Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

Overlaatst zat ik weer eens te kwijlen op een Ducati 900SS en een VFR750 of 800, en Trooper zei dus : "maar gij valt op moto's die ge al gehad hebt! " :mrgreen:
Dat gezegd horen van een ander trof me wel een beetje. Niet als kwetsend, maar als merkwaardig. "Waarom zit ik daar inderdaad naar te kijken?", was mijn reflex. Het kan toch niet enkel het financiële plaatje zijn? Die moto's zijn immers gemakkelijk in zeer goede staat te vinden voor minder dan 3000 euro. OK, mijn financiële pijngrens ligt behoorlijk laag, maar de hoge nieuwprijs kan toch echt niet de belangrijkste reden zijn? Nu is het zo dat Trooper niet iets gezegd heeft dat ik nog niet wist. Ik heb zelf al meerdere jaren de "voeling" met het huidige gamma verloren. En dat heeft diverse redenen.
Ten eerste zijn er bepaalde merken waar ik totaal geen affiniteit mee heb. Die merken mogen proberen wat ze willen, ze laten me koud. Dat is voor mij Suzuki, Kawasaki, Triumph, Harley. Laten we aub alle chinese en exclusief off-road-producerende merken buiten beschouwing. Hold it. Ik moet meteen al nuanceren : Suzuki had ooit de GSX-750F en zelfs de 1100F die ik bloedmooi vond. In de jaren '90. Maar een VFR was beter. En de Triumph Daytona 955i is ook bloedmooi. Ook van eind jaren '90. En Harley, tja, de Liberator is cool, maar die is al 70 jaar oud....
Maar of ne moto mooi is of niet, zou natuurlijk niet merkgerelateerd mogen zijn. En in mijn geval is dat meestal niet zo. 't is gewoon dat er in de afgelopen 15 jaar minder en minder modellen zijn uitgevonden die ik mooi vind. Maar waarom? Wàt specifiek aan de moderne moto's vind ik niet (meer) mooi?
Van 't weekend heb ik daartoe een M&T-cataloog van dit jaar bij genomen. Op zoek naar schone moto's. Een eerste vaststelling is dat als je alle scooters, crossers, choppers en chinese merken negeert, dat er dan al niet veel bladzijdekes meer overschieten. Als ge er ene keer uw gat mee kunt afvegen (moest ge dat willen) dan zal het veel zijn. Een dunne spoeling dus.
En wat valt er nog op? Dat veel merken een modellengamma hebben dat verdomd sterk gelijklopend is ! De 4 Japanners en de Brit hebben een uitgebreid gamma aan ultrakrachtige en hoogtechnologische supersports - met de nodige naked variaties - en all-roads waarbij de 2 grootste verschillen het elektronica-pakket en de cylinderinhoud zijn. De okkazionele toerbak zit er ook nog bij, een resem choppers, bobbers en andere brosselaars die zwaar in de mode zijn. En ook nog wat budgetmotokes. Kleinere cylinderinhouden zijn door de regels rond de rijbewijzen erg populair geworden. Er zijn nu baby-versyssen, GSsen en racertjes te koop ! Zo hebben de kindjes ook wat om handen.
Maar !
Tussen de +1000cc moto's met high-tech en fancy spulletjes, en de kleine speelmotootjes zit er volgens mij toch wel een gigantisch groot gat. Waar zijn de "mediium" moto's? Waar zijn de toersportmoto's waar ge ferm sportief mee kunt vlammen zonder het kraakbeen van uw nekwervels voortijdig kapot te knijpen? En waarop ge wat koffers en een lief kunt bevestigen, op rondreis door Europa?
Honda? Een racer, een nieuwe allroad, een naked, aha, een nieuwe VFR sinds dit jaar. Alwéér een VFR? Waarom eens geen toersport-met-vier-in-lijn???? Een toersport-Fireblade bvb, mensen toch dat zou succes hebben....
Suzuki : diverse v-stroms....
Kawasaki: allemaal schijtelijke gifgroene dinges waarmee ge kunt rijden naar 't schijnt.
Yamaha : racers, choppers, de MT-categorie... en waar is de medium toersporter?
Triumph : een héél pak allroad groot en klein. Racers ook. Bobbers en dergelijke retro's nog meer zelfs. Maar ne gewone straatmoto waar ge een beetje sportief mee kunt rijden en reizen?
Afin, you get my point denk ik zo. Waar is de licht sportieve maar dagelijks praktisch inzetbare moto gebleven?
Daarmee zijn we trouwens meteen bij een ander belangrijk punt gekomen : de praktische inzetbaarheid van de laatste nieuwe motorfietsen. Heeft iemand het kontje van de nieuwe Ducati Supersport al gezien? Tuurlijk niet, er zit geen op.... De moto eindigt aan de achterkant van het zadel. Daaronder hangt een steeltje met daarop de nummerplaat.
WTF???? Wat is er aan de hand tegenwoordig? Zo goed als alle moto's die tegenwoordig in de winkels staan, zijn NIET voorzien op regen of straatvuil. Ze zijn om ter 't schoonst ontworpen, met elegante tellertjes, en welgevormde kontjes, en verblindend mooie voetsteuntjes en zo, maar rij er éne keer 500m door de regen en het straatvuil hangt tot in uw nek.
Mijn moderne F800ST - toch van 2012 - is in 't zelfde bedje ziek. Bloedmooie achtervork en geweldig slim ontwikkeld achterwiel, maar denkt ge dat er een binnenspartbord aanwezig is ? Neen dus. Resultaat : de compleet blote schokbreker zit vol in het vuil, en de voeten van de duo ook, en de uitlaatdemper ook. Een binnenspatbord kost om en bij de 200 euro...
En zo is het met zeer veel moto's tegenwoordig : ze zijn ontworpen om naar te kijken, niet om er veel (wat is veel) kilometers mee te doen. Ze zijn niet gemaakt om woonwerkverkeerkms te doen, of om mee te reizen, maar ze zijn ontworpen om er mee naar een fancy terrasje te rijden, of om te tonen aan vrienden en familie. De nieuwe NineT's (met hoeveel zijn ze ondertussen) en de nieuwe Triumph-retro-garde (hoeveel broerkes en zuskes al?) is daar het perfecte voorbeeld van. Maar ook Moto Guzzi is op die kar gesprongen, en Yamaha met hun MT-serie ook eigenlijk. Wie niet, kortom? Dat zijn allemaal zeer schoon moto's die de mensen doen dromen, maar niet doen rijden.... Laat nu net de praktische bruikbaarheid van een motorfiets voor mij een zeer groot gewicht te hebben. Ik vind dat écht belangrijk : past er een tanktas op? Zijn de spatborden groot genoeg om al die belgische straatzeik van de moto weg te houden? Kan een duo comfortabel meerijden zonder dat haar of zijn rug er na een nat dagje Ardennen eruit ziet als een zeemvel waarmee ze een beerput hebben leeg gedweild? Is dus het kontje groot en breed genoeg en goed genoeg afgedicht om de rest van de moto achteraan proper te houden? Wel, in de meeste gevallen is dat een dikke, dikke njet.
Zie je, ik kom zo stilaan tot de concluse dat ik redelijk veel moto's wél mooi vindt, maar helemaal niet praktisch. Daar knap ik op af.
Om dit epistel af te ronden ga ik het toch ook eens over de prijzen hebben. Want daar zie ik toch ook wel een evolutie. Het aantal moto's duurder dan 12.500 euro (een half miljoen BEF dus) is ENORM gestegen. En de hoogste bovengrens - vroeger voorbehouden voor een Goldwing - is ook crazy geworden. Kijkt naar de nieuwste kTM Adventure, de nieuwste Multistrada, de nieuwste GS, of één van de nieuwste racers. Dat knalt naar de 25000 euro en gaat er nog dik boven !!!! Kan iemand me even oplijsten wat je kan vinden tussen pakweg 7000 en 10.000 euro? Zijn dat niet vooral de "kleine" moto's? En de chinezen? En scooters vaneigens..... Maar een schoon basismodel dat tóch voorzien is van goeie componenten (denk vering!), niet onnozel veel pk's (ongeveer 100 is perfect, dank u), niet rap zal roesten, betrouwbaar is, robuust... ik wil het nog zien komen eigenlijk....
Samengevat kunnen we stellen dat ik vooral naar de moto's van de jaren '90 kijk omdat die 1) mooi zijn én praktisch ontworpen zijn, 2) betrouwbaar en roestbestendig zijn, 3) en zeer, zéér betaalbaar zijn geworden. Het huidige aanbod is té mooi om te kopen, té duur om te kopen, té krachtig voor gewoon straatgebruik (raar eh, hoe meer camera's er geplaatst worden, hoe meer pk's de moto's krijgen!) en er is in het lichtsportieve segment tussen pakweg 700 en 1000cc gewoon GEEN aanbod meer !

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Mario »

geen zinnige reactie hier want ik interesseer me minder en minder in het motogebeuren
heb volstrekt geen idee wat er tegenwoordig op de markt te krijgen is

heb wel enkele maanden (of is het al jaren ?) geleden gemerkt dat de GT-motor van Triumph (ben de naam al kwijt) uit het gamma verdwenen is (ah ja, de Sprint)
tja, velen zullen wellicht zeggen : onze all road kan alles wat een GT-fiets kan, dus dat volstaat qua model

overigens vind ik de huidige productie helemaal niet schoon om naar te kijken :P
ik snap die kontloze trend niet, is gewoon lelijk wat mij betreft
was laatst ook erg geschrokken van de gangbare prijzen, maar dat werd hier afgedaan als volstrekt normaal, dus ik ben er dan maar niet verder op ingegaan

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Davy78 »

Muug wrote: 25 Apr 2017 11:51 Samengevat kunnen we stellen dat ik vooral naar de moto's van de jaren '90 kijk omdat die 1) mooi zijn én praktisch ontworpen zijn, 2) betrouwbaar en roestbestendig zijn, 3) en zeer, zéér betaalbaar zijn geworden. Het huidige aanbod is té mooi om te kopen, té duur om te kopen, té krachtig voor gewoon straatgebruik (raar eh, hoe meer camera's er geplaatst worden, hoe meer pk's de moto's krijgen!) en er is in het lichtsportieve segment tussen pakweg 700 en 1000cc gewoon GEEN aanbod meer !
Grappig dat ge dat vermeld: Ik heb nu sinds dit weekend die cbr 600 uit 2002 in de garage staan. Echt showroomstaat. Nergens roest te bekennen, lak ziet er nog heel goed uit.

Mijn Triumph uit 2012 (10 jaar jonger dus) vertoont eigenlijk al heel wat meer roestvlekskes, en de lak begint eigenlijk al een beetje dof te worden ...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Koeno »

ik moet eerlijk zeggen,
mijne (tot nu toe) beste motor, was toch eentje uit 2000...

De Sevenfifty (1992) heeft zeer roestgevoelige uitlaten, durft toch echt wel tegenwerken qua starten en is technisch (in mijn ogen te verouderd).
Mijne varadero (2008) heeft elektrische issues, soms weigeren om te starten, klok/km-teller die zichzelf weer op 0 zet tijdens starten en zelf al 1 keer tijdens het rijden gewoon uitvallen en spontaan weer straten...

de 2 cbr 125jes die ik gehad heb, waren ook wel vrij probleemloos, maar waren ook al doorontwikkeling van ouder modelletje :)

ach, moderne motoren zijn mij te modern (er zijn er maar weinig die mij nog aanspreken), maar voor mij vooral te duur...
ik kan niet zoveel geld aan een motor geven... :)

Voor mij zitten de gouden jaren van motoren rond 2000...
niet toevallig de periode waar ik meer en meer in motoren geïnteresseerd geraakte :)

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Stefke »

Motorrijden doe je toch niet om proper toe te komen denk ik dan? En dat huidige aanbod daar lig ik niet wakker van. Er is veel jaren 90 te koop voor weinig geld. En met die dingen valt ook veel en alle dagen te rijden zonder problemen. Met de 4-wielers hetzelfde. Het enig probleem is dat ze die er nu allemaal van tussen willen met die onnozel LEZ-foliekes... :twisted:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by TRooPER »

elke motor die ik ooit kocht, ( en zoveel zijn het er niet) waren telkens minimum 10 jaar oud.

de uitstalraammodellekes van dit moment boeien mij ook (nog) niet

misschien moeten ze een tiental jaar in omloop/beeld zijn , vooraleer ik het mooie erin ga zien.
of zijn ze tegen dan al vuil genoeg dat ik er op ons vuile wegen wil mee rijden :peepwall:


I get your point , muug.

kzou zeggen, zoek dan terug naar de modellekes die ge wel mooi vind , maar die ge nog niet gehad hebt.
Schrap uit uw lijstje wat niet past en zie wat er overblijft.... als dat niet veel is, moet ge ook niet veel kiezen :grin:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

Koeno wrote: 25 Apr 2017 13:48 ik moet eerlijk zeggen,
mijne (tot nu toe) beste motor, was toch eentje uit 2000...
mja, maar wel gemaakt in 98 of 99 wellicht ! :laughing:

Er zijn behoorlijk wat nieuwe moto's waar ik uitslag van krijg als ik er naar kijk. De MT-10 is er zo ene. Da's precies nen Transformer-moto, hij hangt vol met stukskes plastiek op de zotste plaatsen, der zit niks van lijn in die moto.

@stefke : gij rijdt toch ook met een GS en een "oude" Triumph die veel bescherming tegen straatvuil bieden eh. ;) (waar heb ik die foto's van dien Fireblad waarmee ik vorig jaar in de verregende Ardennen gereden heb, met Africa en Blackbert en zo....)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Koeno »

Muug wrote: 25 Apr 2017 14:48
Koeno wrote: 25 Apr 2017 13:48 ik moet eerlijk zeggen,
mijne (tot nu toe) beste motor, was toch eentje uit 2000...
mja, maar wel gemaakt in 98 of 99 wellicht ! :laughing:

Er zijn behoorlijk wat nieuwe moto's waar ik uitslag van krijg als ik er naar kijk. De MT-10 is er zo ene. Da's precies nen Transformer-moto, hij hangt vol met stukskes plastiek op de zotste plaatsen, der zit niks van lijn in die moto.

@stefke : gij rijdt toch ook met een GS en een "oude" Triumph die veel bescherming tegen straatvuil bieden eh. ;) (waar heb ik die foto's van dien Fireblad waarmee ik vorig jaar in de verregende Ardennen gereden heb, met Africa en Blackbert en zo....)
Gemaakt in 2000, groot verschil tussen 1998/1999 en 2000/2001 op vlak van vfr hoor ;)

maar dat transformer moto is toch bij veel modellen tegenwoordig, dat is blijkbaar wat tegenwoordig mooi bevonden wordt ;)
die 1290 adventurer met die koplamp is precies ne robot...
er zit inderdaad wel een groot markt tussen de futuristische raketten en de neo-retro-nieuwklassiekers...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Tom Thumper »

Die merken zijn geen sociale instellingen, die maken en ontwikkelen dat waar er het meeste vraag naar is.

En geen aanbod in het 700cc -1000cc segment licht sportief? Tja, dan heb je maar met een half oog naar het nieuwe Triumph gamma gekeken of Kawasaki of Yamaha of Suzuki? Maar ja, als je begint te schrijven dat bepaalde merken u niet interesseren en dan besluit dat dingen die net door die merken op de markt gebracht worden niet bestaan, tja... :dontknow: En ja, als ik dan nog even naar de prijzen van deze moto's kijk, dan blijken die ook nog eens te zitten in de volgens jou ook niet bestaande prijsklasse tussen de €7000 en €10000...
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by petervdc »

yamaha tracer 900 ?
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Blackbert »

Al die modellen waar geen lijn in zit maar wel veel paarden, zijn voorzien van die hoekskes en kantjes in een poging om onzichtbaar te worden voor de flitsradar. Nu nog carbon voor de wielen en de carter en ook de lussen gaan u niet meer opmerken. Wel een beetje geduld hebben voor 't rood licht ... :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by F M »

Ach, dit is toch allemaal persoonsgebonden. Iedereen heeft zijn voorkeur voor wat hij wil. En velen hier gaan al een aantal jaren mee in hun motorbeleving, en hebben een natuurlijke voorkeur voor de motoren die ze kenden toen hun passie begon. Dus is er dan ook veelal meer visuele appreciatie voor die oudere motoren.

Daarbij komt dat jullie dan ook nog graag zelf sleutelen, en dus wordt de eenvoudigere mechaniek dan ook meer gewaardeerd dan moderne electronica.

Is toch allemaal logisch ?

Zelf is mijn interesse voor bepaalde motoren beperkt door fysische factoren. Een zwakke rug, dus moet ik rechtop zitten. Ik moet dus kijken naar de hoogpoters of naar één toermotor in casu de RT. Al de rest kan mij gestolen worden, ik heb daar toch niks aan. En dan heb ik nog een hele grote voorkeur voor een cardanaandrijving, dus is de keuze al helemaal beperkt tot het duurdere segment... :?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 25 Apr 2017 15:33 Die merken zijn geen sociale instellingen, die maken en ontwikkelen dat waar er het meeste vraag naar is.

En geen aanbod in het 700cc -1000cc segment licht sportief? Tja, dan heb je maar met een half oog naar het nieuwe Triumph gamma gekeken of Kawasaki of Yamaha of Suzuki? Maar ja, als je begint te schrijven dat bepaalde merken u niet interesseren en dan besluit dat dingen die net door die merken op de markt gebracht worden niet bestaan, tja... :dontknow: En ja, als ik dan nog even naar de prijzen van deze moto's kijk, dan blijken die ook nog eens te zitten in de volgens jou ook niet bestaande prijsklasse tussen de €7000 en €10000...
Hm, 't is niet omdat de merken me niet interesseren dat ik er niet van op de hoogte ben. Ik ontvang drie motoboekskes per maand. Redelijk wat tests skip ik (van de retro's, de roadsters, de suzuki's, de kawasaki's, de HD's, de racers....eigenlijk, wat lees ik wél nog zou je denken....) maar ik heb dus een goed zicht wat er op de markt is. Maar ik zal dus op uw verzoek efkes mijn minst geliefde merken in beschouwing nemen. ;)
Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
Triumph : cruisers, Adventures, roadsters, modern classics: dat zijn de vier categoriën. In de roadsters zitten de Street Triples: naked racers met een hoger stuurke maw. Met een minikontje. Inzetbaarheid tijdens een reis, met duo en een berg bagage? Protectie tegen regen? Tuurlijk,met de Adventures kan je wel op reis gaan, maar dat genre boeit me niet.
Suzuki : ik zie racers, 2 naked 750cc sporttoerders, 1 1000cc sporttoerder (13799€), dan nog wat ofroad en scooters.
Yamaha: in de sport touring categorie heb je de zware FJR's en de Tracer 900 (eigenlijk een moderne TDM dus)
Dus, Tom, zeg me even : waar is de medium sporttoerder geprijsd tussen 8000 en 10000 euro? Ik kijk er misschien over? :dontknow:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by vet on wheels »

mijn zoon reed tot vorig jaar met n Suzuki bandit 600, van '96 : was niet niet heel mooi meer, had 'm 1500€ gekost een 3 jaar tevoren. enkel een nieuwe bande en ketting nodig gehad. hij volgde me overal, met mijne GSA kreeg ik 'm niet los, of ik moest héél gevaarlijk snel gaan rijden..( en het laatste wat men wil is dat uw zoon verongelukt ...). soms vroeg ik me dan of waarom zo'n dure moto moest hebben....
tot ik er mee met de dochter naar Schotland reed :) ;) :thumbsup:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by petervdc »

Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
1000 sx
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by petervdc »

Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Suzuki : ik zie racers, 2 naked 750cc sporttoerders, 1 1000cc sporttoerder (13799€), dan nog wat ofroad en scooters.
en de 1250 bandit ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Muug »

petervdc wrote: 26 Apr 2017 11:19
Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
1000 sx
zijn prijs al gezien?
En wat moet ik met zoveel onbruikbare pk's.
Bovendien zit je daar behoorlijk recht op, dus Tracer-achtig zeg maar.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by petervdc »

Muug wrote: 26 Apr 2017 12:03 zijn prijs al gezien?
En wat moet ik met zoveel onbruikbare pk's.
Bovendien zit je daar behoorlijk recht op, dus Tracer-achtig zeg maar.
2dehands al vanaf 7000euro.
En jij kunt wel weg met die pk's ;-)

Zithouding... tjah wat wil/zoek je hé...
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 26 Apr 2017 11:02 Hm, 't is niet omdat de merken me niet interesseren dat ik er niet van op de hoogte ben. Ik ontvang drie motoboekskes per maand. Redelijk wat tests skip ik (van de retro's, de roadsters, de suzuki's, de kawasaki's, de HD's, de racers....eigenlijk, wat lees ik wél nog zou je denken....) maar ik heb dus een goed zicht wat er op de markt is. Maar ik zal dus op uw verzoek efkes mijn minst geliefde merken in beschouwing nemen. ;)
Kawasaki: in de "sport touring categorie heb je tussen de 650 en de zware bakken niks. Eén grote leemte.
Triumph : cruisers, Adventures, roadsters, modern classics: dat zijn de vier categoriën. In de roadsters zitten de Street Triples: naked racers met een hoger stuurke maw. Met een minikontje. Inzetbaarheid tijdens een reis, met duo en een berg bagage? Protectie tegen regen? Tuurlijk,met de Adventures kan je wel op reis gaan, maar dat genre boeit me niet.
Suzuki : ik zie racers, 2 naked 750cc sporttoerders, 1 1000cc sporttoerder (13799€), dan nog wat ofroad en scooters.
Yamaha: in de sport touring categorie heb je de zware FJR's en de Tracer 900 (eigenlijk een moderne TDM dus)
Dus, Tom, zeg me even : waar is de medium sporttoerder geprijsd tussen 8000 en 10000 euro? Ik kijk er misschien over? :dontknow:
Ik beweer nergens dat je niet op de hoogte bent maar in uw eerste post schrijf je :
Muug wrote: 25 Apr 2017 11:51 en er is in het lichtsportieve segment tussen pakweg 700 en 1000cc gewoon GEEN aanbod meer !
Als je "het licht sportieve segment" nu gaat concretiseren naar "medium sporttourers" heb je misschien wel gelijk. Maar dan dan refereer ik terug naar het zinnetje waarmee ik begonnen was, producenten produceren waar er vraag naar is... Is dat sporttourer segment niet volledig opgeslorpt door het allroad segment?

Verder ben ik ervan overtuigd dat je de praktische bruikbaarheid van heel wat motoren onderschat. Ja, je zal toegevingen moeten doen maar het niet altijd zo erbarmelijk als op de Fireblade waarmee dat memorabel regenritje in de Ardennen reden, dat was op geen enkele moto comfortabel.
Me gusta la moto, me gustas tu.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Huidig motoraanbod : daar is toch iets fout mee?

Post by pingu »

Tom Thumper wrote: 26 Apr 2017 13:12 Als je "het licht sportieve segment" nu gaat concretiseren naar "medium sporttourers" heb je misschien wel gelijk. Maar dan dan refereer ik terug naar het zinnetje waarmee ik begonnen was, producenten produceren waar er vraag naar is... Is dat sporttourer segment niet volledig opgeslorpt door het allroad segment?
Yup. Een moderne allroad is even geavanceerd, even snel, en heeft meer bagagecapaciteit dan een sporttoerder "van vroeger". En zo'n allroad brengt je net zo comfortabel (zithouding, veerwegen) waar je ook maar zijn wil.

Post Reply