Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Waarom wel ESA...

Wel simpel, ik heb geen kaas gegeten van afstelling van veringen, ik ken er te weinig van om zelf heel die afstelling te doen en te weten wanneer het dan goed (lees veilig) is of niet. M.a.w. ik liet die staan zoals ik die gekocht heb.
Mijn FJR in 2008 was een motor waar je achteraan de vering met een simpel hendeltje zacht of hard kon zetten, als ik solo gewoon reed zette ik die op zacht, wanneer we met 2 reden of heel sportief dan zette ik die op hard en ondervond dus het verschil.
Op de KTM 1190 adv kon ik de vering via het menu aan passen en dat deed dit ik dan ook regelmatig met positief resultaat.
Daarom dat ik ook op de GSa absoluut ESA wou, nu moet ik zelfs niets meer instellen (Dynamic ESA) omdat het systeem automatisch alles regelt, dus moet ik met of zonder belading of passagier niets meer instellen, en wanneer we sportief willen rijden zetten we de motor op Dynamisch en de vering wordt ook wat harder. Desgewenst kun je nog steeds aanpassingen doen via het menu.
Toen ik nog niet wist of ik een nieuwe of occasie moto ging kopen zocht ik steevast in de advertenties van GS/GSa modellen naar moto's met ESA. Een gewone zou ik dus nooit gekocht hebben....

M.a.w. er zijn nog veel mensen zoals ik die niet weten hoe ze correct en veilig een vering moeten afstellen en daarom is voor velen ESA belangrijk.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

:stupid:
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Jopet wrote: 30 Sep 2018 09:21 Waarom wel ESA...

Wel simpel, ik heb geen kaas gegeten van afstelling van veringen, ik ken er te weinig van om zelf heel die afstelling te doen en te weten wanneer het dan goed (lees veilig) is of niet. M.a.w. ik liet die staan zoals ik die gekocht heb.
Mijn FJR in 2008 was een motor waar je achteraan de vering met een simpel hendeltje zacht of hard kon zetten, als ik solo gewoon reed zette ik die op zacht, wanneer we met 2 reden of heel sportief dan zette ik die op hard en ondervond dus het verschil.
Op de KTM 1190 adv kon ik de vering via het menu aan passen en dat deed dit ik dan ook regelmatig met positief resultaat.
Daarom dat ik ook op de GSa absoluut ESA wou, nu moet ik zelfs niets meer instellen (Dynamic ESA) omdat het systeem automatisch alles regelt, dus moet ik met of zonder belading of passagier niets meer instellen, en wanneer we sportief willen rijden zetten we de motor op Dynamisch en de vering wordt ook wat harder. Desgewenst kun je nog steeds aanpassingen doen via het menu.
Toen ik nog niet wist of ik een nieuwe of occasie moto ging kopen zocht ik steevast in de advertenties van GS/GSa modellen naar moto's met ESA. Een gewone zou ik dus nooit gekocht hebben....

M.a.w. er zijn nog veel mensen zoals ik die niet weten hoe ze correct en veilig een vering moeten afstellen en daarom is voor velen ESA belangrijk.

Groetjes,
Jopet
Als je het zo bekijkt ben ik helemaal mee.

Ik had een offerte laten maken voor de nieuwe 750/850GS en ik vond dat ESA pakket datgene dat ik er kon aflaten van al de opties om de prijs te drukken. Maar toegeven is het wel een handige optie.

Een algemene indruk bij gelijk welk merk, ook opgaande voor auto’s, is dat ik de elektronica allemaal wel top vind maar bij voorbaat al schrik krijg als die zaken stuk gaan!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Qua ESA, volgens mij is dat een knopke dat ik meer gebruik als de mogelijkheid om abs op tractie in/uit te schakelen...

