men zegt dat een vlinderslag hier een storm kan veroorzaken daar, mits er een paar duizend kms tussen zit.

In bepaalde filoSofieën wordt ook de basisstelling gehanteerd dat alles in het universum met elkaar verbonden is.

Wat daar allemaal ook van waar zou zijn, zaterdagmiddag zat ik plots anderhalf uur met een T700 te rijden, in het gezelschap van een zestal andere T700's

Het was een onverwachte uitnodiging uit totaal onverwachte hoek (merci Maxxmoto!) die hiertoe geleid had, maar het hoe of hget waarom vond ik geeneens zo erg. Dergelijke "waarom"-vragen waren zo futiel geworden eens men in het zadel van een T700 zat.

De testrit was dus door Yamaha georganiseerd en vertrok vanuit het - toch wel zeer bescheiden - hoofdkwartier van D'Ieteren Sport. Eerlijk, ik had mij van zo'n bedrijf dat zo'n extreem enorme impact heeft op de Belgische auto/moto-markt toch wel iets imposanters verwacht dan een dertien-in-een-dozijn-fabrieksgebouw(tje) in een dertien-in-een-dozijn-fabrieksterreintje. Of misschien was het gewoon het Yamaha-hoofdkwartier van dit imperium? Gezien de serieuze grootte van de garage-, sleutel-, parkeerruimte binnenin (niks anders dan Yamaha's!

Soit. De moto dus. Prachtige bolide. Gegarandeerd de eerste prijs op het kampioenschap "Schoonste Adventure van dit Millenium".

We kregen eerst een half uur een standaard bedrijfspresentatie. Helaas zonder vragenuurtje. Anders zou ik gevraagd hebben of de claim "Adventure" écht serieus is opgevat, en dat mensen die via hun luchtfilter zand tot in hun moteur trekken een beroep kunnen doen op garantie, of dat die term gewoon eigenlijk "SUV" wilt zeggen, maar dan met meer letters, en dat ze dan zouden zeggen dat zand in de moteur zou wijzen op "oneigenlijk gebruik"...

Allez, de baan op dus, eindelijk, doempend van 't zweet, want het was WARM! En vochtig. Viel metéén op bij het opstappen: da spel is hoog!

De baan op dus, gelijk al gezegd, en metéén bij het afdraaien van de parking viel het mij op dat deze motorfiets wat stijfjes aanvoelt in het balhoofd. Mijn KTM 950 Adventure gaat heel intuïtief mee in keer- en draaimaneouvres, maar dit exemplaar vroeg toch een wat nadrukkelijke stuurhand. Niet enkel om vanaf een parking linksop te draaien, maar ook gewoon al rijdend. Je nadert een bocht, schakelt terug en remt af, gebruikt wat tegenstuur om de motorfiets in te kantelen en om één of andere reden voelde dat stamelijk stijf aan. Ik voelde de motorfiets al tegensturend onder mij kantelen, vrij letterlijk te nemen, dus volgens zijn horizontale lengteas, om dan zo de bocht in te gaan. Bij de KTM heb ik dan eerder het gevoel dat er veel minder weerstand in het balhoofd zit, en dat het stuur dus met minder weerstand verdraait, waardoor de motorfiets met minder weerstand inkantelt. Daarenboven kantelt de KTM niet verder in dan wat je zelf aangeeft met je druk op het stuur, die luistert heel goed. De Yamaha daarentegen leek mij wat last te hebben van onderstuur, hij had de neiging om gewoon verder te blijven kantelen waardoor je dus eigenlijk moest gaan corrigeren op het tegenstuur dat je net aan het geven was. Kortom het leek alsof deze T700 wat te stijf was in dat belangrijke scharnier van de voorvork.
Groot was dan ook mijn verbazing over de enorme instabiliteit toen we een traag veldwegje indoken, waar het spoor wat singletrack-achtige neigingen had. Het voorwiel had er echt geen vertrouwen in, wilde de hele tijd wisselen van kant, zat de hele tijd tegen de wangen van de single track op te rijden. Uiterst onaangenaam dat kan ik u zeggen, en het maakte me wel wat bang. Opnieuw, mijn KTM gedraagt zich in dergelijke omstandigheden uiterst trefzeker en vertoont dan een loepzuiver rechtdoor gedrag. Deze T700 was precies bang!

Zitpositie: subliem. Echt. Kan je tientallen uren volhouden. Klasse. Enkele mensen merkten op dat ze met hun rechterscheen of -knie rechts nogal gemakkelijk zaten te duwen tegen één of ander uitstekend kapje, maar daar had ik helemaal geen last van. Ik was wel min of meer de enige met een strakke lederen broek met dikke knieprotectoren, mogelijks voelde ik dat daardoor niet?
Remmen: voorrem stond heel strak afgesteld, bijna als op een supersport. Offroaders gaan dit minder leuk vinden want die hebben toch liever wat subtielere remmen. Achterrem was zeer goed te doseren (net als de voorrem natuurlijk), maar motorremmend en terugschakelend naar een bocht toe ging die ABS toch weer een paar keer aan. Grr ik haat het wanneer dat ding zo ongepast ingrijpt.

Vering: als dit de standaardsettings waren, dan zou ik de in- en uitgaande demping meteen een paar kliks zachter gezet hebben. Offroad stond ie voor mijn gevoel te hard, maar ik ben dan ook een softie. Maar ook voor de openbare weg stond alles behoorlijk (te) stug afgesteld. Verkeersdrempels bvb waren onaangenaam hard, je moest er echt voor rechtstaan. Bij mijn KTM kan ik aan 100km/u nog gewoon blijven zitten, die vering slikt alles. Bij sportief rijden bleek de demping inderdaad ook te hard. Enkele scherpe langsrichels op verder strak asfalt bleken aan 120km/u zeer hard door te komen, de T700 was echt wel efkes van zijn melk door de harde klappen op de wielen. Kortom, de vering/demping op deze moto met deze settings staat stug en strak, wat meestal wel OK is maar bij sportief rijden kan het wel beter. Door mijn KTM weet ik dat er vering bestaat die enerzijds zacht kan zijn en die anderzijds toch overweg kan met stugge situaties. Ook de vering van mijn Multistrada 1100 S DS van 2005 is veel gesofisticeerder, en dat is echt wel een gewone straatmoto, 0,0% niks van offroadcapaciteiten. Maar ik ben wel verwend door die KTM, dat is een feit.
Het motorblok dan? Hoe zit het daar mee? Wel. Raar eigenlijk. Het blok is eigenlijk een racertje, en dat had ik helemaal niet verwacht. De toerenteller bvb gaat tot 12.000 toeren

En toen waren we terug.

De afwerking staat op een zeer hoog niveau, ge ziet dat er zeer hard over nagedacht is, ze hebben deze moto echt "from scratch" uitgevonden en veel slimme en goede keuzes gemaakt. Zo is de moto gemakkelijk lager te verkrijgen (handig voor kortbenige mensjes) en je voelt bij 't manoeuvreren ook dat ie een pak lichter is dan mijn zware KTM. Maar toch, mijn eindconclusie: ik zou er betere vering insteken en een romiger motorblok en wat lichter en toch zuiverder sturen zou ook wel mogen, zowel offroad als op de OW.