Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by diskeletlietje »

proficiat , goede keuze (koop wat je wil <3 )
ik hoop dat mijn huidige trut nog wat mee gaat , anders is er niet echt een alternatief ....

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)


Kvind het altijd amusant om te lezen dat mensen die DCT niet kennen er toch altijd commentaar op hebben ;)
Ik heb er ook geen probleem mee dat jullie schakelen met het voetje, ik heb evenmin er een probleem mee dat ik dat doe met knopjes aan het stuur 8-)
Feit is wel dat het DCT systeem veel soepeller schakelt dan een met het voetje ;) ;)

En kan ook niet stilvallen aan het licht :mrgreen: als ge uw koppeling te snel loslaat ;)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Wipr »

Drummer wrote: 23 Jul 2018 21:12 8-) 8-) 8-)


Kvind het altijd amusant om te lezen dat mensen die DCT niet kennen er toch altijd commentaar op hebben ;)
Ik heb er ook geen probleem mee dat jullie schakelen met het voetje, ik heb evenmin er een probleem mee dat ik dat doe met knopjes aan het stuur 8-)
Feit is wel dat het DCT systeem veel soepeller schakelt dan een met het voetje ;) ;)

En kan ook niet stilvallen aan het licht :mrgreen: als ge uw koppeling te snel loslaat ;)
Klopt! Schakelassist is niet zo soepel als DCT. Voordeel van de schakelassist is dan weer wel dat je zelf nog meer zeggenschap hebt over het toerental waarbij je zelf schakelt. Bij DCT kan je dat ook maar dat is dan met de hand he.

Beide systemen hebben voor en nadelen en voor ieder wat wils he ;)

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook »

't is nochthans simpel
motorrijden is links koppelen en schakelen
rechts remmen

voor mensen die een ongeval hebben gehad of een beperking hebben en door DCT met een moto kunnen rijden is het een zegen

in alle andere gevallen ben je weer een beetje verder van de essentie weg...
het maakt de moto zwaarder
nog meer afhankelijk van elektronica

ik weet het...
auto's... bijna allemaal geartronic of DSG of consoorten
heb onlangs splinternieuwe Q7 voorzien van de zwaartse motor en de laatste snufjes door de roemeense bergen gereden, op de paar asfaltwegen die ze daar hebben...
DSG is brol als ge harder wilt rijden dan normaal
remmen voor de bocht, gas erop in de bocht... en wachten tot de versnellingsbak doet wat ge vraagt...
sportstand op of af
paddles aan't stuur ook traag, zelfs in sport
enige half aanvaardbare oplossing was pook in manueel en hem handmatig in de versnelling trekken die ge nodig hebt om de volgende bocht door te kunnen poweren

auto en moto...
schakelen op zich gaat sneller
geen tractieverlies
maar terugschakelen op het juiste moment?
nooit, draai en keer het hoe ge wilt, die boite ziet den bocht ni komen en met het knoppeke downshiften shakelt de boite ni krak op het moment dat ge wilt...
enfin, zo heb ik het toch ervaren op de AT

binnen 10 of 15 jaar zal't misschien wat beter gaan
zoals bij ABS
vroeger was dat gevaarlijk als't al werkte
nu is het 5 keer veiliger
:? KMK :roll:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Koeno »

't spook wrote: 24 Jul 2018 13:37 binnen 10 of 15 jaar zal't misschien wat beter gaan
zoals bij ABS
vroeger was dat gevaarlijk als't al werkte
nu is het 5 keer veiliger
10 jaar geleden was abs al zo goed, dat het op losliggend grind verdomd zéér snel tot stilstand komt...
een GSa 1200 op anakee2 met abs staat even snel als iemand op een gs1100 op baanbanden zonder abs.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook »

is iets van aan
vroeger... in den beginne van ABS systemen op motoren was het levensgevaarlijk
dikwijls kreeg je een soort snokkende duikende vork en was de remafstand stukken langer
ik heb het dan ove rde eerste FJRs en Hondas die ABS hadden bvb

ondertussen is er veel veranderd...
de 1190R had dat "bochten-ABS"...
verdomd goed gerief
maar werkt ook tegen de veiligheid
op den duur zijt ge zo zeker dat dat ding toch stopt ook al remt ge veel te laat dat ge idd ook later gaat remmen...
:stupid:
:? KMK :roll:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by F M »

't spook wrote: 24 Jul 2018 13:37 't is nochthans simpel
motorrijden is links koppelen en schakelen
rechts remmen
Dat is een conventie.
Daar kan je in vast roesten.

Ook in conventioneel denken.
Zoals: "ABS is brol, want op oneffen terrein trekt dat op niks, ik heb het met eigen ogen gezien".

In min of meer andere woorden heb je dit ooit op het forum verkondigd.
Ondertussen ben je er al achter gekomen dat een modern ABS wel effectief en efficiënt is.

Daar heb je dus al je conventioneel denken doorbroken.

Doe dat misschien ook eens wat betreft schakelen? Je kan evengoed met een knopje aan het stuur schakelen als met je linkervoet.

Trouwens, met een Endield moest je met de rechtervoet schakelen. Racepiloten schakelen wel met de voet, maar ze doen het omgekeerd aan ons (op en neer).

Met de voet schakelen is dus helemaal geen wetmatigheid.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Muug »

't spook wrote: 24 Jul 2018 15:14 op den duur zijt ge zo zeker dat dat ding toch stopt ook al remt ge veel te laat dat ge idd ook later gaat remmen...
:stupid:
Er gaat een tijd komen dat ge ofwel geen accident hebt, ofwel zo goed als zeker dood zijt àls er een hebt.... De elektronica doet u denken dat de grenzen van de fysica verlegd zijn, maar eigenlijk brengt ze u dichter dan ooit tegen de grens. Om er dan plots ver over te schieten...

@koeno: wat zei je ook alweer? Dat uw achterwiel bij 't vertrek al meermaals had doorgeslipt, toen uw TCS af stond? Wel, dat bedoel ik dus. Ge vat niet meer hoeveel of hoe weinig marge er is, de elektronica foefelt dat weg voor u.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Koeno »

Jup inderdaad, op lichtjes onverhard vertrekken met TCS uit was constant spinnend vertrekken...
maar het went natuurlijk ook weer zeer snel dat ge niet te bruusk moogt gassen,
maar ik snap jouw punt volledig hoor :)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Muug »

Koeno wrote: 24 Jul 2018 16:11 Jup inderdaad, op lichtjes onverhard vertrekken met TCS uit was constant spinnend vertrekken...
Maar dat gebeurt niet enkel op onverhard eh, ook op nat. Toen ik met Koppel! in de Alpen op reis was, was hij op een gegeven moment razend koleirig op zijn schone nieuwe R1200GS omdat die bij 't uitkomen van halfnatte haarspeldbochten regelmatig plots doorspinde op natte plekken, om dan op droge plekken plots weer te gripperen. :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by bompa »

Muug wrote: 24 Jul 2018 17:24
Koeno wrote: 24 Jul 2018 16:11 Jup inderdaad, op lichtjes onverhard vertrekken met TCS uit was constant spinnend vertrekken...
Maar dat gebeurt niet enkel op onverhard eh, ook op nat. Toen ik met Koppel! in de Alpen op reis was, was hij op een gegeven moment razend koleirig op zijn schone nieuwe R1200GS omdat die bij 't uitkomen van halfnatte haarspeldbochten regelmatig plots doorspinde op natte plekken, om dan op droge plekken plots weer te gripperen. :mrgreen:
Dat was op die eerste GTR's1400 goed voorzien ,onder de 3000 toeren spinden die niet door, natte weg of zo speelde geen rol,maar boven de 3000 T was iets anders dan kon dat wel is gebeuren.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Stefke »

Koeno wrote: 24 Jul 2018 14:10 een GSa 1200 op anakee2 met abs staat even snel als iemand op een gs1100 op baanbanden zonder abs.
slaat helaas nergens op want je zal dat objectief moeten meten om het te weten. Dus zelfde piloot, zelfde reactietijd, zelfde drukopbouw, zelfde ondergrond...

verder allemaal leuke hulpmiddelen, doe mij toch maar het ouderwetse! Schakelen met voet, met koppeling! En tractiecontrole en zo hoef ik ook niet, ik rij doorgaans te voorzichtig om de handel ongewenst te laten driften. Alleen ABS blijf ik interessant vinden en zeggen dat ik geen enkele moto meer in huis heb waar ABS op staat (dat werkt... :lol: )
Ik sta natuurlijk wel te kijken hoe lelijk je kan tekeer gaan met zo fulloption GS1200 LC... zonder dat het fout gaat...(Zolang de electronica werkt natuurlijk...)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Koeno »

Stefke wrote: 24 Jul 2018 19:13
Koeno wrote: 24 Jul 2018 14:10 een GSa 1200 op anakee2 met abs staat even snel als iemand op een gs1100 op baanbanden zonder abs.
slaat helaas nergens op want je zal dat objectief moeten meten om het te weten. Dus zelfde piloot, zelfde reactietijd, zelfde drukopbouw, zelfde ondergrond...
Sorry maar ik ga niet akkoord met deze
Dus een amateur op een r1200GSa met abs die met abs quasi dezelfde remafstand kan verkrijgen als iemand (van wie ik denk dat hij toch enige ervaring heeft) is volgens mij een bewijs dat die abs juist zeer goed werkt...

ik heb puur vertrouwd op die abs; dus gewoon knijpen als ne gek in de remhendel (zoals elke amateur het zou doen)...
dat in vergelijking met iemand die wel die opbouw kan, en een gecontroleerde slip te baas kan...

Ik ben vrij overtuigd dat dit op deze ondergrond juist wel een bewijs is hoe goed die abs is...

