Test Yamaha Tracer 900 GT

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Quality Control Issues dan, tengevolge van het grote succes.

Kwaliteit is alweer ondergeschikt aan kwantiteit. Nochthans heeft Pirsig jaren geleden al aangetoond dat dat fout is. :whip:

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Een probleem-GT gaan binnen doen en op stap met een standaard GT op Dunlop-banden.... :o sjongesjongesjonge... wat een ellende... :roll:
Maar joepie, een cruisecontrol die werkt!

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Bon, mijn probleem-GT terug. Alle elektrische problemen kwamen toch voort van het geoxideerde zekeringkastje. Blijkbaar is dat kastje niet zo bestand tegen dagenlang regenrijden en enkele voorjaarsstormen.... :?

Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Raketman »

Dus ge douwt daar nu ne goeien drets electrical grease in en dat probleem komt nooit meer terug...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Raketman wrote: 17 Mar 2020 18:19 Dus ge douwt daar nu ne goeien drets electrical grease in en dat probleem komt nooit meer terug...
Strak plan, maar toch zou dat droog moeten blijven vind ik... :?

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Bon, de CC blijft voor ergernis zorgen. Blijkt dat die te pas en te onpas afslaat. Zomaar zonder reden. :furious3:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Ah dan is alles gelukkig normaal. 8-)

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Héhé, de Tracer mag nog eens binnen voor een herstelling. De balhoofdlagers zijn er volledig aan voor de moeite. En dood punt om u tegen te zeggen in rechtuit stand. Ik had van de eerste kilometers al een flauw vermoeden dat die geen lang leven zouden beschoren zijn. Door de nogal harde demping kregen die naar mijn gevoel wel wat klappen te verwerken. Wat snelwegkilometers zullen er ook geen goed aan gedaan hebben. :roll:
Kan ik gelijk eens de garantiepolitiek op proef stellen... 8-)

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by F M »

En ik zit maar te denken dat je die ooit aan mij aangeraden hebt...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

F M wrote: 18 Jun 2020 21:49 En ik zit maar te denken dat je die ooit aan mij aangeraden hebt...
Yep, doe ik nog steeds. Die twee, drie mankementen tot nu toe veranderen niks aan de kwaliteiten van de moto. Blijft er erg leuke en complete moto. Alleen is het voor mij erg vervelend dat ik die een paar dagen moet missen voor herstelling. Zelfs een gewoon onderhoud duurt mij eigenlijk te lang... :?

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by zappa »

Wat me het meeste " stoort " aan die Yam's is het onderhoud op 6d km :?
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Raketman »

Is dat onderhoud volgens het boekske om de 6000, of volgens nen dealer ?
Nil volentibus arduum

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Droopy »

Raketman wrote: 21 Jun 2020 19:03 Is dat onderhoud volgens het boekske om de 6000, of volgens nen dealer ?
Goede vraag.
Bij mijn NCX is het advies van de dealer om elke 7500 km de olie te verversen.
Dat is omdat de modale motorijder weinig kilometers doet en zo op tijd zijn olie zou verversen want de moderne motorblokken zijn blijkbaar wat gevoeliger op oliegebied. :(
Dezelfde dealer zegt dat ik gerust 15000 km met dezelfde olie kan rijden omdat ik wat meer rij dan de gemiddelde motard. :)

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Raketman wrote: 21 Jun 2020 19:03 Is dat onderhoud volgens het boekske om de 6000, of volgens nen dealer ?
Volgens het boekske om de 10000km. Voor mij is om de 20000km ook goed. Den dealer vroeg mij wel om de 10 binnen te komen ivm de garantie. Om de 6000 zou te belachelijk zijn, tegenwoordig zou dat betekenen dat ik elke maand op onderhoud moet... :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

En hup een snelle tussenstand! Vandaag 2 jaar in dienst die Tracer en het is nog steeds een zeer aardig apparaat.
Wat electronicatroubels met vocht in de zekeringkast van efkes geleden zijn precies van de baan. Het geheel werd toen gereset en in de maand er na had ik af en toe nog een CC die zo nu en dan eens uitviel. Dat probleem is geheel vanzelf verdwenen. Balhoofdlagers te vroeg versleten naar mijn goesting.
De spiegels zijn niet volgens het beste principe gebouwd en durven los komen. Ze zitten wel muurvast op het stuur maar de stelen zitten dan weer niet goed in die voeten. Dus waaien de spiegels dicht. Veel MT07 en Tracers hebben hier last van. Vervelend.
De koffers en het sluitmechanisme in het bijzonder zijn nog steeds niet mijn beste vrienden geworden.
De erg lange ketting zorgt wel precies wat voor rukkerig rijden indien versleten en/of niet op de juiste spanning. Vooral bij rustig rijden.
Hier en daar wat slijtplekken op de handgrepen, ter hoogte van de knieën en de achterbrug.
Sinds deze week een vorkkeerring kapot, met dank aan het zout van enkele weken terug.
Gemiddeld verbruik sinds het begin is gezakt naar 4.6l. :o

Image
Image
Image
Image

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Koeno »

Stefke wrote: 28 Feb 2021 19:32
Image
En ik maar denken dat dat een typische BMW/GS ziekte was... :p

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

En yopla, hiphiphoera de Tracer is vandaag 3 jaar in dienst!
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting. De moto kreeg een nieuwe kabel als gevolg van een terugroepaktie. De kabel van het kontakt in de remhendel naar de onderbreking van de cruisecontrol werd preventief vervangen. Verder deed die cc nog eens wispelturig omdat er teveel speling op de koppeling zat en zo dus het contact van de cc werd onderbroken waardoor die cc uitviel. Even aan de computer gehangen en dat was rap gevonden.

Prentjes kriskras door elkaar van de afgelopen week:
Het gemiddelde verbruik heeft een tijdje op 4.5 liter gehangen maar is dan toch weer gestegen naar 4.6l. :lol:
Uiteraard zou dat wel hoger liggen denk ik mocht ik alleen maar stadsritjes doen of hooligangewijs door de bergen scheuren. Maar bon toch aardig voor zo'n geweldig sportief motorblok.
Image

Alles bijeen weinig steenslagschade op de neus, de voorvork heeft wel wat inslag gekregen.
Image

Image

Slijtage is niet uit te sluiten.
Image
Image
Image

Het is nog altijd erg veel moto voor weinig geld en die prijs moet ergens vandaan komen. De zwarte onderdelen zoals wielen en achterbrug zijn voorzien van een heel erg dun laagje lak. Waarschijnlijk ook nog eens een lak op waterbasis want toch wel erg kwetsbaar en vergankelijk.
Image

Het zout doet haar werk goed, de lak van een van de zijdeksels krijgt cellulitis... :lol:
Image

Slijtsporen van de laarzen op de achterbrug zijn uiteraard niet verdwenen :lol: De ketting is van de taaie soort, die heeft er nu 48000km opzitten en is eigenlijk nog in prima staat. 60000 is het streefdoel. 8-) Het voorste tandwiel was wel al versleten na 20000km. Dus experimenteer ik nu met elke 20000km een nieuw voorste tandwiel. Naar't schijnt not done, maar het werkt voortreffelijk. Er is duidelijk wat mis met dat voorste tandwieltje van ik weetnietwelk merk. :dontknow:
Image

Voorste remschijven zijn nauwelijks ingesleten, de achterste begint toch stilaan richting limiet te slijten.
Image

De middenbok krijgt wel wat te verduren bij een dynamische rijstijl... :mrgreen: Maar dat komt wel goed met die grondspeling... :ricky:
Image

Een smal kofferdeksel is niet apart verkrijgbaar, de volledige koffer in smalle versie wel... :dontknow:
Dat deksel mag eens een nieuw laklaagje krijgen, een vakkundige horizontale parkeersessie :ricky: heeft voor wat fraaie krassen gezorgd.
Een prentje van vorige week voor de poetsbeurt.
Image

's anderendaags andere kant na de poetsbeurt:
Image

Alles bijeen dus een aardige ketel om mee te rijden. In de afgelopen drie jaar enkel de balhoofdlagers en een vorkkeerring die vroegtijdig versleten waren. Verder gewone onderhoudjes, niks speciaal te melden. Olieverbruik....euhhhh??? Niet meetbaar denk ik. Hij mag nog een beetje blijven, op naar volgend jaar. :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Blackbert »

Ge hebt het laatste jaar meer gereden dan de eerste 2 jaren. :ugeek:
Nu kan er een nog flauwere volgen over snelle slijtage, zo op 3 jaar.
Maar hij heeft op 3 jaar bijna zoveel km als mijne blauwe op 17 jaar. Waar in mijn jaren (sinds 2009) wel iets meer aan vervangen is dan een koppel lagers. Proficiat.
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by petervdc »

Mooi verslag, merci !

En ook updates, nice :-)
Keep going

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Raketman »

Mja, ik ben er niet zo van onder de indruk, van die Traceur.

Het blokske is plezant maar komt qua agressie in de buurt van ne gemiddelde KTM. Niet altijd even relaxed om ermee achter nen trage beginnende kandidaat te tsjaffelen. Het zadel is een pijnlijk harde plank. Het originele windscherm is voor mij complete bagger : turbulentie die varieert met de instelbare hoogte van knal op mijn voorhoofd (koppijn en Dafalgan 's avonds) of net onder de helm in mijn nek (onderkoeld 's avonds bij deze temperaturen).

De bediening van het display met het wieltje is eigenlijk ook om mee te lachen : dat knoppeke heeft minstens 6 pogingen nodig om te doen wat ge wilt : de menu verspringt at random ipv te selecteren. Als ge dan gaat draaien dan zittem ineens in een ander menu dat ge NIET geselecteerd had...dat is eigenlijk een totaal zootje. Rijdend bedienen is ook al geen sinecure aangezien het aan de kant van de gashand zit. Niet erg hard over nagedacht, over die ergonomie.

De cruisecontrol is minstens even dramatisch : als ge uw snelheid bvb set op 120 km/h en dan kleine aanpassingen wilt doen (+ en - 3km/h) dan doet hij dat efkes om dan na 5 seconden automatisch weer terug te keren naar het origineel ingestelde getal. Of, weer totaal at random, er gewoon efkes 6 km/h bij te gooien. Ongevraagd dus. De enige manier om uw snelheid dan aan te passen is de CC uitschakelen, met de gas naar de nieuwe snelheid te gaan en hem vervolgens terug te setten.

Het slotsysteem van de koffers is idd zeer bizar. Ondanks het feit dat alles mooi opgelijnd zit geeft dat zodanig veel weerstand bij het sluiten dat ik eigenlijk zit te wachten op de dag dat er gewoon iets afbreekt en er een koffer het ruime sop kiest.

Waar ik mij op windstille dagen ook kan aan ergeren is het enorme gegier/gefluit van de versnellingsbak. Ik kan mij niet herinneren ooit op een motorfiets gereden te hebben waarbij de boite zo van haar oren maakt als een Tracer. Als hij op ralenti staat te draaien dacht ik in't begin eerst dat er iets kapot aan't draaien was, totdat ik de koppeling introk. Lijkt mij voor een hedendaagse motor toch ook wat bizar, zoveel mechanisch lawaai van een versnellingsbak. Maar dat wordt ge uiteindelijk wel gewoon...
Nil volentibus arduum

Post Reply