Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Raketman »

OzzePaa wrote: 20 May 2021 23:55 Ja, en hetgeen ervoor in de plaats gekomen is als "niet-zo-Harlie-als-alle-andere-Harlies" is er helaas niet mee te vergelijken ... ;)
https://www.harley-davidson.com/be/nl/m ... -1250.html

Hebben we het hier allis over dat apparaat gehad :?: :dontknow: :whistling:
Ik was juist gepast weg bij HD om het genoegen van een testrit nog te kunnen meemaken. Ondanks zijn lelijkheid spreekt het mij wel aan (uiteindelijk heb ik ook met nen 990 gereden :? :lol: ) en de eerste testcommentaren zijn toch redelijk positief.
Waar ik ook nog aan denk als redelijke funbike bij HD : de Fat Bob (niet de Fat Boy dus). Maar dan wel de laatste variant (dus gebaseerd op het nieuwe Softail platform en niet de oudere Dyna versie) met de MW8 motor. En dan nog meerbepaald de S versie met de 114 ci. Dat is een varken van ne moto. Stuurt redelijk zwaar maar ligt stevig op de weg en sleurt de stenen uit de grond.
Nil volentibus arduum

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by bompa »

Bij HD is er nog wel een sportieve moto waar je plezier mee kan maken ,den XR12OO X als je is doortrekt gaat dat voorwiel spontaan de lucht in als je wil, kan je mee racen , kan je ook al is mee op het onverhard als je wil ,maar hij staat ook wat te schudden als je aan een licht staat te wachten, niet echt goed voor een slechte rug, maar wel een plezante moto om mee te rijden.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Raketman »

Jazekers. Da's er ene uit de Sportster reeks. Maar het success van dat model heeft Harley zelf professioneel de nek omgewrongen door produktieproblemen waardoor er vele bestellingen afgezegd werden. Vind ik persoonlijk de schoonsten HD ooit gemaakt. Al lang uit het gamma, vrij zeldzaam, niet meer aan schappelijke prijzen te vinden in B (bijna altijd dik over de 10k). In Duitsland zijn ze nog goedkoper. De meesten zijn ook al redelijk zwaar gecustomized en meestal niet ten goede.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 May 2021 12:39 Als tiener heb ik al fietsend de flank van een auto gekust....
sindsdien zijn de knieën niet meer 100%...

maar 'k sta angstig om naar een dokter ermee te gaan om dan te moeten horen: operatie-tijd....
rondom mij al veel mensen die na een operatie even hard of harder sukkelde als ervoor...
Ai, spijtig om dat te moeten horen.
Maar, net zoals op fora en FB, zijn het vooral de zeurende mensen die je hoort. De 95% tevreden klanten hoor je nooit. Tracht daar moed uit te putten. :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

de dauertest V85TT van Motorrad is bij 32000km uit de bocht gegaan. nieuwe banden....

test voortijdig afgebroken, gezien er een nieuwe cylinder vandoen was...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 28 May 2021 09:44 de dauertest V85TT van Motorrad is bij 32000km uit de bocht gegaan. nieuwe banden....

test voortijdig afgebroken, gezien er een nieuwe cylinder vandoen was...
En ik had het nog zooo gezegd : past op, nief zwart schuift :!: :ugeek: ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

tja, zeer ervaren piloot maar 't kan dus de beste overkomen. De schuifpartij was niet het probleem, wel een grote steen/blok in de berm die het schuiven abrupt beëindigde.

maar wat goed is, na 32k km was de motor en v-bak binnen nog gelijk nieuw. Enkel wat slijtage op de startertandwielen en de schakelklauw vd 1ste vitesse.

en 40 lezers hadden gereageerd, geen enkele was een vermeldenswaardig probleem met de V85TT tegengekomen.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

