Minder motorongevallen!

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Minder motorongevallen!

Post by Stefke »

Lichtjes positief nieuws in de gazetten! Meer motorrijders en minder ongevallen!

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/kw ... /#comments

Niet makkelijk om te zeggen waar het nu werkelijk aan ligt maar er zijn toch een paar zaken die wat verschil zullen maken.

Ik denk dan dat een doorgaans betere rijopleiding toch een beter beslagen beginner op de baan zet t.o.v pakweg 20 jaar geleden. Alle gezeur en gezever van kostprijs en tijdsduur ten spijt denk ik toch dat dit een ferme stap vooruit is. Ik zeg wel doorgaans betere opleiding want ik denk niet dat overal een even goede opleiding wordt gegeven. Zelfs niet binnen een zelfde rijschoolgroep heb ik al gemerkt... :roll:
Is ook ergens logisch, er wordt les gegeven door mensen, niet door machines of robots... ;)
Een gemiddelde opleiding van pakweg 15uur van tegenwoordig ziet er gelukkig helemaal anders uit dan de standaard opleiding van 6 uur van 20 jaar geleden. Toen lag de focus vooral op slagen voor de manoeuvers, tegenwoordig zit daar een aardig stuk opleiding op openbare weg bij. Het is tenslotte vooral daar dat het verschil zal gemaakt worden tussen botsen en niet botsen... :roll:

Doorgedreven (betaalbare) opleidingen die aan populariteit winnen en opstapdagen allerhande die al dan niet gratis worden gegeven zijn ook wel een stap vooruit bij de start van "het motorseizoen". Uiteraard moet je daar als motorrijder in willen investeren en dat blijkt ook meer en meer het geval te zijn. :thumbsup:

En de motorfietsen zelf die ook toch ook wel veiliger worden. Ik denk aan betere bandentechnologie en uiteraard het betaalbaar en sinds 2017 verplicht geworden ABS-remsysteem. Scheelt volgens mij toch een pak in de statistieken. Vroeger was het verschieten en 9 kansen op 10 direct onderuit remmen. Tegenwoordig kunt ge toch nog dikwijls de meubelen redden als het mis gaat. Bovendien zijn sinds ongeveer 2004 de ABS-remsystemen ook betaalbaar leverbaar op basic motoren (CBF500, CBF600, ER6, Bandit 650 en anderen). En het zijn ook deze motoren die dikwijls door beginners in huis gehaald worden tegenwoordig. Hoewel ik merk dat de tijden van beginbudgetten van 2500 à 4000 ook al stilaan evolueren naar 7000 tot zelfs 10000 euro. Voor die prijs kun je al een moderne moto mét ABSop de kop tikken natuurlijk.

En verder zou ik zeggen wat ik altijd zeg; er is maar ene die het meest in de hand heeft om zo veilig mogelijk met zo'n moto te rijden en dat ben jij zelf natuurlijk... 8-) :roll: Niks nieuw onder de zon dus... :lol:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Minder motorongevallen!

Post by Muug »

verder denk ik ook dat het komt omdat er meer scooterrijders zijn. Aja, want die horen ook bij de motorrijders. Dus de "méér" in "meer motorrijders", betekent misschien wel "meer scooterrijders", en die rijden toch een pak braver en voorzichtiger. En misschien zijn ze wat zichtbaarder door hun grotere frontale oppervlak. :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Minder motorongevallen!

Post by OzzePaa »

Helaas doet eender welke opleiding niks af als er een 30-tonner de file niet ziet :(
Zou het misschien een tip zijn tijdens de opleiding de raad te geven, om als motard nooit als laatste in een filerij te blijven staan :dontknow: :?: :idea: ... Of zou dat gewoon gezond verstand moeten zijn :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Minder motorongevallen!

Post by Stefke »

Muug wrote: 20 Mar 2018 22:34 "meer scooterrijders", en die rijden toch een pak braver en voorzichtiger
kweetet ni, vanmorgen alweer eentje gezien die ik graag aan de kant had gezet... In het spitsuur vanmorgen ging het plots wat rommelig aan toe. Wat auto's op het eerste vak die niet goed durfden kiezen tussen vak 1 en 2... Paniekerig remmen en wat over en weer geclaxonneer...Bleek dat ze zo'n (weliswaar 125cc) scooterman aan het inhalen waren. Die reed netjes 70 ofzo op 20 cm naast de pechstrook...
Tja, dat is ook braaf en voorzichtig hé... :shock: :pillepalle:

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Minder motorongevallen!

