FJR1300 : sportief of niet?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Jopet »

4 jaar en zo'n 40.000km gereden met de FJR, wel een AS (automatische koppeling)

Sportief, toen wel ja, want de RT en GS-en van toen hadden een kleine 40 pk minder in 2008, nu zijn dat er maar 10 meer.

Kunt ge daarmee sportief rijden, zeker weten, voetsteunen tegen de grond, ja zunne, regelmatig zelfs, een echte fun bak als er nieuwe banden onder liggen en je er maar een halve dag moet mee rijden....
Van het moment dat er een beetje slijtage op de banden kwam dan werd de motor zwaarder om te besturen, tot zo'n 3 a 4.000km was dat dus ok, erna werd dat zwaarder en zwaarder.
Maar een ganse dag sportief rijden vraagt zeer veel van een mens. Kon ik die mannen op hun GS en RT"s gezwint door de bochten volgen, ja dat kon ik maar het vergt meer werk dan met een GS of RT.
Als ik op reis ging met de vrienden was ik steeds de enige die altijd doodmoe was 's avonds.
Toen aan bijna 40.000 km de voorvork begon te lekken (bourages worden tijdens onderhoud aan 40.000km sowieso vervangen, de mijne lekte net ietsje vroeger) heb ik een vriend zijn GSa geleend voor een dag, ben ik 's avonds thuis gekomen en heb ik gezegd tegen mijn vrouw, die FJR moet buiten en wat anders moet binnen komen en een maand later stond de nieuwe KTM 1190 adv in mijn garage....

Om normaal te cruisen en dan af en toe eens sportief uit te halen is de FJR zeker een aanrader en dan nog liefst een AS.

1ste generatie (tot 2006) zou ik echter niet kopen moest ik van jouw zijn, 2de en 3de generatie wel.

Groetjes,
Jopet

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by robman »

Muug wrote: 01 Apr 2020 19:09 Ik heb ook al zitten dromen van een oranje K1300S :sweetheart: Dat is ook redelijk sportief peis ik.
Dat was mijn vorig lief waar ik 4 jaar opgezeten heb ( huh .... :mrgreen: ) ....
En dat is een zalige machine om mee te cruisen , te reizen , te raggen , te ...rodelichtsprinten :Pyndn:
Met quick shifter moet dat nog plezanter zijn , de mijn had dat niet .

Ziet eruit alsof die geen enkele bocht deftig kan pakken en toegegeven , ne GS of ne Duc Multistrada moet je daarmee niet proberen te volgen .
Maar je kan er zeer zeker goed mee uit de voeten .

De K1200S zou ik afblijven wegens teveel troubleshooter mee geweest , en BMW heeft dat nog snel willen rechtzetten met de 1300S die er vrij snel achter is uitgekomen .
Op BMW forum vind je wel waar je op moet letten bij aanschaf

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

De K1200RS is met zijn ronde vormen te verouderd, bovendien was dat vooral een rechtdoortrein, dacht ik.

Jopet, de héle dag sportief rijden lukt mij ook niet hoor. Bij de IST2.1-rit eind vorig jaar bvb ging het behoorlijk vlotjes vooruit, maar ergens in de namiddag had ik het wel rustiger aan willen doen. Meestal ken ik op een rijdag een "rustige" fase en een "sportieve" fase. In die fase wil ik liever niet beknot zijn door om de haverklep gensterend door de bochten te moeten schuiven.

Je omschrijft trouwens vrij goed het verschillend stuurgevoel tussen een "adventure" en een (toer)sportmotorfiets.
(toer)sportmotorfietsen hebben een totaal andere geometrie en laten zich anders sturen dan een gooi-en-smijtfiets. Je moet op een sportieve machine veel nauwkeuriger lijnen rijden, en zéker als je écht sportief gaat rijden wordt "De Lijn" uitermate belangrijk, een soort van Helige Graal zelfs, want als je De Lijn vindt heb je de snelste manier ontdekt om door de bocht(en) te gaan. Je zit ook totaal anders op een sportieve moto: naar voren gekanteld. En je hebt een (heel) klein stuur in handen waarmee je helemaal niet de grote hefboomkrachten kunt veroorzaken die je met typisch Adventure-stuur kan opwekken. Je bent gewoon meer één met de moto, en je gaat ook automatisch meer als een eenheid met de moto bewegen. Doordat alles veel secuurder moet, moet je ook meer focus hebben, en je zal dan ook inderdaad sneller moe zijn.
Een Adventure-moto daarentegen is dan weer het andere uiterste van dat speelse spectrum. Je torent boven de moto uit en je hebt een grote hefboom in handen. Grondspeling is oneindig en je zwiert en zwaait de moto met speels gemak door alle mogelijke bochten zonder al te veel aandacht voor je rijlijnen. Met een Adventure-moto kan je de gekste lijnen rijden zonder dat die een krimp geeft terwijl je met die sportieve moto voor die zelfde bocht net heel secuur moet zijn. Heel gek, en ook heel boeiend.

Zelf kan ik enorm genieten van het secure bochten rijden, en het ultieme genot heb ik dan wanneer ik een soort van flow geraak, en naadloos en foutloos een hele resem bochten aan elkaar kan breien. Dat is vooral mogelijk in landen waar bergen, bochten en strak asfalt veelvuldig tesamen te vinden zijn.

Maar bon, of de FJR genoeg grondspeling heeft zal ik voor mijn eigen moeten uitzoeken natuurlijk.

Trouwens, ozzepa, is er een specifieke reden waarom jij nu vanachter zo van die gesofisticeerde vering gestoken hebt? Naar welke meerwaarde was je op zoek?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by OzzePaa »

Hetgeen je hierboven schrijft i.v.m wat Jopet ook aangaf over het verschil in rijgevoel/besturen/funfactor is nu exact de reden waarom Gertruud en Den Blaawe Geschelpte hier zo vertroeteld worden.
De totaal verschillende rijervaring maakt dat het zoveel fun is om dan eens met de éne en dan de andere aan de rol te gaan en elke km te genieten van de manier waarop de twee motoren rijden en willen bereden worden.
Ja, voorwaarde is natuurlijk dat éénmaal gezeten op dit of gene exemplaar, je je neerlegt bij de eigenheid van het stuk ijzer onder je.
Er zijn uiteraard sjarels die op een R1 de wereld rondbollen, maar nu ben ik toch blij met de GSA als er toevallig :mrgreen: weer eens een stuk(je) in de route zit waar ik vroeger met wat meer dichtgeknepen bilspieren den FJR dan toch maar doorstuurde
En omgekeerd geeft het superstabiel 145pk raketgevoel van de FJR telkens weer the big smile op kilometers sjeezbanen zoals bv om en rond de Lac de l' Eau d' Heure of echt lange, snelle snelwegstukken naar ten of tander speelterrein.
Dus ... met die twee apparaten, beetje the best of both worlds ter beschikking, denk ik dan. :rayof:
Zoals Jo al zei, is het wat harder werken op de FJR in bepaalde situaties, maar één keer in the mood, gaat het met alletwee vlotjes genoeg naar mijn mogelijkheden. Zo beleefde ik met de Yam net zoveel Dollemieten-plezier in Arabba als vorig jaar in Stelvio-contreiën met de Beemer.

De Wilbers-Nivomat upgrade die ik 'm eind vorig jaar gunde, kostte, met de door huis Thijs uitgevoerde volledige revisie van de voorvork, zo'n duust euro. De achtershock plaatsen en voorbenen er weer onderzetten deed ik zelf.
Prijzig, ja ... Maar een Hyperpro Streetbox is ook een kleine 600euro, ongeplaatst. Ohlins en WP voorzekers gelijkaardig. Een Yamaha-OEM achtershock zelfs nog 10% meer dan de volledige Wilbers-setup. De meerwaarde van de zelfinstellende demper is vooral dattem zelfinstellend is.
Laat dat nu, sinds OsMaa nimmer meerijdt, hier inderdaad kwa veervoorspanning geen issue meer zijn, het rijdt voor de rest ook super op eendert welk (verhard)wegdek door de zelfregulerende mekaniek van da spel.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by bompa »

Ik heb is in de begin jaren met een FJR mogen rijden , toen ik mijne Blackbird nog had , en na een halve dag rijden tijdens de middagstop heb ik toch terug naar mijne Blackbird gevraagd ,misschien te voorzichtig omdat het mijne moto niet was ,en hebben we terug onze eigen moto genomen, ik vond dat den Blackbird toch wel wat beter stuurde, daar heb ik is nog in mijn jongere jaren een gsxr 1000 mee gevolgd op de terugweg van de oude Nürburgring. dat ging toen snel zeer snel,maar toen kon ik daar wel een 700 a 800km op een dag mee rijden

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Raketman »

Niks sportief aan nen FJR. Tenzij ge aan 200 km/h over een autostrade wilt cruisen. Ik heb die van mij achteraan nog opgehoogd, maar uiteindelijk toch weggedaan wegens te log en te zwaar sturen. Daarna kwam 12 jaar KTM...
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Wipr »

Koeno wrote: 01 Apr 2020 23:11
OzzePaa wrote: 01 Apr 2020 16:51 Met een fatsoenlijke vitrine erop, benadert hij (als ge niet té groot bent) het comfort van een RT, is zeker rapper, maar inallgeval niet zo agiel.
Ik heb hier zo'n motoren en toerisme boekske liggen waarin ze een FJR 1300, Pan 1300 en RT 1200 vergelijken

korte samenvatting:
De FJR is de sportiefste van de 3.
De RT is de comfortabelste van de 3.
De Pan is de gulden middenweg tussen de 2 anderen.

(wie geïnteresseerd is, ik wil het boekske gerust uitlenen...)
Blij te lezen dat ze nog steeds in jou handen zijn ;)

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Koeno »

Wipr wrote: 03 Apr 2020 02:32 Blij te lezen dat ze nog steeds in jou handen zijn ;)
Ik denk niet dat ik die snel zal wegdoen eigenlijk...
De marathon reis met de VFR 1200 F heb ik al 3 a 4 keer opnieuw gelezen...
Aangezien mijn budget voor aankoop motoren niet zo hoog ligt, is het handig om die oudere boekjes te hebben om test verslagen te lezen ;-)

(moet enkel nog eens een rek maken om ze mooi op te zetten... mss komen hier mijn eerst "kunstwerken" aan't licht)

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by F M »

Raketman wrote: 02 Apr 2020 17:55 Niks sportief aan nen FJR. Tenzij ge aan 200 km/h over een autostrade wilt cruisen. Ik heb die van mij … weggedaan wegens te log en te zwaar sturen. Daarna kwam ...
… opnieuw een RT. Stuurt ook veel gemakkelijker dan een FJR, wat voor mij een hogere graad van sportiviteit betekent.

En wat voetsteuntjes aan de grond betreft: als ik met Ozzepaa meerijdt, en hij heeft zijn FJR gekozen, dan hoor en zie ik bij hem bijna constant de voetsteuntjes over de grond schuren, ook in de paar bochten die ik per ongeluk eens even snel als hem genomen heb. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Jopet »

Er zijn er hier sommigen die beweren dat de FJR niet sportief is, het is natuurlijk geen racemodel maar wel een sportieve Toering machine, maar zoals ik reeds aangehaald heb in mijn bericht moet je het zien in de tijdsgeest. Als je het 1ste decennia van het nieuwe millennium bekijkt dan kun je spreken over een sportieve machine (FJR 3 generaties van 01 tot 19) in vergelijking met zijn concurrenten, dan spreken we over de RT1150 (01-05) en RT1200 (06-19), Pan European ST1100 (90-02) en 1300 (02-16), Kawa GTR1000 (86-03) en 1400 (05-..) enz...
Enkel de Kawa 1400 kwam iets sportiever voor de dag, de rest was een stuk minder sportief. Qua sturen was de RT dan wel de lichtste en met de rest van de concurrenten was het ook deftig werken in de bochten. Door het feit dat de FJR zo'n smeuïg motorblokje had met heel goede hernemingen gaf dit wel een voordeel op de concurrenten.
Idem met de verschillende Adventure modellen uit die tijd, je had toen zo'n 40 à 50 pk meer dus kun je al die Adventure modellen gemakkelijk uit het wiel rijden, zowel vanaf 0 als in het uit accelereren na de bocht, natuurlijk bij kort op elkaar volgende bochten waren die Adv modellen in het voordeel.

In die 20 jaar heeft de concurrentie natuurlijk niet stilgezeten, en zijn zelfs sommige Adv modellen sneller en krachtiger geworden dan die FJR die al 20 jaar hetzelfde blokje gebruikt, dus waar hij in het 1ste deccennia een groot voordeel had is die er nu niet meer, de motor voelt nog steeds zwaar aan, hoewel de 3de generatie al iets beter is dan de eerste 2 maar anno 2020 is de FJR eigenlijk een beetje passé.

Echter als 2de hands vind ik dat je met een FJR niet veel kunt miskopen want het blijft toch een plezant motoke 8-)

Groetjes,
Jopet

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by bompa »

Jopet wrote: 04 Apr 2020 17:04

Echter als 2de hands vind ik dat je met een FJR niet veel kunt miskopen want het blijft toch een plezant motoke 8-)

Groetjes,
Jopet

[URL=https://s408.photobucket.com/user/Jopet ... doi4zp.png
Als ik terug een sportief toermachien zou kopen zou het terug den Blackbird zijn, maar ik koop geen sportief toermachien niet meer , nergens nog plaats waar je dat deftig kan gebruiken , zonder op het laatst van den dag failliet aan boetes te zijn , of ik moest er een cross stuur opzetten dan zit je er recht op, ik heb er in den tijd zo zien rijden :grin: ,de GTR 1400 was ook een plezante moto en stuurde ook zeer goed maar spijtig genoeg te hoog voor mij , ik had die laten verlagen en die was eigenlijk nog te hoog voor mij , maar die was ook wel zeer snel en wendbaar.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by OzzePaa »

Ja, de mening van Raketman dat er "niks sportiefs aan de FJR" is kan ik toch ook niet onderschrijven :roll: Dat ge dat nu beweert van, zeg maar een Deauville of een Honda Shadow, laat staan een Victory of zelfs nen Div 900, als je zou vinden dat "sportief" gelijk moet staan met gooi-en-smijt-suprematie voorzien van 150 hoogtoerige kick-in-the-butt PK's waar ge al dan niet bijeengeplooid opzit, ja dan kan ik die stelling bijtreden.
Maar of het bewuste stuk ijzer enkel goed is voor kilometers ottostraat-cruisen aan 200 per uur vinnek toch wat kort door de bocht.
Log en zwaar sturen : ja. Heb al meermaals geschreven dattem als een blok beton tussen de benen aanvoelt de eerst 10km nadat ik van de GSA overstap, maar éénmaal weer de manier van aanpak gevonden hoe da spel wil en moet bereden worden, is het bochten aansnijden en eruit accelereren, kortom het rijplezier ermee evengroot. Anders, maar even plezant, alst moet intens, en evengoed een big smile onder mijnen helm toverend.
Zoals ik tevens al zei : allemaal in de wetenschap dat het voor mij allang sportief genoeg is als nog een beetje schaamrand op de bandjesrandjes zit ... en dat met eendert welken brommer 8-)
Niet dat dat iets bewijst, maar er zijn vast filmkes van FJR's die op circuits allerlei Gixxers, R1's en Duuks (al dan niet succesvol) proberen bij te houden.
Het feit dat het model, zonder erg ingrijpende wijzigingen, al van 2001 meegaat en door tig professionele rijders gebruikt wordt/werd, betekent toch ook wel dat er iets goeds moet aan zijn denk ik :grin:
Ook herinnerik me dat m'n motomaat destijds na een dagske bochtenrijden tijdens de gezamelijke heuvelachtige vakantieuitstappen, telkens minder fris van z'n VFR800 (een "echte sporttoerder :?: :dontknow: ) stapte dan bibi ;)

Kortom : als Muug er opperste plezier aan beleeft om "secure lijnen" te rijden en "in de flow" te komen van opeenvolgende bochtenreeksen, dan zeg ik dat dat ook met een FJR (misschien idd met wat harder werken en enig onschuldig stepjes-gekras :mrgreen: ) zeer goed mogelijk is.
Dat is bij gelegenheid in de Molignée of langs de Lienne perfect eens uit te testen ;) :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 04 Apr 2020 19:05 Kortom : als Muug er opperste plezier aan beleeft om "secure lijnen" te rijden en "in de flow" te komen van opeenvolgende bochtenreeksen, dan zeg ik dat dat ook met een FJR (misschien idd met wat harder werken en enig onschuldig stepjes-gekras :mrgreen: ) zeer goed mogelijk is.
Dat is bij gelegenheid in de Molignée of langs de Lienne perfect eens uit te testen ;) :ricky:
Jaja, waar is den - kinderloze - tijd dat mijn madam en ik ergens in de Oostkantons stonden te kijken op een schoon huis met twee garages dat te koop stond. Dat zou nog eens wat geweest zijn. 8-)

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Droopy »

Slecht kan die FJR toch niet zijn, er zijn heel wat korpsen waar de zwaantjes met een FJR rijden. :?
Er speelt bij zo"n aanbestedingen meer mee dan enkel de kwaliteit van de moto maar hun motor's moeten toch aan redelijk veel voorwaarden voldoen om uberhaupt in aanmerking te komen.
Zowel comfort als snelheid en wendbaarheid zullen toch hoog op dat lijstje staan.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by F M »

Volgens mij zijn ze bij de Rijkswacht daar van teruggekomen. Ik meen dat Johan (van Vrom) ook niet echt tevreden was van de FJR.

Of hij sportief is hangt af van hoe je sportief definieert. Voor mij is wendbaarheid een belangrijk criterium. Reden dus dat het voor mij geen sportieve motor is. Maar als je dan Ozzepaa ermee ziet rijden, dan is er discussie mogelijk.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by bompa »

Droopy wrote: 05 Apr 2020 13:00
Er speelt bij zo"n aanbestedingen meer mee dan enkel de kwaliteit van de moto maar hun motor's moeten toch aan redelijk veel voorwaarden voldoen om uberhaupt in aanmerking te komen.
Ik weet nog toen in den tijd hadden ze ook een Blackbird in de kleuren en klaargemaakt voor de test toen.

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Stefke »

Droopy wrote: 05 Apr 2020 13:00 Slecht kan die FJR toch niet zijn, er zijn heel wat korpsen waar de zwaantjes met een FJR rijden. :?
Zowel comfort als snelheid en wendbaarheid zullen toch hoog op dat lijstje staan.
Wat betreft wendbaarheid is de RT toch niet te kloppen. Zelfs de zwaardere zwaantjesversie keert ge op ne zakdoek met de vingers in de neus.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Davy78 »

Stefke wrote: 05 Apr 2020 15:58 Wat betreft wendbaarheid is de RT toch niet te kloppen. Zelfs de zwaardere zwaantjesversie keert ge op ne zakdoek met de vingers in de neus.
Heb de RT altijd een indrukwekkende motor gevonden om die reden. Hij ziet er uit als een imposant groot blok beton, maar stuurt zo licht. Ik reed zelf nog op een vfr 800 toen ik mijn eerste testrit op een RT deed, en het viel me toen op dat hij eigenlijk niet veel zwaarder stuurde dan die vfr (en een vfr is nu toch ook geen lomp stuk ijzer)

Het enige probleem dat ik met die RT heb: het zadel is zo breed dat ik met mijn voeten slecht op de grond geraak.

Ik zeg al jaren: als ik volledig grijs ben koop ik een RT (zit nu op 80%, dus ik kom in de buurt :lol: )

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by F M »

Davy78 wrote: 06 Apr 2020 08:00 Het enige probleem dat ik met die RT heb: het zadel is zo breed dat ik met mijn voeten slecht op de grond geraak.
Maar het zadel is wel 11 cm lager dan dat van jouw KTM...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

qed: iemand met een smal gat heeft het moeilijk op een RT. :thumbsup: Dus FM zijn gat is....

Post Reply