't gaat gebeuren....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Koeno
Posts: 1138
Joined: 03 Sep 2012 11:01

't gaat gebeuren....

Post by Koeno » 23 Jan 2017 08:49

Na 4 jaar CB Sevenfifty, 1 jaar VFR 800, bijna 2 jaar Varadero 1000...
gaat er (nog eens) iets veranderen in de garage...

2 motoren nemen te veel plaats in + 't is altijd dezelfde die blijft staan.
Dus met pijn in het hart zal de Sevenfifty verdwijnen...

De andere motor is een plezier, maar heeft overgewicht, waar ik om één of andere reden meer moeilijkheden mee krijg als int begin...
+ het autosalon heeft mij interesse in een ander merk aangewakkerd...
Dus de varadero... zal ook wel verdwijnen...

Vergelijkende studie gemaakt met als resultaat: Elke motor die honda maakt heeft een variant bij een ander merk dat 20kilo (of meer) lichter is... Dus...

KTM is een merk dat in mijn ogen mooie motoren begint te maken (al laten ze soms nog wat steken vallen op de details)...
op't salon vond ik de 1090 een schoon ding... maar nieuwprijs = wat zot...
Dus nog wat lezen en lezen en lezen, en bedenken: die 1190 is ook ni mis...
- bom vermogen (misschien té veel?) maar met rijmodi om het beheersbaar te houden.
- niet te zwaar (volgens de boekskes 230kg volgetankt)
- een duo zadel, dat ook werkelijk een zadel is en geen klein plankske
- bagagemogelijkheden die hoger is dan bij een Renault Twingo
- Blijkbaar wat meer karakter...

Volgens verschillende test, niet noodzakelijk sneller/beter dan een 1200 gs, maar wel meer beleving...

kortom: tijd voor een testrit...
Ik had gisteren 2 1190's gezien op inet, maar de ene was net verkocht en de andere is particulier en ziet er niet standaard uit.
De andere die er opstaan zijn feiteljk iets boven mijn bduget

Maar ook tijd om "echte" gebruikers om ervaringen te vragen, ik dacht dat Peter er zo eentje heeft? en FM had ook een 1190?
was dat de R versie of de gewone?
en wat zijn jullie bevindingen?

(oh andere voorstellen/merken zijn alweer welkom. Budget +/- 9000. )

Andere variant lijkt mij de 1050...
60pk minder, maar blijkbaar ook leuk speelgoed...
maar 2de hands bijna niet te vinden, (en als je hem vindt even duur als de 1190)
- Things should be made as simple as possible... But not simpler. -

User avatar
OzzePaa
Posts: 864
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: 't gaat gebeuren....

Post by OzzePaa » 23 Jan 2017 10:46

Aah... van brommer sjangeren :idea: ...nu dacht ik dagg'al pappa ging worden ;)
Proficiat met DIE gebeurtenis tenandere :thumbsup:
Over KTM kannek helaas gen zinnig woord zegge :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 1138
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Koeno » 23 Jan 2017 10:50

OzzePaa wrote:nu dacht ik dagg'al pappa ging worden ;)
ps: de verandering in motoren in de garage is niet verbonden met het feit dat ik ne mini-Koeno in't verschiet heb... :laughing:
- Things should be made as simple as possible... But not simpler. -

Blackbert
Posts: 2054
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Blackbert » 23 Jan 2017 11:16

1+1=
Image

8-)
grease up your baby for a ball on the hill

Stefke
Posts: 1202
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Stefke » 23 Jan 2017 11:28

Koeno wrote: (oh andere voorstellen/merken zijn alweer welkom. Budget +/- 9000. )
Met zo een budget ga ik wel elders shoppen. 8-) Een BMW GS natuurlijk 8-) , en bij Triumph de Tigers (800, 1050sport, explorer). En voor 1000 euro meer kan je misschien zelfs iets nieuw op de kop tikken, een MT09-Tracer bvb. Keuze genoeg.
Ik heb mijn goesting al efkes gevonden, heb niks nodig, dus blijft mijn budget aangroeien... :rayof:
2016: 45000 :ricky: 2017: 8000

Koeno
Posts: 1138
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Koeno » 23 Jan 2017 11:38

Stefke wrote: Met zo een budget ga ik wel elders shoppen. 8-) Een BMW GS natuurlijk 8-) , en bij Triumph de Tigers (800, 1050sport, explorer). En voor 1000 euro meer kan je misschien zelfs iets nieuw op de kop tikken, een MT09-Tracer bvb. Keuze genoeg.
Ik heb mijn goesting al efkes gevonden, heb niks nodig, dus blijft mijn budget aangroeien... :rayof:
Dat vraag ik mij dus af, in motoren en toerisme hebben ze op ne moment GS1200 tegen de 1190 uitgespeeld.
GS1200 was in de conclusie beter, maar met minder beleving...
Weegt volgens mij ook ietske meer als den ktm...

Volgens vele test blijft GS dé referentie voor allroad...
maar dat is veel vragen eh: afstappen van mijn honda-liefde om naar BMW te gaan :D
kan ik dat mentaal wel aan?
- Things should be made as simple as possible... But not simpler. -

User avatar
Muug
Posts: 6207
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Muug » 23 Jan 2017 11:52

Koeno wrote: kan ik dat mentaal wel aan?
dat weet ge enkel als ge het probeert.

En jawel, KTM's geven meer beleving, en GSsen doen het tegen alle logica in redelijk goed off-road. Maar rij er zélf mee, luister niet naar anderen.

User avatar
F M
Posts: 2699
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 't gaat gebeuren....

Post by F M » 23 Jan 2017 17:20

Ge hebt me met de mijne zien rijden: de 'gewone' 1190, geen 'R'.

De beste motor waarmee ik ooit gereden heb. Power in overvloed, relatief licht (op de Honda CB500 na de lichtste die ik in bezit heb gehad. Dus ook heel lichtvoetig. Geweldige vering, elektronisch gemakkelijk te regelen in 3 standen. Daarbij ook het motormanagement (rain, road, sport en off road). By the way, zelfs de vering in de sport-stand nog altijd comfortabel. Schakelen als een mes door boter.

Maar toch ook wat negatieve kantjes.
Zorg dat je een druppellader hebt, ofwel moet je er bijna om de 2 dagen mee rijden. Zie waar je hem neerzet, want de zijstandaard trekt op niks. En voor mij persoonlijk: ik moet geen ketting, ik moet geen spaakwielen, en hij is iets te hoog...

En hij geeft inderdaad meer sensaties dan een GS, maar dan wel op snelheid. Bij het dagelijkse rijden op gewone wegen valt dat nogal tegen na een tijdje.

Allee, mijn gedacht, hé.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 1138
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Koeno » 23 Jan 2017 17:45

F M wrote:Zie waar je hem neerzet, want de zijstandaard trekt op niks.
Dat heb ik nog al gelezen, zijstandaard te lang, waardoor hij te recht staat?

merci voor uw gedacht, want meestal is iemand zijn gedacht meer waard als heel wat motorboekskes te samen :D
- Things should be made as simple as possible... But not simpler. -

User avatar
Davy78
Posts: 461
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Davy78 » 23 Jan 2017 17:51

Als honda-fan heb je dan uiteraard al met de africa-twin gereden? :) If not, zeker es doen, maar voor mij was hij wat te hoog.

Wil je effectief offroad gaan of wil je gewoon het comfort van een hoogpoter? In dat laatste geval, zeker de Triumph 1050 of de Versys 1000 eens proberen. En de v-strom 1000 is ook een lichte en betaalbare machine.

Ah, en proficiat :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests