2021 Ducati Multistrada V4

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Net gelezen op Nieuwsmotor.nl...

Ducatie komt met een Multistrada V4 hoogpoter op de markt....
170 pk met 125 Nm en 217 kg drooggewicht. Ter vergelijking, de 1260 heeft 158 pk met 129 Nw en 209 kg drooggewicht).
In de duurste versies heel wat elektronische hulpmiddelen extra zoals adaptieve cruise control.
De nieuwe V4 prijzen liggen in de buurt van een GSa 1250, vanaf 19.290 en full option bijna 28.000 €

Benieuwd wat dit zou geven om mee te rijden, de 1200 vond ik al leuk qua stuureigenschappen maar de motor net iets minder, vooral dat dipje rond de 4.000rpm maar met de komst van de 1260 was dit weggewerkt, de V4 zou nog leuker moeten zijn om mee te rijden.
Ik ben benieuwd wat de eerste rijtesten zullen zeggen :ricky:


De Multistrada naam op zich houdt een ambitieuze belofte in: het vermogen om grote veelzijdigheid te bieden. Hij is geboren met de bedoeling om een sportieve maar comfortabele motorfiets te zijn, die in staat is om elke conditie van de weg, asfalt of onverhard, in veiligheid en met betrouwbaarheid aan te pakken.

Image

In 18 jaar tijd zijn er meer dan 110.000 eenheden geproduceerd en sinds de introductie in 2003 heeft de motorfiets zich kunnen ontwikkelen, waardoor het toepassingsgebied is uitgebreid. De eerste Multistrada was een sportmotor, met een goed koppel en voornamelijk geschikt voor gebruik op de weg. De 2010 versie was de eerste "vier motorfietsen in één", de eerste motorfiets ter wereld met Riding Modes. In 2015 werd echter het eerste motorblok met variabele timing gepresenteerd, waardoor de krachtafgifte soepeler verliep.

De vierde generatie Multistrada is een nog beter presterende motorfiets, maar nog gemakkelijker te rijden. Steviger en tegelijkertijd lichter. Veelzijdiger en comfortabeler, maar effectief in alle rijomstandigheden. Met andere woorden, Ducati wilde dat de Multistrada V4 de beste "Multi" ooit zou zijn. Kortom, meer Multistrada dan ooit.

De Multistrada V4 is "Sport" omdat hij licht en compact is, 170 pk heeft, elektronische MotoGP-hulpmiddelen en een chassis met praktische afmetingen voor een spannende en effectieve rit op gemengd terrein. Hij is "Touring" dankzij de belangrijkste onderhoudsintervallen die elke 60.000 km worden ingesteld, de buitengewone aandacht die in de ontwikkelingsfase aan het rijcomfort werd besteed, de Radarsystemen (de eerste motorfiets ter wereld met zowel voor- als achterradar), de navigatie die op het dashboard kan worden bekeken en de bochtverlichting. Hij is "Enduro" dankzij de uitstekende off-road capaciteiten, de elektronische vering, de vlotte krachtafgifte en de overbrengingsverhoudingen. Hij is "Urban" omdat hij een groot gebruiksgemak garandeert bij lage snelheden, maar ook dankzij de connectiviteit van de smartphone en een zorgvuldige studie van het thermisch comfort. Dit verklaart waarom het domineren van alle wegen nog nooit zo eenvoudig is geweest.

Het ontwerp van de Multistrada V4 is technisch gezien zeer functioneel en heeft geleid tot een solide, robuust en toch verfijnd esthetisch resultaat. Ducati ontwerpers hebben gewerkt aan de proporties en de compactheid van het motorfietschassis binnen de wielbasis, om de perfecte combinatie van vorm en functie te bevorderen. Dit feit is direct merkbaar aan de robuuste volumes aan de voorzijde met gespierde maar gewaagde lijnen om de 22-liter tank te integreren, in combinatie met de slanke achterkant die een optimale rijpositie mogelijk maakt, zelfs in de off-road-secties. De studie van de aërodynamische stroomlijn was gericht op het garanderen van het maximaal mogelijke comfort voor de rijder.

