Triumph Speed Twin testrit

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Triumph Speed Twin testrit

Post by Muug »

Vanaf morgen begint de Triumph testweek. Met dat er hier ene vlakbij is, gaan we daar natuurlijk eens gebruik van maken!
Mijn keuze is gevallen op een Speed Twin 1200.
Ik heb iets met twins met veel koppel 8-)

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by TRooPER »

Muug wrote: 11 Sep 2020 14:31
Ik heb iets met twins met veel koppel 8-)
En uw madam vindt dat ok? ..... :peepwall:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Muug »

:mrgreen:
Ge moest eens weten :whip:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Muug »

Allez,
vijf kwartier met een Speed Twin gereden. :thumbsup:
En ik kan u zeggen: er is een goeie reden waarom dat ding "Speed" heet, en niet "Slow".
Dat ding - hieronder nog even enkele mooie foto's - is een Heel Sportieve Moto. :pillepalle:
En je kan er ook Heel Rustig mee rijden. :w00t:
En de vering is verdomme zo goed als die van mijn KTM! :shock: :shock: :shock:

Dus ge stapt op da motoke - want 't is ne kleine - en het eerste dat opvalt is de echt lage tellerpartij. Prachtig zo, want die tellers veroorzaken dus nul komma niks turbulentie. Uw lichaam bevindt zich dus aan alle mogelijke snelheden in de laminaire windstromen, wat wilt zeggen dat uw oren echt genieten van de rust en 't geluid van de motorfiets. Ook aan 160. Verder valt op dat dat stuur perfect in uw handen valt, dat de hendels in een perfecte hoek zitten, dat de voetsteunen schoon onder uw gat zitten zodat ge indien nodig efkes uzelfven omhoog kunt drukken.
Dan klikt ge die in eerste en weg zijt ge. Meteen is u de heel lichte maar goed stabiele koppelingshendel opgevallen, en het gashendel dat eveneens licht draait, maar toch met een massief gevoel. Wat ge óók besefte, is dat die smerige straatgoot, en die ambetante drempel, nauwelijks gevoeld werden toen ge het voetpad verliet. Die vering is dus al zeker niet slecht! En ge slaat af, en dat gaat simpelweg intuitief, en ge remt, en dat staat rapper stil dan ge gewild had. En ge schiet u straatje in en straatje uit, en ge amuseert u met te slalommen tussen de putten en de putdeksels, en die moto glijdt overal rond en tussen gelijk of ge er al 100.000km mee rijdt, dus al zolang ge die Grote Oranje hebt... :shock: Asfalt wordt beton, en in plaats van dat uw nieren liggen te klepperen gelijk castagnetten, schiet die moto onverstoord over alle oneffenheden heen. Het frame trekt er zich niks van aan, de vering verwerkt alle klotewegen gelijk of het puree is, de tank zit klemvast tussen je benen. Ondertussen heb je al door dat je over een moto beschikt met een verslavend sterk blok, dat geciviliseerd brullend vooruit schiet. Enkel als jij dat wilt trouwens: onthoudt dat goed: het gaat enkel snel als jij dat wil! Niet als je dat niet wil. Er zijn merken waar dat wel anders is. Goed toch, dat je je zo goed kan vastzetten op die moto, dankzij die geweldig goede ergonomische houding. Het oersterke blok is dus Ge-Wel-Dig. Koppel zoveel als de Mont Blanc, en de toeren schieten er zo hard door dat het verbazend is dat er maar 7000 van zijn voor je in 't rood schiet. Dat hadden er 7000 meer mogen zijn! :w00t: Maar even goed spint het haast onhoorbaar als we rustig mee volgen in de ultra drukke straten tussen Lede en Wichelen. Schakelen gaat gelukkig extreem soepel, dus als het vooruit moet gaan, dan zit die v-bak alleszins niet in de weg!
Heb ik rap gereden? Ja. Zeker als je overal maar 50/u mag rijden. Het ik veel ingehaald? Jà, want anders moest ik overal 50 rijden. Kón ik zoveel inhalen? Ja, want het blok is oerend sterk. Als het tenminste boven de 2000 toeren mag zitten. Vanaf derde, en zeker in vierde of o jee in vijfde, dan wil je zéker niet onder de 2000 gaan!!! Maar dat went o zo snel, dat je er snel niks meer van merkt (omdat je tijdig terugschakelt).
Verder heb je drie rij-modi, waar je al rijdend op heel eenvoudige wijze kan tussen switchen: rain, road en sport. Road vond ik ideaal bij traag meerijden met het verkeer, dus aan zo'n 20 per uur. Sport gaf dan een iets te rukkerig karakter aan de gas. Maar als je niet zo gewoon moet meevolgen, voldoet de sport-modus gewoon perfect voor alle omstandigheden. Het blok reageert héél fluks op de gasbewegingen, maar het blijft bevattelijk voor ons brein, dus er is geen tractiecontrole nodig, gewoon dat handje onder controle houden, dat lukt best.
En toen was de spielerei gedaan, en 'k heb de moto braaf terug gezet, en ne keer gezwaaid naar Elewout - baas van Promotor Lede - die iemand iets aan 't proberen verkopen was.
13.000 € ongeveer, als ik me niet vergis, maar verdekke wat krijg je daar een aangename en zeer schone moto voor terug!
Een heuse classic van uitzicht, maar met een héél sportieve inborst. En vergeten we vooral die betoverend goede vering niet, die bewijst dat het écht wel mogelijk is om een motorfiets strak, stabiel én comfortabel over onze rotwegen te laten vliegen. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Als ik nog dit mag toevoegen: het ziet er op de foto zo'n lieve brave moto uit, de ideale, tamme schoonzoon die boekhouder is. Maar vergeet het : daar ergens middenin zit een Arabische volbloed verscholen - of eerder een sabeltandtijger - waarmee je menig would-be racer ferm te kakken kan zetten.

Image

Image

Image

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Koeno »

Heb net uw sms gezien: Ja ik wil wel meegaan!!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Muug »

Gij kieken :whip:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by pingu »

Damn wat een review! Ne mens zou er zo eneke gaan bestellen. Zou gij niet voor een boekske beginnen schrijven? 🙂

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Muug »

pingu wrote: 12 Sep 2020 22:20 Damn wat een review! Ne mens zou er zo eneke gaan bestellen. Zou gij niet voor een boekske beginnen schrijven? 🙂
Merci :)
Moesten ze mij echt mijn gedacht in 't onverbloemd vlaams laten schrijven, ook als ik dus iets kak vind, dan zou ik dat wel willen doen ja. 8-) Bij mij zou je 't wel weten moest er iets niet aan deugen :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by TuttoTerreno »

De tekst lezend, dacht ik dat het zo een racemasjien met breed stuur was alla Duke en speed triple en zo.


En dan zie ik de foto en peins: què?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 13 Sep 2020 20:25 En dan zie ik de foto en peins: què?
Dát is inderdaad het geweldige aan deze motorfiets.
8-)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by bompa »

Muug wrote: 13 Sep 2020 22:47
TuttoTerreno wrote: 13 Sep 2020 20:25 En dan zie ik de foto en peins: què?
Dát is inderdaad het geweldige aan deze motorfiets.
8-)
Die Triumph die ik heb is maar een 9OO van enkele jaren oud, maar na een testritje was ik ook verkocht en die rijd ook zeer goed, dan zal zo een 1200 zeker goed rijden, bij de mijne tijdens te verbouwen hadden ze de vering spijtig genoeg wat verkloot met veel te straffe vernikkelde veren er op te zetten om hem er goed te laten uitzien.Wat ook wel gelukt was.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Davy78 »

Bompa, mijn vriendin is nu best tevreden met haar yss vering. Iets meer dan 600 euro, veer geselecteerd op haar gewicht. Veervoorspanning en demping zijn regelbaar. Moto heeft nu meer comfort, en het rijgedrag is ook beter.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by bompa »

Davy78 wrote: 15 Sep 2020 17:36 Bompa, mijn vriendin is nu best tevreden met haar yss vering. Iets meer dan 600 euro, veer geselecteerd op haar gewicht. Veervoorspanning en demping zijn regelbaar. Moto heeft nu meer comfort, en het rijgedrag is ook beter.
Dat is goed :thumbsup: , bij mij zit er een Bitubo op en is ook redelijk goed, maar ik kan het nog niet met zekerheid zeggen omdat in nog altijd wa zit te sukkelen met mijne rug, maar naar mijn voorvering moet ik ook nog is kijken want die is ook keihard, ik ga eerst is kijken of ze daar binnenin geen bus op de veer geplaatst hebben.
Op die 1200 scramblers heb ik al gezien dat ze daar origineel Öhlins vering voor en achter opstaan hebben .

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by TuttoTerreno »

for what it's worth, de speed twin heeft de "roadster" vergelijkingstest van het blaadje "Motorrad" gewonnen.

en dat terwijl er een BMW mee deed.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by zappa »

Voila zo staat er een okkaze waar Tuur vandaan komt, heb dat doorgezonden aan loetje, want ze ziet die Engelsen graag en 't is een klein motoke. Image
sig nature

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Wipr »

Herman Brusselmans heeft er zo eentje nadat hij eerst de 900 Street Twin heeft gehad..

We zijn met deze info (dat de schrijver er eentje heeft) dus geen meter opgeschoten, Herman echter wel met zijn Speed Twin :mrgreen:
Last edited by Wipr on 28 Sep 2021 01:50, edited 1 time in total.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Wipr »

Mooie motor maar voor dat geld........ zoveel keuze. :dontknow:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Triumph Speed Twin testrit

Post by Werner »

Wipr wrote: 27 Sep 2021 00:59 Herman Brusselmans heeft er zo eentje nadat hij eerst de 900 Street Twin heeft gehad..

We zijn met deze info dus geen meter opgeschoten, Herman echter wel met zijn Speed Twin :mrgreen:
Ik heb er zelf ook zo eentje en tot nu toe heel tevreden van.
Ben het overigens over de hele lijn eens met Muug uitgezonderd wat de vering betreft: ik
vind deze te stug. Kan ook niet worden bijgesteld tenzij eventueel achteraan
en dat gaat ook niet echt vlotjes ...

Post Reply