Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 03 Nov 2020 10:53 Is er een beugel waaraan die zich kan vasthouden? Ik dacht het niet.
Eigenlijk, een T7 heeft dat ook niet. Een leren bandje over het passagierszadel, en wat ribbels onder het subframe waar de passagier het frame kan vastpakken. Maar da's tegelijk ook het stuk onder de kont dat het achterwiel vol met vuil en modder smijt.
Specifiek daarom gekozen voor een bagagerek waar ook handvaten voorzien zijn.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Koeno wrote: 03 Nov 2020 10:58 De GSa zou ik liefst ook nog houden... of toch niet... of misschien wel...
Het voordeel van onze hobby is dat ge iets kunt verkopen, en later kunt terug kopen. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 03 Nov 2020 11:10
Muug wrote: 03 Nov 2020 10:53 Is er een beugel waaraan die zich kan vasthouden? Ik dacht het niet.
Eigenlijk, een T7 heeft dat ook niet. Een leren bandje over het passagierszadel, en wat ribbels onder het subframe waar de passagier het frame kan vastpakken. Maar da's tegelijk ook het stuk onder de kont dat het achterwiel vol met vuil en modder smijt.
Specifiek daarom gekozen voor een bagagerek waar ook handvaten voorzien zijn.
:thumbsup:

In de MotoPlus heb ik eens een goeie strip gelezen. Onder de motorfietsdesigners was er een wedstrijdje "teken de schoonste nummerplaathouder". De directeur was de jury. De uiteindelijke winnaar was het allergrootste allerlelijkste ding waarvan het Hoofd Design zelfs van moest kotsen: dat ging meteen in productie. En de allerschoonste allerfijnste kreeg een premium prijs in de parts cataloog. Boenk erop, helaas.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Droopy »

Hopelijk lukt het in de komende maanden om de nieuwe Honda nc750x te testen. :ricky:
De versie 2021 is 6 kg"tjes lichter en 2 kw'tjes sterker geworden.
Dat zal vermoederlijk niet zo'n spectaculaire verschillen geven met mijn ncx maar bij de nieuwe versie kan je uit 3 verschillende rijmodussen kiezen. :o
Bij een 150 pk sterke moto lijkt het mij logisch dat er een verschil is tussen regen- standaard- of sportmodus maar bij een twin die met upgrade nog altijd maar 56 pk heeft zie ik niet direct een meerwaarde.
In mijn ogen zal dat kiezen worden tussen zware regenmodus, regenmodus en druppelmodus.
En ja hoor, ik ben gelukkig met mijn ncx maar soms mis ik de jank en schop onder mijn gat die ik wel had bij mijn viercylinders, vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de nieuwe versie. :?

