Enduro-rijders geviseerd

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 24 Mar 2021 09:25
Bij wrote: 23 Mar 2021 21:13 Effe mijn bosbeheerder petje opzetten....
Bossen tot daar aan toe, de regels zijn daar duidelijk. :thumbsup:

Maar hoe zit het met smalle voetpaadjes? Zo van die hoogstens één meter brede paadjes tussen weides door, waarbij er een bordje "wandelpad" staat? Zulke bordjes staan als dusdanig niet in de wegcode en er is als dusdanig geen verbod zou je denken. Maar velen denken dat het wél verboden is voor moto's, juist vanwege het bordje "wandelpad".
Dat gezegd zijnde: zelf ben ik géén voorstander van die smalle wandelpaadjes, omdat je gewoonweg niet aan de kant kan gaan voor de tegenliggers. Je hindert ze daar écht en grondig. Het helpt niet veel om dan even vriendelijk goeiedag te zeggen. Ritten die over zulke paadjes gaan geven mij een slechter gevoel dan ritten die over mooie brede veldwegen gaan maar die eigenlijk verboden toegang zijn. :oops:
Het is echt dansen op een slap koord tegenwoordig.
Image
Vanop de site https://www.tragewegen.be/en/nieuwsover ... en-voetweg

Mag gemotoriseerd vervoer door een voetweg?
Een voetweg mag door alle vormen van verkeer gebruikt worden, zolang de breedte van de voetweg dit toelaat. Dikwijls denkt men dat een voetweg enkel bestemd is voor voetgangers, wat niet zo is. Op een voetweg mogen dus ook ruiters, mountainbikers, gemotoriseerde tweewielers... Iets anders is natuurlijk of dit wenselijk is. Beperkingen van het gebruik, bijvoorbeeld in het verkeersreglement, kunnen ingesteld worden door de gemeenteraad.

Het is aan de gemeenteraad om de bestemming van de (voet)weg te beperken: aanvullend verkeersreglement, met goedkeuring door de Vlaams minister van Mobiliteit (voor kleine buurtwegen is dit laatste niet veel meer dan een formaliteit). Een reglement is bedoeld om wegens het algemeen belang extra maatregelen te nemen ter wille van de veiligheid. Dit zou bijvoorbeeld verantwoord kunnen worden indien die voetweg geregeld door zwakke weggebruikers gebruikt wordt.

Moest je mijn eerdere comment gelezen hebben, die was niet correct.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Ik heb geen eerder commentaar gelezen.
Je antwoord is trouwens perfect correct. :thumbsup:
Men heeft ook zoiets geantwoord op het juridisch forum waar ik dat enkele maanden geleden als eens gevraagd heb.
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=60&t=114882

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 24 Mar 2021 11:05 Ik heb geen eerder commentaar gelezen.
Je antwoord is trouwens perfect correct. :thumbsup:
Men heeft ook zoiets geantwoord op het juridisch forum waar ik dat enkele maanden geleden als eens gevraagd heb.
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=60&t=114882
Ik had me bij de eerste comment gebaseerd op de foute info die ik gekregen heb van Madam de burgemeester van Aarschot die zonder bouwvergunning een brug aan het bouwen was in onzen hof. En ja, ik had haar geloofd toen ze zei dat voetwegen enkel voor voetgangers toegankelijk zijn. En toen dacht ik aan MTB'er die routes hebben over die voetwegen en snapte ik dat ik me weer eens, voor de zoveelste keer heb laten naaien door Madam de burgemeester van Aarschot.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 24 Mar 2021 12:21 Ik had me bij de eerste comment gebaseerd op de foute info die ik gekregen heb van Madam de burgemeester van Aarschot die zonder bouwvergunning een brug aan het bouwen was in onzen hof. En ja, ik had haar geloofd toen ze zei dat voetwegen enkel voor voetgangers toegankelijk zijn. En toen dacht ik aan MTB'er die routes hebben over die voetwegen en snapte ik dat ik me weer eens, voor de zoveelste keer heb laten naaien door Madam de burgemeester van Aarschot.
Niet erg, 'k heb het echt niet gezien.
En, Tom, durf u nooit meer te laten naaien door die vrouw :!:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Blackbert »

Ah bon, de ene gemeente kan dus beslissen dat wij daar niet mogen rijden en de andere kan het wel toelaten. Komt daar dan een bordje bij, of moet je al die reglementen gaan uitpluizen?

Koeno, dat klopt, of het helemaal terecht is dat we over geen boswegen mogen rijden, da's een andere kwestie.
Maar het ging over uw ontmoetingen, eigenlijk, en de reacties.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Dat allemaal gezegd zijnde, zo nog eens deelnemen aan de March Moon Rally zie ik wel zitten, ik heb nu tien jaar na dattum eindelijk de gepaste moto.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 24 Mar 2021 19:59zo nog eens deelnemen aan de March Moon Rally zie ik wel zitten
MM is invitation only. Maar ik heb elders gezien dat je Timpo al aangesproken hebt ;)
Dat gezegd zijnde had hij wel al aangegeven dat MM21 uitgesteld is tot de Britse autoriteiten de pubs en campings weer volledig vrij geven.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Bij »

Wel Bert,
In wezen heb ik geen probleem dat mensen genieten van de natuur. Alleen we zijn met te veel en er is te weinig natuur :mrgreen: Als mijn jong bos wat robuuster is dan stel ik het misschien ook wel open maar momenteel is dit niet aan de orde.
Ik probeer ook steeds in gesprek te gaan. Ik doe dat een paar keer per week met automobilisten die op drukke banen op het fietspad parkeren om uit de weg te staan maar niet beseffen dat ik me met mijne velo dan in de gevarenzone moet begeven. Terwijl je op de meeste wegen gewoon wel mag stil staan om vb iemand te laten uitstappen. In de meeste gevallen zie je dan toch dat de mensen beginnen nadenken. Dat brengt dus meer op dan te stoppen en iemand uit te kafferen omdat hij in overtreding is. ;)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Blackbert »

Ik weet het Bij, teveel volk op te weinig grond. We moeten dringend eens een dunbevolkt land binnenvallen. :mrgreen:

Muug, ik wil dat ook wel, maar ik zou toch eerder mikken op MM22. Dan heb ik ook rustig de tijd om een nieuw paspoort aan te vragen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Blackbert wrote: 25 Mar 2021 08:12 Muug, ik wil dat ook wel, maar ik zou toch eerder mikken op MM22. Dan heb ik ook rustig de tijd om een nieuw paspoort aan te vragen.
Zeker, zeker, in '21 gaat er nog niet teveel gebeuren. :|

Post Reply