Preload aanpassen
Koeno alleen: 1 helmke.
Koeno met mevrouw: 2 helmkes,
Koeno die overmoedig offroad gaat: Hoog gebergte, zodat vering niet doorslaat

Demping aanpassen aan mijn wensenen spelen tussen comfort/norm/sportief

zelfs al weeg ik iets meer als wat bmw als normaal ziet, vind ik het vrij goed matchen...

maar: de raad is wel: gebruik het af en toe keer, want anders gaat het sneller stuk...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Koeno wrote: 02 Oct 2018 12:11 zelfs al weeg ik iets meer als wat bmw als normaal ziet, vind ik het vrij goed matchen...
Zeker weten dat gij zéker niet meer weegt dan wat bmw als normaal ziet. Ik zou zelfs zeggen dat gij verhoudingsgewijs serieus aan de lichte kant zijt. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Ik dacht dat BMW zijn vering voorziet op een persoon van 80kg.
als dat droog aan den haak is, zit ik daar toch wel serieus over aangezien ik 95kg (aan spieren en verstand natuurlijk) op de schaal zet.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

't spook wrote: 05 Aug 2018 09:38 een monsterke 600 heeft meer emotie in het koppelingshendel dan ne VStrom in heel de moto...
Wel, ik ben geen ervaringsdeskundige, want ik heb er nooit mee gereden, maar de V-strom komt op vergelijksingstesten met andere all roads (o.a. KTM 1290 Adventure) steevast heel positief naar voren. Wordt als heel fun to ride beoordeeld, en dat voor een veel lagere prijs dan de concurrentie.
Koeno wrote: 02 Oct 2018 12:49als dat droog aan den haak is, zit ik daar toch wel serieus over aangezien ik 95kg (aan spieren en verstand natuurlijk) op de schaal zet.
Ik ook 95 kilo (aan iets).
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

80kg?
Dat klinkt toch weinig. Zélfs als het droog aan de haak is :-/ Ik weeg al bijna zoveel en ik ben maar 1m75

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Davy78 »

Muug wrote: 02 Oct 2018 16:13 80kg?
Dat klinkt toch weinig. Zélfs als het droog aan de haak is :-/ Ik weeg al bijna zoveel en ik ben maar 1m75
Ik zit nog niet aan de 70 voor mijn 1m75 :lol:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

elektronica gaat altijd eerst kapot...
en kost een arm en een been
en wat is hier het argument :?:
"als ik een okkazie koop met dat er zeker op"
:wall:

ik stel vering af naar mijn goesting en kom zelfs meestal niet aan de veervoorspanning achteraan behalve als er volle koffers aan te pas komen
voor de rest staat die redelijk strak, ik weeg ook 2 Muugs of bijna :roll:
als ik alleen rij vangt de vering een dot gas niet op maar wordt het vooraan wat lichter en staat hij iets meer op zijn neus zodat hij makkelijke rindraait
zo heb ik het graag
en als madam opstapt rijdt die neutraler

vering afstellen is meestal trouwens helemaal niet nodig
standaard is voor 99% van de rijders perfect

FM, een VStrom (1000) komt steevast goed uit vergelijkingstests net omdat hij geen gram karakter heeft en voor iedereen of bijna geschikt is...
dat blok was in de TL1000 ooit het zaligste Vtiwn blok dat ge kon vinden
maar wat gebeurde er :?:
elke nitwit kocht die omdat dat "de" moto was met "het" blok,
vervolgens moesten ze constateren dat het voor hen te hoog gegrepen was en stonden ze te janken
wat heeft Suzuki toen gedaan :?:
de TL uit produktie genomen en er een soort stofzuigermotor van gemaakt :dontknow:
nix nul karakter meer :lipsrsealed2:
gevolg, VStrom groot succes

ik was gek van de TL1000R vroeger
maar ik kots van wat ze met dat blok gedaan hebben in de VStrom
:? KMK :roll:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TRooPER »

't spook wrote: 03 Oct 2018 10:26
ik was gek van de TL1000R vroeger
maar ik kots van wat ze met dat blok gedaan hebben in de VStrom

De cagiva Navigator (met tl1000 blok) was ook een vrij giftig 'allroad' (niet echt) superbike touring gif machine
Vrij vinnige motor was dat, moest ge vrij voorzichtig aan de gas zitten, niet gelijk de 950s waar ik vrij vlot gas kan opendraaien.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

