Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

Wel,

men zegt dat een vlinderslag hier een storm kan veroorzaken daar, mits er een paar duizend kms tussen zit. :?
In bepaalde filoSofieën wordt ook de basisstelling gehanteerd dat alles in het universum met elkaar verbonden is. :geek:
Wat daar allemaal ook van waar zou zijn, zaterdagmiddag zat ik plots anderhalf uur met een T700 te rijden, in het gezelschap van een zestal andere T700's :shock:
Het was een onverwachte uitnodiging uit totaal onverwachte hoek (merci Maxxmoto!) die hiertoe geleid had, maar het hoe of hget waarom vond ik geeneens zo erg. Dergelijke "waarom"-vragen waren zo futiel geworden eens men in het zadel van een T700 zat. 8-)

De testrit was dus door Yamaha georganiseerd en vertrok vanuit het - toch wel zeer bescheiden - hoofdkwartier van D'Ieteren Sport. Eerlijk, ik had mij van zo'n bedrijf dat zo'n extreem enorme impact heeft op de Belgische auto/moto-markt toch wel iets imposanters verwacht dan een dertien-in-een-dozijn-fabrieksgebouw(tje) in een dertien-in-een-dozijn-fabrieksterreintje. Of misschien was het gewoon het Yamaha-hoofdkwartier van dit imperium? Gezien de serieuze grootte van de garage-, sleutel-, parkeerruimte binnenin (niks anders dan Yamaha's! :dontknow: ) durf ik in die richting te denken. Maar, opnieuw, who cares als je anderhalf uur in het zadel van een T700 mag doorbrengen? :ricky:

Soit. De moto dus. Prachtige bolide. Gegarandeerd de eerste prijs op het kampioenschap "Schoonste Adventure van dit Millenium". :sweetheart: Vooral in de niet-blauwe kleuren. :lipsrsealed2: Gelijk hoe je het draait of keert: dat blauw is toch maar gewoon flauw blauw.... er zit zelfs niks van metalic in, geen glinsterkes, niemendal. :wall: Afin, stel u voor dat de KTM Adventure zo flets flauw oranje zouden zijn, zo van dat wegenwerkenverkeersbordenoranje, dat zou toch ook op niks trekken. Maar nu, met die groene metalen flikkeringskes in, is dat oranje het schoonste kleur op aard! Ahem, ge ziet, het wordt een heel persoonlijk verslag. :whistling:

We kregen eerst een half uur een standaard bedrijfspresentatie. Helaas zonder vragenuurtje. Anders zou ik gevraagd hebben of de claim "Adventure" écht serieus is opgevat, en dat mensen die via hun luchtfilter zand tot in hun moteur trekken een beroep kunnen doen op garantie, of dat die term gewoon eigenlijk "SUV" wilt zeggen, maar dan met meer letters, en dat ze dan zouden zeggen dat zand in de moteur zou wijzen op "oneigenlijk gebruik"... :veryangry: Afin, die vraag heb ik dus niet kunnen stellen....

Allez, de baan op dus, eindelijk, doempend van 't zweet, want het was WARM! En vochtig. Viel metéén op bij het opstappen: da spel is hoog! :shock: Ik ben 1m75 hoog, op mijn blote voeten, met mijn haar plat maar zelfs mét motorbotten aan bleek ik moeilijk met de tippen van mijn laarzen aan de grond te kunnen. Wat verschuiven naar links of rechts om toch één voet stevig aan de grond te krijgen was er ook niet bij want het zadel is gewéldig antislip, iets waarmee de duorijder en de textielbroekrijder vanzelfsprekend heel erg blij mee zal zijn. Maar een endurist/adventurerijder heeft toch liever een iets gladder zadel peis ik azo. Afin, niet dat ik zo'n doorwinterde rallyraidkerel ben. :lipsrsealed2:

De baan op dus, gelijk al gezegd, en metéén bij het afdraaien van de parking viel het mij op dat deze motorfiets wat stijfjes aanvoelt in het balhoofd. Mijn KTM 950 Adventure gaat heel intuïtief mee in keer- en draaimaneouvres, maar dit exemplaar vroeg toch een wat nadrukkelijke stuurhand. Niet enkel om vanaf een parking linksop te draaien, maar ook gewoon al rijdend. Je nadert een bocht, schakelt terug en remt af, gebruikt wat tegenstuur om de motorfiets in te kantelen en om één of andere reden voelde dat stamelijk stijf aan. Ik voelde de motorfiets al tegensturend onder mij kantelen, vrij letterlijk te nemen, dus volgens zijn horizontale lengteas, om dan zo de bocht in te gaan. Bij de KTM heb ik dan eerder het gevoel dat er veel minder weerstand in het balhoofd zit, en dat het stuur dus met minder weerstand verdraait, waardoor de motorfiets met minder weerstand inkantelt. Daarenboven kantelt de KTM niet verder in dan wat je zelf aangeeft met je druk op het stuur, die luistert heel goed. De Yamaha daarentegen leek mij wat last te hebben van onderstuur, hij had de neiging om gewoon verder te blijven kantelen waardoor je dus eigenlijk moest gaan corrigeren op het tegenstuur dat je net aan het geven was. Kortom het leek alsof deze T700 wat te stijf was in dat belangrijke scharnier van de voorvork.

Groot was dan ook mijn verbazing over de enorme instabiliteit toen we een traag veldwegje indoken, waar het spoor wat singletrack-achtige neigingen had. Het voorwiel had er echt geen vertrouwen in, wilde de hele tijd wisselen van kant, zat de hele tijd tegen de wangen van de single track op te rijden. Uiterst onaangenaam dat kan ik u zeggen, en het maakte me wel wat bang. Opnieuw, mijn KTM gedraagt zich in dergelijke omstandigheden uiterst trefzeker en vertoont dan een loepzuiver rechtdoor gedrag. Deze T700 was precies bang! :shock: Op bredere snellere offroad-stukken en op reusachtig slechte heen en weer slingerende asfaltwegjes doorheen mooie bossen was er daarentegen niks aan de hand, daar ging ie mooi rechtdoor, onverstoorbaar voor de ondergrond. Net als mijn KTM zeg maar. Grappig genoeg was duibchek exact de tegenovergestelde mening toegedaan. Heel zuiver op die kleine trage wegjes, niet echt stabiel op die snellere stukken. :w00t:

Zitpositie: subliem. Echt. Kan je tientallen uren volhouden. Klasse. Enkele mensen merkten op dat ze met hun rechterscheen of -knie rechts nogal gemakkelijk zaten te duwen tegen één of ander uitstekend kapje, maar daar had ik helemaal geen last van. Ik was wel min of meer de enige met een strakke lederen broek met dikke knieprotectoren, mogelijks voelde ik dat daardoor niet?

Remmen: voorrem stond heel strak afgesteld, bijna als op een supersport. Offroaders gaan dit minder leuk vinden want die hebben toch liever wat subtielere remmen. Achterrem was zeer goed te doseren (net als de voorrem natuurlijk), maar motorremmend en terugschakelend naar een bocht toe ging die ABS toch weer een paar keer aan. Grr ik haat het wanneer dat ding zo ongepast ingrijpt. :veryangry:

Vering: als dit de standaardsettings waren, dan zou ik de in- en uitgaande demping meteen een paar kliks zachter gezet hebben. Offroad stond ie voor mijn gevoel te hard, maar ik ben dan ook een softie. Maar ook voor de openbare weg stond alles behoorlijk (te) stug afgesteld. Verkeersdrempels bvb waren onaangenaam hard, je moest er echt voor rechtstaan. Bij mijn KTM kan ik aan 100km/u nog gewoon blijven zitten, die vering slikt alles. Bij sportief rijden bleek de demping inderdaad ook te hard. Enkele scherpe langsrichels op verder strak asfalt bleken aan 120km/u zeer hard door te komen, de T700 was echt wel efkes van zijn melk door de harde klappen op de wielen. Kortom, de vering/demping op deze moto met deze settings staat stug en strak, wat meestal wel OK is maar bij sportief rijden kan het wel beter. Door mijn KTM weet ik dat er vering bestaat die enerzijds zacht kan zijn en die anderzijds toch overweg kan met stugge situaties. Ook de vering van mijn Multistrada 1100 S DS van 2005 is veel gesofisticeerder, en dat is echt wel een gewone straatmoto, 0,0% niks van offroadcapaciteiten. Maar ik ben wel verwend door die KTM, dat is een feit.

Het motorblok dan? Hoe zit het daar mee? Wel. Raar eigenlijk. Het blok is eigenlijk een racertje, en dat had ik helemaal niet verwacht. De toerenteller bvb gaat tot 12.000 toeren :shock: :shock: :shock: En onder de 7000 toeren is het blok inderdaad heel braaf, beetje mak zelfs, met een verbazend flauwe motorrem. :| Boven de 7000 toeren daarentegen verandert het blokje in een zeer alert en vrij giftig dingetje, dat met veel enthousiasme vooruit springt, in gelijk welke versnelling eigenlijk. Gelijk de Versys 650 zeg maar. Eerlijk? Ik snap het niet goed. Tijdens de presentatie beweerden ze dat het blok speciaal ontwikkeld was voor deze moto, dit model, en iedereen weet dat je offroad liever iets laagtoerigs en koppelrijks hebt (denk aan de boxermotoren van de GS-reeks!). Dus ik had een TDM-achtig blok verwacht, met een romige vermogensafgifte, lekker veel koppel, schakellui rijden en zo voorts. Pas op, zet dat spel hier in derde en ge moet desgewenst ook niet veel schakelen eh, ge kunt er van tergend traag tot misschien wel 150km/u mee rijden. Maar toch, ik had eerder een TDM-achtig blok verwacht. Zeker zo geen hoogtoerig blokje.

En toen waren we terug. 8-)

De afwerking staat op een zeer hoog niveau, ge ziet dat er zeer hard over nagedacht is, ze hebben deze moto echt "from scratch" uitgevonden en veel slimme en goede keuzes gemaakt. Zo is de moto gemakkelijk lager te verkrijgen (handig voor kortbenige mensjes) en je voelt bij 't manoeuvreren ook dat ie een pak lichter is dan mijn zware KTM. Maar toch, mijn eindconclusie: ik zou er betere vering insteken en een romiger motorblok en wat lichter en toch zuiverder sturen zou ook wel mogen, zowel offroad als op de OW.
Last edited by Muug on 21 Jul 2019 15:59, edited 2 times in total.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Blackbert »

Niet de kans gehad om met Duibke van moto te wisselen? 't Zou zo wel eens kunnen dat je elkaars gedacht kon bevestigen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by duibhce Kaelann »

