BMW R100R

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R100R

Post by Muug »

Akkoord met de deksels, ik vind de vierkante ook mooier, maar de rest is gewoonweg perfect. :smitten: A wacht, die rare "tong" aan het dashboard is ook lelijk. :laughing:
Maar anders: Moderne banden en -maten, moderne remmen vooraan (Brembo 4zuiger remklauwen!), moderne velgen, modern voorspatbord, moderne ParaLever, moderne uitlaat, moderne ontsteking, 12v plug,
Oud: het blok, het frame, de pinkers, de voorvork, de lichten.
En daarmee zijn we rond want er zit niet veel aan deze moto :laughing:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R100R

Post by Muug »

Ik heb er toch maar wat foto's van genomen, van al die blinkende onderdelen, want da's de laatste keer dat 'm zo schoon gekuisd geweest gaat zijn 8-)
Nu moet ge weten dat dat de mottigste aluminium ter wereld is als ge dat proper wilt krijgen. 't is ultrazacht materiaal en zoals ge ziet op de foto's is eigenlijk ruw afgewerkt. Straatstof, veldstof, remstof, alle soorten vet...nestelt zich gaarne tot in de eeuwigheid in de poriën.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen hoeveel uren die man bezig geweest is om dat allemaal zo spiegelend te krijgen.

Image

Image

Image

Image

En allemaal voor niks, nu 'm dat aan mij verkocht heeft :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: BMW R100R

Post by Stefke »

Raketman wrote: 27 Jun 2020 01:59 Hij staat heel proper, daar niet van. Maar ik vind die reeks het minst aantrekkelijk van alle R-modellen die BMW ooit uitgebracht heeft. Ge ziet gewoon dat deze een samenraapsel is van onderdelen die ze nog in't schap hadden liggen, en waar nog rap wat moto's van bijeen geklutst zijn voordat de vierkleps 1100 eraan kwam...Retro kleppendeksels (van de pré-77 modellen) met moderne looks van tank en voorspatbord, het vecht dat het geen naam heeft :lol: .
:stupid: Niks aan toe te voegen, tenzij minst aantrekkelijk voor mij best wel de lelijkste is. :ricky:
Raketman wrote: 27 Jun 2020 01:59 Maar in deze staat natuurlijk een potentiële belegging naar de toekomst toe, want zo zot veel zijn daar niet meer van verkocht geweest dacht ik.
Nope, van deze zijn er veel verkocht, van de Classic héél weinig, en de latere Mystic is om een of ander duistere reden ook erg gewild gebleven. :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R100R

Post by Muug »

Stefke wrote: 27 Jun 2020 10:17 Nope, van deze zijn er veel verkocht, van de Classic héél weinig, en de latere Mystic is om een of ander duistere reden ook erg gewild gebleven. :dontknow:
Jep, eigenlijk wou ik een Classic inderdaad. Gewoon omdat 'm zwart is met een biezeke op de tank. :grin:
Ik was al naar een afgeleefd exemplaar van 130.000km gaan kijken. Zal technisch wel ok geweest zijn, maar optisch was ie gewoon echt op.
In Luik stond er nog ene die mijn goesting kon wegdragen. Met een R100S-kuipke op. Was wel ver, en toch ook nog te duur naar mijn goesting.
Maar bon toen kwam ik deze tegen. Ik denk niet dat 'm 24u online gestaan heeft. :whistling:

De R en de Classic zijn eigenlijk een GS met korte veerwegen. De Mystic is toch weer wat anders, met een ander subframe bvb. Die laatste heeft ook een dashboard met modernere lampekes.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: BMW R100R

Post by Blackbert »

Muug wrote: 27 Jun 2020 09:17 Ik heb er toch maar wat foto's van genomen, van al die blinkende onderdelen, want da's de laatste keer dat 'm zo schoon gekuisd geweest gaat zijn 8-)
Nu moet ge weten dat dat de mottigste aluminium ter wereld is als ge dat proper wilt krijgen. 't is ultrazacht materiaal en zoals ge ziet op de foto's is eigenlijk ruw afgewerkt. Straatstof, veldstof, remstof, alle soorten vet...nestelt zich gaarne tot in de eeuwigheid in de poriën.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen hoeveel uren die man bezig geweest is om dat allemaal zo spiegelend te krijgen.

Image

Image

Image

Image

En allemaal voor niks, nu 'm dat aan mij verkocht heeft :mrgreen:
Ne keer gelijk uiteenvijzen en hoogglans polijsten? :idea:
De volgende lockdown zal rap voorbij zijn. :blink:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: BMW R100R

Post by Raketman »

Deels gepoulierd, maar vooral sodablasting (of dry-ice)...ge kunt die altijd terug zo proper krijgen indien gewenst.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R100R

Post by Muug »

Hm, ik weet zo niet of ne mens van 75 die technieken toepast.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: BMW R100R

Post by Blackbert »

Dienen heeft dat uitgevonden. :ugeek:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R100R

Post by Muug »

Na enkele ritjes toch besloten van de schokbreker achteraan te vervangen. Zowel solo als met duo doet de achterzijde van de moto ongecontroleerde dingen als je over slechte wegen rijdt. Dus in Duitsland zou ik géén andere schokbreker steken, maar hier moet ik dat geld dus wel over de toonbank gooien. :evil: Vooraan daarentegen is dat voorlopig niet nodig. Voorlopig.

Andere bandjes zijn ook al besteld. Rondrijden met banden van 10 en 16j oud, met duizenden microscheurtjes in de flanken, is wellicht geen goed idee. Het worden Bridgestone BT023's, wegens geen zin in die ouwerwetse BT45's...

Het zadel krijgt wellicht ook aan antisliplaagje, want 't is momenteel gelijk in de tekenfilmkes: de moto gaat éérst vooruit en pas na een seconde volgt de chauffeur/duo. Idem bij het remmen.... :whip:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: BMW R100R

Post by Raketman »

Hmm, BT023 :? ...

Ik zou er ook eens Pirelli Sport Demon's op overwegen. Dat ligt op mijne Z1000, en zal op nog van mijn ouwe knarren komen te liggen als die ooit aan vervanging toe zijn. Ik ben natuurlijk een Pirelli-fan...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R100R

Post by Muug »

:thumbsup:
Merci voor de tip. De bestelling van de BT023 is echter al gebeurd. Maar ik ga het zeker onthouden .

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: BMW R100R

Post by den Bullet »

Raketman wrote: 23 Jul 2020 17:19 Hmm, BT023 :? ...

Ik zou er ook eens Pirelli Sport Demon's op overwegen. Dat ligt op mijne Z1000, en zal op nog van mijn ouwe knarren komen te liggen als die ooit aan vervanging toe zijn. Ik ben natuurlijk een Pirelli-fan...
Fé zweert momenteel bij Dunlop Roadsmart (II of III) voor goeie grip op droog en nat ;)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: BMW R100R

Post by Tom Thumper »

Misschien is mijn antwoord volledig naast de kwestie wegens echt de ballen te weten van oudere moto's maar die wel vaak héél schoon te vinden maar ik vind die moderne flashy banden toch een beetje passen als een tang op een varken op zo een ouder model. Bestaan er degelijke banden die er old-school uitzien? Ik veronderstel dat je met dergelijke moto's niet echt het onderste uit de kan gaat halen en primeert in dergelijke gevallen de look niet boven de buitenaardse prestaties van de moderne moto band? :?:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: BMW R100R

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 24 Jul 2020 09:58 moderne flashy banden
Waaw, iemand die op motorbanden geilt. Iedereen zijn fetisj... :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: BMW R100R

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 24 Jul 2020 15:51
Tom Thumper wrote: 24 Jul 2020 09:58 moderne flashy banden
Waaw, iemand die op motorbanden geilt. Iedereen zijn fetisj... :whistling:
Haha, Frans toch! Maar eigenlijk heb je gelijk, ik vind een vette motorband toch wel een beetje opwindend. :oops:

Maar dat is wel helemaal naast de kwestie. Een retro band op een oude moto is toch schoonder dan zo een modern ding, niet?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: BMW R100R

Post by Stefke »

Tom Thumper wrote: 24 Jul 2020 09:58 Bestaan er degelijke banden die er old-school uitzien?
Jawel, Dunlop heeft dat, Continental ook dacht ik en Pirelli heeft de Phantom in huis. Die staan zelfs standaard op de XSR700 zag ik.

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R100R

Post by Muug »

Akkoord om op écht oude moto's - jaren '80 en ouder - banden te leggen met een profiel waarvan de tekening ook refereert naar die periode. :ugeek:
Maar deze R100R is van 't jaar 1992 - en hoewel dat puur wetenschappelijk al onbegrijpelijk lang geleden is, waren de bandenprofielen van die tijd al zeker niet meer "oud" te noemen. De jaren '90 waren echt wel al modern, met oa. de popularisering van de brede en lage radiaalband tgo. de smallere en rondere diagonaalband, om in de bandenwereld te blijven. OK OK, de Macadam's van die tijd en de BT45 waren nu ook geen toonbeeld van moderniteit, maar hadden op zich toch ook totaal niks te maken met de retrobandjes van de jaren '60-'70.
Kortom: die BT023 gaat een geweldige keuze zijn. 8-)

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: BMW R100R

Post by Stefke »

Muug wrote: 24 Jul 2020 17:03 Kortom: die BT023 gaat een geweldige keuze zijn. 8-)
Bof, ik ben toch blij dat ik er vanaf ben... 8-)

Post Reply