Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1213
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Guzzi bij de dealer achtergelaten voor het 20k onderhoud.
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
duibhce Kaelann wrote: ↑18 Oct 2021 17:55Ik durf te betwijfelen dat je die hebt om in het donker je tent te kunnen opzetten.
- Schussboelie
- Posts: 485
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Ik durf dat tegen te spreken.
Die dingen staan vaak gewoon te hoog afgesteld waardoor je als tegenligger net minder goed ziet, zeker in combinatie met het grootlicht dat zovele motards blijkbaar niet meer uitgezet krijgen.
Het zal misschien een persoonlijk gevoel zijn maar ik vind ze net wél enkel zinvol om 's nachts in onverlichte gebieden te gaan rijden aangezien je je lichtbundel ermee kan verbreden en meer van de bermen kan zien.
Ik heb ze op één motor gehad en dat was niet toevallig toen ik in 2014 e HardAlpiTour reed waarbij je je grotendeels 's nachts in de (onverlichte) bergen op offroadpaden bevindt.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
EXTREEM ergerlijk inderdaad, als die te hoog zijn afgesteld. Uw tegenliggers verblinden zodat ze u niet meer zien, en bij uitbreiding u dus zelfs niet meer kunnen ontwijken, is een rare taktiek. Concreet maak je het dus voor iedereen gevaarlijker. En als je twijfelt, vraag het aan de konijnen, die ze lokken met een ferme lichtstraal....Schussboelie wrote: ↑19 Oct 2021 08:41 Die dingen staan vaak gewoon te hoog afgesteld waardoor je als tegenligger net minder goed ziet, zeker in combinatie met het grootlicht dat zovele motards blijkbaar niet meer uitgezet krijgen.
Maar als ze goed staan afgesteld, en voldoende laag naar beneden schijnen, dan kan het vele voordelen hebben.
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
In het donker rijd ik kwazie niet, dus zelf-voordeel zit er niet veel aan, maar ik heb toch ook het gevoel dat de PIAA's op Gertruud de tegemoetkomers een tikkeltje helpen mij beter/rapper te ontwaren en hoe snel ik eraan kom
Ze staan zoals Muug betoogt eigenlijk naar beneden gericht zodat van verblinding niet veel sprake kan zijn.
Dimlicht is een Xenonneke, en als het groot geschut wordt opgezet (staat normaal AF hé, Schuss ) dan floept er nog een Xenon-verstralerkannonetje bij aan ...
Nudakket zelf zeg : ... met al die "pharen" zou ik eigenlijk vanzelf wat meer in 't donker kunnen rijden
Ze staan zoals Muug betoogt eigenlijk naar beneden gericht zodat van verblinding niet veel sprake kan zijn.
Dimlicht is een Xenonneke, en als het groot geschut wordt opgezet (staat normaal AF hé, Schuss ) dan floept er nog een Xenon-verstralerkannonetje bij aan ...
Nudakket zelf zeg : ... met al die "pharen" zou ik eigenlijk vanzelf wat meer in 't donker kunnen rijden
Last edited by OzzePaa on 19 Oct 2021 18:43, edited 2 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Sommige van die nieuwe motokes kunnen haast niet zonder een paar extra stralers. Neem nu die nieuwe MT07. Die heeft nu een LED straler zo groot als een pingpongbal. Dat ding ziet ge dus werkelijk niet rijden...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Yep. Ik blijf ze ook gebruiken. Al is het maar om een tent op te kunnen zetten.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Slechte afstelling ligt niet aan het licht, dat is 't manneke of vrouwke.Schussboelie wrote: ↑19 Oct 2021 08:41Ik durf dat tegen te spreken.
Die dingen staan vaak gewoon te hoog afgesteld waardoor je als tegenligger net minder goed ziet, zeker in combinatie met het grootlicht dat zovele motards blijkbaar niet meer uitgezet krijgen.
Het zal misschien een persoonlijk gevoel zijn maar ik vind ze net wél enkel zinvol om 's nachts in onverlichte gebieden te gaan rijden aangezien je je lichtbundel ermee kan verbreden en meer van de bermen kan zien.
Ik heb ze op één motor gehad en dat was niet toevallig toen ik in 2014 e HardAlpiTour reed waarbij je je grotendeels 's nachts in de (onverlichte) bergen op offroadpaden bevindt.
Ik kom ze ook wel eens tegen, de 'loud pipes save lifes' clubleden, en die denken vaak dat stadionverlichting ook helpt.
Op mijne 950 zit een Xenon dimlicht, ik probeer het glas proper te houden. Nog nooit geflikkerd geweest door een tegenligger.
Daaronder hangen links en rechts led lampen, 1 mist en 1 straal. ook nog nooit geflikkerd geweest.
Fietsers ben ik ook al tegengekomen met led verlichting. op een baan door het bos oa, 2richtingsfietspad aan mijn rechterkant. Daar zo'n fietser tegenkomen en je weet niet meer wat onder of boven is.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Ja dat is een nieuwe evolutie : gigantische schijnwerpers langs de zijkant van de weg die iedereen en alleman verblinden.
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Hmmm. Toch maar even de wegcode erbij halen. https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /562-art13
Een motorfiets heeft als verplichte lichten:
1 Grootlicht
1 Dimlicht
1 standlicht
1 achterlicht
1 stoplicht
1 of 2 kentekenplaatlichten
1 achterreflector
Een motorfiets mag bijkomend uitgerust worden met:
parkeerlicht
mistlicht(en) voor
mistlicht(en) achter
voor- en zijreflectoren.
De kleurvoorschriften worden ook telkens bepaald.
Hieruit volgt dat als je vooraan bijkomende lichten plaatst, het mistlichten moeten zijn. Andere lichten zijn immers niet toegestaan.
Enige discussie is of die bijkomende lichten beschouwd kunnen worden als één met de normale lichten. Dat wordt hier beschreven:
Spijtig genoeg snap ik die tekst niet.2. Algemene voorschriften.
§1. Elke combinatie van twee of meer lichten, hetzij gelijke of niet, doch van dezelfde functie en dezelfde kleur, zal als een enkel licht worden beschouwd indien de projecties van hun lichtdoorlatende oppervlakten op een verticaal vlak loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig niet minder bedragen dan 50 pct. van de kleinste rechthoek omschreven op de projecties van de genoemde lichtdoorlatende oppervlakten.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Je bent niet alleen FMF M wrote: ↑19 Oct 2021 14:27Spijtig genoeg snap ik die tekst niet.F M wrote: ↑19 Oct 2021 14:27
2. Algemene voorschriften.
§1. Elke combinatie van twee of meer lichten, hetzij gelijke of niet, doch van dezelfde functie en dezelfde kleur, zal als een enkel licht worden beschouwd indien de projecties van hun lichtdoorlatende oppervlakten op een verticaal vlak loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig niet minder bedragen dan 50 pct. van de kleinste rechthoek omschreven op de projecties van de genoemde lichtdoorlatende oppervlakten.
Wat ik na een beetje zoekwerk i.v.m. deze wettekst heb gevonden is dit :
...In die zelfde wet staat ook dat als er 2 lampen zijn gemonteerd, en de onderlinge afstand niet groter is dan de diameter van de kleinste van de twee, dit wordt gezien als EEN lamp.....
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Richtingaanwijzers zijn niet verplicht en ook niet toegestaan als optie?F M wrote: ↑19 Oct 2021 14:27
Een motorfiets heeft als verplichte lichten:
1 Grootlicht
1 Dimlicht
1 standlicht
1 achterlicht
1 stoplicht
1 of 2 kentekenplaatlichten
1 achterreflector
Een motorfiets mag bijkomend uitgerust worden met:
parkeerlicht
mistlicht(en) voor
mistlicht(en) achter
voor- en zijreflectoren.
De kleurvoorschriften worden ook telkens bepaald.
ah, wacht, die zullen hun eigen artikel hebben waarschijnlijk.
grease up your baby for a ball on the hill
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1213
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
de rekening voor het 20k km onderhoud,
plus nieuwe bandenset plus binnenbanden plus montage, enzovoorts...betaald.
ik blijf wreed content van mijn Guzzi service point: alle bouten en vijzen die begonnen roesten, heeft ie vervangen, kabel vd Zumo XT tegoei onder de tank getrokken, dode vogel uit de motorbeschermingsplaat gehaald, enz. enz.
verder werden de (dure) bougies voortijdig vervangen, omdat de toestand vd oude hem niet beviel. En 't moet gezegd, de jongste 1500km verbruikte de Guzzi bijna 10% meer, en verscheen er roet op de einddemper... misschien is de oorzaak gevonden.