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Drummer »

't spook wrote: 24 Jul 2018 13:37 't is nochthans simpel
motorrijden is links koppelen en schakelen
rechts remmen

voor mensen die een ongeval hebben gehad of een beperking hebben en door DCT met een moto kunnen rijden is het een zegen

Dees is wel erg kort door den bocht, of gade gij nu beweren dat ik een beperking heb ???

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook »

bijlange ni...
maar volgens mij rijdt gij dus met ne veredelde scooter
ver weg van de essentie van motorrijden
één met de machine is wel heel ver weg op een DCT geschakelde moto

iemand die jarne rijdt en overschakelt op een DCT is iets heel anders dan iemand die nooit echt deftig heef tkunnen schakelen en een DCT koopt en zo toegang krijgen tot een 2wieler met veel power...

bekijk het een beetje zoals het fenomeen elektrische fiets en de hordes gekwetste medemensen...
reden vroeger nooit of bijna nooit met de fiets
kopen zich een elektrisch aangedreven ding dat veel ter snel gaat voor wat ze kunnen op een fiets en ge hebt een recept voor files aan de spoeddienst...


maar da's mijn gedacht natuurlijk he
:? KMK :roll:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook »

trouwens, kort door den bocht is rap door den bocht...
zonder DCT in mijn geval 8-)
:? KMK :roll:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)

Ik heb nogthans al wel wat jaren schakelen op een motor achter de rug, alsook de nodige km's met een geschakelde moto.
Maar ik moet je toch op één puntje gelijk geven, voor sommige motorrijders is het dct systeem een veredelde scooter, zie maar naar de integra, die gebouwd is op het frame van de NC 750 X.
Maar eens je het systeem van de DCT goed kent rij je daar zoals ik nu ook best wel sportief mee, en schakel ik er lustig op los op momenten dat ik dat wil ;) ;)

Oh ja, ik kan ook met DCT Rap door den bocht ;)

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by Jopet »

Na Drummer voel ik mij nu ook een beetje geviseerd :?
Ik heb een elektrische fiets gekocht omdat ik het ontzie om hard te moeten trappen maar rij ondertussen wel terug met de fiets daardoor wat daarvoor jaren geleden was.
Mijn truck is automatisch (al mijn 3de met automaat), hoewel ik al 30 jaar trucker ben zou ik nooit willen terugkeren naar de tijd van de fuller boites (dubbel ontkoppelen en tussengas bij terug schakelen).
Mijn auto is automatisch (ondertussen al de 4de met automaat) maar zou nooit 32 jaar willen terugkeren naar die 4 bak uit mijn eerste Lada.
Mijn GSA is niet automatisch maar mocht het morgen mogelijk zijn dan koop mij direct één ondanks dat ik al 34 jaar met de motor rij..... Waarom ik dan geen Crosstourer gekocht heb? Gewoon omdat ik de GSA een leukere motor vind om mee te rijden en dat heeft totaal niets te maken met die boite want moest het enkel om de boite te doen zijn dan kocht ik mij waarschijnlijk terug een Yamaha FJR AS met automatische koppeling :ricky: .

Dus stellen dat mensen die kiezen om automatisch te rijden eigenlijk niet echt deftig kunnen schakelen vind ik een beetje kort door de bocht.
Welke stelling past dan wel bij mij? Dat ik een beetje lui ben van aard en het plezant vind dat alles automatisch gaat.... en dat gaat zelfs zo ver dat mijn auto in de file automatisch stopt en vertrekt met de file zonder dat ik iets moet doen..... :mrgreen:

Nog een vraagje, een servo stuur op een auto is dat ook iets voor mietjes zoals ik of zou je nooit geen auto kopen met servo stuur want echte mannen moeten zich 1 voelen met het contact met de baan :rayof:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook »

awel, eigenlijk is het jullie manier om min of meer kort bij de essentie te blijven maar dan toch iets verder weg...
als de essentie Saturnus zou zijn zitte dan met uwen DCT dinges op den buitenste ring...
buitenbocht dus...
you lose :mrgreen:
maar ni alles

volgde :?:
ma ni te kortbij hé want ikkem nen echte motorrem :stupid:


en dien ABS...
de enige manier om da goed t egebruiken is nijpen gelijk ne geconstipeerde chinees
ABS doet de rest
:? KMK :roll:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Nooit gedacht... maar het is toch BMW GSA geworden....

Post by 't spook »

en da van diene servo op nen auto... klopt...
Golfke 1 GTI zonder servo...
weet precies wat ge aan't doen zijt

als ge dan eneke rijdt met servo van 2 generaties verder is da precies nen dweil

en de vorige van mijn madam had zo'n elektrische stuurbekrachtiging...
te vergelijken ùet DCT eigenlijk...
veel beter maar trekt op geen kl :mrgreen: ten

:dontknow:
:? KMK :roll:

Post Reply