't spook wrote: 03 Oct 2018 10:26 ik stel vering af naar mijn goesting en kom zelfs meestal niet aan de veervoorspanning achteraan behalve als er volle koffers aan te pas komen
voor de rest staat die redelijk strak, ik weeg ook 2 Muugs of bijna :roll:
als ik alleen rij vangt de vering een dot gas niet op maar wordt het vooraan wat lichter en staat hij iets meer op zijn neus zodat hij makkelijke rindraait
zo heb ik het graag
en als madam opstapt rijdt die neutraler

vering afstellen is meestal trouwens helemaal niet nodig
standaard is voor 99% van de rijders perfect
:shock: :shock: :shock:
Met die uitleg hebt ge me overtuigd:

ik MOET ESA hebben ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

't spook wrote: 03 Oct 2018 10:26
vering afstellen is meestal trouwens helemaal niet nodig
standaard is voor 99% van de rijders perfect
Al een sjans dat ge er meestal bij zet want anders nodig ik u uit om met een varadero te gaan rijden...
Als gij vindt dat die vering perfect is, dan euhm, denk ik dat we op een verschillende golflengte zitten...
en aan alle verhalen te horen ben ik dan nog niet eenzelfde type held op de motor als gij dat zijt :)

'tzelfde met de standaardvering op mijn CB, al kan dat (toen ik de upgrade naar hyperpro 7 jaar geleden deed) aan de leeftijd gelegen hebben...

Maar

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by pingu »

Koeno wrote: 03 Oct 2018 14:29
't spook wrote: 03 Oct 2018 10:26
vering afstellen is meestal trouwens helemaal niet nodig
standaard is voor 99% van de rijders perfect
Al een sjans dat ge er meestal bij zet want anders nodig ik u uit om met een varadero te gaan rijden...
Als gij vindt dat die vering perfect is, dan euhm, denk ik dat we op een verschillende golflengte zitten...
en aan alle verhalen te horen ben ik dan nog niet eenzelfde type held op de motor als gij dat zijt :)

'tzelfde met de standaardvering op mijn CB, al kan dat (toen ik de upgrade naar hyperpro 7 jaar geleden deed) aan de leeftijd gelegen hebben...

Maar
Bwa, 'k ben nog op geen een van mijn (toegegeven, beperkte) lijstje motos content geweest van de standaard afstelling van de vering. Voorvork teveel gedempt, achtershok te weinig gedempt met ditto "jojo" beleving, te slappe veren (de test rijders van Triumph zijn allemaal anorexia patienten denk ik), enz. Ik vind volledig instelbare vering dan ook een "must have". En of ik dan zelf aan knoppekes moet draaien, of dat de computer dat voor mij doet, daar maak ik mij (nog) niet druk over. Ik kan de modellen met computervering toch niet betalen :roll:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

De TL1000S was met de 125 reële PK’s ook al goed genoeg.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

de TL1000S was een gevaarlijke beest
dangerous by its engineering :lipsrsealed2:
de R loste het gekke stuurgedrag op maar was niet zo breed inzetbaar


mijn rijgedrag :?:
toeristisch met soms is een uitschieterke naar strak toeristisch
nix speciaals
geregeld nekeer spannend, da wel :dontknow:
:? KMK :roll:

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by robman »

TRooPER wrote: 03 Oct 2018 11:40
't spook wrote: 03 Oct 2018 10:26
ik was gek van de TL1000R vroeger
maar ik kots van wat ze met dat blok gedaan hebben in de VStrom

De cagiva Navigator (met tl1000 blok) was ook een vrij giftig 'allroad' (niet echt) superbike touring gif machine
Vrij vinnige motor was dat, moest ge vrij voorzichtig aan de gas zitten, niet gelijk de 950s waar ik vrij vlot gas kan opendraaien.

Ik vond dat blok in de SV1000 toch redelijk pittig zelle . Had ook een fijne 'sjot' rond 7-8000 rpm ...en die ging door tot 11000 rpm dacht ik .
En dat voor nen twin ... :whip:
Motooke op tijd weggedaan ...gingen ongelukken van komen ...te speels :oops:


Bon , on topic

Ik ben de laatste weken ook aan't testrijden , de K1300S is aan vervanging toe na drie jaar aftrek .
Zonde , ben aan't overwegen om die niet weg te doen omwille van fiscaliteit . T'is gewoon ne beregoede plezante motor .
Ik blijf naar BMW kijken omwille van grote tevredenheid en omwille van meeste keus in cardanfietsen . Al is er ene bij met ketting :oops:

De R1200RS als eerste getest :
-Verstelbaar scherm ( manueel in twee standen ) , goed scherm ...ik had er geen hinderlijke turbulentie van .
-Esa ( offcourse ....what else :grin: ) , met erg veel instelcombinaties ....rain , road , dynamic ...en dan elks nog eens volgens twee erop , bagage erop . Allee bon , zoveel instelmogelijkheden waardoor ik denk dat je er uiteindelijk maar ééntje zult gebruiken .
- Hangt goed aan de gas en is uiteraard wendbaarder , ttz makkelijker in de bochten dan mijn huidige .
Awel , dat rijdt ...en daarmee heb ik alles wat samengevat . Dat doet wat het moet doen in mijn ogen ...de meeste fun heb je van de quickshifter ...en dat is het dan . Ik vond het dus een saaie moto :?

Dan de S1000XR : ketting dus , maar ik wou weten hoe die is , de testen erover zijn dan toch zo lyrisch ....
Na twee bochten wist ik het al ...te hoog , te groot , te lomp , teveel turbulentie rond de helm , ....maar wat een beest .
Ik ben zulk een vermogen natuurlijk wel gewoon ...maar dat met meer handelbaarheid en een quickshifter erop :shock: :pillepalle:
Rijden op een stukje autosnelweg ....gewoon aanvoelend ...tot je de kilometerteller effkes bekijkt ....150 ! Rustig cruisen noemen ze dat :wall:
Op bochtige wegeltjes ... na gewenning ga je daar te snel mee .
Alle toeters en bellen zoals dieje hierboven ...zelfde nuttigheid of niet .
Bon , niet mijn ding deze moto , en zeker niet voor het rijbewijs :lol:

Dan twee helemaal andere :
- De Rnine T :
Niks toeters of bellen , niks scherm , klein .... enkel handvatverwarming ...en ne gearindicator :lol:
Werken erop geblazen als je 140 km/u wil halen , wegligging dat uitnodigt tot " gaan in de bochten " naar rustig tuffen tegen 50km/u . Allemaal mogelijk .
Geaccompanieerd met een heerlijke niet storende Akra's soundmix .
Afstappen met ne smile van hier tot ginder !
Looks ...ik weet het " les gouts et les couleurs " ...ik vind die ferm knap .

En dan

- de R nine T Urban G/S :
Weer geen toeters en bellen als ESA , quickshifter , cruise control ...zelfs geen toerenteller . wel handvatverwarming :P
Klein schermpje dat wel wat effect heeft , voldoende op de autosnelweg . Voor langere ritten ...misschien niet .
Achtervering heeft een langere weg dan de R nine T omdat deze ook beetje hoger staat op zijn wielen ...maar gaf me een beetje een te zapig gevoel . Vering kon wel harder gezet worden ...maar dan denk ik dat die misschien wel wat gaat springen .
Bon , speels karakter en weer zo een ferme sound , en dit uit de standaarduitlaat . Hoe ze die gehomologeerd hebben ...toch wat (sjoemel)software aanwezig ?? :lol:

Uiteindelijke keuze ? Nog niet gemaakt , maar één van die twee laatste waarschijnlijk .
Mits wat personalisaties .

