MX editie jr.

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

de derde zoon wil leren motorcrossen!

Morgen beginnen we eraan.

Het helpt dat zijn beste maat ook al een tijdje ermee bezig is, en al een brommerke op overschot heeft :mrgreen:

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: MX editie jr.

Post by red_zebra »

KTM en Husqvarna hebben de laatste jaren de MX Junior Days georganiseerd en dit jaar doet Sport Vlaanderen ook aan zoeits (met kleine elektrische motoren van KTM, HQV en Yamaha); MX4Kids (ze waren deze weekend op Sporza trouwens).

Is echt de max om te leren en vooral om goesting aan de jeugd te geven :thumbsup:
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: MX editie jr.

Post by zappa »

Nog een geluk dat je zoon wil crossen, moest hij een meisje zijn, ze zou een paard willen, nooit klaar, mesten, hooien, voeren, dierenarts....



( wie weet krijgt je zoon nu zelf zijn crossertje :mrgreen: )

;)
sig nature

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

Hij vond het geweldig.

Is een paar keer goed op zijn bek gegaan. Gezien het een nogal spontane beslissing was, hadden we nog niet de juiste protectoren e.d. heeft meteen geleerd waarom zulke dingen wreed nodig zijn.

Ik speel serieus met het gedacht om nen elentrieke KTM SX-E5 /Husky EE-5 aan te schaffen. Volledig instelbaar qua nivo (kracht, respons en hoogte)
, geen gezeik met naft en 2T olie en onderhoud en zo.

Het bereik is niet heel groot, maar ik schat dat op zijn level het ding makkelijk anderhalf uur aan een stuk kan rondjes draaien.
Op level 6 gaat het nog 20minuten mee, maar dat is dan 1 minuut rijden en 19minuten wachten op de ambulance, gezien stand 6 brutaler is dan de 65cc 2T.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: MX editie jr.

Post by bompa »

TuttoTerreno wrote: 11 Jul 2020 11:48 Hij vond het geweldig.

Is een paar keer goed op zijn bek gegaan. Gezien het een nogal spontane beslissing was, hadden we nog niet de juiste protectoren e.d. heeft meteen geleerd waarom zulke dingen wreed nodig zijn.

Ik speel serieus met het gedacht om nen elentrieke KTM SX-E5 /Husky EE-5 aan te schaffen. Volledig instelbaar qua nivo (kracht, respons en hoogte)
, geen gezeik met naft en 2T olie en onderhoud en zo.

Het bereik is niet heel groot, maar ik schat dat op zijn level het ding makkelijk anderhalf uur aan een stuk kan rondjes draaien.
Op level 6 gaat het nog 20minuten mee, maar dat is dan 1 minuut rijden en 19minuten wachten op de ambulance, gezien stand 6 brutaler is dan de 65cc 2T.
Ik heb nooit met protectoren gereden,was dat slim ,misschien niet,een harnas was hier in het zand niet nodig, maar in den tijd had je in die lederen crossbroeken van M Robert van die harde knie protectoren zitten, en dat was het eerste dat ik er uit deed, bij een val kon je je daar erg mee kwetsen als ze niet helemaal juist over de knie zaten,ik heb er is een die gebroken was bij iemand in de knie zien zitten, maar dat is nu allemaal ander materiaal geworden tegen toen,als je nog een helm moet kopen best een uit een stuk ,en geen helm waar je het kinstuk kan afnemen ,want dat kan bij een val loskomen en kan men zich aan het gezicht hard kwetsen, ik heb er eentje gezien ,kin open en kaak een stuk open, het gelost kinstuk kapot en in de kin en kaak geschoten, Tegenwoordig zijn de meeste cross motokes toch 4 T dacht ik, zijn er crossreeksen voor elektrische crossmotokes .Ik heb met de 2t en 4t gereden en vond de 2T eigenlijk het plezantste rijden ,zowel de 250 cc als de 500 cc :ricky: Blijkbaar bij de zwaarder elentrike crossmoto's 3/4 u echt crossen en de pil is op ,maar dan is het bij je zelf ook wel het beste er vanaf :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

bompa wrote: 11 Jul 2020 18:27
TuttoTerreno wrote: 11 Jul 2020 11:48 Hij vond het geweldig.

Is een paar keer goed op zijn bek gegaan. Gezien het een nogal spontane beslissing was, hadden we nog niet de juiste protectoren e.d. heeft meteen geleerd waarom zulke dingen wreed nodig zijn.

Ik speel serieus met het gedacht om nen elentrieke KTM SX-E5 /Husky EE-5 aan te schaffen. Volledig instelbaar qua nivo (kracht, respons en hoogte)
, geen gezeik met naft en 2T olie en onderhoud en zo.

Het bereik is niet heel groot, maar ik schat dat op zijn level het ding makkelijk anderhalf uur aan een stuk kan rondjes draaien.
Op level 6 gaat het nog 20minuten mee, maar dat is dan 1 minuut rijden en 19minuten wachten op de ambulance, gezien stand 6 brutaler is dan de 65cc 2T.
Ik heb nooit met protectoren gereden,was dat slim ,misschien niet,een harnas was hier in het zand niet nodig, maar in den tijd had je in die lederen crossbroeken van M Robert van die harde knie protectoren zitten, en dat was het eerste dat ik er uit deed, bij een val kon je je daar erg mee kwetsen als ze niet helemaal juist over de knie zaten,ik heb er is een die gebroken was bij iemand in de knie zien zitten, maar dat is nu allemaal ander materiaal geworden tegen toen,als je nog een helm moet kopen best een uit een stuk ,en geen helm waar je het kinstuk kan afnemen ,want dat kan bij een val loskomen en kan men zich aan het gezicht hard kwetsen, ik heb er eentje gezien ,kin open en kaak een stuk open, het gelost kinstuk kapot en in de kin en kaak geschoten, Tegenwoordig zijn de meeste cross motokes toch 4 T dacht ik, zijn er crossreeksen voor elektrische crossmotokes .Ik heb met de 2t en 4t gereden en vond de 2T eigenlijk het plezantste rijden ,zowel de 250 cc als de 500 cc :ricky: Blijkbaar bij de zwaarder elentrike crossmoto's 3/4 u echt crossen en de pil is op ,maar dan is het bij je zelf ook wel het beste er vanaf :mrgreen:

Hier is het allemaal grind en zowieso bij droge ondergrond kei-hard, en zelfs al was het zand, dan moet ie van mij in volle uitrusting opdraven.

Acerbis, Dainese en Co hebben ondertussen geweldig gerief op de markt waarvan ik het voordeel ook al aan den lijve heb moge ondervinden. Ergo, daar zal niet op worden bespaard.

Wat 2T/4T betreft, veruit de meeste die ik zie rondrijden 2T : 50cc automaat en 65cc met koppeling en v-bak.

Ellentrieke KTM/Husky's zijn pas sind dit jaar op de markt, dat ziet ge dus nog niet veel. Maar om te leren m.i. ideaal gezien ge alles precies kunt instellen aan het leerniveau van de piloot.
Dat lijkt me vooral in het begin heel interessant.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

Ook papa gaat weer op zoek naar een MX/enduro/trial voertuig, als we dan toch op dergelijke terreinen moeten rondhangen :mrgreen:

de hoofdredenen dat ik ermee gestopt was 3 jaar geleden: de logistiek en tijdsgebrek.

het eerste probleem is ondertussen verdwenen (we hebben nu een bus als gezinswagen + eigen remorque valt te overwegen) en de tijd is dankzij covid-19-home-office ook beter te plannen.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

vandaag heeft ie zijn eerste MX les gekregen.

Alle begin is moeilijk.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: MX editie jr.

