Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

ik zal eens moeten testen hoe mijn huidige track het doet.
bv: moet je lijntje perfect de baan volgen? of moeten de punten die je aanklikt gewoon op de baan liggen?
domme vragen, maar gps'en zijn voor mij een ramp... en om één of andere reden vind ik de tijd niet om er mij op toe te spitsen...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Koeno wrote: 15 Mar 2021 19:42 bv: moet je lijntje perfect de baan volgen? of moeten de punten die je aanklikt gewoon op de baan liggen?
domme vragen, maar gps'en zijn voor mij een ramp... en om één of andere reden vind ik de tijd niet om er mij op toe te spitsen...
Welkom bij de club. We zijn al met twee. :thumbsup:
Een track mag gerust bochten afsnijden. Maar let wat op dat het voor u aan een kruispunt duidelijk is welke straat je moet inslaan. Daar zet je misschien toch een extra puntje, kort na de afslag.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Koeno, ik wil met u de komende jaren gerust alle brede gemakkelijk berijdbare veldwegen in kaart brengen. We gaan dan wel moeten doen alsof er geen bordjes staan. Doen we dat niet, dan kunnen we nu al meteen dit project begraven.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

Goh, als we het deftig aanpakken kunt ge combineren he...
(zoals bv EM van 2fast doet).

De baantjes die in mijn lijstje staan (toch al 15 ;-) ) zijn op dit moment nog volledig legaal.
Als ge op een kaart kunt aanduiden "rode stukken" = veldbaan maar mogelijks minder legaal. "groene stukken" = veldbaan maar legaal.
Dan kan je routes samenstellen op basis van voorkeuren ;-)
Rest natuurlijk de moeilijkheid: groene stukken kunnen na verloop van tijd ook rood worden...

'k denk dat zo'n concept wel iets waard is....... als het een beetje beperkt blijft in gebruik.... :p

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 16 Mar 2021 08:19'k denk dat zo'n concept wel iets waard is....... als het een beetje beperkt blijft in gebruik.... :p
Als je het eerste deel realiseert en niet voor jezelf houdt volgt het tweede vanzelf, met alle gevolgen vandien...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by duibhce Kaelann »

Schussboelie wrote: 16 Mar 2021 08:59 Als je het eerste deel realiseert en niet voor jezelf houdt volgt het tweede vanzelf, met alle gevolgen vandien...
:stupid:
er is een reden waarom vele fervente offroaders zéér terughoudend zijn met het delen van hun routes. Tevens de redne waarom ik geen fan ben van initiatieven zoals TET in gebieden/landen waar het aantal mogelijkheden al zeer beperkt is.

Legaliteit van sommige wegen is soeiso wel voo rinterpretatie vatbaar. Ik ga doorgaans uit van principes die elders al vermeld staan:
- als er een wettig bord staat dat je er niet in mag --> niet legaal
- meer dan 1 rij bomen langs elke kant = bos --> niet legaal
- tenzij er een officieel straatnaambordje staat en geen andere borden die het verbieden, dan is het weer wel legaal
- sommige paden lopen dwars door een boer zijn veld maar zijn wel legaal te berijden. De boer weet dat ook, maar voor het gemak wordt daar doorgaans gewoon over geploegd. Na enige tijd verschijnt het pad weer vanzelf door de wandelaars, fietsers, ruiters en motorrijders die er toch weer passeren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Schussboelie »

Volgens onze boswachter zijn alle trage wegen die op die originele kaarten van de tijd van Napoleon staan ook legaal.
Helaas heb ik dat enkel via de telefoon gehoord en niet op papier bevestigd gekregen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Tom Thumper »

Schussboelie wrote: 16 Mar 2021 10:26 Volgens onze boswachter zijn alle trage wegen die op die originele kaarten van de tijd van Napoleon staan ook legaal.
Helaas heb ik dat enkel via de telefoon gehoord en niet op papier bevestigd gekregen.
Dat is een beetje kort door de bocht denk ik. Ik vermoed dat de boswachter refereert naar de atlas der buurtwegen, zo een 50 jaar na Napoleon opgesteld. In het algemeen zijn al die wegen die daar instaan, openbare wegen en voor iedereen toegankelijk. Het is de taak van de gemeente om deze wegen toegankelijk te houden en te beheren. Maar dat wil zeker niet zeggen dat die toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer. Ook vanuit bijvoorbeeld het bosdecreet of gemeentelijke verordeningen kunnen beperkingen opgelegd worden.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Tja, offroad rijden. 't is duidelijk een hype aan 't worden, en toeval of niet, het klimaat is exact het tegenovergestelde: er zijn nog nooit zoveel acties geweest om enduristen te onderscheppen. Wat ik op FB allemaal niet zie passeren de laatste weken, amai! Ze zetten zelfs helicopters, en gemotoriseerde politiemannen in! :shock:
Het valt natuurlijk perfect psychologisch te verklaren. Motorrijders willen vrijheid. Maar op de openbare weg is de vrijheid tegenwoordig erg ver te zoeken. Als er geen camera's en traject controles zjin, dan is het meestal gewoon veel te druk om vrij en vrank te rijden. Braaf aanschuiven is tegenwoordig de enige optie. Dus gaat men andere paden bewandelen. Afin, berijden. Maar kijk, ook die veldwegen geraken verboden. De kraan wordt toegedraaid. Ipv pakweg 100 legale veldwegen zijn er plots maar 5 meer. Dan is het toch niet meer dan logisch dat die 5 wegkes overbevolkt geraken? Da's te vergelijken met een bad waarvan ge de afvoer plots met factor tien gaat verkleinen, terwijl de kraan wel wijd open blijft staan! Ge snapt dat het bad gaat overstromen... In mijn ogen zijn dergelijke verkeersstromen en dergelijke evoluties perfect te voorspellen, en bijgevolg ook beheersbaar. Dus met een beetje verstandig beleid kan dat allemaal onder controle gehouden en gestuurd worden, zonder dat er beperkingen nodig zijn en zonder dat je het gevoel hebt dat je vrijheid ontnomen wordt. Laat genoeg wegen open, en er zullen per weg gemiddeld minder weggebruikers zijn, waardoor er ook minder irritatie zal zijn.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

Goh en dan heb je de verschillende veldbaan-gemotoriseerd-gebruikers:

- De respectvolle:
-- Motor stilleggen als er ruiters aankomen
-- fiets/voetgangers voorrang geven waar mogelijk & waar nodig ze rustig passeren
-- motor die aan de wettelijke regeltjes voldoet (maw geen bler pijpen)

- De onrespectvolle:
-- Volgas zonder verzekering overal langs vlammen
-- geen rekening houden met ruiters/voetgangers/fietsers
-- te luid rondsjezen, en hetzelfde baantje 50keer op en af vlammen...

spijtig genoeg merk ik dat de laatste in de meerderheid aan't komen is...
achter mijn ouders ligt een legaal veldbaantje (verdorie, zit nog niet in mijn kaarten ;-) )
maar op zondag passeert daar regelmatig een 2takt crosser 20 a 30 keer volgas dat de modder soms tot op het tuinhuis en bijna in zwembad vliegt...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Koeno wrote: 16 Mar 2021 10:53 achter mijn ouders ligt een legaal veldbaantje (verdorie, zit nog niet in mijn kaarten ;-) )
maar op zondag passeert daar regelmatig een 2takt crosser 20 a 30 keer volgas dat de modder soms tot op het tuinhuis en bijna in zwembad vliegt...
Niets houdt u tegen om daar inderdaad een keer te staan en die mens vriendelijk uit te leggen dat dat een beetje teveel van het goede is. :thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: 16 Mar 2021 10:53 Goh en dan heb je de verschillende veldbaan-gemotoriseerd-gebruikers:

- De respectvolle
- De onrespectvolle

spijtig genoeg merk ik dat de laatste in de meerderheid aan't komen is...
Probleem is dat zelfs bij die eerste categorie omwonenden en andere weggebruikers zich al ergeren gewoon omwille van het groeiende aantal die nu allemaal dezelfde overblijvende baantjes gebruiken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by F M »

Zouden jullie niet beter gewoon op de verharde wegen blijven rijden?
:peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

duibhce Kaelann wrote: 16 Mar 2021 14:20 Probleem is dat zelfs bij die eerste categorie omwonenden en andere weggebruikers zich al ergeren gewoon omwille van het groeiende aantal die nu allemaal dezelfde overblijvende baantjes gebruiken.
Zeer terechte opmerking, maar dan kom je terecht bij het gebrek aan verdraagzaamheid.
Ik vind het bv minstens even storend om een groep van 30tal fietsers op een steenweg voor mij te hebben als die mannen een volledig rijvak innemen.
Ook de mountainbiker die mij in het bos voorbijgezoefd komt (zonder bel, want dat weegt te veel) is best irritant...
en zo kan je voor elke gebruiker wel iets verzinnen (gaande tot de wandelaar die ooit is komen kakken in onze voortuin of de kersverse moeder die haar baby verpamperde op onze oprit en de pamper in onze tuin dropte... )

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 16 Mar 2021 16:16Ook de mountainbiker die mij in het bos voorbijgezoefd komt (zonder bel, want dat weegt te veel) is best irritant...
Sorry ze Koeno, maar als een MTB'er je voorbijgezoefd komt in het bos, is het écht wel tijd om je GSA om te ruilen voor iets lichters! :grin: :grin: :grin:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

Schussboelie wrote: 16 Mar 2021 16:28
Koeno wrote: 16 Mar 2021 16:16Ook de mountainbiker die mij in het bos voorbijgezoefd komt (zonder bel, want dat weegt te veel) is best irritant...
Sorry ze Koeno, maar als een MTB'er je voorbijgezoefd komt in het bos, is het écht wel tijd om je GSA om te ruilen voor iets lichters! :grin: :grin: :grin:
Als jij in het bos rijdt met een motor dan ben je illegaal :devil:
(+ het feit dat die GSa niet tussen 2 bomen past :p )

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: 16 Mar 2021 16:16 en zo kan je voor elke gebruiker wel iets verzinnen
absoluut, niets tegen in te brengen. Maar hoe minder wegen er toegankelijk worden, hoe meer "conflictsituaties" daar ontstaan. Het is een zichzelf versterkend probleem.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 16 Mar 2021 16:31
Koeno wrote: 16 Mar 2021 16:16 en zo kan je voor elke gebruiker wel iets verzinnen
absoluut, niets tegen in te brengen. Maar hoe minder wegen er toegankelijk worden, hoe meer "conflictsituaties" daar ontstaan. Het is een zichzelf versterkend probleem.
't is ook logisch, ik heb het elders al geschreven: er zijn twee tegengestelde bewegingen: er is een toenemend aantal offroaders - zoekend naar vrijheid die er onroad niet meer is - en een sterk afnemend aantal nog toegelaten wegen. Logisch dat die laatste gaan "overstromen" van het volk.


Ik heb zonet die Freizeitkarte ook eens geïnstalleerd. Ge ziet inderdaad schoon wat smalle wandelwegen zijn (groen stippellijntje) en dan de bredere onverharde wegen (bruin stippellijntje). En dat ziet er zeer accuraat uit. Wat nog ontbreekt is een kleurke voor de wegskes met verbodsborden, en dan is het helemaal af. :laughing: :thumbsup:
De legende: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/de/legende.html
Dus Koeno, download en installeer u Basecamp, download dan de exe voor BE voor windows hier: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin ... ender.html#
Installeert dat gelijk een normaal programma, opent dan BAsecamp, gaat in het menu Maps en selecteer daar de Freizeitkarte.
Hop en ge ziet uw wegskes.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 19 Mar 2021 22:48 Wat nog ontbreekt is een kleurke voor de wegskes met verbodsborden, en dan is het helemaal af. :laughing: :thumbsup:
lijkt me wel een zeer cruciaal gebrek, ook al is het het enige...

:(

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by zappa »

Koeno wrote: 16 Mar 2021 16:16
duibhce Kaelann wrote: 16 Mar 2021 14:20 Probleem is dat zelfs bij die eerste categorie omwonenden en andere weggebruikers zich al ergeren gewoon omwille van het groeiende aantal die nu allemaal dezelfde overblijvende baantjes gebruiken.
Zeer terechte opmerking, maar dan kom je terecht bij het gebrek aan verdraagzaamheid.
Ik vind het bv minstens even storend om een groep van 30tal fietsers op een steenweg voor mij te hebben als die mannen een volledig rijvak innemen.
Ook de mountainbiker die mij in het bos voorbijgezoefd komt (zonder bel, want dat weegt te veel) is best irritant...
en zo kan je voor elke gebruiker wel iets verzinnen (gaande tot de wandelaar die ooit is komen kakken in onze voortuin of de kersverse moeder die haar baby verpamperde op onze oprit en de pamper in onze tuin dropte... )
Enkele jaren terug was ik in de bos aan 't rijden met mijn paard, toen ineens van achter ons een hele groep moutainbikers al roepende van allee aan de kant af kwamen. Mijn paard en ik en mijn vriendin te paard schrokken ons rot. Mijn paard een imposante Ierse tinker, wordt daarvan serieus ambetant, ze wil dan kunnen zien wat achter haar aan 't gebeuren is. Dus stuurde ik haar dwars over het baantje, kon ze kijken, daar kalmeert ze van. En ondertussen riep ik "pasop ze klopt" Dat waren serieuze stoppies :mrgreen:


Vantegenwoordig heb ik er eentje die wel degelijk zou meppen zonder enig teken vooraf of steigeren en met de voorhoeven hakken, (ik rij haar trouwens niet meer zonder harnas voor mezelf te beschermen) En nu met de coronastaycation overspoeling, is het uitkijken geblazen. :?

En dan al die plas & kak mensen die aan mijn wei ingang stoppen! Onlangs nog enen met zijn dikke porsche ne vent in kostuum, stopt stelt zich een boom te zeikbewateren, op nog geen 5 m van waar ik hooi in de kruiwagen aan 't leggen ben. ik schraap mijn keel en kijk hem aan, waarop hij een halve meter opschuift. Als hij klaar is, riep ik "bedankt hé voor het gebruik van uw grond en bomen als sanitair ! Ik zou beter een potje zetten voor er 5euro in te stoppen, iedere keer er enen wil komen pissen, dan heb ik er nog iets aan ipv alleen hinder" Doe dat zei hij en snoof weg in zijn luxe wc loze dure bak
Ik zal in de plaats van een geldpotje een stroomdraadje spannen, en mijn wildcamera , ze zullen dan wel moeten leren mikken, of het worden grappige filmpjes voor dumpert . :devil:
sig nature

Post Reply