Afin,
gisteren dan toch de voorkant van de CRF van de grond gekregen.
Uiteindelijk gewoon de carterplaat eraf gevezen en met een hydraulische krik die ik al elvendertig jaar heb het blok omhoog getild, en voorwaar, de rest ging ook omhoog.
Dan wiel eruit.
Mens dat is gemakkelijk op een crossmachine!
De wielas schroeft gewoon in de linkervorkpoot. Dus op de rechtervorkpoot moet je gewoon twee schroefjes losmaken en dan schroef je er de as uit. Bij de KTM is er een moer - ultra light titanium (waarom eigenlijk, op een moto van meer dan 220kg....) los te maken, moet je vier boutjes losmaken, dan die as eruit schuiven, dan vallen er wielspacers op de grond, dan merk je dat je ook één remklauw had moeten losvijzen etc etc etc Afin dat terzijde.
Vervolgens voor de allerallerallereerste keer in mijn leven de voorband eraf gehaald en een nieuwe er terug op.
Wel, dat kan tellen als een goeie workout. Het zweet parelde van mijn hoofd. Er staat dan ook niet veel haar op dat dat kan opnemen. Hoewel het tegenwoordig eigenlijk wel langer is dan normaal.
Maar verdomme dat was moeilijk om die band er weer op te krijgen !
Die bandenlichters zijn trouwens echte moordwapens. Mits wat richten kan je daar volgens mij wel een kip of konijn mee doodkatapulteren.
Een mirakel dat er niks door mijn ribbenkast/hoofd/kruis/been (schrappen naar voorkeur) geschoten is.
Halverwege ben ik van pure misérie toch maar naar een paar youtube-filmkes beginnen kijken om te leren hoe échte macho's het doen. Daar ben ik redelijk rap mee gestopt. Ene deed het midden in de bush met een voorband die zo slap was als de gemiddelde versleten pantoffel, dus dat was letterlijk saffelsaffel eraf en saffelsaffel erop. Een andere was er diep van overtuigd dat het invetten van de hele binnenband de béste oplossing was tegen de zogenaamde "pinches", want dankzij het vet kon de binnenband weg glibberen als de buitenband door een rots werd toegeknepen. Man, ge had moeten zien hoe gretig die met zijn handschoenekes in die vetpot greep om dan heel sensueel die lange zwarte sossis van dat glijmiddel te voorzien!
Afin, ik ga nog wat filmkes moeten bekijken eer ik eentje gevonden heb die net iets meer waarheidsgetrouw is. Of anders moet ik er eens eneke maken van BlackBert of Tom Thumper, die doen dat ook in de middel van de boesh met twee vingers in de neus en een sigaret tussen de lippen. Afin, dat geheel terzijde.
Toch een gezonde twee uur bezig geweest voor dat ene bandje. En de binnenband was zelfs niet lek. Beginnersgeluk zeg maar.
Eén van mijn conclusies is dat ik ondertussen de spierkracht van een echte bureaunicht heb. Nougabollen dus.
Ongetwijfeld één van de redenen waarom het zoveel tijd en kracht kostte.
Ach, waar zijn mijn superpowers van toen ik 18 of 28 was....
Nu moet ik alleen nog een oplossing bedenken om die hydraulische krik op de moto mee te nemen.