FJR1300 : sportief of niet?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

Raketman had er ene, er zat wel een elektronisch spook in dat er ondanks het nodig exorcisme nooit uitgeraakt is. En Ozzepa heeft er ene en die rijdt er zo soepel mee als de flikken met hunne flikkerbak.
Mijn vraag vandaag: hoe rap zit ge met die voetsteunen tegen de grond? :| Want in tegenstelling tot een BMW RT ziet een FJR er wel (toeristisch) sportief uit.
Ik herinner mij uit tests van vroeger - uit de boekskes - dat dat eigenlijk veel te rap was.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by duibhce Kaelann »

Ik herinner me van tijdens een avondritje dat nog niet eens zo snel ging achter raket te hangen eigenljik enkel maar vonken vanonder diene moto in elke bocht. Dus zonder enige persoonlijke ervaring ter zake is mijn antwoord: ge zit te rap met die voetsteunen tegen de grond.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Stefke »

Muug wrote: 01 Apr 2020 13:56 Mijn vraag vandaag: hoe rap zit ge met die voetsteunen tegen de grond? :| Want in tegenstelling tot een BMW RT ziet een FJR er wel (toeristisch) sportief uit.
Ik heb daar ene keer mee gereden, met een FJR van de eerste generatie. Aardig apparaat maar na een kilometer of 3 had ik al prijs. Veel te snel dus, wat misschien ook wel iets zegt over het vertrouwen dat ik in die FJR had. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

Allez dan moet ge daar dus de buiten-boord-techniek bij gebruiken allez.
Spijtig toch, da machien past wel in mijn kraam.
(maar niet in mijn kot)(nog niet misschien?)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by OzzePaa »

Het eerste wat mij altijd opvalt bij de overstap van den Blaawe Geschelpte op Gertruud is "Wa is dees voor een lelijk sloom stuk gooi-en-smijt-ijzer." ... En vice-versa : "Wa is dees kruisraket een speer van een blok beton tussen mijn benen".
Maar na 10km heb ik met alletwee, telkens weer, elk op hun manier, dikke fun.
Volgens mij kunde met iederen brommer "sportief" rijden ... met inachtname van de mogelijkheden van de hardware, en nog meer met die van het stuk flesh & bones dat erop zit.
Echter, als sportief gelijkstaat aan "hoge toeren" dan kan ik daar geen zinnig woord over zeggen wegens te braaf wat die rijstijl betreft. Mijn ervaring dienaangaande gaat jaaaaaaren terug en beperkt zich tot een Soes 380GT Roca.
Misschien moet ik dit seizoen eens testen met welk apparaat ik het rapste de 36 Tournants in Engis, de Spaghetti in Houyet op en af geraak ... of de N465 naast de Lienne afhaspel
Ontegenzeggelijk slaat een FJR (te) rap vonken.
De buitenboordtechniek helpt wat, maar ziet er op straat wat belachelijk uit amoonavis. De "druk"-techniek daarentegen zorgt natuurlijk nog rapper voor gensters. Het binnenstepje wat ontlasten maakt wel dat dat nog gemakkelijk een centimeter of 5 omhoog kan plooien.
Raar genoeg zijn de rubbers op die kruisraket toch telkens tot aan de randjes gebruikt geweest. Daartoe kunder dus wel plat genoeg mee aan de slag.
Met een fatsoenlijke vitrine erop, benadert hij (als ge niet té groot bent) het comfort van een RT, is zeker rapper, maar inallgeval niet zo agiel.
Ohja ... betrouwbare techniek ist zeker : de voorbije 120.000km enkel een eigenwijs neutral-lampke moeten terechtwijzen en een paar versleten schakelpedalrubbers en wat remblokken vervangen.
Blok nog niet opengeweest. Ik ben daar dus best wel content van.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

met sportief denk ik eerder aan een beetje scheef in de bocht en niet aan hoge toeren.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

Ik heb ook al zitten dromen van een oranje K1300S :sweetheart: Dat is ook redelijk sportief peis ik.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 01 Apr 2020 19:06 met sportief denk ik eerder aan een beetje scheef in de bocht en niet aan hoge toeren.
Als de buitenste randjes van de bandjes er zonder veel strepen in de broek afgereden kunnen worden ist voor mij allang scheef genoeg ;) ... Sportief dus.

P.S. Misschien is (alsget tenminste nog niet zelf gevonden of gelezen had) dees in dat verband intressante lectuur : https://www.motoplus.nl/magazine/uitgav ... -obsessie/
Zeker de laatste 10 regels zijn tekenend vinnek ;)

P.S.2 Zone K1300S zijn stepkes zulde inderdaad niet zo makkelijk een sterrekesregen laten trekken.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Wipr »

Buiten dat de fjr en de k1300 eenzelfde blokconfiguratie dito cilinderinhoud gemeen hebben denk ik dat het twee verschillende motoren zijn.

Ik heb nog niet zolang geleden aan t kijken geweest om een motorblok te kopen voor een zelfbouw project en toen ben ik terechtgekomen op een website van een motorsloop/onderdelen marchant en deze had FJR1300 blokken voor 995€, achterbrug inclusief cardan dus en achtervolgen enz...... ik vond dat allemaal heeeeel schappelijk van prijs.

K1300s vind ik precies nog duur, K1200S stuk goedkoper en scheelt dat veel in vermogen enz? :dontknow: ik weet het ni.

Dat zo een FJR een raket is geloof ik. Toen ik vorige week of de week ervoor de motor ging halen en naar huis reed, reed er een xmax400 achter me, dan naast me en dan aan de laatste lichten schoot hij ervandoor maar zelfs trager beleef ik Fun met dat Ktm 400cc blokje.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Koeno »

OzzePaa wrote: 01 Apr 2020 16:51 Met een fatsoenlijke vitrine erop, benadert hij (als ge niet té groot bent) het comfort van een RT, is zeker rapper, maar inallgeval niet zo agiel.
Ik heb hier zo'n motoren en toerisme boekske liggen waarin ze een FJR 1300, Pan 1300 en RT 1200 vergelijken

korte samenvatting:
De FJR is de sportiefste van de 3.
De RT is de comfortabelste van de 3.
De Pan is de gulden middenweg tussen de 2 anderen.

(wie geïnteresseerd is, ik wil het boekske gerust uitlenen...)

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Jopet »

4 jaar en zo'n 40.000km gereden met de FJR, wel een AS (automatische koppeling)

Sportief, toen wel ja, want de RT en GS-en van toen hadden een kleine 40 pk minder in 2008, nu zijn dat er maar 10 meer.

Kunt ge daarmee sportief rijden, zeker weten, voetsteunen tegen de grond, ja zunne, regelmatig zelfs, een echte fun bak als er nieuwe banden onder liggen en je er maar een halve dag moet mee rijden....
Van het moment dat er een beetje slijtage op de banden kwam dan werd de motor zwaarder om te besturen, tot zo'n 3 a 4.000km was dat dus ok, erna werd dat zwaarder en zwaarder.
Maar een ganse dag sportief rijden vraagt zeer veel van een mens. Kon ik die mannen op hun GS en RT"s gezwint door de bochten volgen, ja dat kon ik maar het vergt meer werk dan met een GS of RT.
Als ik op reis ging met de vrienden was ik steeds de enige die altijd doodmoe was 's avonds.
Toen aan bijna 40.000 km de voorvork begon te lekken (bourages worden tijdens onderhoud aan 40.000km sowieso vervangen, de mijne lekte net ietsje vroeger) heb ik een vriend zijn GSa geleend voor een dag, ben ik 's avonds thuis gekomen en heb ik gezegd tegen mijn vrouw, die FJR moet buiten en wat anders moet binnen komen en een maand later stond de nieuwe KTM 1190 adv in mijn garage....

Om normaal te cruisen en dan af en toe eens sportief uit te halen is de FJR zeker een aanrader en dan nog liefst een AS.

1ste generatie (tot 2006) zou ik echter niet kopen moest ik van jouw zijn, 2de en 3de generatie wel.

Groetjes,
Jopet

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by robman »

Muug wrote: 01 Apr 2020 19:09 Ik heb ook al zitten dromen van een oranje K1300S :sweetheart: Dat is ook redelijk sportief peis ik.
Dat was mijn vorig lief waar ik 4 jaar opgezeten heb ( huh .... :mrgreen: ) ....
En dat is een zalige machine om mee te cruisen , te reizen , te raggen , te ...rodelichtsprinten :Pyndn:
Met quick shifter moet dat nog plezanter zijn , de mijn had dat niet .

Ziet eruit alsof die geen enkele bocht deftig kan pakken en toegegeven , ne GS of ne Duc Multistrada moet je daarmee niet proberen te volgen .
Maar je kan er zeer zeker goed mee uit de voeten .

De K1200S zou ik afblijven wegens teveel troubleshooter mee geweest , en BMW heeft dat nog snel willen rechtzetten met de 1300S die er vrij snel achter is uitgekomen .
Op BMW forum vind je wel waar je op moet letten bij aanschaf

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

De K1200RS is met zijn ronde vormen te verouderd, bovendien was dat vooral een rechtdoortrein, dacht ik.

Jopet, de héle dag sportief rijden lukt mij ook niet hoor. Bij de IST2.1-rit eind vorig jaar bvb ging het behoorlijk vlotjes vooruit, maar ergens in de namiddag had ik het wel rustiger aan willen doen. Meestal ken ik op een rijdag een "rustige" fase en een "sportieve" fase. In die fase wil ik liever niet beknot zijn door om de haverklep gensterend door de bochten te moeten schuiven.

Je omschrijft trouwens vrij goed het verschillend stuurgevoel tussen een "adventure" en een (toer)sportmotorfiets.
(toer)sportmotorfietsen hebben een totaal andere geometrie en laten zich anders sturen dan een gooi-en-smijtfiets. Je moet op een sportieve machine veel nauwkeuriger lijnen rijden, en zéker als je écht sportief gaat rijden wordt "De Lijn" uitermate belangrijk, een soort van Helige Graal zelfs, want als je De Lijn vindt heb je de snelste manier ontdekt om door de bocht(en) te gaan. Je zit ook totaal anders op een sportieve moto: naar voren gekanteld. En je hebt een (heel) klein stuur in handen waarmee je helemaal niet de grote hefboomkrachten kunt veroorzaken die je met typisch Adventure-stuur kan opwekken. Je bent gewoon meer één met de moto, en je gaat ook automatisch meer als een eenheid met de moto bewegen. Doordat alles veel secuurder moet, moet je ook meer focus hebben, en je zal dan ook inderdaad sneller moe zijn.
Een Adventure-moto daarentegen is dan weer het andere uiterste van dat speelse spectrum. Je torent boven de moto uit en je hebt een grote hefboom in handen. Grondspeling is oneindig en je zwiert en zwaait de moto met speels gemak door alle mogelijke bochten zonder al te veel aandacht voor je rijlijnen. Met een Adventure-moto kan je de gekste lijnen rijden zonder dat die een krimp geeft terwijl je met die sportieve moto voor die zelfde bocht net heel secuur moet zijn. Heel gek, en ook heel boeiend.

Zelf kan ik enorm genieten van het secure bochten rijden, en het ultieme genot heb ik dan wanneer ik een soort van flow geraak, en naadloos en foutloos een hele resem bochten aan elkaar kan breien. Dat is vooral mogelijk in landen waar bergen, bochten en strak asfalt veelvuldig tesamen te vinden zijn.

Maar bon, of de FJR genoeg grondspeling heeft zal ik voor mijn eigen moeten uitzoeken natuurlijk.

Trouwens, ozzepa, is er een specifieke reden waarom jij nu vanachter zo van die gesofisticeerde vering gestoken hebt? Naar welke meerwaarde was je op zoek?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by OzzePaa »

Hetgeen je hierboven schrijft i.v.m wat Jopet ook aangaf over het verschil in rijgevoel/besturen/funfactor is nu exact de reden waarom Gertruud en Den Blaawe Geschelpte hier zo vertroeteld worden.
De totaal verschillende rijervaring maakt dat het zoveel fun is om dan eens met de éne en dan de andere aan de rol te gaan en elke km te genieten van de manier waarop de twee motoren rijden en willen bereden worden.
Ja, voorwaarde is natuurlijk dat éénmaal gezeten op dit of gene exemplaar, je je neerlegt bij de eigenheid van het stuk ijzer onder je.
Er zijn uiteraard sjarels die op een R1 de wereld rondbollen, maar nu ben ik toch blij met de GSA als er toevallig :mrgreen: weer eens een stuk(je) in de route zit waar ik vroeger met wat meer dichtgeknepen bilspieren den FJR dan toch maar doorstuurde
En omgekeerd geeft het superstabiel 145pk raketgevoel van de FJR telkens weer the big smile op kilometers sjeezbanen zoals bv om en rond de Lac de l' Eau d' Heure of echt lange, snelle snelwegstukken naar ten of tander speelterrein.
Dus ... met die twee apparaten, beetje the best of both worlds ter beschikking, denk ik dan. :rayof:
Zoals Jo al zei, is het wat harder werken op de FJR in bepaalde situaties, maar één keer in the mood, gaat het met alletwee vlotjes genoeg naar mijn mogelijkheden. Zo beleefde ik met de Yam net zoveel Dollemieten-plezier in Arabba als vorig jaar in Stelvio-contreiën met de Beemer.

De Wilbers-Nivomat upgrade die ik 'm eind vorig jaar gunde, kostte, met de door huis Thijs uitgevoerde volledige revisie van de voorvork, zo'n duust euro. De achtershock plaatsen en voorbenen er weer onderzetten deed ik zelf.
Prijzig, ja ... Maar een Hyperpro Streetbox is ook een kleine 600euro, ongeplaatst. Ohlins en WP voorzekers gelijkaardig. Een Yamaha-OEM achtershock zelfs nog 10% meer dan de volledige Wilbers-setup. De meerwaarde van de zelfinstellende demper is vooral dattem zelfinstellend is.
Laat dat nu, sinds OsMaa nimmer meerijdt, hier inderdaad kwa veervoorspanning geen issue meer zijn, het rijdt voor de rest ook super op eendert welk (verhard)wegdek door de zelfregulerende mekaniek van da spel.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by bompa »

Ik heb is in de begin jaren met een FJR mogen rijden , toen ik mijne Blackbird nog had , en na een halve dag rijden tijdens de middagstop heb ik toch terug naar mijne Blackbird gevraagd ,misschien te voorzichtig omdat het mijne moto niet was ,en hebben we terug onze eigen moto genomen, ik vond dat den Blackbird toch wel wat beter stuurde, daar heb ik is nog in mijn jongere jaren een gsxr 1000 mee gevolgd op de terugweg van de oude Nürburgring. dat ging toen snel zeer snel,maar toen kon ik daar wel een 700 a 800km op een dag mee rijden

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Raketman »

Niks sportief aan nen FJR. Tenzij ge aan 200 km/h over een autostrade wilt cruisen. Ik heb die van mij achteraan nog opgehoogd, maar uiteindelijk toch weggedaan wegens te log en te zwaar sturen. Daarna kwam 12 jaar KTM...
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Wipr »

Koeno wrote: 01 Apr 2020 23:11
OzzePaa wrote: 01 Apr 2020 16:51 Met een fatsoenlijke vitrine erop, benadert hij (als ge niet té groot bent) het comfort van een RT, is zeker rapper, maar inallgeval niet zo agiel.
Ik heb hier zo'n motoren en toerisme boekske liggen waarin ze een FJR 1300, Pan 1300 en RT 1200 vergelijken

korte samenvatting:
De FJR is de sportiefste van de 3.
De RT is de comfortabelste van de 3.
De Pan is de gulden middenweg tussen de 2 anderen.

(wie geïnteresseerd is, ik wil het boekske gerust uitlenen...)
Blij te lezen dat ze nog steeds in jou handen zijn ;)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Koeno »

Wipr wrote: 03 Apr 2020 02:32 Blij te lezen dat ze nog steeds in jou handen zijn ;)
Ik denk niet dat ik die snel zal wegdoen eigenlijk...
De marathon reis met de VFR 1200 F heb ik al 3 a 4 keer opnieuw gelezen...
Aangezien mijn budget voor aankoop motoren niet zo hoog ligt, is het handig om die oudere boekjes te hebben om test verslagen te lezen ;-)

(moet enkel nog eens een rek maken om ze mooi op te zetten... mss komen hier mijn eerst "kunstwerken" aan't licht)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by F M »

Raketman wrote: 02 Apr 2020 17:55 Niks sportief aan nen FJR. Tenzij ge aan 200 km/h over een autostrade wilt cruisen. Ik heb die van mij … weggedaan wegens te log en te zwaar sturen. Daarna kwam ...
… opnieuw een RT. Stuurt ook veel gemakkelijker dan een FJR, wat voor mij een hogere graad van sportiviteit betekent.

En wat voetsteuntjes aan de grond betreft: als ik met Ozzepaa meerijdt, en hij heeft zijn FJR gekozen, dan hoor en zie ik bij hem bijna constant de voetsteuntjes over de grond schuren, ook in de paar bochten die ik per ongeluk eens even snel als hem genomen heb. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Jopet »

Er zijn er hier sommigen die beweren dat de FJR niet sportief is, het is natuurlijk geen racemodel maar wel een sportieve Toering machine, maar zoals ik reeds aangehaald heb in mijn bericht moet je het zien in de tijdsgeest. Als je het 1ste decennia van het nieuwe millennium bekijkt dan kun je spreken over een sportieve machine (FJR 3 generaties van 01 tot 19) in vergelijking met zijn concurrenten, dan spreken we over de RT1150 (01-05) en RT1200 (06-19), Pan European ST1100 (90-02) en 1300 (02-16), Kawa GTR1000 (86-03) en 1400 (05-..) enz...
Enkel de Kawa 1400 kwam iets sportiever voor de dag, de rest was een stuk minder sportief. Qua sturen was de RT dan wel de lichtste en met de rest van de concurrenten was het ook deftig werken in de bochten. Door het feit dat de FJR zo'n smeuïg motorblokje had met heel goede hernemingen gaf dit wel een voordeel op de concurrenten.
Idem met de verschillende Adventure modellen uit die tijd, je had toen zo'n 40 à 50 pk meer dus kun je al die Adventure modellen gemakkelijk uit het wiel rijden, zowel vanaf 0 als in het uit accelereren na de bocht, natuurlijk bij kort op elkaar volgende bochten waren die Adv modellen in het voordeel.

In die 20 jaar heeft de concurrentie natuurlijk niet stilgezeten, en zijn zelfs sommige Adv modellen sneller en krachtiger geworden dan die FJR die al 20 jaar hetzelfde blokje gebruikt, dus waar hij in het 1ste deccennia een groot voordeel had is die er nu niet meer, de motor voelt nog steeds zwaar aan, hoewel de 3de generatie al iets beter is dan de eerste 2 maar anno 2020 is de FJR eigenlijk een beetje passé.

Echter als 2de hands vind ik dat je met een FJR niet veel kunt miskopen want het blijft toch een plezant motoke 8-)

Groetjes,
Jopet

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply