Enfield Himalayan: binnenkort !

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enfield Himalayan: binnenkort !

Post by Muug »

Mogelijks wel ja :mrgreen:
Maar hij is weer online !
Lichtjes teleurstellend is het beperkte aantal Himalayans. :?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enfield Himalayan: binnenkort !

Post by Muug »

Rare jongens die Indiërs? Of zouden ze bij BW Motors te Mechelen die tekst zélf geschreven hebben?

"Enfield Himalayan
€ 4549 incl. BTW

Vanaf € 55488.69 per maand* met een looptijd 84 maanden.
* Opgelet, geld lenen kost ook geld. JKP 0,69%

De meest veelzijdige motorfiets van Royal Enfield. De langdurige vering, de natuurlijke verticale rijstand en de duurzame en modulaire motor zorgen voor een comfortabele rit voor u – zowel op als van de weg.
Alle sommen en onderdelen van de Royal Enfield Himalayan werken in perfecte harmonie om de energie van de grond te gebruiken. Een geaarde positie, veld geteste ophanging, dual-use banden gecombineerd met flexibele hantering betekent dat de Himalayan alle off-road omgevingen kan benaderen."

En op afbetaling zou ik hem ook niet meteen kopen. :pillepalle:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Enfield Himalayan: binnenkort !

Post by zappa »

:lol: :lol: :lol:

gelukkig zetten ze het er zelf bij :o :

Opgelet, geld lenen kost ook geld


edit : met mijn scrambo kan ik ook alle "off-road omgevingen kan benaderen" :mrgreen:
sig nature

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Enfield Himalayan: binnenkort !

Post by pingu »

Hopelijk zijn ze daar wat motortechniek betreft beter onderlegd dan voor Nederlands... ;)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enfield Himalayan: binnenkort !

Post by Muug »

Dus.
First things first, dus eerst de testrit van de Himalayan, dan verslag van Valencia.

Zondag 25 maart om half elf moest ik bij LocoTrans zijn, te Waterloo, voor een half uur rijden on/off-road met een Himalayan. Half elf, uurtje rijden, dus om half tien vertrekken, dus om half negen opstaan voor het ontbijt.
PEUT ! SLECHTE PLANNING !
Het was net zomeruur geworden die nacht, 2u was 3u geworden, dus de hallf elf zomeruur was half tien winteruur. Dus eigenlijk om half acht (winteruur) opstaan. Véél te vroeg :pillepalle:
Onderweg hadden we nog een te gek avontuur omdat de GPS op "economical route" ingesteld stond en ons dwars door Drogenbos begon te sturen. Dat was misschien 500m korter, maar al die kruispunten en drempels zorgen voor veel versnellen en vertragen, wat daar zo economical aan is weet ik toch echt niet. :|
Eerste indruk van de H als ik er op ga zitten: ja, hier kan een dwerg perfect met beide voetjes aan de grond !
Eerste indruk van de eerste meters op de OW : OMG die voorkant wiebelt als gek! Dit motootje heeft dus nul komma nul niks rechtuit stabiliteit. Net gelijk een Camino. Als ik het stuur loslaat valt de H meteen naar rechts. Hm. Als dit standaard stuurkarakter is, dan zou ik daar toch meteen een stuurdemper op monteren. Dit is niet veilig.
Gasgeven is raar. Het is gelijk een citroen uitwringen die al uitgewrongen is: met veel moeite komen er toch nog enkele druppels uit. De H versnelt met veel moeite. Beetje gelijk een lelijk eendje. Het gaat vooruit, maar meer kan je er niet van zeggen.
Remmen: wel, tijdens de hele rit heb ik vooral de motorrem en de achterrem tegelijk gebruikt. Dat remt genoeg. Voorrem remt ook, maar waarom zou je? Je rijdt immers traag. ABS is er, het werkt.
Het motorblok: is volgens de pers nieuw ontwikkeld. Ultramodern. High spec spul. Ammehoela zeg ik daarop. Onder de 3000 (DRIE ! DUIZEND !) toeren draait en klinkt het blok alsof je een ijzeren emmer met vier bakstenen erin door elkaar schudt. Fascinerend hoe een high spec blok kan klink als toen er voor de eerste keer zoiets was uitgevonden, ergens in het jaar 18xx onzes Heeren. Gaat het ding in toeren dan? Ehm jawel, tot zo'n 6000 toeren dacht ik. Min of meer. Eigenlijk is er geen toerenteller nodig. Ofwel versnelt het ding (een beetje) , of wel niet.
Offroad dan. Dat gaat vrij goed moet ik zeggen. De rechtop positie is best ok voor mijn 1m75. De vering slikt vrij veel, dat moet gezegd worden. Goed dat er lekker wat veerweg is. De voorrijder en ik schieten in het Waterloose achterland het ene leuke baantje in en het andere uit. Het is fijn offroad rijden hier ! Wel moet je vrijwel meteen rechtstaan, de vering slaagt er totaal niet in om jezelf zittend en tegelijk comfortabel over gravelwegen te sturen. Daarin blijft de KTM 950 Adventure mijn persoonlijke kampioen. We halen op rechte veldwegen vrij hoge snelheden omdat we te koppig zijn om te willen vertragen, schieten tussen de plassen door, knallen er doorheen als het niet anders kan. Eén keer gaat het bijna fout: van een lange reeks nijdige, korte diepe putten slaat de voorvering helemaal in de war en ik krijg een behoorlijk serieuze bijna-tankslapper te verwerken. Dus offroad kan, maar niet te snel aub. Het chassis trouwens is dik in orde. Dat is nog het beste van het hele motorfietsje volgens mij.

Na een vettig half uurtje staan we terug bij de dealer. Motortje is toch te zwak in mijn ogen, met te weinig pk's en te weinig nuttig toerentalbereik. Wel niks van trillingen, dus daarover heb ik niets dan complimenten. De remmen zijn in verhouding tot het motorblokje: goed genoeg voor dit vermogentje. Vering is zeker OK om braaf te rijden. Ook leuk zijn de relatief lange veerwegen en de hoge grondspeling. Dankzij de zalig lage zitpositie kan je bovendien in alle omstandigheden lekker mee peddelen. In een zekere droge bedding in Marokko twee jaar terug zou dat zeker welkom geweest zijn.

Conclusie? De H is beter geschikt voor leuke offroadritten dan voor leuke asfaltritten. Die laatste ga je trouwens altijd alleen moeten doen, want je kan gewoon niemand bijhouden met dit moteurtje.

Mijn aanbevelingen : 40-50pktjes in totaal zodat we van rijden kunnen spreken ipv van vooruit gaan, en vering die toch net iets meer comfort geeft offroad (zodat je wat meer kan blijven zitten). Wanneer komt die?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Enfield Himalayan: binnenkort !

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 30 Mar 2018 18:12 Dus.
First things first, dus eerst de testrit van de Himalayan, dan verslag van Valencia.
.........
Vwalah, dat weten we dan ook weer : merci Muug :thumbsup: :grin:
Niet allemaal tegelijk naar de dealer dus ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Enfield Himalayan: binnenkort !

Post by Droopy »

OzzePaa wrote: 30 Mar 2018 18:45
Vwalah, dat weten we dan ook weer : merci Muug :thumbsup: :grin:
Niet allemaal tegelijk naar de dealer dus ;) :mrgreen:
:stupid:
Nu vraag ik me vooral af hoe de eerste reviews in de boekskes zullen zijn. :dontknow:

Post Reply