Image

Het motorblok is het echte kloppende hart van deze motorfiets: de V4 Granturismo. Lichtgewicht (66,7 kg) en compact, hij heeft veel kracht, maar blijkt uitzonderlijk soepel te zijn bij lage toeren, krachtig in het middengebied en sportief bij hoge toeren. De V4 Granturismo heeft een cilinderinhoud van 1.158 cc en levert 170 pk (125 kW) bij 10.500 tpm met een maximum koppel van 125 Nm (12,7 kgm) bij 8.750 tpm. Bovendien maakt de toepassing van dit motorblok een aanzienlijke verlenging van de onderhoudsintervallen mogelijk: bij de Multistrada V4 is de olieverversing om de 15.000 km gepland, terwijl de klepspeling moet worden gecontroleerd en uiteindelijk om de 60.000 km moet worden bijgesteld. Geen enkele motorfiets in productie gaat zo ver.

Het elektronische pakket van de Multistrada V4 is state-of-the-art in de motorsector op het gebied van veiligheid, comfort, prestaties en connectiviteit. Het inertieplatform (IMU) beheert de werking van ABS Cornering, Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Traction Control (DTC), met "cornering" functie en, op de Multistrada V4 S, de Cornering Lights (DCL).
Ook is de Multistrada V4 S standaard voorzien van Vehicle Hold Control (VHC), die het gemakkelijk maakt om opnieuw bergopwaarts te starten. Op de Multistrada V4 S communiceert het inertieplatform ook continu met het semi-actieve Ducati Skyhook Suspension (DSS) besturingssysteem met Autoleveling-functie.

Image

Met de Multistrada V4 introduceert Ducati ook een absolute primeur in de wereld van de motorfietsen: het revolutionaire radarsysteem voor en achter, dat het gebruik van Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) mogelijk maakt. Radars zijn geavanceerde hulpsystemen die Ducati samen met een technologische partner van topniveau, zoals Bosch, heeft ontwikkeld en zijn in staat om het rijden te ondersteunen en comfortabeler te maken dankzij de mogelijkheid om de situatie rondom de motorfiets te reconstrueren.

De Multistrada V4 is uitgerust met een aluminium monocoque frame, 19-inch voorwiel en een dubbelzijdige achterbrug en is geschikt voor spaakwielen. Hij heeft een geringe wielbasis (1.567 mm), een sportieve voorkant, vering met grote slag (170 mm voorwiel en 180 mm achterwiel), een bodemvrijheid van 220 mm en een droog gewicht van 215 kg. Dit alles maakt de Multistrada V4 intuïtief en effectief in de bochten als een echte Ducati en tegelijkertijd makkelijk te rijden en veelzijdig voor zowel on-road als off-road gebruik.

Met het doel om lange ritten op de snelweg comfortabeler te maken, hebben de ingenieurs van Ducati tijdens de ontwerp- en ontwikkelingsfase veel aandacht besteed aan wat in de autowereld Noise, Vibration, Harshness (NVH) wordt genoemd, of beter gezegd de meting van het algemene comfortniveau van het voertuig.

In die context werd een zorgvuldige aërodynamische studie - ook in de windtunnel - uitgevoerd om de rijder en de passagier zo goed mogelijk te beschermen tegen de wind, sissende geluiden te verminderen en de warmte van het motorblok weg te leiden van de benen van de rijder. Het resultaat is een plexiglas scherm met een nieuwe vorm, in hoogte verstelbaar met een enkele vinger, in combinatie met twee zijdelingse deflectoren. De vormen van de handbeschermers en de onderdelen die het meest aan de wind zijn blootgesteld zijn tot in detail bestudeerd, evenals het "geluid" van het motorblok, dat verfijnd maar altijd aanwezig is en met de typische Ducati sound. Het V4 Granturismo motorblok heeft ook de strategie om de achterbank bij stationair toerental te deactiveren. Op deze manier wordt bij het stoppen bij een verkeerslicht de achterbank gedeactiveerd (er is geen verbranding in de cilinders), waardoor het thermisch comfort van de rijder en de passagier wordt verbeterd dankzij een verlaging van de temperatuur en een vermindering van het brandstofverbruik.

De Multistrada V4 heeft veel verschillende configuratiemogelijkheden om aan de behoeften van de meest uiteenlopende klanten te voldoen. Het standaard V4 model is beschikbaar in het Ducati red en vertegenwoordigt de versie die is gewijd aan de liefhebbers van het 170 pk sterke motorblok en 215 kg gewicht.

Het centrale model van het gamma, de V4 S, is zowel in de kleur "Aviator Grey" als in het Ducati red verkrijgbaar. De Ducati Multistrada V4 S kan zowel met lichtmetalen- als spaakwielen besteld worden. Voor deze motorfiets heeft Ducati een nieuw pakket aan configuraties bedacht dat direct af fabriek kan worden besteld (Essential, Travel, Travel & Radar, Performance, Full). Het is al mogelijk om alle configuratiemogelijkheden te bekijken in de bike configurator van de Ducati website.

De derde versie is de Multistrada V4 S Sport, die een bijzonder gedurfde speciale kleurstelling biedt en het standaard Performance pakket met Akrapovič-uitlaat en carbon voorspatbord bevat.

De nieuwe Ducati Multistrada V4 zal vanaf eind december verkrijgbaar zijn bij de Ducati dealers in Nederland vanaf 22.390 Euro en vanaf begin januari bij de dealers in België vanaf 19.290 Euro.

https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... istrada-v4

Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

Allemaal schoon gerief. Met een 19" voorwiel heb ik zo de indruk. Maar helemaal niks voor mij... :roll:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by TuttoTerreno »

die multistrada's zijn idd wreed schone motoren.

maar ik vrees dat ik daar quasi altijd overal veel te rap mee zou rijden.

ze zouden dien V4 opniew moeten halveren en er een 645cc Multistrada van maken.
zoals Aprilia de helft vd RSV4 nam om de nieuwe 660 te creëren :w00t:

helaas is de Aprilia Touareg 660 weer op de lange baan geschoven. T zal zo een jarenlange lijdensweg worden gelijk de T7.
als ze die in de zelfde gewichtsklasse als de rs660 kunnen houden, wordt dat wel goe gerief.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Enduro? Geloof ik geen snars van.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 06 Nov 2020 18:46 Enduro? Geloof ik geen snars van.
wat geloof je niet?

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: 660 touareg

Post by TuttoTerreno »

Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by duibhce Kaelann »

't is een T7 met wat fotoshop?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Blackbert »

TuttoTerreno wrote: 06 Nov 2020 20:19
Muug wrote: 06 Nov 2020 18:46 Enduro? Geloof ik geen snars van.
wat geloof je niet?
Enduro.
170 pk, klein wieltje vanvoor, dikke slof vanachter.
Alles wat meer offroad is dan mijnen oprit wordt een probleem voor amateurs zoals wij.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 06 Nov 2020 20:19
Muug wrote: 06 Nov 2020 18:46 Enduro? Geloof ik geen snars van.
wat geloof je niet?
Ik had het over de Multistrada.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by TuttoTerreno »

uiteraard, is gewoon een brommer om wat GS/KTM klanten af te snoepen

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Muug wrote: 06 Nov 2020 18:46 Enduro? Geloof ik geen snars van.
En waarom niet? Weegt iets minder dan de GS en een pak minder dan de GSa, en daar doen ze toch ook enduro toertjes mee?
Mijn KTM 1190adv had 150pk en als je die op enduro zet heb je maar 100pk, is de gasrespons anders, is de abs en tractiecontrole uitgeschakeld enz....
Bij mijn GSa is de electronica nog ietsje straffer, namelijk zo dat je zelfs kunt kiezen tussen Enduro en Enduro Pro waar bij het laatste je de elektronica zo kan instellen dat de motor weet dat je met noppenbanden rijdt ipv gewone banden.
Ducati zal wel net hetzelfde doen wanneer je die op enduro zet.
Dus waarom zou je met die Multistrada dan niet hetzelfde kunnen doen als met de ander zware hoogpoters?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Jopet,
Omdat enduro niet in de genen zit van Ducati. Daarom.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by pingu »

Enduro of niet, volgens Motoplus zou dat V4 blok geen desmodromische klepbediening hebben... :shock:
Is dat dan nog wel een Ducati?

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

pingu wrote: 07 Nov 2020 22:57 Enduro of niet, volgens Motoplus zou dat V4 blok geen desmodromische klepbediening hebben... :shock:
Is dat dan nog wel een Ducati?
Zoals een BMW zonder boxer geen BMW is... 8-)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Muug wrote: 07 Nov 2020 20:00 Jopet,
Omdat enduro niet in de genen zit van Ducati. Daarom.
Inderdaad Ducati heeft geen echt enduro verleden en ook geen echt enduro aanbod maar...

Hoeveel % van de mensen die een zware hoogpoter type Multistrade, GS(a), Versys, V-Strom, 1090/1290 Adv enz kopen doen er echte enduro mee? En dan bedoel ik niet een gravelbaantje of verhard landweggetje want dat deed ik met bvb mijn Yamaha FJR en zo ook...
Ik ben er zeker van dat 95% van de mensen die een zware hoogpoter kopen nooit geen enduro rijden met hun motor. Ik mag het niet dromen dat ik daar een slijkweg zou inrijden en keihard tegen de grond zou gaan met mijn GSa...

Dus laten we er van uitgaan dat de grootste groep die zo'n type machine koopt net enduro het minst belangrijk zal vinden, en of dat dit dan in de genen zit of niet zal bij de aankoop waarschijnlijk geen rol spelen.

Muug, ik daag je uit om eens zo'n nieuwe 1260 of V4 te gaan test rijden, ik denk dat je er van versteld zult staan hoe handelbaar die machines eigenlijk wel zijn 8-)
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

pingu wrote: 07 Nov 2020 22:57 Enduro of niet, volgens Motoplus zou dat V4 blok geen desmodromische klepbediening hebben... :shock:
Is dat dan nog wel een Ducati?
Inderdaad, ik denk dat ze dit gedaan hebben om de motoren onderhoudsvriendelijker/compacter te maken, nu zouden de kleppen maar om de 60.000km meer moeten gesteld worden ipv om de 24 of 30.000 km bij desmodromische kleppen.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by den Bullet »

Jopet wrote: 07 Nov 2020 23:23
Inderdaad Ducati heeft geen echt enduro verleden en ook geen echt enduro aanbod maar...

...
Six Days

:whistling:

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Koeno »

Muug wrote: 07 Nov 2020 20:00 Jopet,
Omdat enduro niet in de genen zit van Ducati. Daarom.
Toen KTM hun baanmodellen uitbracht zoals de dukes.. toen had ktm toch ook geen sport in hun genen? Hun multistrada enduro was toch ook niet mis?

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

den Bullet wrote: 08 Nov 2020 09:48
Jopet wrote: 07 Nov 2020 23:23 Inderdaad Ducati heeft geen echt enduro verleden en ook geen echt enduro aanbod maar...
...
Six Days
:whistling:
Bullet, ge leeft teveel in 't verleden jongen. :grin: ;)

Enduro enduro enduro, los van de filosofische vraag "wat is enduro en wat niet": enduro vraagt om een specifieke vering, het nodige ergonomische gemak wanneer men recht staat, een specifieke framegeometrie, de nodige grondspeling, de nodige crashbestendigheid etc etc Ik zie daarvan niks terug bij zo'n Multistrada. Dat dat perfect rijdt, daar twijfel ik niet aan. En van heel die beschrijving trek ik ook maar één hoofdstuk in twijfel en dat is dat "Enduro" hoofdstuk. Voor wie 't wilt weten: om over een schone brede veldweg te rijden heb je geen endurovoertuig nodig, dat kan met eender welke baanmoto. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by F M »

De Multistrada is voor mij qua looks de top in het motorsegment wat mij interesseert. Deze V4 vind ik dan ook fantastisch. De V4 zou lichter zijn, waardoor zowel het sportgehalte als het 'offroad'gehalte erop vooruit zou gaan.

Waarom ik toch nooit een Ducati gekocht heb? Nieuw zijn ze wel heel duur. En okkazie vind je er niet veel. En natuurlijk is er de heel slechte reputatie qua betrouwbaarheid, nog slechter dan die van KTM.

Qua elektronica gaat Ducati trouwens ook weer heel ver met de nieuwe V4.

De gast van het YouTube kanaal Long Way Home bespreekt de V4. Ik kan die wel appreciëren, wegens de aanzienlijke hoeveelheid sarcasme in zijn bijdragen.
https://www.youtube.com/watch?v=mNGgVbMHhsQ&t=2s
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply