had ik mijn 950 gekocht.
Last edited by Muug on 20 Jul 2016 13:50, edited 1 time in total.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Re: Dagafstand

Post by ChiChiWaWa »

Pfff, ik zou het niet kunnen. 'k Heb al last met de 200km van Calais naar huis als ik terugkom van enkele dagen Engeland.
10 uur, gemiddeld elk uur 10 minuten stoppen, da's nog eens 2 uur er bij. Dat zijn 12 lange saaie uren. Zelfs met de auto zie ik tegen zo'n ritten op.

En gelijk ze tegenwoordig flitsen in Frankrijk, 't gaat u wa meer kosten dan de Péage aan 150 per uur

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dagafstand

Post by Blackbert »

Dat is te doen. Muug is er nog 1 vergeten: Haasrode - Salzburg: 1000km autobahn. Aan normale snelheden, er zat een XTZ660 in het groepke.
Meest vermoeiend: helm/zonnebril combi en turbulentie: er beweegt teveel voor je ogen, ik werd daar zeer slaperig van.
De rest van de adviezen zijn al gegeven. En beter rapper stoppen dan in den decor gaan.
Oh, en 150 in Frankrijk. Niet zo zeker dat dat tegenwoordig nog goed afloopt, financieel gezien.
grease up your baby for a ball on the hill

wwwimmm
Posts: 91
Joined: 24 Jan 2016 09:35

Re: Dagafstand

Post by wwwimmm »

Blackbert wrote:...
er beweegt teveel voor je ogen, ik werd daar zeer slaperig van.
...
Daarom dat ik steevast met de ogen dicht rijd. Kan je uuuuuuuuren volhouden...
:ricky:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagafstand

Post by petervdc »

Blackbert wrote:Oh, en 150 in Frankrijk. Niet zo zeker dat dat tegenwoordig nog goed afloopt, financieel gezien.
Idd...
Cruise control op 130, gps snelheid, lijkt me ok. Kun je de rechterhand ook es laten rusten.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagafstand

Post by Muug »

ChiChiWaWa wrote:gemiddeld elk uur 10 minuten stoppen,
daar begin ik niet aan, elke twee uur stoppen is al meer dan genoeg. :(

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagafstand

Post by F M »

Ik begin al meer geneigd te zijn het te willen proberen.

Uit ervaring weet ik dat ik goed recupereer van lange ritten. Een goede douche en ik ben al weer redelijk OK. De terugweg zal iets moeilijker zijn, na 3 dagen gassen in de Pyreneeën. Maar ik kan altijd onderweg nog een slaapplaats zoeken als het niet meer zou gaan.

De Cruise control is een heel goed hulpmiddel tegen vermoeidheid in de pols, èn tegen de flitspalen en mobiele flitsers. Ik rijd op snelwegen eigenlijk altijd binnen de snelheidsgrenzen.

Nu de vrouw nog weten te overtuigen. Beter zou natuurlijk zijn dat ik de hele 10 dagen meemag. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Dagafstand

Post by fore »

F M wrote: Nu de vrouw nog weten te overtuigen. Beter zou natuurlijk zijn dat ik de hele 10 dagen meemag. :mrgreen:
Aha, daar zijn de buikdans-sessies goed voor ... :pom:
:mrgreen:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Dagafstand

Post by pingu »

ChiChiWaWa wrote:Pfff, ik zou het niet kunnen. 'k Heb al last met de 200km van Calais naar huis als ik terugkom van enkele dagen Engeland.
10 uur, gemiddeld elk uur 10 minuten stoppen, da's nog eens 2 uur er bij. Dat zijn 12 lange saaie uren. Zelfs met de auto zie ik tegen zo'n ritten op.

En gelijk ze tegenwoordig flitsen in Frankrijk, 't gaat u wa meer kosten dan de Péage aan 150 per uur
:stupid:
Ik vind 1200Km / dag met de auto al dicht tegen de limiet. Optimistisch gerekend (130Km/u gemiddeld) ben je dan sowieso al iets meer dan 9u onderweg. Om de twee uur 15 min pauze betekent nog n' keer 1u15 erbij. Je bent dus 10 à 11 uur onderweg. Wat er dan van je alertheid / reactievermogen nog overblijft... 't zal wel te doen zijn (ook ooit in 1 ruk, zonder stops, van Berlijn teruggekomen, weliswaar met de auto), maar of dat verantwoord is, daar stel ik me toch vragen bij. :dontknow:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Dagafstand

Post by Wipr »

Geraakt nooit bij elkaar. Een uur rusten en een half uur knallen. Ik vind autostrades gewoonweg een marteling. Totaal niets leuks aan en mocht dat de norm zijn dan wil ik een goldwing onder mijn gat met de nieuwe Mercedes E klasse technologie, maw eentje dat vanzelf rijdt :mrgreen:

Nee serieus, op zich lijkt me dat geen probleem mits de juiste motorfiets hiervoor bestemd en die heb je al. Cruise control fabriek af lijkt me een must.

Post Reply