Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Voorvorkdichtingskes vervangen...
Image

Morgen nog eens kuipjes schuren (en kot eens deftig opruimen).
Dinsdag banden eronder...

het einde komt in zicht :ricky:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Raketman »

Vorkpoten ook opgeschuurd ?
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

binnenpoot heb ik enkel waar er pitting was (wat zelfs buiten het bereik van de keerring is) zachtjes geschuurd.
En voor de rest goed gepoetst want veel aangekoekt vuil.

Het onderste deel heb ik gewoon goed gepoetst, daar lijkt schuren mij niet al te goed aangezien dat gelakt is?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Raketman »

Ik heb het enkel over de binnenpoten (hardchroom). Heb ooit een paar keer meegemaakt dat vervangen dichtingen binnen de paar maand terug gingen lekken, tot een toenmalige collega mij erop wees dat ik de binnenpoten nooit opschuurde. Ik dacht die probeert mij iets wijs te maken :? :roll: ...tot ik het hem zelf zag doen : met nen 120 schuurde die de poten dwars tegen de glijrichting op. Schuurpapier in de hand, volledig rond de poot en stevig draaien. Dan de breedte van het papier opschuiven en herhalen, voornamelijk op de plaatsen waar de dichting passeert. 't Is wel heel belangrijk dat ge geen schuursporen maakt in de lengterichting, for obvious reasons :geek: .

Ben dat dan ook beginnen doen, sedertdien nooit geen -opnieuw- lekkende vorkpoten meer gehad.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Wow ik zou hier bijna van mijn stoel vallen.
Schuurpapier Korrel 120?
Verdekke ik had al schrik met korrel 2000 (nat schuren) om iets mis te doen :p

Bij mijn CB 1000 R heb ik ook niets geschuurd, 6 maand (en ergens 2000km verder) nog geen sporen van olie...

met korrel 120 heb je toch zeer groffe "krassen" in de poot?
Waarom zou je dat willen? (zelfs al is het parallel aan de keerring, is dat toch ergens gokken op miserie?)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Is dit wat Itchy Boots in deze aflevering liet doen (vanaf 17'26") ? https://www.youtube.com/watch?v=6JaY0TMC6fQ&t=1182s

Daar wordt gesproken van 'fine sandpaper'...
Last edited by F M on 19 Jul 2021 14:02, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

120 lijkt mij toch ook redelijk grof...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Raketman »

Wat die mens in dat filmpke doet is juist maar de randen van een putteke wat minder scherp maken. Nee, het is letterlijk uw hand vullen met schuurpapier, vorkpoot erin en draaien maar. Ge moogt van mij altijd nen 240 gebruiken ook zenne, maar dan duurt het wat langer...Zomaar diepe krassen trekken is totaal onmogelijk. Vorkpoten zijn hardchroom, daar is wel wat meer voor nodig om die diep te bekrassen.

Het opschuren van een vorkpoot is vooral van belang bij motoren met 50k+ kilometers, waarbij de poten zodanig glad geworden zijn dat zeker bij grotere impacten de dichtingen de olie niet meer gaan binnenhouden. Dus zet ge die (relatief) wat ruiger zodanig dat de olie gestopt wordt door de vele minuscule dwarsgroefjes die je gemaakt hebt. Je voelt eigenlijk niks oneffen na het opschuren, maar de extreme glans en gladheid zal weg zijn en ze zullen er iets matter uitzien. Op de slijtage van de bourrages heeft het ook geen enkel negatief effect.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Sterk, ik had er nog nooit va n gehoord (wat natuurlijk geen referentie is , of wilt zeggen dat het niet klopt ;-) )

Dus dat schuren dat je dan over de hele poot? of enkel het stuk waar de keerring heen & weer gaat?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Raketman wrote: 19 Jul 2021 12:04, voornamelijk op de plaatsen waar de dichting passeert.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

:peepwall: Woops, ik zei toch dat ik van mijn stoel gevallen was, ik heb niet alles goed gelezen :lol:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Gretverdrie ... wistikooknie :roll: ... daarom dat Gertruud haar voorpoten nu (162.000km) weer rapper dan verwacht olie zweten nadat ze op 115.000km van nief bourages voorzien waren :grin: Top-tip, Raket :idea: ... merci :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Ik wist dat ook niet.

Maar dat is natuurlijk geen verrassing. :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Willen we een topic beginnen over alles dat we niet weten? :w00t:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Ah neen, want dan weet je toch niet waarover het topic moet gaan? :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Tis te zeggen : als ge weet wat ge allemaal niet weet, dan zou wat ge niet weet, omdat ge weet dat ge het niet weet, wel in die topic kunnen, maar vermits ge dat weet, mag het ook weer niet ... omdat er alleen dingen in mogen die ge niet weet. :krabje: :krabje:
Hoelang is een Chinees, bijvoorbeeld. Ik zou het niet weten, maar langs de andere kant weet ik het wel zeker. :mad: :toilet:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Volgens mij is het een Taiwanees :ugeek:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Davy78 »

Koeno wrote: 17 Jul 2021 22:25 Zodat ik de komende 6dagen kan twijfelen of ik nu de CB1000R of de CBR meeneem naar mettet :p :peepwall:
hoe ist met de cbr? terug goed in orde gekregen na de crash op croix?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

De CBR is nadien volledig hersteld geweest...

Enkel nog wat sporen te vinden op alternatordeksel & linkse clipon.
Zit nu in het jasje van West racing (al moet ik bv de kont & topkuip nog wat beter retoucheren).

Vorig jaar heeft die nog eens op Mettet gereden (en normaal deze zondag nog een keertje).

Ziet er nu dus zo uit:
Image

Vanavond krijgt die nog eens een oliewissel, remvloeistofwissel (en misschien remblokwissel ook)...

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Mario »

moto gewassen voor het eerst in toch wel 3 à 4 jaar denk ik
weer enkele euvels gevonden...
moet dat vaker doen, de moto wassen want is een uitstekende gelegenheid om hem eens beter te bestuderen

Locked