ja, ik denk dat ze bij Moto Guzzi deze keer echt goed in de roos hebben geschoten. Misschien moet ik mij die moto ook eens aanschaffen, binnen tien-twintig jaar of daaromtrent. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Vandaag twee uurtjes met een CB1000R gereden. Dat motoke paste mij als een handschoen, ongelooflijk. De perfecte zitpositie, licht voorover, voeten onder de kont, klaar om het lichaam te verzetten indien nodig. Licht sturend, hard remmend, comfortabele vering, echt, waw.
Maar die koppeling, mensen, ge hebt een Engelse sleutel nodig om die ingetrokken te krijgen. Twee minuten aan een kruispunt aanschuiven was genoeg om bijna in kramp te schieten. En we waren nog geen kilometer weg....
De vering dus, comfortabel, verbazend, maar toch met haar beperkingen. Op een slechte kasseiweg geraakte ze niet in harmonie, en toen ik in een bocht nogal fluks van een verkeersdrempel reed was de CB daar ook wel van verschoten. Ook in andere bochten met mottig slecht asfalt voelde ik dat de vering de springende motorfiets niet aan kon, waardoor ik minder snel reed dan anders.
Ik had ook de indruk dat het blok niet onder de 2000 toeren wou gaan.
Kortom, een sublieme moto met een goede doch niet perfecte vering. Wees voorzichtig op slechte wegen!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Muug wrote: 05 Mar 2022 22:07 De vering dus, comfortabel, verbazend, maar toch met haar beperkingen. Op een slechte kasseiweg geraakte ze niet in harmonie, en toen ik in een bocht nogal fluks van een verkeersdrempel reed was de CB daar ook wel van verschoten.
Om een en ander in perspectief te plaatsen:
Ik zat op de KTM 950 van Muug om de achtervolging in te zetten op die kasseiweg...
Muug op de sportieve naked reed vrij vlot weg van mij op die kasseibaan...
Alsof hij wou vluchten van het Oranje Wildebeest... :whip:
Nu ik wou ook niet te snel beginnen rijden want die voorrem op de KTM is toch een serieus verschil met de voorrem op mijn GSa of CB1000r...
Bij de 950 lijkt het als of de eerst centimeters knijpen eigenlijk niet al te veel betekenen...
iets wat ik op veldbaantjes/zand/grind enorm kon appreciëren, was toch iets dat ik op de baan serieus moest aan wennen.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

nog geen ritje versierd, maar wel eens gaan proefzitten op de Tuareg 660.

Is toch groter & breder dan ik had gedacht.

ook een beetje raar is de beschermplaat onderaan. Die steekt naar voren om de oliefilter te beschermen, lijkt wel een schoep om vuil op te scheppen.

verder wel goed afgewerkt, voor zover ik dat kan beoordelen.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

in de laatste motoplus zijn ze net teleurgesteld over bepaalde afwerkingen. Oa een raar gelast dwarsbuisje in het subframe onder het zadel, plus ze snappen ook echt niet waarom er nog een losse tankdop van de jaren '80 op zit.
En dan moet ik het artikel nog lezen. :?
Verder toppie motorfiets die ik zeker ook eens ga testrijden. :thumbsup:

edit: efkes gelezen: "nadere inspectie leert dat de dagen van de meest edele materialen en hoge afwerkignsgraad voorbij zijn. Stickers, lasnaden, verf: het is maar zo zo."

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 10 Mar 2022 09:52 in de laatste motoplus zijn ze net teleurgesteld over bepaalde afwerkingen. Oa een raar gelast dwarsbuisje in het subframe onder het zadel, plus ze snappen ook echt niet waarom er nog een losse tankdop van de jaren '80 op zit.
En dan moet ik het artikel nog lezen. :?
Verder toppie motorfiets die ik zeker ook eens ga testrijden. :thumbsup:

edit: efkes gelezen: "nadere inspectie leert dat de dagen van de meest edele materialen en hoge afwerkignsgraad voorbij zijn. Stickers, lasnaden, verf: het is maar zo zo."
Test ook gelezen ... komt er toch gedeisd positief uit : "T7, maak je borst maar nat" of iets van die strekking :grin:
'k Zal ook rap uit eerste hand ervaringen kennen : één van de Motsekletse-sjarels hier heeft er éne besteld :ricky: ... ter vervanging van een T7 trouwens.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Droopy »

Yep, vandaag ben ik toch maar naar Joris Honda gereden voor Honda's DCT tour:grin:


Eigenlijk hoopte ik dat er ook een NCX met duale kluts transmissie zou staan maar blijkbaar is die momenteel heel moeilijk te leveren. :(
Tot zover mijn gedachtegang om eens te checken of ik, met opleg, zou wisselen van NCX. :( :(

Ze hadden nog een paar andere modellen staan voor proefritjes en dan heb ik maar deze gekozen Image

Eerst het obligate papierwerk met een bondige maar goede uitleg bij de moto vooraleer ik op het startknopje mocht drukken.

Het been over het zadel proberen te zwieren, oeps :? , het stramme been over het hoger dan verwachte zadel sleuren en ik zat. :ricky:
De lompe voetjes konden heel vlot op de grond dus al bij al valt die zithoogte nog mee, ik vermoed dat het zadel achteraan wat hoger is dan ik gewoon ben.

