Gisteren namiddag even langs geweest bij een SWM verdeler. Zeer mooie garage, as good as new, in een proper industrieterreintje. Daar stond er eentje heel erg mooi te blinken in de vitrine. Een toer-versie, met 19/17"-velgen. Hij moest begot zelf kijken wat de velgmaten waren
En er bestaat dus ook blijkbaar een off-roadversie met 21/18"-velgen. Verder geen verschil.
Vraagprijs 7495 euro, en daar krijg je zelfs een toerpakket bij, ter waarde van zo'n 900 euro. Kofferrek met koffers en nog een schermpje dacht ik. Aja, 150 euro preparatiekosten.
De koffers trouwens, die ik helaas niet gezien heb, kunnen op twee manieren open. Je kan gewoon het deksel zijwaarts openklappen zoals bij een tradionele koffer. Maar je kan ook een déél van dat deksel openklappen, zodat je er van boven in kan. Handig!
Of hij een testmachine had? Neen, hij vond het niet nodig om speciaal voor testritten een voertuig te gaan inschrijven. Je moet dus zomaar kopen. Bovendien verkoopt het wel voldoende zonder testritten vooraf. OK, dat klinkt wel goed toch.
In de garage staat een model waarop ik even mag plaatsnemen.
Dat zit HOOG !
Hoger nog dan mijn KTM. Met mijn twee grote tenen kan ik aan de grond. De vering is dan ook behoorlijk stug, de machine veert nauwelijks in. De offroadversie heeft volgens hem dezelfde veerwegen, maar zal dus hoger staan door de andere velgen, maar het zadel is daar dan weer wat dieper uitgesneden.
Je zit ook kort bij het stuur, doet me wat denken aan de Yamaha XT660R, en bij uitbreiding aan de gewone enduromotorfietsen. Hij rolt heel eenvoudig op de middenbok, en voelt erg licht in de hand.
Onderhoud is alle 6000km nodig. Kleppen stellen volgens de fabrikant ook
Daarvoor moet zo goed als alles gedemonteerd worden: tank, zijpanelen, luchtfilterkast en zelfs de complete radiator, omdat je er anders simpelweg niet bij geraakt!
Ik wil niet weten hoe duur dat is.
Maar er is met de importeur afgesproken dat ze het maar alle 12000km gaan doen, omdat ze er gerust in zijn. Dus eerste beurt bij 1000km als ie uit rodage is, dan kleppen stellen bij 6000km en nadien bij 18.000km.
Eén van zijn klanten heeft trouwens al een motorreis van 7000km achter de rug.
Terloops vermeldt hij ook dat hij zo'n vijftal motoren heeft rond rijden. Tja, zo heel erg veel is dat dan toch niet in mijn ogen...
Het motortje ziet er heel erg schoon uit, met het interessante Euro4-blok, 56 performante pk's, ABS (achteraan uitschakelbaar maar vooraan niet, wat een raar idee!
), aktieve "ik smijt 'm er door"-positie, licht in de hand, nuttig toerpakket en zo verder. Zelfs de alu carterplaat is voor de meesten onder ons wel voldoende, zelfs al is ie maar zo'n 2mm dik. Het is ook mooi "klaar" gemaakt om om te vallen. Mooie protectorplaatjes op de zijkanten van de metalen tank, ferme stuurkappen, overal mooie hitteschildjes en beschermdingetjes. Ready to drop!
We spreken af dat hij me eens contacteert als hij er eens eentje op onderhoud heeft. Dan kan ik eens een blokje rond rijden. Gewoon, eens voelen hoe het blokje draait. Want dat vind ik toch verdomd belangrijk.
Wordt zeker nog vervolgd.