Het einde van het filefilteren?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Het einde van het filefilteren?

Post by duibhce Kaelann »

Invoering van de reddingsstrook voor hulpdiensten bij files komt er waarschijnlijk ook in België. In Duitsland heb ik dat al meermaals goed zien werken. Maar daar mogen andere voertuigen geen gebruik maken van die "rijstrook" en aangezien er daarnaast niet genoeg plaats meer over is om tussen de andere wagens door te komen is filteren niet mogelijk. In duitsland is het sowieso geen issue want daar is filteren gewoon verboden. Maar in de praktijk zou het hier ook wel het einde van het filteren kunnen betekenen. Tenzij er expliciet wel met de motor mag gefilterd worden op de reddingsstrook.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200526_04972099
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by OzzePaa »

Nu hebbik toch altijd gedacht dat de "pechstrook" die kwazie hier alleen in België standaard is, daarvoor diende. Die mag toch absoluut niet gebruikt worden tijdens files of sowieso gewoon nooit, juist omdat de hulpdiensten daarover vlot ter plekke zouden geraken :? :dontknow: :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by Blackbert »

Alleen jammer dat die pechstrook op vele plaatsen opgeofferd is of onbestaande.
Om 3 rijvakken onder een brug door te krijgen zonder die te moeten vervangen.
Om een spitsstrook te creëren zodat er meer tegelijk kunnen stilstaan.

Vanmiddag op de radio moest het principe eens uitgelegd worden, zodat er over gemekkerd kon worden of ze dat wel gingen snappen, die filezitters.
Ja, door de week wel. Die zijn dat al gewoon, om wat meer ruimte te laten voor motorrijders.

Of die motorrijders daar gebruik van mogen maken? Ah ja zeker, zoals het voorzien is dat die ook gebruik mogen maken van de busstroken, soms. niet. alst 't aangegeven staat. :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by Davy78 »

Die reddingstrook zal snel gereduceerd worden tot een 4e rijstrook voor de mannen met weinig geduld ...

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by Stefke »

Ach, ik snap er niks van... :dontknow: Mijn ervaring is dat rijstrook 2 en 3 als een zee opengaan om een sirene te laten passeren. En daarna ook gewoon weer dichtgaan, of daar nu nog een moto achter komt niet.... :furious3:
Geen idee waarom ze dat gaan verplichten, er zijn nu al zoveel dingen verplicht en of verboden waar niks mee gedaan wordt... :dontknow:
Ritsen? iemand? soms wel maar duidelijk niet iedereen? Handenvrij bellen? :lol: :lol: :lol: :furious3: :furious3: :furious3: :furious3:
Dus een druppel op een hete plaat...
Het filefilteren afschaffen of verbieden zou erg zijn, heel erg. En ook dom. :w00t:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by Stefke »

En zie, vandaag nog eens flink gefilterd. Op de e17 vanaf Beervelde tot Destelbergen... Niet veel, wel heftig... 2 rijen dik uitsluitend vrachtwagens, het linkse vak afwisselend vrachtwagens :furious3: en wat auto's. En ik stuurde mijn vlotte beginner er gewoon door want ik wil niet in de staart van zo'n file staan. Verderop werd mijn gelijk bevestigd... :roll: Wat een lelijke klap was me dat zeg...Ik kreeg gewoon koude rillingen toen ik de wrakken zag staan. Een trekker die voor de helft onder een oplegger gereden is. :shock: En een cabine waar werkelijk niks van overgebleven is... :shock: Zelf de rioolpers heeft er geen foto van durven afdrukken... :roll:

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by Droopy »

Stefke wrote: 27 May 2020 21:28 En zie, vandaag nog eens flink gefilterd. Op de e17 vanaf Beervelde tot Destelbergen... Niet veel, wel heftig... :shock:
Zelf de rioolpers heeft er geen foto van durven afdrukken... :roll:
:shock:
Bah, het zal je maar overkomen...
Wat ik niet snap is dat er hier niet meer dynamische digitale borden op de snelwegen staan om zo'n files aan te geven en om dergelijke ongevallen te vermijden. :dontknow:
In Duitsland doen ze dit al jaren, kilometers voor de file krijg je al een waarschuwing en vertragen ze geleidelijk het verkeer, 120-100-80... en als je aan de staart van de file komt heb je het wel door en vertraag je automatisch. :)
Op de A11 gebruiken ze ook zo'n borden als de brug open gaat en dat werkt toch vrij goed.

En die rijstrook die open moet voor de hulpdiensten kan toch ook automatisch, dat heb ik al genoeg gezien op de ring van Parijs, dat is eigenlijk de moto/scooter rijstrook en als de hulpdiensten erdoor moeten gaat dat toch ook vrij vlot. Het zal wat aan onze Belgische mentaliteit liggen zeker... :(

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by Muug »

ha, je zoekt een reden? Wel, wat denk je de versplintering van de bevoegdheden? Meer verklaring heb je niet nodig, toch?

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Het einde van het filefilteren?

Post by Jopet »

Op zich begrijp ik de redenering er achter wel, werkt goed in het buitenland, alleen wanneer het file filteren toegestaan blijft zullen enkele motards dat zien als hun eigen privé autosnelweg en erdoor vlammen aan hoge snelheid tot er enkele automobilisten het beu zijn en hun politieke vriendjes erover zullen aanspreken en het ook verboden zal worden....
Enkelingen zullen het gegarandeerd verpesten voor iedereen :wall:

Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply