Enduro-rijders geviseerd

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Het zijn kwade weken/maanden voor de enthousiasteling die trajectcontroles en flitscamera's beu is en dus met een enduro de onverharde paden opzoekt. :(

Al enige weken is men over het hele land serieuze pak-acties aan het organiseren, waarbij politie en Natuurpunt te land en te lucht aktief speurt en bekeurt. Negeren van verbodsborden, het niet gemonteerd hebben van een correcte nummerplaat, technische controles, in beslagname van navigatietoestellen en motorfietsen. Zelfs de helicopter wordt ingezet....

Wat trotse berichtgevingen:
OVL, 21/3/21: Regio Sint-Lievens-Houtem gisteren :https://pz5429.blogspot.com/2021/03/res ... MdThQv-R8A

Op FB kan je op Natuurpunt De Druivenstreek lezen hoe trots ze zijn dat ze enkele motorcrossers betrapt hebben.

WVL, 20/3/21: https://motornieuws.be/9-motoren-in-bes ... zA3Ok14amg

regio Charleroi: Al drie interventies sinds december. Artikel van 15/3/21: https://lanouvellegazette.sudinfo.be/76 ... farciennes
regio Charleroi: 8/12/2020: https://www.telesambre.be/aiseau-presle ... s-proteges

Noord-Frankrijk: 9/3/21: https://www.facebook.com/Prefet70/posts ... 1586174323

Bassenge: 8/3/21: https://www.facebook.com/communebasseng ... 0788865753

en zo verder....

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by F M »

Tja,

Als er overtredingen gemaakt worden...

Zeker nu door Corona veel meer mensen de natuur in trekken, valt asociaal gedrag bij meer mensen op, en zal er meer gecontesteerd worden.
We leven in een piepklein land, met heel weinig vrije (natuur)ruimte.

Dat is een gegeven wat in andere landen niet speelt. En dat maakt het moeilijk om hier met motoren van de weg af te gaan.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Hoe meer bordjes er komen, hoe meer overtredingen zijn. We zitten helaas in wat ik een neerwaartse spiraal noem. Tien jaar geleden, toen vzw Goed Motorrijden nog actief was, kon ik hier in de geburen mensen perfect 100% legaal introduceren in de zachte kunst van het offroadrijden. Nu zijn al die wegjes voorzien van twee sporenbeton plus verbodsbordjes. :roll:
Ik blijf het herhalen: er zijn twee tegengestelde bewegingen aan de gang die de onvrede bij alle partijen versterken: meer en meer mensen moeten gebruik maken van minder en minder wegen. Verhard, onverhard, maakt niet uit. Zelfs het soort voertuig maakt niet uit. Voetgangers kijken zelfs vies naar mountainbikers.
Op dat vlak is 't naar de wuppe.

Maar FM, ge zijt wat verkeerd, ook in andere landen speelt dat probleem: in NL zijn er vele dijkwegen verboden terrein voor motorrijders, in D zijn talloze wegen al verboden terrein in het weekend. In FR worden ook meer en meer veldwegen afgesloten wegens teveel succes, omdat de Vlamingen de remork nemen om ginder te gaan rijden. Enkel Engeland is daarin een wonderlijk paradijs, waar mensen in de green lanes elkaar hartelijk groeten en bewonderend nakijken. :smitten:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by F M »

Met 'andere landen' bedoelde ik echt grote, uitgestrekte landen. De US, Australië, en nog vele andere. Daar zie je zo veel Youtubefilmpjes van mensen die naar hartelust off road rijden.

Maar hier in België ga je echt op je honger blijven zitten. Absoluut te weinig plaats...



PS, Ik ben Itchy Boots aan het volgen. Ze rijdt nu door Zuid-Afrika. Ik heb al wat beelden gezien op plaatsen waar ik een paar jaar geleden ook gestaan heb. :)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Jep, da's waar, er is op FB een groep van CRF-eigenaars, van bijna 30.000 leden. Daar post af en toe iemand een foto van een avondritje, weidse vergezichten in pakweg Arizona en andere toestanden die wij alleen maar kennen van westernfilms. Oh oh behoorlijk jaloersmakend. :grin:


User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Blackbert »

“Voor wat buitenactiviteiten betreft zijn enkel fiets-, wandel- en looptochten toegelaten", aldus burgemeester Marino Keulen.