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Droopy wrote: 19 Nov 2020 22:15
Dat zal vermoederlijk niet zo'n spectaculaire verschillen geven met mijn ncx maar bij de nieuwe versie kan je uit 3 verschillende rijmodussen kiezen. :o
Bij een 150 pk sterke moto lijkt het mij logisch dat er een verschil is tussen regen- standaard- of sportmodus maar bij een twin die met upgrade nog altijd maar 56 pk heeft zie ik niet direct een meerwaarde.
Het is niet alleen ivm het vermogen dat je het moet zien, die rijmodi regelen de gasrespons, lang gas bij regen, kort gas bij sport, maar daarnaast zal ook de abs en tractiecontrole geregeld worden, max bij regen en minimum bij sport. Dus wel een meerwaarde ongeacht hoeveel pk een machine nu heeft ;)
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Jopet wrote: 21 Nov 2020 03:13
Droopy wrote: 19 Nov 2020 22:15
Dat zal vermoederlijk niet zo'n spectaculaire verschillen geven met mijn ncx maar bij de nieuwe versie kan je uit 3 verschillende rijmodussen kiezen. :o
Bij een 150 pk sterke moto lijkt het mij logisch dat er een verschil is tussen regen- standaard- of sportmodus maar bij een twin die met upgrade nog altijd maar 56 pk heeft zie ik niet direct een meerwaarde.
Het is niet alleen ivm het vermogen dat je het moet zien, die rijmodi regelen de gasrespons, lang gas bij regen, kort gas bij sport, maar daarnaast zal ook de abs en tractiecontrole geregeld worden, max bij regen en minimum bij sport. Dus wel een meerwaarde ongeacht hoeveel pk een machine nu heeft ;)
Allemaal goed en wel, die electronische hulpmiddelen, maar i.m.h.o. maakt het het verschil tussen "met de moto (of otto) kunnen rijden" en "een voertuig besturen" alleen maar groter.
OK, in den beginne moest je al bijna gecertifieerd technieker zijn (of er één in dienst hebben :mrgreen: ) om een "automobiel" überhaupt te kunnen starten, maar als het helemaal naar de ander kant overhelt, denk ik toch dat er over een jaar of 10 slechts weinigen jonger dan 60 nog echt met hun voertuig "rijden". Laat staan nog weten om te gaan met een dan 50 jaar oud modelleke. Met eenzelfde visie houd ik ook vast aan de overtuiging dat een automaat (otto of moto) nooit hetzelfde rijgevoel en één-zijn met je machine kan opleveren dan wanneer je het samenspel tussen gas-koppeling-schakelen en remmen onder de knie hebt. Mijgedacht-éh ;) :ugeek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

OzzePaa wrote: 21 Nov 2020 15:27
Jopet wrote: 21 Nov 2020 03:13

Het is niet alleen ivm het vermogen dat je het moet zien, die rijmodi regelen de gasrespons, lang gas bij regen, kort gas bij sport, maar daarnaast zal ook de abs en tractiecontrole geregeld worden, max bij regen en minimum bij sport. Dus wel een meerwaarde ongeacht hoeveel pk een machine nu heeft ;)
Allemaal goed en wel, die electronische hulpmiddelen, maar i.m.h.o. maakt het het verschil tussen "met de moto (of otto) kunnen rijden" en "een voertuig besturen" alleen maar groter.
OK, in den beginne moest je al bijna gecertifieerd technieker zijn (of er één in dienst hebben :mrgreen: ) om een "automobiel" überhaupt te kunnen starten, maar als het helemaal naar de ander kant overhelt, denk ik toch dat er over een jaar of 10 slechts weinigen jonger dan 60 nog echt met hun voertuig "rijden". Laat staan nog weten om te gaan met een dan 50 jaar oud modelleke. Met eenzelfde visie houd ik ook vast aan de overtuiging dat een automaat (otto of moto) nooit hetzelfde rijgevoel en één-zijn met je machine kan opleveren dan wanneer je het samenspel tussen gas-koppeling-schakelen en remmen onder de knie hebt. Mijgedacht-éh ;) :ugeek:
Ik ben het helemaal volledig voor 100% met u eens. :ugeek:
Zoals die Duc die hier net eerder de revue passeerde. 'Met radarsysteem'. WTF? Om Aprilia's te detecteren voor je ze ziet, zodat je tijdig gas kan geven? Nee dus, om de dode hoeken te elimineren. Hallo, 't is ne moto, geen 30tonner.
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 21 Nov 2020 18:01
OzzePaa wrote: 21 Nov 2020 15:27
Allemaal goed en wel, die electronische hulpmiddelen, maar i.m.h.o. maakt het het verschil tussen "met de moto (of otto) kunnen rijden" en "een voertuig besturen" alleen maar groter.
OK, in den beginne moest je al bijna gecertifieerd technieker zijn (of er één in dienst hebben :mrgreen: ) om een "automobiel" überhaupt te kunnen starten, maar als het helemaal naar de ander kant overhelt, denk ik toch dat er over een jaar of 10 slechts weinigen jonger dan 60 nog echt met hun voertuig "rijden". Laat staan nog weten om te gaan met een dan 50 jaar oud modelleke. Met eenzelfde visie houd ik ook vast aan de overtuiging dat een automaat (otto of moto) nooit hetzelfde rijgevoel en één-zijn met je machine kan opleveren dan wanneer je het samenspel tussen gas-koppeling-schakelen en remmen onder de knie hebt. Mijgedacht-éh ;) :ugeek:
Ik ben het helemaal volledig voor 100% met u eens. :ugeek:
Zoals die Duc die hier net eerder de revue passeerde. 'Met radarsysteem'. WTF? Om Aprilia's te detecteren voor je ze ziet, zodat je tijdig gas kan geven? Nee dus, om de dode hoeken te elimineren. Hallo, 't is ne moto, geen 30tonner.
Toen ik in 83 mijn eerste moto kocht, had ik geen auto, had ik geen pc of laptop, geen GSM of tablet, zelf geen telefoon met drukknoppen, geen microgolf oven, geen vaatwasser, een zwart wit tv (Grundig Triumph 1721, jaja een Triumph :lol: ) met distributie bakje met draaiknop, geen playstation, wel een console waar ik Pong kon op spelen, geen video recorder (laat staan digicorder), geen cd speler of muziektoren, wel een platendraaier met oude radioversterker en een portatief met cassettespeler, geen eigen huis , geen airco in huis, geen elektrische grasmaaier, geen elektrisch werkmateriaal op 1 decoupeerzaag na, een Kodak Instamatic pocket cameratje waar je niets kon aan regelen en dus veel geluk moest hebben om een goede foto te maken.... enz enz enz

Als ik dit tegen mijn kinderen zeg dan spreken ze over de prehistorie :o

Dus als ik jullie redenering volg dan moeten we eerst leren aan de draaischijf van een telefoon te draaien om een nummer te vormen voor we een gsm kopen, moeten we eerst leren typen op een typmachine voor we een computer gebruiken, moeten we eerst leren werken met een vademecum of encyclopedie voor we iets mogen opzoeken op de pc, moeten we eerst met de hand onze was leren doen voor we een wasmachine mogen gebruiken, moeten we eerst leren rechtstaan uit onze zetel om de TV te verzetten ipv een afstandbediening, moeten we eerst leren een post zoeken via frequentie op een portatief voor we die nu gewoon op Q music zetten, moeten we eerst leren een plaat draaien voor we een MP3 mogen beluisteren, moeten we eerst bijvoorbeeld een sausje leren opwarmen in een bain marie voor we een microgolf mogen gebruiken, moeten we eerst leren met de hand zagen, boren, schuren enz voor we elektrisch materiaal mogen gebruiken, moeten we eerst leren het gras maaien met de hand voor me een grasmachine mogen gebruiken...

And last but not least : moeten we eerst lid worden van een motorclub om op zaterdagavond tussen pot en pint zo'n zever aan elkaar te verkopen in plaats van dit via een pc op een forum te zetten :wall:

Godverdomme..... jullie hebben gelijk.... vroeger waren sommige dingen toch beter, in '83 zat ik op zaterdagavond 9 kansen op 10 ergens op café of op een TD in één of andere parochiezaal te drinken en te dansen en leute te maken :beer: :rayof: :friday: ipv nu zielig alleen voor de pc een posting te typen voor dit forum :krabje:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet »

Jopet wrote: 21 Nov 2020 23:58
..., zelf geen telefoon met drukknoppen,

...