My cents

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

robman wrote: 03 Oct 2018 21:03
TRooPER wrote: 03 Oct 2018 11:40
't spook wrote: 03 Oct 2018 10:26







Dan twee helemaal andere :
- De Rnine T :
Niks toeters of bellen , niks scherm , klein .... enkel handvatverwarming ...en ne gearindicator :lol:
Werken erop geblazen als je 140 km/u wil halen , wegligging dat uitnodigt tot " gaan in de bochten " naar rustig tuffen tegen 50km/u . Allemaal mogelijk .
Geaccompanieerd met een heerlijke niet storende Akra's soundmix .
Afstappen met ne smile van hier tot ginder !
Looks ...ik weet het " les gouts et les couleurs " ...ik vind die ferm knap .

En dan

- de R nine T Urban G/S :
Weer geen toeters en bellen als ESA , quickshifter , cruise control ...zelfs geen toerenteller . wel handvatverwarming :P
Klein schermpje dat wel wat effect heeft , voldoende op de autosnelweg . Voor langere ritten ...misschien niet .
Achtervering heeft een langere weg dan de R nine T omdat deze ook beetje hoger staat op zijn wielen ...maar gaf me een beetje een te zapig gevoel . Vering kon wel harder gezet worden ...maar dan denk ik dat die misschien wel wat gaat springen .
Bon , speels karakter en weer zo een ferme sound , en dit uit de standaarduitlaat . Hoe ze die gehomologeerd hebben ...toch wat (sjoemel)software aanwezig ?? :lol:

Uiteindelijke keuze ? Nog niet gemaakt , maar één van die twee laatste waarschijnlijk .
Mits wat personalisaties .

My cents
De smile van hier tot ginder was ook mijn deel na een testrit, een jaar terug, met een R Nine T en dat was lang geleden. De klassieke doet het nog met upside down voorvork enz. Ik heb met een R Nine T pure gaan testrijden en heb deze toen ook gekocht! :rayof: En doorheen de jaren had ik het na een jaar wel gehad met eenzelfde motor maar dit huwelijk zit echt goed. Elke rit opnieuw weer grote liefde. Voor mij wordt deze enkel ook gebruikt als recreatief ontspanningsmiddel.

De pure heeft een “normale” voorvork en geen toerenteller en geen gearindicator maar ik mis het niet. Ben wel eens benieuwd naar de toeren dat hij zou maken maar goe. Wie weet komt dat er nog bij op. Via bmw kost je dat gigantisch veel geld maar je hebt al toerentellers voor net geen 100€ zelf te plaatsen of door de dealer mits meerkost.

Fantastische motor. Alles zit er in wat ik zocht: ik vond hem qua looks top, cardan, basic, karakter (luchtgekoelde boxer) toch nergens storend. Kan perfect rustig te rijden maar meestal een vlot tempo zonder het sportief te noemen, maar een draai aan de hendel en het kan ook loeihard gaan als je wil.

Enig nadeel, windbescherming is nul (ook met een schermpje) maar met een goede helm is dat allemaal geen erg meer voor me.

9T reeks is top!

Hou de K1300 voor de lange toertochten of woon-werk en een 9T voor de relax toertjes. Ideale combo lijkt me :thumbsup:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Op mij 9T pure staan volgende opties: ASC, handvatverwarming, cilinderbescherming, skidplate, DART schermpje, tankpadset, stuurrisers en ik heb er onlangs nog andere besteld die het stuur ook 2cm dichter naar me toe brengen.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by 't spook »

R90T zou mijn keuze zijn
basic
graaf mooi machien
bergen fun
wind in uwe smoel

1000XR kwam mij op de Ofenpas voorbij met een zekere dedain
had madam en bagage mee
ik ook
heeft vanalles geprobeerd maar kreeg dien ouwe met zijne SeeBee 1300 er ni af
heb hem wa getreiterd om hem te laten vooruitgaan
was te krachtig voor diene mens denk ik
anders zag ik die na 3 bochten ni meer
beest van en moto maar niet mijn ding
heb er ene kunnen testen
past niet
de SeeBee paste ook ni echt ma bon qua investering zit er tich een klein verschilleke op :whistling:
:? KMK :roll:

Locked