plus nieuwe bandenset plus binnenbanden plus montage, enzovoorts...betaald.
ik blijf wreed content van mijn Guzzi service point: alle bouten en vijzen die begonnen roesten, heeft ie vervangen, kabel vd Zumo XT tegoei onder de tank getrokken, dode vogel uit de motorbeschermingsplaat gehaald, enz. enz.
verder werden de (dure) bougies voortijdig vervangen, omdat de toestand vd oude hem niet beviel. En 't moet gezegd, de jongste 1500km verbruikte de Guzzi bijna 10% meer, en verscheen er roet op de einddemper... misschien is de oorzaak gevonden.
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Een achterwiel losgevezen en bij de bandenboer binnengebracht. Overmorgen terug op te halen en 170 euro te betalen...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Dat heb ik ook moeten betalen voor een Bridgestone T31 180/55-17. Maar daar kwamen nog kosten bij: voorband ( stuk goedkoper), bougies, olie en luchtfilter, motorolie, pakkingen voor kleppendeksel en afdichtingen voor de bougies, + werkuren. Oftewel een grote beurt. Gelukkig was de klepspeling nog goed.
Nu op naar de volgende beurt bij 190.000 km, met minder kosten.
Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Schoon standje al op den ST
"Beurtjes" probeer ik zoveel alst kan zelf te doen ... Omdat het kouwe seizoen er aan komt, en Gertruud buiten slaapt, derjust bijvoorbeeld haar starter er nog eens af en uit mekaar gevezen. De magneten zitten nog stevig vast, en na een kuis-en-smeer-uurtje snort'em weer vrolijk rond zonder schrikwekkende "skriiieeeeetschj"
Misschien toch ook eens peinzen over een verse accu, want die valt (zonder lampen aan) terug naar 9,2V bij het knopjesdrukken ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Vandaag de GSa nog eens uitgelaten op een iets steviger allroad ritje.
Organisatie door Greenlaneadventure, een goeie 180km allroad in noord frankrijk...
Motor altijd recht kunnen houden, maar wel regelmatig verschoten van wat ik er allemaal voor de kiezen kreeg...
om 6.45 naar Veurne = ijskoud.
om 19u terug naar huis, na een dagje zweten = ijskoud.
Motor gaan afspuiten van enkele kilo's modder = ijskoud..
Maar wat ne prachtige dag...
Terwijl ook nog eens het eerste serieuze bod ontvangen op de CB1000 die al tijdje te koop staat...
Goed dagje geweest dus :p
Organisatie door Greenlaneadventure, een goeie 180km allroad in noord frankrijk...
Motor altijd recht kunnen houden, maar wel regelmatig verschoten van wat ik er allemaal voor de kiezen kreeg...
om 6.45 naar Veurne = ijskoud.
om 19u terug naar huis, na een dagje zweten = ijskoud.
Motor gaan afspuiten van enkele kilo's modder = ijskoud..
Maar wat ne prachtige dag...
Terwijl ook nog eens het eerste serieuze bod ontvangen op de CB1000 die al tijdje te koop staat...
Goed dagje geweest dus :p
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Prachtig om te lezen dat je genoten hebt!
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de straffe dingen waarover je heden hebt.
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de straffe dingen waarover je heden hebt.
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Wel...
Alpie/Jo en ik stonden daar tussen wat "grof" geweld (950 super enduro, 950 adventure, enkele Tenere 700, en Gs'en met warwounds).
We hadden (of dachten) snel door te hebben dat wij de "newbies" in de groep zijn.
Route was op track te rijden (dus eigen tempo).
Alpie had in de voormiddag wat moeite met zijnen draai te vinden, bij mij liep het direct vrij vlot.
Was onze eerste keer om 180km lang allroad baantjes aan elkaar te rijden.
om 6.45 in de kou vertrokken van Erpe mere naar Houtem/Veurne.
Voormiddag waren voor de bredere veldwegskes met af en toe wat stevige vettigheid.
Maar goed als "opwarming" met wat pit.
Namiddag was duidelijk technischer.
bv veldbaantje waar de 2 sporen bezaaid lagen met bakstenen & modder...
Dat rijdt niet zo vlot (en ik weiger om nen boer zijnen akker te verpesten door daar door te ploeteren).
Met banden vol modder een (blijkbaar legaal) bosbaantje in waar het vol met rottende bladeren ligt en zo bergaf...
Nadeel voor mij? Abs vergeten uit te zetten... Reed gelukkig als eerste, want abs schoot snel in gang waardoor remmen iets raar werd (les 1 geleerd: abs aan laten is niet altijd slim :p )
iets nadien stevig bergopje (foutje van mij, want ergens fout gereden en eigenlijk moesten we daar bergaf). Er waren 3 sporen, 2 van vorige 4x4-wagens en 1tje van water dat kriskras door de sporen gaat... Dat beklimmen was pittig...
En dan nadien het top-moment van de dag (waar ik werkelijk met oerkreten ben boven gereden).
de hele groep aan't aanschuiven om een bijzonder smalle beklimming van 100meter te doen...
net breed genoeg voor de GSa, maar vrij pittig quo ondergrond.
de eerste GS heeft echt gesukkeld, de adventure ook, de superenduro leek wel eens stil te vallen...
Mijne GSa? vlot naar boven gekacheld maar met bloed zweet en tranen. (domme doornen)
Alpie? Hoe moeilijker de baan werd hoe meer Alpie en berijder op hun gemak waren zo leek het wel...
Was het dan zo spannend? voor een getraind iemand misschien niet zo...
Voor ons was het soms vrij pittig... Al merk ik meer en meer op mijn gemak te zijn op de GSa.
Al dacht ik gisteren toch: 50kg minder zou precies geen straf zijn
Ach die route rijd ik nog een keertje, sowieso...
op't gemakske, en met minder lange "briefing" en middagpauze...
want om 6.45 vertrekken en om 21u thuis was wel pittig (en koud)
Alpie/Jo en ik stonden daar tussen wat "grof" geweld (950 super enduro, 950 adventure, enkele Tenere 700, en Gs'en met warwounds).
We hadden (of dachten) snel door te hebben dat wij de "newbies" in de groep zijn.
Route was op track te rijden (dus eigen tempo).
Alpie had in de voormiddag wat moeite met zijnen draai te vinden, bij mij liep het direct vrij vlot.
Was onze eerste keer om 180km lang allroad baantjes aan elkaar te rijden.
om 6.45 in de kou vertrokken van Erpe mere naar Houtem/Veurne.
Voormiddag waren voor de bredere veldwegskes met af en toe wat stevige vettigheid.
Maar goed als "opwarming" met wat pit.
Namiddag was duidelijk technischer.
bv veldbaantje waar de 2 sporen bezaaid lagen met bakstenen & modder...
Dat rijdt niet zo vlot (en ik weiger om nen boer zijnen akker te verpesten door daar door te ploeteren).
Met banden vol modder een (blijkbaar legaal) bosbaantje in waar het vol met rottende bladeren ligt en zo bergaf...
Nadeel voor mij? Abs vergeten uit te zetten... Reed gelukkig als eerste, want abs schoot snel in gang waardoor remmen iets raar werd (les 1 geleerd: abs aan laten is niet altijd slim :p )
iets nadien stevig bergopje (foutje van mij, want ergens fout gereden en eigenlijk moesten we daar bergaf). Er waren 3 sporen, 2 van vorige 4x4-wagens en 1tje van water dat kriskras door de sporen gaat... Dat beklimmen was pittig...
En dan nadien het top-moment van de dag (waar ik werkelijk met oerkreten ben boven gereden).
de hele groep aan't aanschuiven om een bijzonder smalle beklimming van 100meter te doen...
net breed genoeg voor de GSa, maar vrij pittig quo ondergrond.
de eerste GS heeft echt gesukkeld, de adventure ook, de superenduro leek wel eens stil te vallen...
Mijne GSa? vlot naar boven gekacheld maar met bloed zweet en tranen. (domme doornen)
Alpie? Hoe moeilijker de baan werd hoe meer Alpie en berijder op hun gemak waren zo leek het wel...
Was het dan zo spannend? voor een getraind iemand misschien niet zo...
Voor ons was het soms vrij pittig... Al merk ik meer en meer op mijn gemak te zijn op de GSa.
Al dacht ik gisteren toch: 50kg minder zou precies geen straf zijn
Ach die route rijd ik nog een keertje, sowieso...
op't gemakske, en met minder lange "briefing" en middagpauze...
want om 6.45 vertrekken en om 21u thuis was wel pittig (en koud)