Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Wie wilt, kan in deze topic zijn eigen verslagje schrijven van een testritje dat hij of zij gedaan heeft. Of je nu gewoon even met de motor van een vriend gewisseld hebt, of aan het testrijden bent omdat je een andere motor zoekt, smijt gewoon hier even je ervaringen online !

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Eh bien, ik zal de kop zelf maar afschieten. Dit weekend heb ik toch wel dikke tien minuten gereden met een Ducati ST3 ! Iemand in de buurt heeft die te koop, en omdat ik toch nog plaats heb in mijn motokot, dacht ik, "waarom niet?".

Image

Eerste indruk : deze moto is een pak groter dan zo'n ouwe 900SS van 1995!

Tweede indruk, bij het starten : amai mijn oren ! De uitlaatdempers zijn open buizen, en er is geen mogelijkheid om db-killers te monteren. Alleen al om deze reden beslis ik om deze machine niet te kopen.

Derde indruk, bij het rijden: perfecte zitpositie (voor mijn 1m75). En wat een zalig motorblok. Lekker lui donder je gezapig vooruit, en merk je terloops dat je 120 doet op een klein wegje met slecht wegdek. :| Kortom, het motorblok is soepel, en de vering is een pak soepeler dan ik verwacht had. Het valt meteen op dat ik veel minder putten en bulten voel dan met mjin kleine F800ST.

Remmen: ojee, met die voorrem is er toch precies wel iets aan de hand. Misschien moeten de schijven ontvet worden, maar deze remmetjes zijn helemaal niet bijterig ! Misschien dat die lekkende voorpoot rechts er voor iets tussen zit.

Sturen: hm, hier weet ik niet wat ik moet zeggen. In bepaalde bochten, vanaf een bepaalde hellling had ik enkele keren het gevoel alsof de moto recht de grond in wou vallen. Heel griezelig gevoel. Toen ik al rijdend naar de voorband keek, bleek die ook heel erg versleten te zijn. De ronde band was effenaf "puntig" gesleten, dus heel weinig profiel op de flanken, maar dan wel meer in 't midden en op de uitersten van de wangen. Dus misschien zou ie met een goeie band veel minder naar binnen vallen. Alleszins helemaal niet vertrouwen wekkend.

Zo, meer was het ook niet. Ik kan nog meegeven dat pas de laatste ST's voorzien zijn van een koplamp met veel lichtopbrengst. Ook de kuip van deze recentere modellen (vanaf 2003) is wat ruimer zodat je beter beschermd zit tegen de elementen. En de "s"-sen, hebben de superieure öhlins-vering, dus de ST4s, de ST3s... En oja, ze kosten heel erg weinig tegenwoordig. Bij Ducati Herzele bvb betaal je 2500 euro voor een kofferloze ST2 en zelfs met een jaar garantie erbij! Een recente ST4s daarentegen met bijhorende Ducati-koffers kent daarentegen een (privé) vraagprijs van 4000-5000 euro. Die laatste is dan wel superieur qua vering, remmen, motorblok, lichtopbrengst, weerbescherming en heeft dus koffers, wat voor een toermachine wel handig kan zijn.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Ik zal met mijn beperkte kennis eens mijn laatste 2 ritjes omschrijven:

VTR 1000 F
Image

Nota van de redactie:
Deze motor had aangepaste vering, open leovinci uitlaten, k&n luchtfilter, afgestelde carburator en volledig andere plastiek achteraan (monozit) en geen achteruitkijkspiegels.

Motorisch:
Standaard 103pk / 88nm voor een motor van 210 kg.

Onder de 3000 toeren is het eigenlijk niet aangenaam vertoeven,
veel spelen met de ontkoppeling om het beetje acceptabel te houden van bokken...
tussen 4-5000toeren zit duidelijk een sweet spot als het wat trager mag gaan...
vanaf 6000toeren begint de speeltijd....
Tijdens het testrijden heb ik nooit echt doorgetrokken, 't is uiteindelijk je eigen motor niet.
maar tot 180-190 is dat ding Stabiel, met hoofdletter S.

Remmerij:
Vond ik eerder zwakjes dan sterk, achteraan vond ik er weinig gevoel in zitten...

Zitpositie:
De clipons zitten onder een rare hoek, en zijn vreselijk smal.
De kniehoek is voor mij te scherp, al kon ik er wel een uurtje op bollen zonder last te hebben.
Door de vering is de hele boel nog al strak, superstrak waardoor elke hobbel een aanslag op je knieën en polsen is.
Volgens sommige is de zitpositie helemaal nog niet extreem, voor mij was het meer dan extreem...
Terug leren om de rug op te spannen om zo armen en polsen te ontlasten...

Sturen:
Alweer Strak, met een hoofdletter S, niet echt in bocht gebied gaan testen maar het geheel klopte compleet...
Komende van de varadero was de eerste afslag wel even wennen, bochten nemen met clipons terwijl die eerste kilometers je volledige gewicht nog op je polsen steunt...

Al bij al mij wel geweldig geamuseerd... Enkel rijden op een rijstraceraket zonder spiegels vond ik levensgevaarlijk....

De 2de testrit was iets relaxter:
Harley Davidson XL883N Sportster Iron
Image

Nota van de redactie:
Deze motor had open (kachel)pijpen


Ik denk ergens 50pk en 70nm
Komend van een VTR naar deze is dit eigenlijk eerder een traktor dan een motor.
Alles is veel relaxter, de zitpositie is sofa achter, breed stuur, voetjes naar voor laten rusten, zadel dat je toelaat beetje door te zakken...
Maar in slaap vallen zal je niet lukken, de open pijpen geven zo'n lawaai dat je na 20km autosnelweg gewoon met pijn aan je oren afstapt...

Met veel plezier doe ik nog eens een testrit, maar dan met stille uitlaten...
het rijden, remmen, sturen, is niet te vergelijken met een andere motor dat ik al gereden heb...
't nodigt niet uit om gas te geven, maar wel om rustig genietend van het landschap te cruisen...

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Gunter »

Met die Harley heb ik een tijdje geleden ook eens gereden, volledig in standaard versie, die antennes dat daar opstaan daar kan je geen bocht mee nemen, zo weinig grondspeling. Rustig cruisen is idd de boodschap.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Koeno wrote: 04 Sep 2017 16:19 VTR: Volgens sommige is de zitpositie helemaal nog niet extreem, voor mij was het meer dan extreem...
Als je een horizontale lijn trekt gelijk met de bovenkant van het zadel (het laagste punt ervan), dan zie je duidelijk dat het stuur daar een pak boven zit. Vandaar: "nog niet extreem".
Neem een Panigale, of een andere en modernere racer (de vtr is immers al vrij oud) en je zal zien dat zadel en stuurhelften op gelijke hoogten zijn. Een ramp voor kleine-brilletjes-dragers want die zitten geheid boven dat brilletje te staren. (been there, done that)
Image

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by diskeletlietje »

Je kan daar gewoonweg niets mee doen op de moderne openbare weg (zoek een 400 2tackt woon werkertje :whip: )

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Muug wrote: 04 Sep 2017 20:04 Als je een horizontale lijn trekt gelijk met de bovenkant van het zadel (het laagste punt ervan), dan zie je duidelijk dat het stuur daar een pak boven zit. Vandaar: "nog niet extreem".
Neem een Panigale, of een andere en modernere racer (de vtr is immers al vrij oud) en je zal zien dat zadel en stuurhelften op gelijke hoogten zijn.
Als je het vergelijkt heb je natuurlijk 100% gelijk.
Ik bedoelde eerdere: extreem naar mijn referentie-motoren (CB 750, VFR 800, Varadero, CBR 125).

Mah, geef mij de winnende lotto cijfers en een grote garage en hij zal er toch ook in aanwezig zijn :D :dontknow:

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by petervdc »

Eerste testrit met de 990 (met Lietje trouwens)... bwoh beetje meer power dan mijn Yam TDM 900.

Eerste deftige rit thuis met die 990, bwurk, khad hem ter plaatse in het kanaal gereden. Fking bruut en onhandelbaar.
Na een paar aanpassingen (tandwiel, gashendel) was t iets beter, maar heeft toch een eindje geduurd vooraleer het een vriendje werd.
Uiteindelijk heb ik 2 990's gehad in 6 jaar, en nu de 1190.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

petervdc wrote: 05 Sep 2017 14:06 Eerste testrit met de 990 (met Lietje trouwens)... bwoh beetje meer power dan mijn Yam TDM 900.

Eerste deftige rit thuis met die 990, bwurk, khad hem ter plaatse in het kanaal gereden. Fking bruut en onhandelbaar.
Na een paar aanpassingen (tandwiel, gashendel) was t iets beter, maar heeft toch een eindje geduurd vooraleer het een vriendje werd.
Uiteindelijk heb ik 2 990's gehad in 6 jaar, en nu de 1190.
allez, dan moogt ge uzelven officieel KTM-zot noemen ! :grin:

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by petervdc »

Muug wrote: 05 Sep 2017 14:30 allez, dan moogt ge uzelven officieel KTM-zot noemen ! :grin:
Ja, heb ik oa ook aan jou te danken... iedereen deed zo lyrisch over de ktm's...
:ricky:
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

tja, da's zo'n beetje een tijdperk geweest eh
er was het tijdperk van de honda's, er is ook een tijdperk geweest van de bmw's, dat van de ktm's loopt op zijn einde, het tijdperk van de triumph's is vollenbak bezig, ook yamaha heeft zo'n beetje een tijdperkmoment met hun nieuwe MT-modellen

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 »

Deze zondag, testritje met de street triple rs ;)

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by petervdc »

Muug wrote: 05 Sep 2017 16:42 dat van de ktm's loopt op zijn einde
Euh is dat zo ? De 1090 en 1290 doen het wel goed dacht ik...
In sommige testen zelfs vóór de nwe gs.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

petervdc wrote: 06 Sep 2017 09:17
Muug wrote: 05 Sep 2017 16:42 dat van de ktm's loopt op zijn einde
Euh is dat zo ? De 1090 en 1290 doen het wel goed dacht ik...
In sommige testen zelfs vóór de nwe gs.
naar mijn gevoel is de hype over... ze waren indertijd uniek met hun über-allroad, maar nu heeft ducati zo ene, BMW ook, Honda.... en ze hebben allemaal talloze gizmo's.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Vandaag nog een leuk ritje gedaan op een Yamaha XJ 6 uit 2015.
Buurman zocht iemand om deze tot bij hem thuis te rijden, van Izegem tot Haaltert :)
Image

Motor:
600cc, 77pk, 60nm op een totaal gewicht van 210kg...
Onder de 5000toeren een lammetje, cruizen en vooral geen verrassingen geven...
boven de 5000 toeren kwam er wat leven in de brouwerij...

Met 80pk is het natuurlijk geen bom op wielen, maar 't komt er zo speels uit...
Optrekken na het eerste kruispunt was bijna spontaan een wheelie gevoel...

Rijwiel gedeelte:
Een typische moderne naked, voelt oh zo dynamisch aan, misschien wel een beetje te dynamisch zodra je op snelweg gaat.
Daar rijd hij wel goed, maar 't is zijn thuis niet (nogal wiedes als je een varadero gewent bent met een zadel als een chesterfield en een kuip om u tegen te zeggen)
Ik durf gokken dat een dagje hiermee in de eifel-streek gaan spelen daarentegen puur genieten moet zijn...
het stuur zit voor mij perfect op zijn plek namelijk: vooraan :whip:

Ik moet eerlijk zeggen, dat het 4-in-lijn geheel wel opnieuw wennen was.
na vfr en varadero was dit braaf karakterje een soort van thuiskomen...
Op de afritten in Aalst nog even genoten van het vlotte sturen, voordag ik sleutels weer mocht overhandigen...
Ne mens zou effenaf terug ergens een licht, vlot 600'tje in huis willen halen :-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Muug wrote: 06 Sep 2017 09:25
petervdc wrote: 06 Sep 2017 09:17
Muug wrote: 05 Sep 2017 16:42 dat van de ktm's loopt op zijn einde
Euh is dat zo ? De 1090 en 1290 doen het wel goed dacht ik...
In sommige testen zelfs vóór de nwe gs.
naar mijn gevoel is de hype over... ze waren indertijd uniek met hun über-allroad, maar nu heeft ducati zo ene, BMW ook, Honda.... en ze hebben allemaal talloze gizmo's.
Denk dat we daar nu nuchterder over kunnen oordelen, over het KTM hype gegeven.....
Het merk KTM werd vooral hier en op het oude M&T forum veel bejubeld. Het spook had daar een heel grote impact in. Elke topic dat er werd gestart omvatte wel het woord "GO" en synoniemen voor dragster, racemonster enz en veel was er niet tegen in te brengen. Waar zit hij trouwens want ik kon er wel van genieten van dat schrijfsel en reacties :grin:

Zoals Peter aangeeft..... de 1090 en 1290 in diverse uitvoeringen worden bedolven onder de goede kritieken.
Vooral de 1090 die no-nonsense is en toch alles in die klasse zonder schroom kan beconcurreren.

Persoonlijk blijft het oranje merk nog steeds tot de verbeelding spreken en mocht er iets in die prijsklasse nieuw aangekocht worden is de 1090 eerste keuze.

Wellicht zal de kostprijs vs volgende onder de 5cijfers liggen. Dus jonge occasie, demo of wat dan ook.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Wipr wrote: 07 Sep 2017 21:57
Muug wrote: 06 Sep 2017 09:25
petervdc wrote: 06 Sep 2017 09:17

Euh is dat zo ? De 1090 en 1290 doen het wel goed dacht ik...
In sommige testen zelfs vóór de nwe gs.
naar mijn gevoel is de hype over... ze waren indertijd uniek met hun über-allroad, maar nu heeft ducati zo ene, BMW ook, Honda.... en ze hebben allemaal talloze gizmo's.
Denk dat we daar nu nuchterder over kunnen oordelen, over het KTM hype gegeven.....
Het merk KTM werd vooral hier en op het oude M&T forum veel bejubeld. Het spook had daar een heel grote impact in (elke forumpionier zoals jijzelf motorcycleboy :mrgreen: en Raketman &...). Elke topic dat er werd gestart omvatte wel het woord "GO" en synoniemen voor dragster, racemonster enz en veel was er niet tegen in te brengen. Waar zit hij trouwens want ik kon er wel van genieten van dat schrijfsel en reacties :grin:

Zoals Peter aangeeft..... de 1090 en 1290 in diverse uitvoeringen worden bedolven onder de goede kritieken.
Vooral de 1090 die no-nonsense is en toch alles in die klasse zonder schroom kan beconcurreren.

Persoonlijk blijft het oranje merk nog steeds tot de verbeelding spreken en mocht er iets in die prijsklasse nieuw aangekocht worden is de 1090 eerste keuze.

Wellicht zal de kostprijs vs volgende onder de 5cijfers liggen. Dus jonge occasie, demo of wat dan ook.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

Tja, ik heb altijd redelijk nuchter naar die nieuwe dingen gekeken en een KTM-hype??? :krabje:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Stefke wrote: 07 Sep 2017 23:26 Tja, ik heb altijd redelijk nuchter naar die nieuwe dingen gekeken en een KTM-hype??? :krabje:
gij rijdt al jaaaaren met een ouwe GS. Hoe nuchter kunde zijn? :laugh3:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

Muug wrote: 08 Sep 2017 13:00
gij rijdt al jaaaaren met een TRouwe GS. Hoe nuchter kunde zijn? :laugh3:
:mrgreen: Jawel, en die doet wat die moet doen (tegenwoordig stof vangen...) Hoewel ik laatst tijdens de 1000 bochtenrit pas voor het eerst wat moeite had om een GS LC (met iets betere piloot) bij te houden want die liep op de rechte stukken wat uit... ( :shock: :shock: :shock: ) Maar kijk, slechts 17 jaar, 40pk en 20000 euro verschil...
Ik heb mij wel nog voorgenomen om dit jaar eens een Monster 1100 en Jaguar E-type te testrijden... 8-) Maar alles bijeen toch eerder liefhebber én nuchter. 8-)

Locked