Yep, vandaag ben ik toch maar naar Joris Honda gereden voor Honda's DCT tour
Eigenlijk hoopte ik dat er ook een NCX met
duale kluts transmissie zou staan maar blijkbaar is die momenteel heel moeilijk te leveren.
Tot zover mijn gedachtegang om eens te checken of ik, met opleg, zou wisselen van NCX.
Ze hadden nog een paar andere modellen staan voor proefritjes en dan heb ik maar deze gekozen
Eerst het obligate papierwerk met een bondige maar goede uitleg bij de moto vooraleer ik op het startknopje mocht drukken.
Het been over het zadel proberen te zwieren, oeps
, het stramme been over het hoger dan verwachte zadel sleuren en ik zat.
De lompe voetjes konden heel vlot op de grond dus al bij al valt die zithoogte nog mee, ik vermoed dat het zadel achteraan wat hoger is dan ik gewoon ben.
Gewoon op het D van drive knopje drukken en vertrekken maar, euh, ik mis mijn ontkoppelingshendel. Er was vrij veel verkeer dus heb ik maar braaf en lang gewacht om zeker op het gemak te kunnen vertrekken.
'k Heb al met verschillende scooters gereden in mijn leven maar dit voelt toch anders aan om te vertrekken.
Snok, snok en wegwezen maar. Braaf mee met de file aan 30-50 km/h en dat ding snokt en schokt dat het een lieve lust is, aan 40 in 4e en even later aan 50 in 5e versnelling. Bwah.
Aan het rode licht kan je gewoon stilstaan in eerste en er gebeurd niets, beetje vreemd en serieus wennen. Bij het vertrekken voel ik wel dat er heel wat meer paardjes in het motorblok zitten dan ik gewoon ben, voorzichtig met de gashendel dus en verder braaf, schok, schok, Blankenberge verlaten en de eerste polderstraat in verdwijnen.
Maar, euh
waar is die hendel om het knipperlicht in te schakelen?
Even halt houden, knopje van Neutraal indrukken en even zoeken in de heel die knoppenboetiek, knop 1 bleek de claxon te zijn
, knop 2 gaf iets aan op het scherm van Iphone verbinden, nope heb ik toch niet, ah, hier onderaan is nog een klein hendeltje, yep, gevonden.
Bon, nu
"voor echt" vertrekken, nog even op de rechterknoppenhelft zoeken hoe ik tussen de verschillende schakelprogramma's van (rustig) D naar (soepeler) S1,2,3 kan wisselen en vertrekken maar.
Na een paar bochten wennen aan de grotere bandenmaat geeft die African Twin enorm veel vertrouwen, bochten in de polders gaan vlot en 'k heb niet het gevoel van met 1100 op stap te zijn.
Het veel te snel in een hoge versnelling gaan is niet echt aangenaam en bij elke bocht schakel ik na een tijdje, via de knoppen, een versnelling lager om wat meer op de motor te remmen.
Tijd dus om het Sport programma te testen, dat stond nog op de hoogste S stand en nu kreeg ik een heel ander
bruine streep momenten gevoel, de Honda gaat veel later en hoger in toeren schakelen waardoor de moto heel snel en agressief optrekt, de volgende bochten komen iets te snel op mij af.
Not my cup of tea dus schakel ik over op de laagste Sport stand en, hoera, dat is hem. Nu gaat de African Twin vlot door de versnellingen en is het echt aangenaam rijden.
Al de extra toeters en bellen (on/off road, eigen voorkeur mapping, etc...) laat ik aan mij voorbijgaan, ik kijk liever naar de weg en een uurtje testrijden is zo voorbij.
De vering is zalig, het rugje is alweer een paar dagen lastig dus was het daar een ideale testrit voor.
De vering vangt elke put en bult in de weg heel goed op, veel beter dan de vering van mijn NCX, zelf in de bocht heeft de vering geen last van putten en blijft de moto mooi zijn lijn volgen.
Zalig.
'k Heb een paar keer vertraagt voor fietsers op de polderbanen en dan begon ik me weer te ergeren aan het schokkerige karakter van het motorblok, normaal vang ik dat bij mijn moto's op door te spelen met de koppelingshendel maar vermits die hier niet aan hangt lukt dat dus niet, even weer een versnelling lager drukken via de manuele knoppen hielp weer om dat geschok te verminderen.
Wat is het nut van een automaat als je toch telkens weer manueel op een knop moet drukken
Weer iets waar je met een motoscooter geen last van hebt.
De zithouding is naast de zalig vering ook goed, je zit hoog, recht en het stuur heeft een zeer goede breedte. Na de testrit had ik de eerste vijf minuten op mijn NCX het gevoel van met een 125cc op pad te zijn.
Wat me wel stoorde is dat mijn rechterhiel steeds op de uitlaat ruste, en dat ik wat moest zoeken en precies wat wringen om de achterrem te kunnen bedienen, een Japanner heeft duidelijk geen maat 44.
Tijdens de terugrit heb ik de cruisecontrole getest, op 70 km ingesteld en, daar gaan we weer, snok snok in zesde versnelling met een snelheid tussen 70 en 74 km.
Terug manueel naar vijfde versnelling gegaan en toen was het een aangenamer verhaal maar mij lijkt het maar een meerwaarde te geven op lange saaie snelwegritten.
Conclusie : een dijk van een moto maar helaas is zo'n DCT niets voor mij. Moest Honda een 7 à 800 cc Africa Twin uitbrengen met een klassieke versnellingsbak en hetzelfde comfort als de 1100 cc dan zou dat voor mij een serieuze kanshebber worden als mijn NCX versleten is.
En een dikke dank U Honda voor de gratis proefrit.
Edit : vermits er in de polders geen bergen zijn (of het zou een uit de kluiten gewassen mesthoop moeten zijn
) heb ik niet kunnen testen hoe de African zich gedraagt in bochtige bergwegen, mijn vermoeden is dat je dan best naar de manuele stand gaat om zo optimaal van het koppel en de motorrem gebruik te maken.