Gewoon op het D van drive knopje drukken en vertrekken maar, euh, ik mis mijn ontkoppelingshendel. Er was vrij veel verkeer dus heb ik maar braaf en lang gewacht om zeker op het gemak te kunnen vertrekken.
'k Heb al met verschillende scooters gereden in mijn leven maar dit voelt toch anders aan om te vertrekken.
Snok, snok en wegwezen maar. Braaf mee met de file aan 30-50 km/h en dat ding snokt en schokt dat het een lieve lust is, aan 40 in 4e en even later aan 50 in 5e versnelling. Bwah. :(

Aan het rode licht kan je gewoon stilstaan in eerste en er gebeurd niets, beetje vreemd en serieus wennen. Bij het vertrekken voel ik wel dat er heel wat meer paardjes in het motorblok zitten dan ik gewoon ben, voorzichtig met de gashendel dus en verder braaf, schok, schok, Blankenberge verlaten en de eerste polderstraat in verdwijnen.
Maar, euh :oops: waar is die hendel om het knipperlicht in te schakelen? :dontknow:
Image

Even halt houden, knopje van Neutraal indrukken en even zoeken in de heel die knoppenboetiek, knop 1 bleek de claxon te zijn :grin: , knop 2 gaf iets aan op het scherm van Iphone verbinden, nope heb ik toch niet, ah, hier onderaan is nog een klein hendeltje, yep, gevonden. :)

Bon, nu "voor echt" vertrekken, nog even op de rechterknoppenhelft zoeken hoe ik tussen de verschillende schakelprogramma's van (rustig) D naar (soepeler) S1,2,3 kan wisselen en vertrekken maar.

Na een paar bochten wennen aan de grotere bandenmaat geeft die African Twin enorm veel vertrouwen, bochten in de polders gaan vlot en 'k heb niet het gevoel van met 1100 op stap te zijn.
Het veel te snel in een hoge versnelling gaan is niet echt aangenaam en bij elke bocht schakel ik na een tijdje, via de knoppen, een versnelling lager om wat meer op de motor te remmen.
Tijd dus om het Sport programma te testen, dat stond nog op de hoogste S stand en nu kreeg ik een heel ander bruine streep momenten gevoel, de Honda gaat veel later en hoger in toeren schakelen waardoor de moto heel snel en agressief optrekt, de volgende bochten komen iets te snel op mij af. :w00t: :w00t:
Not my cup of tea dus schakel ik over op de laagste Sport stand en, hoera, dat is hem. Nu gaat de African Twin vlot door de versnellingen en is het echt aangenaam rijden.
Al de extra toeters en bellen (on/off road, eigen voorkeur mapping, etc...) laat ik aan mij voorbijgaan, ik kijk liever naar de weg en een uurtje testrijden is zo voorbij. :cry:

De vering is zalig, het rugje is alweer een paar dagen lastig dus was het daar een ideale testrit voor.
De vering vangt elke put en bult in de weg heel goed op, veel beter dan de vering van mijn NCX, zelf in de bocht heeft de vering geen last van putten en blijft de moto mooi zijn lijn volgen.
Zalig. :ricky:

'k Heb een paar keer vertraagt voor fietsers op de polderbanen en dan begon ik me weer te ergeren aan het schokkerige karakter van het motorblok, normaal vang ik dat bij mijn moto's op door te spelen met de koppelingshendel maar vermits die hier niet aan hangt lukt dat dus niet, even weer een versnelling lager drukken via de manuele knoppen hielp weer om dat geschok te verminderen.

Wat is het nut van een automaat als je toch telkens weer manueel op een knop moet drukken :?: Weer iets waar je met een motoscooter geen last van hebt. :thumbsup:

De zithouding is naast de zalig vering ook goed, je zit hoog, recht en het stuur heeft een zeer goede breedte. Na de testrit had ik de eerste vijf minuten op mijn NCX het gevoel van met een 125cc op pad te zijn. :lol:

Wat me wel stoorde is dat mijn rechterhiel steeds op de uitlaat ruste, en dat ik wat moest zoeken en precies wat wringen om de achterrem te kunnen bedienen, een Japanner heeft duidelijk geen maat 44. :sweeet:

Tijdens de terugrit heb ik de cruisecontrole getest, op 70 km ingesteld en, daar gaan we weer, snok snok in zesde versnelling met een snelheid tussen 70 en 74 km.
Terug manueel naar vijfde versnelling gegaan en toen was het een aangenamer verhaal maar mij lijkt het maar een meerwaarde te geven op lange saaie snelwegritten. :dontknow:

Conclusie : een dijk van een moto maar helaas is zo'n DCT niets voor mij. Moest Honda een 7 à 800 cc Africa Twin uitbrengen met een klassieke versnellingsbak en hetzelfde comfort als de 1100 cc dan zou dat voor mij een serieuze kanshebber worden als mijn NCX versleten is. :)

En een dikke dank U Honda voor de gratis proefrit.

Edit : vermits er in de polders geen bergen zijn (of het zou een uit de kluiten gewassen mesthoop moeten zijn :w00t: ) heb ik niet kunnen testen hoe de African zich gedraagt in bochtige bergwegen, mijn vermoeden is dat je dan best naar de manuele stand gaat om zo optimaal van het koppel en de motorrem gebruik te maken.
Last edited by Droopy on 29 Apr 2022 10:27, edited 5 times in total.

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stoffel »

Awel..mooi verslag en sluit aan bij mijn gevoel.
Daarmee dat ik bij de 1000cc manuele blijf…meer dan voldoende voor mij.
En zelfs na 6 jaar nog altijd mijn droommoto :ricky:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Droopy wrote: 28 Apr 2022 17:00 Tijdens de terugrit heb ik de cruisecontrole getest <knip> maar mij lijkt het maar een meerwaarde te geven op lange saaie snelwegritten. :dontknow:
Of course, dat is de bedoeling van CC. Niet voor op gewone wegen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Tof relaas, Droop 8-) :thumbsup:
Dat schok-schok-schok kan toch nie normaal zijn als het zich voordoet op de manier zoals jij het beschrijft :shock: ... is toch niet mee te rijden zo :?
Dacht dat zo'n DCT supersmooth reed :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Moet zo'n DCT hem ook niet inleren?
Dacht dat die x aantal kilometer nodig had om zijn manier van rijden aan te passen?
Kan geheel mis zijn natuurlijk, heb geheel geen ervaring met zo' n dct

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Tom Twin »

Schoon verslagje! En een héél schone moto waarmee je mocht rijden! :smitten: :smitten:

Mijnen tweeling :smitten: :smitten: is manueel geschakeld, al had ik bij de testrit die ik met de een DCT deed, geen probleem met schokken, wel met te snel opschakelen waardoor hij steeds laag in de toeren bleef maar nooit te laag. Ook vaak moeten terugschakelen met het knopje. Ik vond het een beetje trekken op het rijden met een auto moet een goeie automaat en echt plezant is dat niet maar dat gaat wel goed.

Ik heb op mijnen tweeling :smitten: :smitten: wel een quick shifter laten zetten. Dat dient voor niks, je gaat daar niet rapper mee rijden, maar dat is wel plezant. Je kan schakelen zoals de automaat schakelt, gewoon gas blijven geven en op en terug schakelen. Klinkt misschien vreemd maar dat tovert een onwaarschijnlijke smile op mijn gezicht, ik merk ook de tweeling :smitten: :smitten: daar ook gelukkig van wordt. Bij gewoon sloom rijden in de bebouwde kom is het niet goed, dan schakelt dat systeem niet soepel genoeg en is het fijner om te schakelen terwijl je ontkoppelt maar zo op slingerende wegen waar je keihard je gat veegt aan de snelheidsbeperkingen, is zo een quick shifter dikke fun!

En ja, dat pinkerknopje is echt zoeken maar ondertussen weet ik het staan en gaat het goed. Maar al die andere knopkes zijn overbodige luxe maar toch ben ik nog altijd heel blij met den tweeling :smitten: :smitten: in mijn schuur.
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Droopy »

Koeno wrote: 29 Apr 2022 12:47 Moet zo'n DCT hem ook niet inleren?
Dacht dat die x aantal kilometer nodig had om zijn manier van rijden aan te passen?
Kan geheel mis zijn natuurlijk, heb geheel geen ervaring met zo' n dct
De testmotor had welgeteld 450 km op de teller en dat, in combinatie met het krachtige motorblok, lijkt me een plausibele verklaring voor het geschok. :dontknow:
Tom Twin wrote: 29 Apr 2022 12:47 S.... Bij gewoon sloom rijden in de bebouwde kom is het niet goed, dan schakelt dat systeem niet soepel genoeg en is het fijner om te schakelen terwijl je ontkoppelt maar zo op slingerende wegen waar je keihard je gat veegt aan de snelheidsbeperkingen, is zo een quick shifter dikke fun!
...
Da's dan de S3 stand bij de dual clutch, het haalt de hooligan in een mens naar boven. :whistling:

I'm getting to old for that shit maar 'k kan me voorstellen dat jij, en heel wat mensen hier op het forum, zeker kunnen genieten van zo'n sterk motorblok. :)

Locked