https://www.youtube.com/watch?v=oHNEznd ... SailOnline

:mrgreen:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Het gaat hem niet om beter of slechter, het gaat erom dat je niks meer moet kunnen of kennen, nergens meer aandacht moet aan besteden of er tijd insteken om vaardigheden op te bouwen.
Alles moet vanzelf gaan (we zijn bijna zover) en anders zoeken we via onze gsm wel iemand die het kan oplossen. Als het dan maar niet te duur wordt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 22 Nov 2020 08:28 Het gaat hem niet om beter of slechter, het gaat erom dat je niks meer moet kunnen of kennen, nergens meer aandacht moet aan besteden of er tijd insteken om vaardigheden op te bouwen.
Alles moet vanzelf gaan (we zijn bijna zover) en anders zoeken we via onze gsm wel iemand die het kan oplossen. Als het dan maar niet te duur wordt.
Exact.
Al die elektronische snufjes verlagen de alertheid van de mensen. Ze stoppen met opletten en nadenken. Ze doen maar op, de computer zal het wel in orde brengen. Ze vergeten hoe zich te gedragen in het verkeer.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

OzzePaa wrote: 21 Nov 2020 15:27 Allemaal goed en wel, die electronische hulpmiddelen, maar i.m.h.o. maakt het het verschil tussen "met de moto (of otto) kunnen rijden" en "een voertuig besturen" alleen maar groter.
OK, in den beginne moest je al bijna gecertifieerd technieker zijn (of er één in dienst hebben :mrgreen: ) om een "automobiel" überhaupt te kunnen starten, maar als het helemaal naar de ander kant overhelt, denk ik toch dat er over een jaar of 10 slechts weinigen jonger dan 60 nog echt met hun voertuig "rijden". Laat staan nog weten om te gaan met een dan 50 jaar oud modelleke. Met eenzelfde visie houd ik ook vast aan de overtuiging dat een automaat (otto of moto) nooit hetzelfde rijgevoel en één-zijn met je machine kan opleveren dan wanneer je het samenspel tussen gas-koppeling-schakelen en remmen onder de knie hebt. Mijgedacht-éh ;) :ugeek:
Ik denk.... dat ge gelijk hebt, maar uw tijdspanne zit totaal verkeerd...
Ik ben net 34... en de meeste gasten van mijn generatie hadden als eerste wagen modellekes uit de jaren 90...
Abs & Servo waren voor de meeste van mijn klasgenoten geen optie...

er waren er natuurlijk wel die de luxe hadden om een modern spel onder hun gat te krijgen, maar die waren toch zeldzaam...

dus binnen dit en 10 jaar enkel 60'igers die dat weten? Dat zou ik niet durven zeggen...
Oudste wagen waarmee ik ooit reed was een 240GL Volvo uit 1986... En daar was niet veel verschil met de toyota starlet uit 1992...
Enkel dat de volvo meer vermogen had en een pak groter was...

ivm de videospellekes van Jopet... mijn eerste staat nu toevallig naast mij op de bureau (printkaart & connecties moet ik eens schoonmaken in de hoop het weer aan de praat te krijgen:
Image

misschien ben ik wel een uitzondering in mijn generatie, maar ik twijfel er aan.. :p

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 22 Nov 2020 09:31
Blackbert wrote: 22 Nov 2020 08:28 Het gaat hem niet om beter of slechter, het gaat erom dat je niks meer moet kunnen of kennen, nergens meer aandacht moet aan besteden of er tijd insteken om vaardigheden op te bouwen.
Alles moet vanzelf gaan (we zijn bijna zover) en anders zoeken we via onze gsm wel iemand die het kan oplossen. Als het dan maar niet te duur wordt.
Exact.
Al die elektronische snufjes verlagen de alertheid van de mensen. Ze stoppen met opletten en nadenken. Ze doen maar op, de computer zal het wel in orde brengen. Ze vergeten hoe zich te gedragen in het verkeer.
Awel, ik zal nog maar eens de tegendraadse uithangen maar ik durf dat te betwijfelen. In de Peugeot met zowat alle elektronische snufjes zoals adaptieve cruise control, lane keeping assistance, massagezetels en drie selecteerbare geuren in den blazer moet ik niet denken aan de snelheid, moet ik veel minder letten op de auto voor mij en kan ik bijgevolg veel verder voor mij kijken en de kindjes met fietskes in het oog houden enzo, de voor de hand liggende dingen, daar let de auto zelf wel op en ik heb meer tijd om de minder evidente zaken in het oog te houden.

Ik heb die Peugeot niet zelf betaald moest daar nog iemand aan twijfelen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 23 Nov 2020 10:27 Ik heb die Peugeot niet zelf betaald moest daar nog iemand aan twijfelen.
Je hebt die gepikt ? :shock: :shock: :shock: :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

F M wrote: 23 Nov 2020 13:05 Je hebt die gepikt ? :shock: :shock: :shock: :shock:
Dat klinkt zo hard... ik zeg liever: geleend voor onbepaalde duur zonder wetenschap van de eigenaar...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Koeno wrote: 23 Nov 2020 14:46
F M wrote: 23 Nov 2020 13:05 Je hebt die gepikt ? :shock: :shock: :shock: :shock:
Dat klinkt zo hard... ik zeg liever: geleend voor onbepaalde duur zonder wetenschap van de eigenaar...
Ik mag die gebruiken van mijn baas, laten we het daar op houden. ;) Maar we dwalen af!
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet »

Tom Thumper wrote: 23 Nov 2020 14:50
... Maar we dwalen af!
Dat komt juist door al die snufkes! :evil:

:mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 23 Nov 2020 10:27
Muug wrote: 22 Nov 2020 09:31
Exact.
Al die elektronische snufjes verlagen de alertheid van de mensen. Ze stoppen met opletten en nadenken. Ze doen maar op, de computer zal het wel in orde brengen. Ze vergeten hoe zich te gedragen in het verkeer.
Awel, ik zal nog maar eens de tegendraadse uithangen maar ik durf dat te betwijfelen. In de Peugeot met zowat alle elektronische snufjes zoals adaptieve cruise control, lane keeping assistance, massagezetels en drie selecteerbare geuren in den blazer moet ik niet denken aan de snelheid, moet ik veel minder letten op de auto voor mij en kan ik bijgevolg veel verder voor mij kijken en de kindjes met fietskes in het oog houden enzo, de voor de hand liggende dingen, daar let de auto zelf wel op en ik heb meer tijd om de minder evidente zaken in het oog te houden.
Inderdaad, vraagt aan Stefke maar ne keer hoeveel mensen hij tegenwoordig aan 't stuur bezig ziet op hun smartphone of tablet of krant of make up of.... :(

Tom, ge vergeet iets te snel dat gij tamelijk intelligent bent. Da's niet erg, ik merk dat bij veel intelligente mensen. 8-) Maar daarmee zit ge ferm rechts op de Gauss-curve. Kortom, er zijn er niet zoveel als gij. De grote grijze middenmoot gaat zich alvast niet gedragen gelijk gij zegt. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Muug wrote: 23 Nov 2020 15:52 Tom, ge vergeet iets te snel dat gij tamelijk intelligent bent.
Voordat Tom de knopjes van zijn hemd moet openzetten: ik vind dat nagenoeg alle hier aanwezigen tamelijk intelligent zijn.
Maar ik geef toe, Tom steekt er misschien een beetje boven uit. :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 23 Nov 2020 15:52 Inderdaad, vraagt aan Stefke maar ne keer hoeveel mensen hij tegenwoordig aan 't stuur bezig ziet op hun smartphone of tablet of krant of make up of.... :(
Ja, maar dat ligt niet aan de snufjes en als het dan toch gebeurt, dan kunnen de snufkes soms toch nog ingrijpen. En om even aan te tonen hoe stom ik kan zijn, ik kon vroeger rijden, bellen en sigaretten rollen tegelijkertijd! Of ik dacht dat ik dat kon, gelukkig nooit iets meegemaakt.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Locked