Pol, we hebben gisteren al eens van mening gewisseld over onze ervaringen en waren toen al tot de conclusie gekomen dat die wat uit elkaar lagen op bepaalde punten.
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Viel metéén op bij het opstappen: da spel is hoog! :shock: Ik ben 1m75 hoog, op mijn blote voeten, met mijn haar plat maar zelfs mét motorbotten aan bleek ik moeilijk met de tippen van mijn laarzen aan de grond te kunnen. Wat verschuiven naar links of rechts om toch één voet stevig aan de grond te krijgen was er ook niet bij want het zadel is gewéldig antislip, iets waarmee de duorijder en de textielbroekrijder vanzelfsprekend heel erg blij mee zal zijn. Maar een endurist/adventurerijder heeft toch liever een iets gladder zadel peis ik azo. Afin, niet dat ik zo'n doorwinterde rallyraidkerel ben. :lipsrsealed2:
Ik ben even groot als u, maar vond de hoogte eigenlijk bets meevallen. Kon net zoals bij de XTZ met de bal van de voet net aan de grond. Had ook geen last van antislip, maar die stof op kont van de Klim broek glijdt sowieso wel redelijk goed. Verder was het zadel wel erg comfortabel. hard genoeg voor lange afstanden. Beduidend beter dan bij de 660.
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 De baan op dus, gelijk al gezegd, en metéén bij het afdraaien van de parking viel het mij op dat deze motorfiets wat stijfjes aanvoelt in het balhoofd. Mijn KTM 950 Adventure gaat heel intuïtief mee in keer- en draaimaneouvres, maar dit exemplaar vroeg toch een wat nadrukkelijke stuurhand.
[...snip...]
Kortom het leek alsof deze T700 wat te stijf was in dat belangrijke scharnier van de voorvork.
Opnieuw een verschillende ervaring :mrgreen:
Ik vond 'm net behoorlijk neutraal sturen. Minder licht dan mijn Terra, maar zeker niet zwaar. En wel relatief precies.
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Groot was dan ook mijn verbazing over de enorme instabiliteit toen we een traag veldwegje indoken, waar het spoor wat singletrack-achtige neigingen had. Het voorwiel had er echt geen vertrouwen in, wilde de hele tijd wisselen van kant, zat de hele tijd tegen de wangen van de single track op te rijden. Uiterst onaangenaam dat kan ik u zeggen, en het maakte me wel wat bang. Opnieuw, mijn KTM gedraagt zich in dergelijke omstandigheden uiterst trefzeker en vertoont dan een loepzuiver rechtdoor gedrag. Deze T700 was precies bang! :shock: Op bredere snellere offroad-stukken en op reusachtig slechte heen en weer slingerende asfaltwegjes doorheen mooie bossen was er daarentegen niks aan de hand, daar ging ie mooi rechtdoor, onverstoorbaar voor de ondergrond. Net als mijn KTM zeg maar. Grappig genoeg was duibchek exact de tegenovergestelde mening toegedaan. Heel zuiver op die kleine trage wegjes, niet echt stabiel op die snellere stukken. :w00t:
Ja inderdaad, exact het tegenovergestelde gevoel. Het wat zanderige stukje ruts gaf echt veel vertrouwen. Ook geen enkel probleem bij het wisselen van tracks toen ik even Sofie moest passeren. Begin inderdaad te denken dat er mechanische verschillen waren tussen jouw testmodel en het mijne. Misschien in het balhoofd of in de bandenspanning?
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Zitpositie: subliem. Echt. Kan je tientallen uren volhouden. Klasse. Enkele mensen merkten op dat ze met hun rechterscheen of -knie rechts nogal gemakkelijk zaten te duwen tegen één of ander uitstekend kapje, maar daar had ik helemaal geen last van. Ik was wel min of meer de enige met een strakke lederen broek met dikke knieprotectoren, mogelijks voelde ik dat daardoor niet?
Eensch! Zeer comfortable zithouding. Ik had wel last van dat kapje over het koppelingsdeksel.
Zittend heb ik het stuur graag net wat dichterbij, maar da's gewoonte vanop de Terra denk ik. Zeker niet oncomfortabel. Rechtstaand viel alles wel direct in z'n plooi. :thumbsup:
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Remmen: voorrem stond heel strak afgesteld, bijna als op een supersport. Offroaders gaan dit minder leuk vinden want die hebben toch liever wat subtielere remmen. Achterrem was zeer goed te doseren (net als de voorrem natuurlijk), maar motorremmend en terugschakelend naar een bocht toe ging die ABS toch weer een paar keer aan. Grr ik haat het wanneer dat ding zo ongepast ingrijpt. :veryangry:
Hier wel 100% mee eens. Die dubbele remschijf vooraan vroeg op onverhand een behoorlijk subtiele bediening. Voor op de baan wel uitstekend remvermogen.
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Vering: als dit de standaardsettings waren, dan zou ik de in- en uitgaande demping meteen een paar kliks zachter gezet hebben. Offroad stond ie voor mijn gevoel te hard, maar ik ben dan ook een softie. Maar ook voor de openbare weg stond alles behoorlijk (te) stug afgesteld.
Idem bij mij. Demping mocht een stuk zachter afgesteld. Maar ik vermoed dat ie dan op de baan een beetje zou gaan deinen. Uiteindelijk is de motor naar een scherp budget ontworpen. Toch, liever een beetje deinen en een betere performantie op het onverhard. Want nu had het achterwiel moeite om contact te houden op de stukken waar de ondergrond wat dokkerde. Ook vooraan zou ik met deze instellingen vrezen voor een gedeukte velg als je wat enthusiast over een stevige pothole of dikke kei zou gaan.
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Het motorblok dan? Hoe zit het daar mee? Wel. Raar eigenlijk. Het blok is eigenlijk een racertje, en dat had ik helemaal niet verwacht. De toerenteller bvb gaat tot 12.000 toeren :shock: :shock: :shock: En onder de 7000 toeren is het blok inderdaad heel braaf, beetje mak zelfs, met een verbazend flauwe motorrem. :| Boven de 7000 toeren daarentegen verandert het blokje in een zeer alert en vrij giftig dingetje, dat met veel enthousiasme vooruit springt, in gelijk welke versnelling eigenlijk. Gelijk de Versys 650 zeg maar. Eerlijk? Ik snap het niet goed. Tijdens de presentatie beweerden ze dat het blok speciaal ontwikkeld was voor deze moto, dit model, en iedereen weet dat je offroad liever iets laagtoerigs en koppelrijks hebt (denk aan de boxermotoren van de GS-reeks!). Dus ik had een TDM-achtig blok verwacht, met een romige vermogensafgifte, lekker veel koppel, schakellui rijden en zo voorts. Pas op, zet dat spel hier in derde en ge moet desgewenst ook niet veel schakelen eh, ge kunt er van tergend traag tot misschien wel 150km/u mee rijden. Maar toch, ik had eerder een TDM-achtig blok verwacht. Zeker zo geen hoogtoerig blokje.
Mooie samenvatting. Ik had ook meer een TDM-karakter verwacht en zou dat ook meer geapprecieerd hebben. Wat extra motorrem heb ik echt gemist. De vergelijking met de Versys is spot-on. Al voelt de Versys dan zelfs nog iets vinniger in de hoge toeren. In de lage toeren was de T700 braaf en voorspelbaar, maar wel vergevingsgezind als je eens een versnelling te hoog zat.

Mijn verslagske staat ondertussen op Mark zijn Bakkes
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by 't spook »

allez... muug houdt zijne Katé-Em nog efkes...
:? KMK :roll:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Wel,
....
Maar toch, mijn eindconclusie: ik zou er betere vering insteken en een romiger motorblok en wat lichter en toch zuiverder sturen zou ook wel mogen, zowel offroad als op de OW.
kortom, de laatste keer dat Muug bij Yamaha (en overal elders) een motor te testen krijgt
:lol: :lol: :lol:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by bompa »

Allee als ik het zo lees weer een gemiste kans van yamaha,'t zelfde gelijk in den tijd met hun 12OOcc, wie heeft er 12000 toeren nodig om offroad te rijden,zorg er voor dat hij genoeg koppel heeft om hem op lager toeren over putten te krijgen, en zorg er voor dat hij een goede vering heeft en de meeste offroad rijders zouden content zijn volgens mij.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by TuttoTerreno »

Nu ja. Ge kunt u ook afvragen hoeveel 'trial' achtige offfroad passages zo'n motor ooit te zien krijgt.

Dus vanuit hun standpunt is het logisch om de weg capaciteiten te verhogen.


Maar het bevestigt mijn vooroordelen van het yamaha europa bestuur: nen hoop kiekens zonder kop

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 21 Jul 2019 13:26
Muug wrote: 21 Jul 2019 12:19 Het motorblok dan?
Mooie samenvatting.
Oei, zouden ze dan zoveel gewijzigd hebben aan de mappings van dat heerlijke CR2 blokje? :roll:
In de MT07 is dat voor mij zeker een schitterend blokje, koppelrijk, romig van karakter, heerlijk in toeren te jagen zonder te moeten overdrijven. Echt ver weg van dat saaie Kawa 650 blok. :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

Als het niet bedoeld is voor Adventure dan moeten ze dat niet zo noemen. Nu ja, de T700 heeft zéér veel potentieel eh, dat staat buiten kijf, qua chassis, veerwegen, grondspeling, robuuste kuip... En een brave moto offroad die ge later op de weg vinnig kan berijden is wellicht plezant.
Maar persoonlijk ben ik geen toerenjager, ik heb liever minder toeren en meer koppel. Steek er een TDM850-motor in en laten we die vering wat soepeler werken en dan wordt het in mijn ogen al een stuk plezanter.

Stefke, ik heb nog nooit met een MT07 gereden dus ik kan niet vergelijken.

Dat is eigenlijk de kern van het probleem in de motorjournalistiek: die mannen kunnen echt vergelijken maar ze hebben helaas altijd stroop aan de baard. Hun verslagen zijn altijd te plat gestreken.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by F M »

Ik had tot nu toe nog geen slecht woord gelezen over de T700. Volgens alle verslagen was dit de prijsbrekende adventure motor die op alle terreinen goed uit de voeten kan. Ja, je moet natuurlijk wel wat off road kunnen en willen rijden, ja je moet best niet te klein geschapen zijn (maar welke man is dat nu? :whip: ), ja het is geen racer maar je kan er vlot mee uit de voeten...


Ik weet dat hij voor mij niet geschikt is. Echt te hoog, te veel off road gericht. En te weinig elektronica - er zijn nu eenmaal ook motorrijders die dat wel leuk vinden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by 't spook »

klopt toch...


prijsbrekende adventure die overal wel meekan

dat moet ge lezen als "'t is genen dure dus moet ge ni zagen, de look is er en als ge der ni te veel van vraagt kan die alles" :whistling:

probleem is dat menig jonge adventure freak ni genoeg centen heeft voor the real thing en dan met deze de wereld intrekt...
met bagage en de rest... gaat die maar zelden het onderste uit de kan willen en is die dus heel tevreden van zijn machien

als er dan ne kwiet die op vlak van chassis, vering en motorkarakter rotverwend is door op een oostenrijks ding rond te rijden op den T700 kruipt kan dat nogal is tegenvallen... vooral als die iets van moto's kent en zijn gedacht durft zeggen... ikkem dat ook geregeld voor als ik ne moto kan/mag testen

ik denk dan weemoedig terug aan mijn Transalpke uit 1996
50pk had dat ding, stel u voor
power, kunde ni geloven...
Onda vering die toen ook niet op punt stond (net zoals nu) en meestal een paar maten te zwak uitviel, een blokske dat er met moeite 50 pk uitperste, en toch, 3 koffers, tankzak en vriendin derop en heel europa afgereden, van italie tot schotland... dat ding kon alles...

ik vroeg er ook redelijk veel van wat resulteerde in een vering upgrade (Öhlins) wat dan weer resulteerde in circuitsessies om "u" tegen te zeggen toen de XJR met een kapotte koppeling stond... :ricky:

maar als ge dan met upgrades begint komt ge qua prijs snel uit bij het machien dat ge niet gekocht hebt wegens te duur... en dan kunt ge zeggen dat de moto die ge gekocht hebt niet voldeed... het kan natuurlijk ook zijn dat ge der te veel van vroeg en er dingen mee deed waar ni niet voor gemaakt was


... just sayin' ...
:? KMK :roll:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Raketman »

Ik heb een gelijkaardig "probleem" als ik met andere moto's rijd. Alles wordt maar met 1 referentie vergeleken, en dat zijn mijn Adventures. De echte dan :mrgreen: . Er is gewoon niks dat nog maar op dezelfde hoogte komt qua ophanging/frame/vering/geometrie en waar alles in perfecte harmonie is. Zelfs de nieuwere KTM's niet. 950/990 Superior, punt uit.

't Zal geen eeuwigheid meer duren eer ik er terug ergens ene opduikel 8-) ...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by F M »

Raketman wrote: 22 Jul 2019 16:52 Er is gewoon niks dat nog maar op dezelfde hoogte komt qua ophanging/frame/vering/geometrie en waar alles in perfecte harmonie is. Zelfs de nieuwere KTM's niet. 950/990 Superior, punt uit.
Heb je de 790 Adventure R al eens getest? Die zou de 950/990 'minstens evenaren'. Ik heb het natuurlijk maar van horen zeggen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by 't spook »

de 790 adventure R getest
evenaart die de 950/990 :?:

not in my book
blok valt redelijk mee en blijft gaan tot het rood zoals elke KTM
vering en chassis meer dan ok

maar heeft geen duo en/of reiscapaciteit

valt daardoor los door de mand
tof ding als ge alleen on schok zijt...
maar ik daag iedereen uit daar zijn madam en bagage voor 2 weken op te mikken en naar pakweg Cinqueterre of Schotland te rijden

gaat wreed tegenvallen

dat is de sterkte van de 950/990
kan letterlijk alles
op circuit maakt die ne VTR1000 belachelijk
reiskapaciteit is meer dan bewezen
offroad is hij gewoon een kategorie beter dan alles wat zich ermee wil/durft vergelijken

@Raketman,

en toch... de 1290R komt redelijk kort in de buurt (de 1190R van geen kanten ondanks zelfde chassis)
...tenminste als ge dat ding in SPORT zet
dan krijgt ge de gasrespons van de 950, een beetje gelijk nen bouvier reageert op nen T-Bone steak azo :mrgreen:
vering en chassis zijn second to none
remmen zijn buitenaards

neemt ni weg dat ik den dag dat ik ne 950 voor ni te veel geld zie staan ik waarschijnlijk stop en die meepak...

hoe beestig plezant de 1290R ook is
:? KMK :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

@Raketman en spook: gewoon één keer per week het LC8- forum in de gaten houden. :grin: De prijzen daar zijn zelfs lager dan op de zoekertjes- sites

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 22 Jul 2019 12:40Volgens alle verslagen was dit de prijsbrekende adventure motor die op alle terreinen goed uit de voeten kan. Ja, je moet natuurlijk wel wat off road kunnen en willen rijden, ja je moet best niet te klein geschapen zijn (maar welke man is dat nu? :whip: ), ja het is geen racer maar je kan er vlot mee uit de voeten...

Ik weet dat hij voor mij niet geschikt is. Echt te hoog, te veel off road gericht. En te weinig elektronica - er zijn nu eenmaal ook motorrijders die dat wel leuk vinden.
Ik denk niet dat de motor voor eender wie te veel off road gericht gaat zijn. Op de baan is dat gewoon een degelijke, fijne motor. Niks fundamenteels mis mee, erg comfortabel en aan een schone prijs. De electronica heb ik geen seconde gemist.
't spook wrote: 22 Jul 2019 16:18 probleem is dat menig jonge adventure freak ni genoeg centen heeft voor the real thing en dan met deze de wereld intrekt...
met bagage en de rest... gaat die maar zelden het onderste uit de kan willen en is die dus heel tevreden van zijn machien
Ik denk niet dat deze enkel jonge adventure freaks gaat aanspreken. Voor het budget krijg je echt wel veel motor. Zeker capabel om de wijde wereld in te trekken ook. Ziet er ook uit zoals dat van een adventure verwacht wordt en velen zullen daarvoor vallen. Maar, zoals ik elders al eens laten vallen heb, ook een klein beetje voorspelbaar en beetje karakterloos. Een Honda, quoi...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by 't spook »

will do :geek:
:? KMK :roll:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by bompa »

Den XT 660 Z kan ook alles aan ,zet daar goede vering op en je hebt de moto waar je overal mee kan komen zonder te moeten blozen 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 22 Jul 2019 18:34ook een klein beetje voorspelbaar en beetje karakterloos. Een Honda, quoi...
Wel, net wie op wereldreis wilt vertrekken, gaat misschien juist gecharmeerd zijn door het Honda-gevoel van deze moto. Aan het chassis kan eender welke mens ter wereld lassen, maakt niet uit of het in de Gobi-woestijn of in Senegal is. Yahama-dealers zijn tamelijk wijd verspreid zou ik zo zeggen. Omvallen doet deze moto met plezier, want hij kan er tegen. Geen elektronica, dus dat kan niet gaan haperen onderweg. En het motorblok zal ook wel oer-Japans betrouwbaar en degelijk zijn. Het zou me verbazen dat ge hier vier pistons moet gaan vervangen onderweg...

Heel misschien hadden ze er nog een betere moto van kunnen maken indien ze het budget dat ze gespendeerd hebben aan het uitvinden van een uitgebreide accessoire-lijn (denk aan al die tijd, en de lonen van al die bedenkers) aan de moto hadden gespendeerd. :whistling:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 22 Jul 2019 20:32 Heel misschien hadden ze er nog een betere moto van kunnen maken indien ze het budget dat ze gespendeerd hebben aan het uitvinden van een uitgebreide accessoire-lijn (denk aan al die tijd, en de lonen van al die bedenkers) aan de moto hadden gespendeerd. :whistling:
De inhoud van de accessoirelijn valt uiteindelijk nog wel mee. Vrij standaard zaken, die ook wel zullen verkopen. Ik vraag me wel af welke marketinguru het idee bedacht heeft dat een sleutelset een betaald accessoire i sop een adventure motor. :dontknow: Ongetwijfeld is het een tactiek om dat dan 'gratis' te kunnen meegeven ipv een korting...
De stoere (met logo, stel u voor!) vervang nummerplaathouder gaat heel goed verkopen, want de standaard gaat er spontaan afvallen bij het nog maar zien van de eerste Oekraïense secundaire weg. Zag er zo mogelijk nog fragieler uit dan op de 660 Tenere.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply