KTM 790 Adventure

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Davy78 wrote: 19 May 2020 20:01 Lijkt mij een goei bevestigingspunt voor dat cobbra ding?
Nope. Een scottoiler zou misschien wel kunnen. Dat Cobrra reservoir moet echt verticaal staan, je moet er redelijk gemakkelijk aan geraken om het te vullen en er aan te kunnen draaien (want het is manueel). Een scottoiler reservoir is wat dat betreft wat gemakkelijker denk ik.

By the way, geen enkele van die foto's toont natuurlijk een 790 Adventure.

Het kan nog zijn dat ik naar een vriend/mecanicien ga. Die zijn oordeel eens vragen. En misschien wil die het ook wel installeren voor mij.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

den Bullet wrote: 19 May 2020 16:06

Waarmee:
Image
Ik heb net gezien dat ik exact zulke bus nog heb liggen.
Van in de tijd van de 1190. Dat zal wel een hele tijd goed blijven zeker ? :?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: KTM 790 Adventure

Post by Blackbert »

red_zebra wrote: 19 May 2020 16:38 Anders zijn er handige Harry's (ook gekend als Blackbert's) die van die fantastische eigenmaaksel dingetjes gerbruiken, zo klein en handig dat je het mee in de tankzak kan nemen :thumbsup:
Ik laat het aan hem en zijn betere NL om uit te leggen hoe het in elkaar is want mijn uitleg zal maar zoeits zijn:
"het zijn twee metalen pootjes dat je van elkaar kan vijzen door een ding in het midden en als je het apparaat onder jouw frame, zet aan de andere kant van de motor/pikkel, en zo uitvijst, dan gaat de achterwiel van de grond omdat de motor verder op zijn pikkel in evenwicht ga ... un peu comme un cric de voiture en fait"

Man ik herlees me en ik vind het zelf niet duidelijk ...
Ask Blackbert
He's the genius !
You rang mylady?

Jjup, 5 moto's geleden of zoiets (bij mij is dat vele jaren). ZZR en Bandit zonder middenbok. Iets met draadstang, moeren en stukjes L-ijzer. rechts onder het uiteinde van de achterbrug, icm zijpikkel wiel van de grond. was voor mij handig genoeg om op de parking van de B&B de ketting te smeren.

Een scottoiler of osco is handiger.

Een ketting kuisen kan nodig zijn als ge de dag doorgebracht hebt in een modderbad. Daarbuiten onnodig.
Een ketting smeren doe je best aan de 'binnenkant', waardoor het smeersel eerst doorheen de ketting moet eer het eraf kan vliegen, tijdens het rijden.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: KTM 790 Adventure

Post by Davy78 »

F M wrote: 19 May 2020 22:29 Nope. Een scottoiler zou misschien wel kunnen. Dat Cobrra reservoir moet echt verticaal staan, ...
Heb je al een scottoiler overwogen? Wat zijn de grote voordelen van dat Cobrra systeem?

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

:oops: goedkoper :oops:
En bij scottoiler moet je dacht ik een vacuum vinden. Dat gaat sowieso mijn petje te boven.

Vandaar. Maar ik begin scottoiler nu wel te overwegen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: KTM 790 Adventure

Post by Marsman »

F M wrote: 20 May 2020 10:07 :oops: goedkoper :oops:
En bij scottoiler moet je dacht ik een vacuum vinden. Dat gaat sowieso mijn petje te boven.

Vandaar. Maar ik begin scottoiler nu wel te overwegen.
ik heb mijn Scottoiler zelf gemonteerd en daar kwam inderdaad wel een zekere dosis aan technische kennis en wat durf aan te pas: de benzinetank moest eraf en de onderdrukleiding moest doorgeknipt.
Gelukkig heb ik bij de aankoop van de motor een kleine investering gedaan in de vorm van een originele technische handleiding. Die vind je vandaag de dag voor minder dan €100. Met een Revue Moto Technique of een Haynes ben je ook al een heel stuk verder. Demontage/montage van de onderdelen die er af moesten ging dus zeer vlot.
Nog een handigheidje op de AT: de achtervork is hol en daar zijn gaten in voorzien (afgesloten met een rubber dichting) om de olieleiding door te leiden. Op die manier zit die altijd beschermd tegen vuiligheid en steenslag.

En de Scottoiler zelf? Wel, die doet z'n werk voortreffelijk :thumbsup: :thumbsup:
Wel een beetje uitkijken dat je de motor niet te lang in z'n vrijloop laat draaien want van zodra die loopt krijg je smering en dat resulteert wel eens in een druppeltje olie, ergens op een mooie oprit :mrgreen:
En ook vergelijken waar je de olie koopt want de prijzen die ze daar voor durven vragen.... :o :o :o :pillepalle:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Roadster
Posts: 17
Joined: 16 Sep 2019 07:37

Re: KTM 790 Adventure

Post by Roadster »

Marsman wrote: 20 May 2020 11:27 de achtervork is hol
Dus zo'n Honda bestaat eigenlijk voornamelijk uit gebakken lucht?? :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Marsman wrote: 20 May 2020 11:27
F M wrote: 20 May 2020 10:07 :oops: goedkoper :oops:
En bij scottoiler moet je dacht ik een vacuum vinden. Dat gaat sowieso mijn petje te boven.

Vandaar. Maar ik begin scottoiler nu wel te overwegen.
ik heb mijn Scottoiler zelf gemonteerd en daar kwam inderdaad wel een zekere dosis aan technische kennis en wat durf aan te pas: de benzinetank moest eraf en de onderdrukleiding moest doorgeknipt.
Ik heb bij Scottoiler wat verder gekeken. Jij hebt de v-versie, die met vacuum werkt. Daar begin ik niet aan.
Maar voor het dubbele van de prijs heb je de x-versie. Die werkt met een elektrische pomp. Dat is gemakkelijker te installeren.
Alleen, het reservoir is 15 cm lang. Ik ben nog altijd aan het zoeken waar ik dat bij de 790 kwijt kan. Een rechtopstaande buis van het frame leek me de beste oplossing, maar die is net iets korter....
Aan de achterste voetsteun zou het kunnen, waarbij de onderkant van het reservoir een paar cm zou uitsteken onder de voetsteun...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: KTM 790 Adventure

Post by Cotthem »

Ik ben al jaren content van de Spray Oiler....
"...the path is the destination"

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: KTM 790 Adventure

Post by duibhce Kaelann »

Een kettingsmeersysteem kunt ge ook gewoon zelf maken: http://destinationworld.be/home-made-ma ... ain-oiler/
ondertussen is die al wat verder geëvolueerd met andere reservoirs en nog wat eenvoudigere manier om de nozzle te richten. Staan zowel op onze Terra's als op de Kawa's.

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 20 May 2020 12:46 Een kettingsmeersysteem kunt ge ook gewoon zelf maken: http://destinationworld.be/home-made-ma ... ain-oiler/
Neen, Jo. Jij kan dat. En waarschijnlijk nog een pak anderen hier.
Ik kan dat niet.
:mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: KTM 790 Adventure

Post by robman »

Met zo een Scottoiler ...zwiert die fameus veel olie in't rond ?
Hoe ziet de achterkant vn de moto eruit met zo'n systeem ?

Als cardanfanatiekeling ...ken ik dat niet :oops:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: KTM 790 Adventure

Post by Tom Thumper »

robman wrote: 20 May 2020 16:41 Met zo een Scottoiler ...zwiert die fameus veel olie in't rond ?
Hoe ziet de achterkant vn de moto eruit met zo'n systeem ?

Als cardanfanatiekeling ...ken ik dat niet :oops:
Ook met een scottoiler ziet de achterkant van een moto er uit zoals een achterkant van een moto er moet uitzien: vettig. :whistling:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Tom Thumper wrote: 20 May 2020 17:33 Ook met een scottoiler ziet de achterkant van een moto er uit zoals een achterkant van een moto er moet uitzien: vettig. :whistling:
Inderdaad, zeker als je vergeet dat je scottoiler een paar dagen volle bak staat ,dan kan je zelfs een plasje onder de moto hebben. :oops:
De scott olie is wel makkelijker te verwijderen dan spuitbus olie.😉

Edit @FM : op youtube en op de scottoiler site staan genoeg filmpjes en foto's die een duidelijke uitleg geven. ;)
Last edited by Droopy on 20 May 2020 19:22, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

Droopy wrote: 20 May 2020 19:18
Tom Thumper wrote: 20 May 2020 17:33 Ook met een scottoiler ziet de achterkant van een moto er uit zoals een achterkant van een moto er moet uitzien: vettig. :whistling:
Inderdaad, zeker als je vergeet dat je scottoiler een paar dagen volle bak staat ,dan kan je zelfs een plasje onder de moto hebben. :oops:
De scott olie is wel makkelijker te verwijderen dan spuitbus olie.😉
Pardon?
Een moderne Scotoiler stopt toch met druppelen als je de motor uitschakelt? zéker als het elektrisch is. Dat zou het toch moeten zijn.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Muug wrote: 20 May 2020 19:21
Pardon?
Een moderne Scotoiler stopt toch met druppelen als je de motor uitschakelt? zéker als het elektrisch is. Dat zou het toch moeten zijn.
Ja, ja maar ik had een redelijk grote rit gereden en dat ding stond al een paar dagen volle bak van een ritje in de regen dus de olie had tijd genoeg om overal goed rond te spetteren. :shock: :oops:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: KTM 790 Adventure

Post by pingu »

OSCO systeem hier. De Soes is intussen de 4e moto waar dat zelfde systeem opstaat (al heb ik de oorspronkelijke nozzle intussen wel vervangen door een scottoiler-achtig systeem), dus echt duur kan je dat intussen niet meer noemen.

De eerste keer als volslagen groentje in moto-mand laten installeren door de dealer. Maar 't is eigenlijk simpel allemaal. Reservoir op de voetsteun van de passagier, leiding met tiewraps aan de moto bevestigen, nozzle tegen achterste tandwiel richten, klaar.

Als olie simpelweg synthetische kettingzaagolie, veel goedkoper en net zo goed (zoniet beter) dan het merkeigen spul. Om de 100 à 200 km nekeer het pompje laten werken, ketting vervangen om de 40.000 à 50.000km.

Ooit koop ik mij nog wel 's een volautomatische Pro-Oiler. Als de OSCO er de brui aan geeft. Alleen is zo'n OSCO precies onverwoestbaar...

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

Hier ook Osco, met Scotoiler nozzle, met kettingzaagolie :w00t:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: KTM 790 Adventure

Post by Marsman »

robman wrote: 20 May 2020 16:41 Met zo een Scottoiler ...zwiert die fameus veel olie in't rond ?
Hoe ziet de achterkant vn de moto eruit met zo'n systeem ?

Als cardanfanatiekeling ...ken ik dat niet :oops:
vóór de Scottoiler er was, smeerde ik met de spuitbus en de achterkant + de velg en de spaken waren vele malen smeriger dan nu, mét de Scottoiler. Nu wordt alles nog steeds vettig, maar in veel mindere mate dan vroeger en de weggeslingerde olie is bovendien veel makkelijker te verwijderen dan de vettigheid uit de spuitbus.
:thumbsup:

En 't is niet omdat ge een cardan hebt, dat daar geen onderhoud aan hebt hé... ;)
Toen ik met de Pan reed werd bij elke bandenwissel het vet van tussen de rondsels gehaald en voorzien van nieuw vet. :thumbsup:
Maar ik vermoed dat er weinig cardanfietsen zijn waarop zoiets effectief gebeurt omdat die, zogezegd, onderhoudsvrij zouden zijn en dan kom je al eens in een situatie terecht dat je plots geen aandrijving meer hebt omdat de rondsels compleet weggesleten zijn.
Ik heb dat geleerd ten tijde van mijn VX800: daar zaten nogal 'low budget' rondsels op en die lustten wel een lekje vet af en toe... :shock: :shock:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: KTM 790 Adventure

Post by Marsman »

Roadster wrote: 20 May 2020 11:37
Marsman wrote: 20 May 2020 11:27 de achtervork is hol
Dus zo'n Honda bestaat eigenlijk voornamelijk uit gebakken lucht?? :mrgreen:
da's dan nog steeds meer dan le grand néant onder uw hersenpan

:ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Post Reply