Post by F M »

Hoe oud is dat 3e zoontje eigenlijk ? 21 of zo ? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 23 Jul 2020 13:54 Hoe oud is dat 3e zoontje eigenlijk ? 21 of zo ? :dontknow:
hij is negen jaar

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

Husqvarna EE 5 is aangekomen en "opgeladen" :mrgreen:


Wat een techniek parel. Eerste rondje in den hof gedraaid net voor het donker werd.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: MX editie jr.

Post by zappa »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
sig nature

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

Gisteren 2 uur in actie geweest. Op een MX parcours voor volwassenen maar waar de gevaarlijkste stukken afgesneden zijn voor de kids sessie.

begonnen op level 2, ideaal om eraan gewoon te worden. Na een tijdje op level 3 gezet, daar heeft het machientje al wat snelheid en dankzij de e-motor, giftig vanaf de eerste cm.
De laatste rondjes gingen al vlot.

Bij thuiskomst was nog meer dan 30% in de akku.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: MX editie jr.

Post by Blackbert »

En Jr. zijn accu?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

Blackbert wrote: 02 Aug 2020 18:49 En Jr. zijn accu?
Die klein manne rijden gewoon door, weten niet van ophouden.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

zo, een korte update.

Ik blijf erbij dat een elentrieken crosserke ideaal is om te leren, en wel omdat het vermogen perfekt instelbaar is (bij de KTM/Husky SX5E / EE5 met zes levels)

Junior is begonnen met "level 2" en rijdt nu heel de tijd rond met "level 3", wat al wel redelijk accelereert maar geen hoge topsnelheid haalt.
Dus om sneller rond te gaan .... moet hij rapper door de bochten gaan = techniek verbeteren, betere houding, beter kijken, enz enz.

En het geweldige is: dat werkt! Hij merkt dat zelf ook.

De vergelijkbare 50cc tweetakters zijn véél rapper op de rechte stukken, maar ge ziet hoe (veel) klein mannen sukkelen in de bochten, hoe ze matig bewegen, het verkeerde wiel belasten, enz. om volgaaaaas dengdengdeng vooruit te schieten, spectaculair ver en hoog springen, en dan keihard remmen om dan quasi in stilstand door de volgende bocht te gaan.
Die dingen zijn gewoon te giftig en veel te snel rechtdoor: automatisch ga je het bochtenwerk "overslaan", wegens overbodig.
Voor degenen die met 65cc beginnen, is het uiteraard nog erger.

Soit, ik vind dat junior nu wel klaar is met level 3, maar hij wil zelf nog niet upgraden.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MX editie jr.

Post by Muug »

Tuffer, je pakt dat duidelijk goed aan! Ook de allergrootsten - toch in de vorige eeuw - stegen boven de anderen uit dankzij hun superieure rijtechniek die ze optimaliseerden op hun inferieure machines waarmee ze het jarenlang moesten doen.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Fotootjes?

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 05 Sep 2020 11:59 Fotootjes?
Image
Image
Image

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: MX editie jr.

Post by zappa »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: dienen heeft daar veel plezier in !!!
sig nature

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MX editie jr.

Post by TuttoTerreno »

Zoals bijna alles is ook MX onmogelijk tegenwoordig. Ik had eigenlijk de EE5 opgeladen voor een indoor sessie in een motocross hal, maar dat zal voorlopig niks worden.

Wat komt er na de EE5, normaliter ne 65cc 2T , ik heb het wel voor de Yamaha YZ65.

Maar gezien hij wellicht de EE5 zal moeten afgeven lang voordat hij de laatste 2 "levels" onder de knie heeft, ben ik per toeval op een soort van opvolger gestoten : https://www.hvr-bikes.com/60-4-new/
Die doen precies wat KTM/Husqvarna ook gewoon zouden kunnen doen, maar niet doen: hetzelfde e-gerief uit de "50" in een 65cc frame stoppen.

Post Reply