Dus bij de eerste die ik op zijn paard door 't straat zie kuieren bel ik de flikken om ze dat beest in beslag te laten nemen? (wegens zijn gevoeg doen in 't openbaar en de ruiter die geen zakje voor dat kakje bij heeft.)

De skeelerroute van 90km, gepromoot in het nieuws van 19u, mag dan ook weer dicht ...

De laatste weken gaat het regelmatig door mijn kopke: probeer nog wat centen te krijgen voor die enduromoto, het heeft geen zin meer... :(
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Blackbert wrote: 23 Mar 2021 08:50 De laatste weken gaat het regelmatig door mijn kopke: probeer nog wat centen te krijgen voor die enduromoto, het heeft geen zin meer... :(
De meesten worden "gevangen" doordat ze populaire regio's bezoeken, en niet één keer, maar simpelweg elke zondag. Velen ziet ge daar zelfs op 't zelfde uur... 't is gelijk de coureurs die ge ook elke zondagochtend hun tourke ziet draaien met hun club. Dus als ge daar wegblijft is de pakkans al hele vele malen kleiner.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Tom Thumper »

Blackbert wrote: 23 Mar 2021 08:50 “Voor wat buitenactiviteiten betreft zijn enkel fiets-, wandel- en looptochten toegelaten", aldus burgemeester Marino Keulen.

Dus bij de eerste die ik op zijn paard door 't straat zie kuieren bel ik de flikken om ze dat beest in beslag te laten nemen? (wegens zijn gevoeg doen in 't openbaar en de ruiter die geen zakje voor dat kakje bij heeft.)

De skeelerroute van 90km, gepromoot in het nieuws van 19u, mag dan ook weer dicht ...

De laatste weken gaat het regelmatig door mijn kopke: probeer nog wat centen te krijgen voor die enduromoto, het heeft geen zin meer... :(
Je moet alles lezen hé Bert! ;)
28-03-20, 19:52 Laatste update: 29-03-20, 16:24
Toen mocht dat dus echt niet.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Blackbert »

Dankutom, 28/3, leek heel recent. :whistling:

Maar 't blijft kut. en omdat endurorijders zo'n klein niet georganiseerd zootje zijn zal er niks verbeteren.

Hondapark hier binnenkort gedaan. blijft allen Lommel nog over.

A ja, en de Keiheuvel. waar het 364 dagen per jaar verboden is te crossen. Behalve op 15 augustus, maar dan moet je met een teambus komen en opboksen tegen een horde die veel beter is dan jij. :twisted:
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by bompa »

Blackbert wrote: 23 Mar 2021 08:50 “Voor wat buitenactiviteiten betreft zijn enkel fiets-, wandel- en looptochten toegelaten", aldus burgemeester Marino KeuleDe laatste weken gaat het regelmatig door mijn kopke: probeer nog wat centen te krijgen voor die enduromoto, het heeft geen zin meer... :(
Als ik mij er toch nog is aan waag om is onverhard te gaan rijden met mijne scrambler ,en ik stop zo al is hier en daar, zijn er soms wel wandelaars die is komen kijken en die vragen of ik verloren ben gereden :whistling: :grin: die moto bezien ze niet als enduro ,je kan er ook zo snel niet mee gelijk met een enduro ,maar zo dikwijls rij ik ook niet meer , (slechte rug ) .

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by zappa »

Blackbert wrote: 23 Mar 2021 10:08 Dankutom, 28/3, leek heel recent. :whistling:

Maar 't blijft kut. en omdat endurorijders zo'n klein niet georganiseerd zootje zijn zal er niks verbeteren.

Hondapark hier binnenkort gedaan. blijft allen Lommel nog over.

A ja, en de Keiheuvel. waar het 364 dagen per jaar verboden is te crossen. Behalve op 15 augustus, maar dan moet je met een teambus komen en opboksen tegen een horde die veel beter is dan jij. :twisted:

Vorig jaar, toen ook nog vlug een klein toerke gaan rijden (ter afscheid voor wie wist toen hoelang?) met een van mijn paarden. Je mocht dan wel nog wandelen met je paard aan de hand :shock: :lol: :lol: skiën / slepen / schrapen op je buik ? Gelukkig voor het welzijn van dieren heeft dit niet te lang stand gehouden. Van mijn paarden ga je niet vlug mest vinden op de baan, ik wring me in allerlei bochten om niet tussen de "wees eens een zweer in het verkeer" te komen. Ik zie beroepshalve veel te veel ziekmakende toestanden, dat ik als ik te paard zit niet nog eens over mijne rooien moet gaan.

De zin om offroad (motor) te gaan rijden is er wel nog steeds, maar ik voel me langs om meer schuldiger dat dit mijn hobby is, als of ik een misdadiger ben, een dief die andere mensen alleen maar kwaad doet. :cry:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

zappa wrote: 23 Mar 2021 14:58De zin om offroad (motor) te gaan rijden is er wel nog steeds, maar ik voel me langs om meer schuldiger dat dit mijn hobby is, als of ik een misdadiger ben, een dief die andere mensen alleen maar kwaad doet. :cry:
ik ken dat gevoel. :(

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Koeno »

Nu is met een GS in veldbaantjes die legaal zijn niet te vergelijken met Enduro rijden vermoed ik.
Maar ik kan de positieve signalen die ik zaterdag gehad heb niet op 1 hand tellen.
De negatieve signalen kan ik ook niet op 1 hand tellen want die waren er niet...

maar gasten die met crossers zonder papieren, of zonder rijbewijs in nen bos gaan crossen... daar kunt ge toch niet echt "tegen" zijn?
was toch onlangs nog maar gebeurd, crosser zonder papieren veroorzaakt ongeluk... springt bij andere motor achterop en vluchten maar...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by bompa »

Koeno wrote: 23 Mar 2021 16:25 Nu is met een GS in veldbaantjes die legaal zijn niet te vergelijken met Enduro rijden vermoed ik.
Maar ik kan de positieve signalen die ik zaterdag gehad heb niet op 1 hand tellen.
De negatieve signalen kan ik ook niet op 1 hand tellen want die waren er niet...

maar gasten die met crossers zonder papieren, of zonder rijbewijs in nen bos gaan crossen... daar kunt ge toch niet echt "tegen" zijn?
was toch onlangs nog maar gebeurd, crosser zonder papieren veroorzaakt ongeluk... springt bij andere motor achterop en vluchten maar...
Dan moet je daar maar is met een straat legale enduro rijden en zelf crosskleren aanhebben ,denk dat je dan de negatieve signalen niet op een hand zal kunnen tellen.
Ik heb vandaag is terug verschillende wegen gereden met de MTB waar ik vroeger met de enduro reed , dat zijn allemaal wandelwegen geworden :o , daar staan overal genummerde plaatjes op van wandelwegen ni normaal niet meer, maar onderweg niemand tegen gekomen.

User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Bij »

Koeno wrote: 23 Mar 2021 16:25 maar gasten die met crossers zonder papieren, of zonder rijbewijs in nen bos gaan crossen... daar kunt ge toch niet echt "tegen" zijn?
was toch onlangs nog maar gebeurd, crosser zonder papieren veroorzaakt ongeluk... springt bij andere motor achterop en vluchten maar...
Effe mijn bosbeheerder petje opzetten....
Ik heb geen probleem met motorrijders die zich op de openbare paden verplaatsen.
Wel met diegene die desondanks alle informatie dat je op privaat terrein komt zich in een privébos gaan amuseren en daar wat gaan crossen op de paden die er tijdelijk gekomen zijn door een exploitatie. Ik kwam die mannen daar toevallig tegen omdat ik daar een evaluatie van de exploitatie moest gaan doen. Ik heb geprobeerd die mannen aan te spreken op hun gedrag maar dat bracht geen zoden aan de dijk. We hebben dan op alle toegangen takkenhopen gaan leggen maar dat hielp natuurlijk niet. want de heren vonden het wel plezant crossen daar. Dat ze een gans gebied waar er redelijk wat wild rondloopt daar naar de botten helpen dat vonden ze nog grappig ook. Uiteindelijk de boswachter maar ingelicht en werden ze betrapt en hun motoren aangeslagen.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van respect voor mekaar en de eigendom van iemand anders. Bij deze mijn respect voor degene die zich wel aan de regels houden en open staan voor een gesprek. :thumbsup:
Dit gezegd zijnde, Muug, Zappa, Koeno, .... nog veel en veilig endurodesteren ;)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Koeno »

Zet even uw pet af en uw bril op ;)
Ik zeg net dat ik er alles behalve een probleem mee heb dat ze die gasten gepakt hebben.

In een ander topic dat ik gestart heb kan je volgens mij vrij duidelijk lezen dat ik ten zeerste mijn best doe om enkel allroad te rijden op legale baantjes...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Blackbert »

Koeno wrote: 23 Mar 2021 16:25 Nu is met een GS in veldbaantjes die legaal zijn niet te vergelijken met Enduro rijden vermoed ik.
Maar ik kan de positieve signalen die ik zaterdag gehad heb niet op 1 hand tellen.
De negatieve signalen kan ik ook niet op 1 hand tellen want die waren er niet...

maar gasten die met crossers zonder papieren, of zonder rijbewijs in nen bos gaan crossen... daar kunt ge toch niet echt "tegen" zijn?
was toch onlangs nog maar gebeurd, crosser zonder papieren veroorzaakt ongeluk... springt bij andere motor achterop en vluchten maar...
In ons geval is daar niet veel verschil in, alleen dat je met een enduro niet zo snel vast zit of in de modder ligt. Enduro is in dit geval ook: uitgerust met lichten, een nummerplaat en straatlegale banden, verzekering en taksen betaald. The right tool voor the job. Ge komt op die baantjes toch ook geen omafietsen tegen, of gasten in kostuum op een racefiets. Al veel dames zien wandelen op hoge hakken?
Ik krijg de kakkerij van het feit dat het in de klassieke media steevast crossen en crossmotoren genoemd wordt. Wat dan weer zeer gretig overgenomen wordt in de nieuwe media en op fora en in berichten van de zachte sector. Ja, er zijn idioten die alle (normale) regels overboord gooien. Eruit halen en straffen. Maar veralgemenen is de norm, gooi ze allemaal op dezelfde hoop, zoals we doen met alles en iedereen die niet is en denkt zoals wij, bange blanke mensen.
Wat in mijn ogen bewijst dat ze er geen hol van kennen en/of er geen seconde over nadenken. De media niet, de bevolking niet, de overheden niet.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Koeno »

Maar het punt blijft, als je met die enduro (of het nu nen koeizware GS is, of een vederlichte CRF250L of iets daartussen) in het bos zit dat je dan illegaal aan't rijden bent.
En die regels zijn toch al een tijdje zo?

Qua veralgemenen.... dat is toch altijd en overal zo?
Ik heb zo'n paar hobbies en interesses die mij bij veel mensen zouden afschilderen als marginalen agressieven zot.
dat ik feitelijk gewoon nen web developper bent met 2 kindjes en een half open huizeke... dat snappen ze dan weer niet...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Enduro-rijders geviseerd

Post by Muug »

Bij wrote: 23 Mar 2021 21:13 Effe mijn bosbeheerder petje opzetten....
Bossen tot daar aan toe, de regels zijn daar duidelijk. :thumbsup:

Maar hoe zit het met smalle voetpaadjes? Zo van die hoogstens één meter brede paadjes tussen weides door, waarbij er een bordje "wandelpad" staat? Zulke bordjes staan als dusdanig niet in de wegcode en er is als dusdanig geen verbod zou je denken. Maar velen denken dat het wél verboden is voor moto's, juist vanwege het bordje "wandelpad".
Dat gezegd zijnde: zelf ben ik géén voorstander van die smalle wandelpaadjes, omdat je gewoonweg niet aan de kant kan gaan voor de tegenliggers. Je hindert ze daar écht en grondig. Het helpt niet veel om dan even vriendelijk goeiedag te zeggen. Ritten die over zulke paadjes gaan geven mij een slechter gevoel dan ritten die over mooie brede veldwegen gaan maar die eigenlijk verboden toegang zijn. :oops:
Het is echt dansen op een slap koord tegenwoordig.
Image

Post Reply