motoren 1995

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

motoren 1995

Post by F M »

We zijn thuis kasten aan het opruimen. Ik heb nog een overzicht teruggevonden van alle motoren in 1995. Een Nederlandse boek weliswaar. Ik had toen nog geen motor. Ik veronderstel dat ik die later gekregen heb van iemand omdat er een uitvoerig verslag in stond van een Diversion 900.

Het is eens leuk om terug te zien hoe het motorlandschap er 25 jaar geleden uitzag.

In die tijd regeerden nog de choppers. Dan kwamen de racemotoren en de toeemachines. Allroads kwamen toen pas opzetten.

En ook frappant, in het overzicht van alle motoren kwamen welgeteld 2 (twee) KTMs voor. KTM kwam blijkbaar uit een precaire periode...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: motoren 1995

Post by Stefke »

F M wrote: 19 Aug 2020 13:20 Het is eens leuk om terug te zien hoe het motorlandschap er 25 jaar geleden uitzag.
Best wel goeie motoren denk ik dan. Toen Honda nog een ruim gamma een beetje van alles had. Shadows, Transalpen, AT's, NTV, Sevenfifty, VFR750, CBR 600, 900, 1000, ST1100, goldwing... Veel van die spullen rijden nu nog probleemloos rond.
Vooral de kleuren van toen waren geweldig... 8-)
En verder maak ik mij steeds meer de bedenking dat de tijd gewoon supersonisch vliegt... :shock:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: motoren 1995

Post by Muug »

Ik heb nog een "Alle motoren" van 1988 :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: motoren 1995

Post by F M »

Nu weet ik dat je al heel veel motoren gekocht (en verkocht) hebt de laatste tijd. Maar dat je alle motoren van 1988 hebt, lijkt me toch sterk.

Of heb ik weer niet goed gelezen ? :peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: motoren 1995

Post by F M »

Stefke wrote: 19 Aug 2020 23:00 Best wel goeie motoren denk ik dan. Toen Honda nog een ruim gamma een beetje van alles had. Shadows, Transalpen, AT's, NTV, Sevenfifty, VFR750, CBR 600, 900, 1000, ST1100, goldwing... Veel van die spullen rijden nu nog probleemloos rond.
Ik ben akkoord. Het huidige gamma van Honda spreekt minder aan.
Veel motoren waren nog uitgerust met carburatoren ipv elektronische injectie ook.
Stefke wrote: 19 Aug 2020 23:00En verder maak ik mij steeds meer de bedenking dat de tijd gewoon supersonisch vliegt... :shock:
:stupid: :o :(
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: motoren 1995

Post by Raketman »

Voor mij is dat de tijd van het einde van een reeks afzichtelijke motoren, en het begin van een aantal mooie ontwerpjaren (eerder nog een 4-5 jaar later zelfs). KTM zijn opgang is pas rond 2000 gestart, mede dankzij de successen van de zware offroads in de Dakar, die toegedragen hebben aan de eerste 950 Adventure reeks.
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: motoren 1995

Post by duibhce Kaelann »

Raketman wrote: 20 Aug 2020 13:54 Voor mij is dat de tijd van het einde van een reeks afzichtelijke motoren, en het begin van een aantal mooie ontwerpjaren.
De Yamaha GTS1000? :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3201
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: motoren 1995

Post by Koeno »

Stefke wrote: 19 Aug 2020 23:00 Best wel goeie motoren denk ik dan. Toen Honda nog een ruim gamma een beetje van alles had. Shadows, Transalpen, AT's, NTV, Sevenfifty, VFR750, CBR 600, 900, 1000, ST1100, goldwing... Veel van die spullen rijden nu nog probleemloos rond.
Vooral de kleuren van toen waren geweldig... 8-)
En verder maak ik mij steeds meer de bedenking dat de tijd gewoon supersonisch vliegt... :shock:
Amai, iemand die de Sevenfifty zomaar eens aanhaalt... gebeurt niet veel met die grijze muis...

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: motoren 1995

Post by Stefke »

Koeno wrote: 20 Aug 2020 21:38 Amai, iemand die de Sevenfifty zomaar eens aanhaalt... gebeurt niet veel met die grijze muis...
euh... zo grijs is die Sevenfifty toch niet, is wel de opvolger van de legendarische CB750 modellenreeks. Was toch wel een goed verkopend model in zijn tijd! En zeker de laatste modellen met zwarte motorblokken zijn geweldig schoon! Mooie klassieke lijn met die dubbele uitlaatjes. En ik heb daar altijd heel graag mee gereden, goede zithouding, licht stuur gedrag, bij pittig rijden komt de comfortabele vering met klassiek kader wel wat roet in het eten gooien. Begin jaren 90 waren dat zelfs lesmoto's in de rijschool! Na 50000km hadden de koppelingen wel hun best tijd gehad. En de klepsteelzittingen en dichtingen waren toen ook versleten. dat gaf wel geweldige blauwe rookpluimen bij pittig optrekken of hernemen! :)
In de vriendenkring hier 5 stuks! 1 in absolute nieuwstaat, 3 gewone waarvan 2 uit dienst en eentje dat al afkes verkocht is.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: motoren 1995

Post by TuttoTerreno »

1995, dan moet ik mijn motorrijbewijs gehaald hebben en mijn eerste wegmotor, een yamaha SR 250 Special. :ricky:

25 jaar geleden al :whistling:

Koeno
Posts: 3201
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: motoren 1995

Post by Koeno »

Stefke wrote: 20 Aug 2020 23:29
Koeno wrote: 20 Aug 2020 21:38 Amai, iemand die de Sevenfifty zomaar eens aanhaalt... gebeurt niet veel met die grijze muis...
euh... zo grijs is die Sevenfifty toch niet, is wel de opvolger van de legendarische CB750 modellenreeks. Was toch wel een goed verkopend model in zijn tijd! En zeker de laatste modellen met zwarte motorblokken zijn geweldig schoon! Mooie klassieke lijn met die dubbele uitlaatjes. En ik heb daar altijd heel graag mee gereden, goede zithouding, licht stuur gedrag, bij pittig rijden komt de comfortabele vering met klassiek kader wel wat roet in het eten gooien. Begin jaren 90 waren dat zelfs lesmoto's in de rijschool! Na 50000km hadden de koppelingen wel hun best tijd gehad. En de klepsteelzittingen en dichtingen waren toen ook versleten. dat gaf wel geweldige blauwe rookpluimen bij pittig optrekken of hernemen! :)
In de vriendenkring hier 5 stuks! 1 in absolute nieuwstaat, 3 gewone waarvan 2 uit dienst en eentje dat al afkes verkocht is.
Als je de testverslagen lees van die tijd was dat echt de allergrijste muis...
Heeft wel de naam van de legendarische CB 750, maar doesn't live up to the expectations...
Het blok is geleend uit de CBX 750, hydraulische klepstoters, maar honda heeft beslist om de CBX 750 zijn 90pk te temperen naar 72-tal pony's... In niets echt goed (ook in niets echt slecht).

Hier staat er ook nog eentje in de garage... blijft wat plakken... want verkopen krijg ik nog altijd niet over mijn hart :p
wel met geupdate vering (progressieve veren voor & achteraan)
bandjes zijn wel ten einde (8 a 9 jaar oud, en beginnende droogte scheurtjes)

Image

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: motoren 1995

Post by Droopy »

Koeno wrote: 21 Aug 2020 11:20
Als je de testverslagen lees van die tijd was dat echt de allergrijste muis...
Heeft wel de naam van de legendarische CB 750, maar doesn't live up to the expectations...
Het blok is geleend uit de CBX 750, hydraulische klepstoters, maar honda heeft beslist om de CBX 750 zijn 90pk te temperen naar 72-tal pony's... In niets echt goed (ook in niets echt slecht).

Hier staat er ook nog eentje in de garage... blijft wat plakken... want verkopen krijg ik nog altijd niet over mijn hart :p
wel met geupdate vering (progressieve veren voor & achteraan)
bandjes zijn wel ten einde (8 a 9 jaar oud, en beginnende droogte scheurtjes)
Mijn Kawasaki Zephyr was een beetje in dezelfde lijn, zalige vier in lijn en en jammer genoeg moeten wegdoen omdat het niet de Honda kwaliteit was, alle kabels om de haverklap versleten, overal roest, bougies veel sneller vervangen dan nodig, regelmatig startproblemen, bij momenten een slippende koppeling, ondermaatse vering (ondanks de Ohlin met oliepotjes achtervering) en toch mis ik mijn Zephyr. :(

Post Reply