Kaartmateriaal om routes te maken

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Kaartmateriaal om routes te maken

Post by Muug »

Een topic waarin wat kaartmateriaal om routes uit te stippelen besproken wordt.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by Muug »

FREIZEITKARTE

Dit zou een hele goede zijn, waarop je heel goed het verschil kan zien tussen allerlei kleine baantjes. Zodat je tijdens het uitstippelen gemakkelijker de voor jouw doel beste baantjes kan selecteren.
https://www.freizeitkarte-osm.de/?fbcli ... YQYVk0tCWo

Ik moet het zelf wel nog eens uittesten.
Last edited by Muug on 15 Mar 2021 11:22, edited 2 times in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by Muug »

GPSVISUALIZER / 4UMAPS

Dit is ene die ik wel al één keer getest heb - om een allroadrit te proberen uitstippelen. Ik ben er behoorlijk tevreden van. Je kon vrij snel een route uitstippelen, en ook dankzij Google Maps/Streetview kon je heel snel zien of het kaartmateriaal overeen kwam met het soortement weg. En je ziet dan ook meteen de verbodsbordjes. :?

De website geeft je online toegang tot gedetailleerde kaarten van de hele wereld. Klikken en slepen staat gelijk aan pannen. scrollen is in en uitzoomen. Rechtsboven staat een menuutje waarmee je tracks kan visualizer - zeg maar uploaden - en tonen op de kaart. (foto 1/3) Je kan uiteraard ook zelf tracks en waypoints gaan tekenen of een bestaande track editeren. Door aan de puntjes te trekken kan je de track verleggen. Rechtermuistoets delete een punt van de track en met gewoon verder te klikken maak je de track langer. (foto 2/3) Allemaal zaken die je ook met basecamp kan maar het interessante aan deze site is dat je heel makkelijk kan switchen van kaart. De kaart OSM topo (4UMaps) (zie foto 3/3) toont de off-road tracks als zwarte stippellijn en de wandelwegen als rode. Als je een track getekend hebt kan je even kijken op de hybride map of je track niet door een bos loopt. Daar kan je beter langs rijden dan erdoor als je het legaal wil houden. De site heeft ook een beperking: tracks splitsen of samenvoegen kan je er niet mee. Maar dat kan je dan wel in Basecamp, wat ook gratis is. Oh ja, ook in het rechtermenuutje vind je drie knoppen om je tracks te downloaden. gpx of kml lijken me de aangewezen formaten.

https://www.gpsvisualizer.com/draw/

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by Muug »

OPENSTREETMAP

Selecteer zelf de "tiles" die je interesseren, download het kaartmateriaal, en installeer dat op je pc (gewoon in Basecamp) of op je gps.

http://garmin.openstreetmap.nl/

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 15 Mar 2021 11:16 FREIZEITKARTE

Dit zou een hele goede zijn, waarop je heel goed het verschil kan zien tussen allerlei kleine baantjes. Zodat je tijdens het uitstippelen gemakkelijker de voor jouw doel beste baantjes kan selecteren.
https://www.freizeitkarte-osm.de/?fbcli ... YQYVk0tCWo

Ik moet het zelf wel nog eens uittesten.
Net deze voor "ons" lapje grond op deze aardbol geïnstalleerd : gedetailleerd spul en voor zover ik kan opmaken uit de situaties hier in de geburen, ook very accurate.
Thanks, Muug :thumbsup: :bowdown:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 15 Mar 2021 11:16 FREIZEITKARTE

Dit zou een hele goede zijn, waarop je heel goed het verschil kan zien tussen allerlei kleine baantjes. Zodat je tijdens het uitstippelen gemakkelijker de voor jouw doel beste baantjes kan selecteren.
https://www.freizeitkarte-osm.de/?fbcli ... YQYVk0tCWo
ik heb die lange tijd gebruikt toen ik nog een Garmin gebruikte om te navigeren. Is inhoudelijk identiek aan OSM, maar gebruik een wat andere visualisatie die de kaart beter geschikt maakt voor onverhard routes te plannen.
Sinds ik OSM en Kurviger gebruik eigenlijk geen nood meer gehad aan Freizeitkarte omdat die eigenlijk maar een licht aangepaste versie is van OSM met de Mapnik visualisatie.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 15 Mar 2021 13:07 ik heb die lange tijd gebruikt toen ik nog een Garmin gebruikte om te navigeren. Is inhoudelijk identiek aan OSM, maar gebruik een wat andere visualisatie die de kaart beter geschikt maakt voor onverhard routes te plannen.
Sinds ik OSM en Kurviger gebruik eigenlijk geen nood meer gehad aan Freizeitkarte omdat die eigenlijk maar een licht aangepaste versie is van OSM met de Mapnik visualisatie.
OSM en Kurviger: is het niet of of ivp en? :dontknow: Ik heb op mijn smartphone Kurviger en OSM staan, ge gaat die toch niet gelijk gebruiken?
Mapnik visualisatie? Daar verliest ge ons weer. :grin:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by TuttoTerreno »

In mijn omgeving zijn er heel veel onverharde veldwegen, boswegen, enz. Maar bijna nergens streetview of info dat er een bordje staat of niet ... Ik weet dat er ene hard mee bezig is dat soort info uit OSM kaarten te filteren, maar zijn interface is nogal ...euh moeilijk (http://overpass-turbo.eu/ )



Dus (voorlopig) gaat er niks boven het zelf gaan kijken -> 95% vd paadjes kunde dan schrappen, -> nadien checken, dubbelchecken of er een doorkomen aan is.

Verkennen doe ik meestal met de fiets/MTB, 't is nog gezond ook.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kaartmateriaal om routes te maken

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 15 Mar 2021 14:08OSM en Kurviger: is het niet of of ivp en? :dontknow: Ik heb op mijn smartphone Kurviger en OSM staan, ge gaat die toch niet gelijk gebruiken?
Kurviger (de website) gebruik ik thuis om routes te plannen. OSMAnd gebruik ik op de smartphone om te navigeren.
Mijn workflow: route thuis in de browser maken -> als track exporteren naar mijn locale dropbox/onedrive folder -> op de telefoon de gpx openen vanuit dropbox/onedrive in OSMAnd en navigeren.

Al mijn routes zijn zo achteraf op eender welk moment weer gemakkelijk in OSMAnd in te laden vanuit Dropbox of Onedrive.
Muug wrote: 15 Mar 2021 14:08Mapnik visualisatie? Daar verliest ge ons weer. :grin:
OSM is eigenlijk enkel de data die gebruikt wordt om kaarten samen te stellen. Voor het visualiseren daarvan (welke kleurtjes, hoe dik, vanaf welk zoom level, ...) zijn er verschillende visualisatieprofielen. De kurviger website gebruikt daarvoor een eigen visualisatie (Kurviger liberty) en een aantal alterantieve visualisaties (Esri, OSM default, Mapillion ...)
Ook is OSMAnd zijn verschillende visualisaties van OSM kaarten mogelijk. Te veel mogelijkheden eigenlijk om er een duidelijk overzicht van te houden.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply