Test Yamaha Tracer 900 GT

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by zappa »

Wat me het meeste " stoort " aan die Yam's is het onderhoud op 6d km :?
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Raketman »

Is dat onderhoud volgens het boekske om de 6000, of volgens nen dealer ?
Nil volentibus arduum

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Droopy »

Raketman wrote: 21 Jun 2020 19:03 Is dat onderhoud volgens het boekske om de 6000, of volgens nen dealer ?
Goede vraag.
Bij mijn NCX is het advies van de dealer om elke 7500 km de olie te verversen.
Dat is omdat de modale motorijder weinig kilometers doet en zo op tijd zijn olie zou verversen want de moderne motorblokken zijn blijkbaar wat gevoeliger op oliegebied. :(
Dezelfde dealer zegt dat ik gerust 15000 km met dezelfde olie kan rijden omdat ik wat meer rij dan de gemiddelde motard. :)

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Raketman wrote: 21 Jun 2020 19:03 Is dat onderhoud volgens het boekske om de 6000, of volgens nen dealer ?
Volgens het boekske om de 10000km. Voor mij is om de 20000km ook goed. Den dealer vroeg mij wel om de 10 binnen te komen ivm de garantie. Om de 6000 zou te belachelijk zijn, tegenwoordig zou dat betekenen dat ik elke maand op onderhoud moet... :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

En hup een snelle tussenstand! Vandaag 2 jaar in dienst die Tracer en het is nog steeds een zeer aardig apparaat.
Wat electronicatroubels met vocht in de zekeringkast van efkes geleden zijn precies van de baan. Het geheel werd toen gereset en in de maand er na had ik af en toe nog een CC die zo nu en dan eens uitviel. Dat probleem is geheel vanzelf verdwenen. Balhoofdlagers te vroeg versleten naar mijn goesting.
De spiegels zijn niet volgens het beste principe gebouwd en durven los komen. Ze zitten wel muurvast op het stuur maar de stelen zitten dan weer niet goed in die voeten. Dus waaien de spiegels dicht. Veel MT07 en Tracers hebben hier last van. Vervelend.
De koffers en het sluitmechanisme in het bijzonder zijn nog steeds niet mijn beste vrienden geworden.
De erg lange ketting zorgt wel precies wat voor rukkerig rijden indien versleten en/of niet op de juiste spanning. Vooral bij rustig rijden.
Hier en daar wat slijtplekken op de handgrepen, ter hoogte van de knieën en de achterbrug.
Sinds deze week een vorkkeerring kapot, met dank aan het zout van enkele weken terug.
Gemiddeld verbruik sinds het begin is gezakt naar 4.6l. :o

Image
Image
Image
Image

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Koeno »

Stefke wrote: 28 Feb 2021 19:32
Image
En ik maar denken dat dat een typische BMW/GS ziekte was... :p

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

En yopla, hiphiphoera de Tracer is vandaag 3 jaar in dienst!
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting. De moto kreeg een nieuwe kabel als gevolg van een terugroepaktie. De kabel van het kontakt in de remhendel naar de onderbreking van de cruisecontrol werd preventief vervangen. Verder deed die cc nog eens wispelturig omdat er teveel speling op de koppeling zat en zo dus het contact van de cc werd onderbroken waardoor die cc uitviel. Even aan de computer gehangen en dat was rap gevonden.

Prentjes kriskras door elkaar van de afgelopen week:
Het gemiddelde verbruik heeft een tijdje op 4.5 liter gehangen maar is dan toch weer gestegen naar 4.6l. :lol:
Uiteraard zou dat wel hoger liggen denk ik mocht ik alleen maar stadsritjes doen of hooligangewijs door de bergen scheuren. Maar bon toch aardig voor zo'n geweldig sportief motorblok.
Image

Alles bijeen weinig steenslagschade op de neus, de voorvork heeft wel wat inslag gekregen.
Image

Image

Slijtage is niet uit te sluiten.
Image
Image
Image

Het is nog altijd erg veel moto voor weinig geld en die prijs moet ergens vandaan komen. De zwarte onderdelen zoals wielen en achterbrug zijn voorzien van een heel erg dun laagje lak. Waarschijnlijk ook nog eens een lak op waterbasis want toch wel erg kwetsbaar en vergankelijk.
Image

Het zout doet haar werk goed, de lak van een van de zijdeksels krijgt cellulitis... :lol:
Image

Slijtsporen van de laarzen op de achterbrug zijn uiteraard niet verdwenen :lol: De ketting is van de taaie soort, die heeft er nu 48000km opzitten en is eigenlijk nog in prima staat. 60000 is het streefdoel. 8-) Het voorste tandwiel was wel al versleten na 20000km. Dus experimenteer ik nu met elke 20000km een nieuw voorste tandwiel. Naar't schijnt not done, maar het werkt voortreffelijk. Er is duidelijk wat mis met dat voorste tandwieltje van ik weetnietwelk merk. :dontknow:
Image

Voorste remschijven zijn nauwelijks ingesleten, de achterste begint toch stilaan richting limiet te slijten.
Image

De middenbok krijgt wel wat te verduren bij een dynamische rijstijl... :mrgreen: Maar dat komt wel goed met die grondspeling... :ricky:
Image

Een smal kofferdeksel is niet apart verkrijgbaar, de volledige koffer in smalle versie wel... :dontknow:
Dat deksel mag eens een nieuw laklaagje krijgen, een vakkundige horizontale parkeersessie :ricky: heeft voor wat fraaie krassen gezorgd.
Een prentje van vorige week voor de poetsbeurt.
Image

's anderendaags andere kant na de poetsbeurt:
Image

Alles bijeen dus een aardige ketel om mee te rijden. In de afgelopen drie jaar enkel de balhoofdlagers en een vorkkeerring die vroegtijdig versleten waren. Verder gewone onderhoudjes, niks speciaal te melden. Olieverbruik....euhhhh??? Niet meetbaar denk ik. Hij mag nog een beetje blijven, op naar volgend jaar. :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3444
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Blackbert »

Ge hebt het laatste jaar meer gereden dan de eerste 2 jaren. :ugeek:
Nu kan er een nog flauwere volgen over snelle slijtage, zo op 3 jaar.
Maar hij heeft op 3 jaar bijna zoveel km als mijne blauwe op 17 jaar. Waar in mijn jaren (sinds 2009) wel iets meer aan vervangen is dan een koppel lagers. Proficiat.
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by petervdc »

Mooi verslag, merci !

En ook updates, nice :-)
Keep going

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Raketman »

Mja, ik ben er niet zo van onder de indruk, van die Traceur.

Het blokske is plezant maar komt qua agressie in de buurt van ne gemiddelde KTM. Niet altijd even relaxed om ermee achter nen trage beginnende kandidaat te tsjaffelen. Het zadel is een pijnlijk harde plank. Het originele windscherm is voor mij complete bagger : turbulentie die varieert met de instelbare hoogte van knal op mijn voorhoofd (koppijn en Dafalgan 's avonds) of net onder de helm in mijn nek (onderkoeld 's avonds bij deze temperaturen).

De bediening van het display met het wieltje is eigenlijk ook om mee te lachen : dat knoppeke heeft minstens 6 pogingen nodig om te doen wat ge wilt : de menu verspringt at random ipv te selecteren. Als ge dan gaat draaien dan zittem ineens in een ander menu dat ge NIET geselecteerd had...dat is eigenlijk een totaal zootje. Rijdend bedienen is ook al geen sinecure aangezien het aan de kant van de gashand zit. Niet erg hard over nagedacht, over die ergonomie.

De cruisecontrol is minstens even dramatisch : als ge uw snelheid bvb set op 120 km/h en dan kleine aanpassingen wilt doen (+ en - 3km/h) dan doet hij dat efkes om dan na 5 seconden automatisch weer terug te keren naar het origineel ingestelde getal. Of, weer totaal at random, er gewoon efkes 6 km/h bij te gooien. Ongevraagd dus. De enige manier om uw snelheid dan aan te passen is de CC uitschakelen, met de gas naar de nieuwe snelheid te gaan en hem vervolgens terug te setten.

Het slotsysteem van de koffers is idd zeer bizar. Ondanks het feit dat alles mooi opgelijnd zit geeft dat zodanig veel weerstand bij het sluiten dat ik eigenlijk zit te wachten op de dag dat er gewoon iets afbreekt en er een koffer het ruime sop kiest.

Waar ik mij op windstille dagen ook kan aan ergeren is het enorme gegier/gefluit van de versnellingsbak. Ik kan mij niet herinneren ooit op een motorfiets gereden te hebben waarbij de boite zo van haar oren maakt als een Tracer. Als hij op ralenti staat te draaien dacht ik in't begin eerst dat er iets kapot aan't draaien was, totdat ik de koppeling introk. Lijkt mij voor een hedendaagse motor toch ook wat bizar, zoveel mechanisch lawaai van een versnellingsbak. Maar dat wordt ge uiteindelijk wel gewoon...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Raketman wrote: 01 Mar 2022 19:50 Mja, ik ben er niet zo van onder de indruk, van die Traceur.

Het blokske is plezant maar komt qua agressie in de buurt van ne gemiddelde KTM. Niet altijd even relaxed om ermee achter nen trage beginnende kandidaat te tsjaffelen. Het zadel is een pijnlijk harde plank. Het originele windscherm is voor mij complete bagger : turbulentie die varieert met de instelbare hoogte van knal op mijn voorhoofd (koppijn en Dafalgan 's avonds) of net onder de helm in mijn nek (onderkoeld 's avonds bij deze temperaturen).
jong toch, gij zijt gewoon een watje! een dutske! een dikke seut! :whip:
Raketman wrote: 01 Mar 2022 19:50 De cruisecontrol is minstens even dramatisch : als ge uw snelheid bvb set op 120 km/h en dan kleine aanpassingen wilt doen (+ en - 3km/h) dan doet hij dat efkes om dan na 5 seconden automatisch weer terug te keren naar het origineel ingestelde getal. Of, weer totaal at random, er gewoon efkes 6 km/h bij te gooien. Ongevraagd dus. De enige manier om uw snelheid dan aan te passen is de CC uitschakelen, met de gas naar de nieuwe snelheid te gaan en hem vervolgens terug te setten.
geen enkel probleem mee, werkt perfect bij de mijne. :dontknow:
Raketman wrote: 01 Mar 2022 19:50 Het slotsysteem van de koffers is idd zeer bizar. Ondanks het feit dat alles mooi opgelijnd zit geeft dat zodanig veel weerstand bij het sluiten dat ik eigenlijk zit te wachten op de dag dat er gewoon iets afbreekt en er een koffer het ruime sop kiest.
Blijvende bron van ergernis die koffers. Het systeem om de koffers te vergrendelen in de ophangpunten hapert ook. Gelukkig komen die koffers er weinig af. Zelfs niet bij horizontaal parkeren... :veryangry:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by duibhce Kaelann »

De designkeuze om de bediening van het menu aan de gashand te zetten hebben ze op de T7 ook gemaakt. Niet bepaald handig.
Op de T7 is dat gelukkig vrij basic een toggle tussen en reset van de tripmeters, verbruik e.d. Kort duwen om door het menu te gaan en lang duwen om een reset van de waarde te doen. Maar het blijft vreemd om dat aan de rechterhand te zetten. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3444
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Blackbert »

Op uw T7 heb ik er niet op gelet, maar op de 900 is 't simpel: links zit vol. Geen plaats meer.
Commentaar van Tom2 naast zijn AT: "ja, na een uur vond ik het knopke voor de pinkers al zonder te moeten kijken".

Het KISS principe is al lang overboord gegaan. (Keep It Stupid Simple)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11776
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Blackbert wrote: 02 Mar 2022 09:43 Het KISS principe is al lang overboord gegaan. (Keep It Stupid Simple)
't is KIS tegenwoordig. 8-)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 02 Mar 2022 09:43 Op uw T7 heb ik er niet op gelet, maar op de 900 is 't simpel: links zit vol. Geen plaats meer.
De T7 aan de linkerkant is gelijk die al decennia is op motoren: knipperlichten, 4 knippers, hi/low beam, hi beam flash, claxon.
In vergelijking met de knoppenwinkel op Tom zijn AT zou ge daar nog een voetbalveld bij kunnen installeren. Ben zelf aan het kijken om links ook een menuknop toe te voegen en de schakelaar voor de extra LEDs daar ook te integreren. Als daar op andere motoren genoeg plaats is om de controls van een boeing cockpit te steken moet dat nog wel kunnen :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Muug wrote: 02 Mar 2022 09:52
Blackbert wrote: 02 Mar 2022 09:43 Het KISS principe is al lang overboord gegaan. (Keep It Stupid Simple)
't is KIS tegenwoordig. 8-)
:mrgreen: :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Stefke wrote: 28 Feb 2022 21:51 En yopla, hiphiphoera de Tracer is vandaag 3 jaar in dienst!
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting.
Vandaag 4 jaar in dienst die Tracer!
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting. :mrgreen:

De kleppen werden eens gesteld op 150000km, er zit nieuwe vorkolie in en preventief werden de dichtingen van de vork ook vervangen. Verder gewone slijtage en onderhoudjes, dus olie, filters, banden, bougies, remblokken en een kettingset denk ik.
Het volledig doorgezeten zadel werd vervangen door een geweldig gelzadel uit de Yamaha cataloog. Wat een verschil zeg!
De distributieketting begint wat te rekken heb ik de indruk, bij koudstart zit er wat ruis op. Misschien mag die wel eens preventief vervangen worden samen met de spanner.
Op de balhoofdlagers kan ik niet direct speling of een dood punt vinden, misschien lukt dat wel met het voorwiel er uit. In elk geval begint het stuur lichtjes te pendelen bij het betere en snellere bochtenwerk. Misschien komt dat van de bandenslijtage. En die gecupte voorbandslijtage komt dan waarschijnlijk toch van de balhoofdslijtage... :dontknow:

Wat gsmprentjes dooreen van gisteren en vandaag:

Image
gemiddeld verbruik sinds nieuw is nu blijven hangen op 4.6l/100km.

Image
de kleur is nog dezelfde :mrgreen:, hier en daar wat glanzende plekken in de matte lak

Image
plat vlak op de rubber van de rempedaal

Image
handgrepen wat verder afgesleten, snel ineen geknutselde houder voor de Drift camera. Wat betreft standpunt staat die redelijk goed, maar er zit veel te veel vibratie op dat stuuruiteinde... :roll:

Image
verwarmde handschoenen zijn de max maar ik laat ze wel eens opstaan. bijgevolg is de batterij al een keer op 4 volledig leeg getrokken... :wall: Het is nogal een gedoe om aan die batterij te geraken dus heb ik er maar gelijk een optimate stekker aangehangen. Scheelt een stuk in tijd. 8-) In gang lopen blijkt geen optie te zijn met dank aan de slipperkoppeling... :wall:

Image
olieverbruik is sinds kort meetbaar! :lol: er werd ongeveer 200cc olie verstookt op 15000km, niks wereldschokkend dus... :dontknow:

Image
geen idee welke idioot die haast verticale olievuldop bedacht heeft die ook nog eens verzonken zit onder het koppelingshuis... :wall:
kan dus eigenlijk alleen gevuld worden met een vulpistool of een miniscuul trechtertje met flexibele teut.... :wall:

Image
de middenpoot moet het soms nog wel eens ontgelden in de betere bochten. het voetplaatje is zo dun geworden dat het afgebroken is waardoor opbokken wat minder evident geworden is...

Image
op de radiatorbuis is wat lak verdwenen, geen idee hoe en waarom. alu zit bloot, ik zal er terug eens wat lak moeten opzetten

Image
remschijven vooraan zijn nog zeer ok, ik ga eerstdaags eens de dikte meten

Image
remschijf achter is redelijk KO, remblokken ook heb ik de indruk... 8-)

Image
de beugel die de remleidingen netjes over het spatbord vooraan moet houden is op weg naar vrijheid... :)

Image
tankdelen voor de knieën worden rustig verder gepolierd.

Image
zachte tankdeel thv het kruis slijt verder af

Image
Image
het nieuwe gelzadel zit geweldig goed, de stof is wat aan de zwakke kant, er zitten al redelijk wat krassen is..

Image
de passagiersgreep heeft het hard te verduren, met dank aan mijn niet zo elegante opstap... :roll:

Image
de mistlamp, met homemade beugel. ooit en met veel tijd en boterhammen zal die misschien eens aangesloten geraken... :wall:

De koffers zijn nog altijd niet mijn beste vrienden, ze blijven uitblinken in koppigheid wat betreft sluiten en vergrendelen aan de moto. :veryangry:
De moto is nu binnen voor een nieuw kettingsetje en een onderhoudje. Donderdag kunnen we weer verder kachelen. :ricky:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Marsman »

Stefke wrote: 28 Feb 2023 21:43 Donderdag kunnen we weer verder kachelen. :ricky:
wel wel, tijdens die 4 jaar toch al flink wat afgekacheld zo te zien
:thumbsup: :thumbsup: ;)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Koeno »

Sorry he Stef, maar rijdt gij ni een beetje té veel :laughing: :laughing:
Sterk gereden, en feitelijk al bij al nog goeie reclame voor den Tracer?
Koffersysteem is 1 van je grootste ergernissen begrijp ik dus?

User avatar
Muug
Posts: 11776
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Ja kroket!

Dat uw remschijven vooraan nog als nieuw zijn verbaast me niet. Als er éne is die niet remt zijt gij het wel 8-)

Moest uw gat ooit ook eens aan vervanging toe zijn, tegenwoordig zijn er specialisten om dat allemaal weer op te spuiten eh. Ze doen dat ook met gel, dacht ik. :lol:

Post Reply