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: 20 Mar 2018 23:24 Helaas doet eender welke opleiding niks af als er een 30-tonner de file niet ziet :(
Zou het misschien een tip zijn tijdens de opleiding de raad te geven, om als motard nooit als laatste in een filerij te blijven staan :dontknow: :?: :idea: ... Of zou dat gewoon gezond verstand moeten zijn :whistling:
bof, eerste stuk van mijn theoriestukske "positie op de openbare weg". Altijd ver genoeg van het mogelijke gevaar weg blijven. Van gevaar links, voor en rechts van u kunt ge zelf meestal beslissen hoever ge er van weg blijft, van gevaar achter u al veel minder. Vandaar dat spiegels én ze regelmatig gebruiken belangrijk zijn. En knipperen met het remlicht nuttig is om beter op te vallen. En het nadeel van een (kleine smalle) moto is ook zijn grootse voordeel, ge kunt makkelijk ergens tussen of opschuiven om aan de aanstormende miserie te ontsnappen... :roll:
Zelf helaas al 2 keer niet aan ontsnapt en dus onderuit gereden toen ik stilstond, wel al een keer of 6 mij uit de voeten kunnen maken en dat ze naast mij tot stilstand kwamen... :roll: En pas vandaag nog toen ik bijna stilstand stond voor het zebrapad toch volgas weer vertrokken want die achter mij had het niet gezien door onoplettendheid en laagstaande zon. Hij zat meer naar achter tegen zijn gasten te roepen en te tieren dan voor hem met het verkeer bezig te zijn... :twisted:
Dus het is geen tip, het zit standaard is sommige opleidingen... :roll:
Dus misschien had die motorrijder het misschien wel kunnen voorkomen door in de spiegels te kijken, uit te wijken en het gras in te duiken, de file voorbij te rijden??? Wie zal het zeggen? Het is te laat we kunnen niet terugkeren...

En helaas kan je 20jaar motorervaring niet in 12uur meegeven aan een beginner... :?

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Minder motorongevallen!

Post by zappa »

De onoplettenden,

en dan heb je nog de egoisten , als zij maar overal kunnen rijden. Bevoorbeeld een autobus die stil staat is "altijd" aan een halte, zelfs als die stopte om een voetganger op een zebrapad door te laten of omdat de vuilkar nog net even wacht op een van de ophalers die bijna op zijn plaats staat achteraan om links af te slaan enz...

en de verkeersregels verkrachters, mensen die absoluut geen zin hebben om zich ook maar enigzins aan (verkeers-) regels te houden, het "telt" niet voor hen. Zoals die spoorloper met zijn roze boodschappencaddy https://www.facebook.com/Infrabel/video ... 393581252/
sig nature

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Minder motorongevallen!

Post by den Bullet »

Muug wrote: 20 Mar 2018 22:34 verder denk ik ook dat het komt omdat er meer scooterrijders zijn. Aja, want die horen ook bij de motorrijders. Dus de "méér" in "meer motorrijders", betekent misschien wel "meer scooterrijders", en die rijden toch een pak braver en voorzichtiger. En misschien zijn ze wat zichtbaarder door hun grotere frontale oppervlak. :dontknow:
Een pak braver en voorzichtiger??? :shock:

Elke werkdagmorgend zie ik aan de 'Kunst-Wet' wel andere dingen: scooters (dikwijls open uitlaten; voor mij no prob) die aan soms hallucinante snelheden het kruispunt oversteken om zoveel mogelijk auto's voorbij te zijn (vanaf de kleine ring is heel de Brusselse binnenstad zone 30; bekijk het maar).
In de tunnels filefilteren ze al toeterend aan onbehoorlijke snelheden.
Ook voetgangers/fietsers ontzien ze niet.

Nee, de scooteraars die ik 's morgens en 's avonds zie, hebben zelden de hoffelijkheid van de meeste motorrijders die er uiteraard ook zijn.
Een van de redenen waarom ik op treinstakingsdagen nog liever verlof neem dan met de moto naar Brussel te komen werken :?

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Minder motorongevallen!

Post by Wipr »

Wil het allemaal graag geloven en volgend jaar deze tijd lees je weer wat anders over de motards.

Zal het anders stellen, ik hoop van harte dat het ook zo is dat er minder ongevallen gebeuren met motorrijders.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Minder motorongevallen!

Post by F M »

Ach, het kan van zo veel afhangen.

bv.:
"Dit jaar was het weer veel beter dan vorig jaar, waardoor de rijomstandugheden veel beter waren"
"Dit jaar was het weer veel slechter dan vorig jaar, waardoor er minder met de motor gereden werd"

Of
"Dit jaar was er minder verkeer op de weg, waardoor er minder conflictsituaties waren"
"Dit jaar was er meer verkeer op de weg, waardoor er langzamer gereden werd"

Wie zal weten waaraan het lag ? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Minder motorongevallen!

Post by bompa »

Wacht nog maar is als het goed weer zal worden, als A-M meerijd(zij kan niet echt goed meer op de moto slechte heup) om een route mee te rijden rij ik nogal is met de wagen , dan zie je onderweg nogal wat gebeuren van motorrijders ,juist voor je neus nog inkappen juist voor een bocht,of halfweg den bocht nog, ook nogal is komen voorbijsteken als er nog een tegenligger aankomt,meestal moet je er zelf al op voorbereid zijn dat ze onnozel gaan doen , maar gelukkig is dat de meererheid niet die dat doet, hopelijk minderen de ongevallen nog

Post Reply