Dagafstand

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagafstand

Post by Muug »

Perfect te doen, mits vroeg opstaan, liefst nog voor zonsopgang, dan niet te zot rijden, maar inderdaad zeer consequent alle twee uur stoppen aan een benzinestation, tanken (zelfs al is het maar tien liter), en iets drinken en eten. Gelijk wwwwimmmm zegt dus. :thumbsup: No stress. De uren zullen vrij comfortabel voorbij glijden.
Been there, done that, met een ouwe R80GS in de slipstream van een R1200GS. Dat was van Fréjus naar huis. De wegen waren lekker leeg. Moet 2006 of 2007 geweest zijn. Raketman had nl een KTM 990 van 2006 en in 2008 had ik mijn 950 gekocht.
Last edited by Muug on 20 Jul 2016 13:50, edited 1 time in total.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Re: Dagafstand

Post by ChiChiWaWa »

Pfff, ik zou het niet kunnen. 'k Heb al last met de 200km van Calais naar huis als ik terugkom van enkele dagen Engeland.
10 uur, gemiddeld elk uur 10 minuten stoppen, da's nog eens 2 uur er bij. Dat zijn 12 lange saaie uren. Zelfs met de auto zie ik tegen zo'n ritten op.

En gelijk ze tegenwoordig flitsen in Frankrijk, 't gaat u wa meer kosten dan de Péage aan 150 per uur

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dagafstand

Post by Blackbert »

Dat is te doen. Muug is er nog 1 vergeten: Haasrode - Salzburg: 1000km autobahn. Aan normale snelheden, er zat een XTZ660 in het groepke.
Meest vermoeiend: helm/zonnebril combi en turbulentie: er beweegt teveel voor je ogen, ik werd daar zeer slaperig van.
De rest van de adviezen zijn al gegeven. En beter rapper stoppen dan in den decor gaan.
Oh, en 150 in Frankrijk. Niet zo zeker dat dat tegenwoordig nog goed afloopt, financieel gezien.
grease up your baby for a ball on the hill

wwwimmm
Posts: 91
Joined: 24 Jan 2016 09:35

Re: Dagafstand

Post by wwwimmm »

Blackbert wrote:...
er beweegt teveel voor je ogen, ik werd daar zeer slaperig van.
...
Daarom dat ik steevast met de ogen dicht rijd. Kan je uuuuuuuuren volhouden...
:ricky:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagafstand

Post by petervdc »

Blackbert wrote:Oh, en 150 in Frankrijk. Niet zo zeker dat dat tegenwoordig nog goed afloopt, financieel gezien.
Idd...
Cruise control op 130, gps snelheid, lijkt me ok. Kun je de rechterhand ook es laten rusten.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagafstand

Post by Muug »

ChiChiWaWa wrote:gemiddeld elk uur 10 minuten stoppen,
daar begin ik niet aan, elke twee uur stoppen is al meer dan genoeg. :(

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagafstand

Post by F M »

Ik begin al meer geneigd te zijn het te willen proberen.

Uit ervaring weet ik dat ik goed recupereer van lange ritten. Een goede douche en ik ben al weer redelijk OK. De terugweg zal iets moeilijker zijn, na 3 dagen gassen in de Pyreneeën. Maar ik kan altijd onderweg nog een slaapplaats zoeken als het niet meer zou gaan.

De Cruise control is een heel goed hulpmiddel tegen vermoeidheid in de pols, èn tegen de flitspalen en mobiele flitsers. Ik rijd op snelwegen eigenlijk altijd binnen de snelheidsgrenzen.

Nu de vrouw nog weten te overtuigen. Beter zou natuurlijk zijn dat ik de hele 10 dagen meemag. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Dagafstand

Post by fore »

F M wrote: Nu de vrouw nog weten te overtuigen. Beter zou natuurlijk zijn dat ik de hele 10 dagen meemag. :mrgreen:
Aha, daar zijn de buikdans-sessies goed voor ... :pom:
:mrgreen:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Dagafstand

Post by pingu »

ChiChiWaWa wrote:Pfff, ik zou het niet kunnen. 'k Heb al last met de 200km van Calais naar huis als ik terugkom van enkele dagen Engeland.
10 uur, gemiddeld elk uur 10 minuten stoppen, da's nog eens 2 uur er bij. Dat zijn 12 lange saaie uren. Zelfs met de auto zie ik tegen zo'n ritten op.

En gelijk ze tegenwoordig flitsen in Frankrijk, 't gaat u wa meer kosten dan de Péage aan 150 per uur
:stupid:
Ik vind 1200Km / dag met de auto al dicht tegen de limiet. Optimistisch gerekend (130Km/u gemiddeld) ben je dan sowieso al iets meer dan 9u onderweg. Om de twee uur 15 min pauze betekent nog n' keer 1u15 erbij. Je bent dus 10 à 11 uur onderweg. Wat er dan van je alertheid / reactievermogen nog overblijft... 't zal wel te doen zijn (ook ooit in 1 ruk, zonder stops, van Berlijn teruggekomen, weliswaar met de auto), maar of dat verantwoord is, daar stel ik me toch vragen bij. :dontknow:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Dagafstand

Post by Wipr »

Geraakt nooit bij elkaar. Een uur rusten en een half uur knallen. Ik vind autostrades gewoonweg een marteling. Totaal niets leuks aan en mocht dat de norm zijn dan wil ik een goldwing onder mijn gat met de nieuwe Mercedes E klasse technologie, maw eentje dat vanzelf rijdt :mrgreen:

Nee serieus, op zich lijkt me dat geen probleem mits de juiste motorfiets hiervoor bestemd en die heb je al. Cruise control fabriek af lijkt me een must.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dagafstand

Post by Blackbert »

Of het kan? Ja dus.
Of het verstandig is? Nee dus. Een professionele chauffeur moet na 8 uur rijden een aantal uur aan de kant. Elke pendelaar die 1 keer per jaar zijn jengelende kinderen naar de zon sleurt mag dat zomaar in 1 rit van 12 uur proberen waar te maken.
Het rare is dat het in de meeste gevallen nog lukt ook. :?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagafstand

Post by Muug »

enkele quotes....
da's nog eens 2 uur er bij. Dat zijn 12 lange saaie uren. Zelfs met de auto zie ik tegen zo'n ritten op.

Ik vind 1200Km / dag met de auto al dicht tegen de limiet. Optimistisch gerekend (130Km/u gemiddeld) ben je dan sowieso al iets meer dan 9u onderweg. Om de twee uur 15 min pauze betekent nog n' keer 1u15 erbij. Je bent dus 10 à 11 uur onderweg. Wat er dan van je alertheid / reactievermogen nog overblijft... maar of dat verantwoord is, daar stel ik me toch vragen bij. :dontknow:

Of het verstandig is? Nee dus. Een professionele chauffeur ..... jengelende kinderen.....
volgens mijn ervaring : "ja het is verantwoord" en "ja je blijft alert en wakker", "neen, het is niet één keer 1200km maar zes keer 200km", "door extreem vroeg te vertrekken zijn de wegen nog leeg" en "door niet te lanterfanten kan je heel goed je uurgemiddelde van 90-100km/u handhaven" en "zelfs al is het 14u in totaal, als je 's morgens om zes uur vertrekt, dan ben je om 20u thuis zonder overdreven vermoeiingsverschijnselen" en "vergelijken met een wagen is absurd, want daarin hang je lusteloos en tam in je fauteuil en val je vanzelf in slaap" "vergelijken met een professionele chauffeur vind ik ook raar want die rijden met uberzware mastodonten die maar justekes binnen de lijntjes van een rijvak passen en die moeten veel meer opletten dat ze niks omver rijden met hun groot beest, wij motards hebben meer marge op de weg " en "jengelende kinderen??? we hebben het hier over grote afstanden per moto afleggen....."

Wim GS
Posts: 30
Joined: 12 May 2015 18:51

Re: Dagafstand

Post by Wim GS »

Frans, ik zou die buikdans-sessies eerst proberen van de Jos :whip: en dan komt dat wel in de handtas voor die 10 dagen ;)
BTW houd er maar een paar over voor volgend jaar hé ;)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dagafstand

Post by Blackbert »

Ja, de vergelijking met een auto- of vrachtwagenbestuurder loopt wat mank. Maar feit blijft dat je uren aan een stuk op een monotone baan zit en toch moet je ze allemaal in 't oog blijven houden en gezien hebben wat ze (gaan) doen.

Heb ik het ook al gedaan? ja, met de moto, met de auto, met de bestelwagen. Uitgerust aan zo'n rit beginnen help ook al veel merk ik.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagafstand

Post by F M »

De heenrit baart me niet zo heel veel zorgen. Goed op tijd mijn bed in de avond ervoor, en dan lukt het wel.

Maar de terugrit na 3 dagen door de Pyreneeën is wat minder aanlokkelijk.

Nu goed, er is nog niet eens toestemming van de huisbaas, dus evengoed wordt het niks. :?
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Dagafstand

Post by Wipr »

Huisbaas?
Je zegt het zelf. De baas over het huis misschien maar toch niet over jou? ;)

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Dagafstand

Post by Harald »

FM,
Uit ervaring, Ja dat lukt.
Malmö - Hulshout.
11u15 min verstreken (incl 45 wachten op den boot)
922 km gereden. of te 9u20
3 stops om te tanken en effe te drinken (10 min)
Voor den overzet 45min gewacht en op den boot gegeten wat ongeveer 25 min varen was.

Was ik moe, ja, geef ik toe. Was ik dood op/pertotal, neen.

Als ge wilt, moogt ge mijn gel zadel ne keer testen, is wel "verhoogd" maar de zit is smaller zodanig je toch wel even makkelijk aan de grond kan dan met het standaard zadel.
Laat maar iets weten om eventueel af te spreken.

;)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagafstand

Post by F M »

Bedankt voor het aanbod, maar de ervaring leert me dat mijn zitvlak meestal geen probleem geeft. Rug en knieën zien meer af.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagafstand

Post by F M »

Wipr wrote:Huisbaas?
De huisbaas is op dit moment kwaad op mij. Ik heb per vergissing haar sportschoenen inclusief dure inlegzolen (maatwerk) mee weggegooid met een sporttas met oude schoenen... :furious3:

De Pyreneeën zijn op dit moment verder weg dan ooit... :(
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Dagafstand

Post by Harald »

Ik had ook geen "echte" rugklachten ;-)

Post Reply