in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by laouen »

De regel van het aangezicht van je voorrijder te zien in zijn of haar spiegel is al een begin maar eigenlijk nog veel te dicht...
Wat doe je als die een spiegelend of donker vizier heeft Image Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by duibhce Kaelann »

een spiegelend vizier
als ge uw eigen ziet zijt ge te dicht Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Tom Thumper »

Tja, in groep rijden is dus niet zonder risico.

Het afzetten van de weg is hier ook al een paar keer aan bod gekomen. Kan dat zomaar? En geeft dat ergens een voordeel? Ik heb zo het gevoel dat daardoor nog meer een kuddegeest gecre?erd wordt wat de veiligheid niet echt ten goede komt. Laatste rit offroad in grotere groep werd dat ook een paar keer gedaan. Ik moet zeggen dat ik toch heel erg op mijn hoede bleef op deze plaatsen. Ook waren er geregeld mensen die teken deden dat je veilig kon oversteken, zelfs daar bleef ik heel aandachtig checken en dubbel checken of het wel klopte. Maar ja, ik ben dan ook een watje h
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

Tja, in groep rijden is dus niet zonder risico.

Het afzetten van de weg is hier ook al een paar keer aan bod gekomen. Kan dat zomaar? En geeft dat ergens een voordeel? Ik heb zo het gevoel dat daardoor nog meer een kuddegeest gecre?erd wordt wat de veiligheid niet echt ten goede komt. Laatste rit offroad in grotere groep werd dat ook een paar keer gedaan. Ik moet zeggen dat ik toch heel erg op mijn hoede bleef op deze plaatsen. Ook waren er geregeld mensen die teken deden dat je veilig kon oversteken, zelfs daar bleef ik heel aandachtig checken en dubbel checken of het wel klopte. Maar ja, ik ben dan ook een watje h?!
Heeft met kuddegeest niks te maken Image Maar als je ergens in een club bent neem nu met 40 rijdende leden , moet je het zo wel doen. wie zal er beslissen of je mee mag rijden of niet dus die gasten die dan opdagen kan je zo mee laten rijden en anders is da niet te doen om ze bijeen te houden,als ergens in een club gaan kuddevorming is ja se, maar dan is dat bij elke bijeenkomst want dan kan je niks meer met 3 a 15 of meer man doen zonder de stempel van kudde opgeplakt te krijgen Image ,
Van die baan afzetten(moest je wel in orde zijn plaatje ,fluovesje, band ) ja dat kon zo maar ooit in Brussel is de baan afgezet en toen nog de rijkswacht kwam van tegenovergestelde richting met zwaailicht en sirene op , zij konden toen ook vlot over die weg passeren omdat wij daar stonden (kruispunt tussen huizen geen zicht op de baan die kruiste )en de bijrijder stak zijn Image op Image , maar de baan afzetten doe ik ni meer te veel Trajectcontrole , tegenwoordig rij ik toch gewoonlijk alleen of met een paar man Image , maar in die 8 of 9 jaar da ik da deed is er toch geen enkel ongeluk gebeurd , en zij maar zeker als je zo rondrijdt gaat het toch wel vlot vooruit mits goede afspraken Image
En als er dan iemand op de baan staat wil ni zeggen dat je niet meer moet kijken als je de baan opkomt
Maar ter verduidelijking als je de baan afzet moet je de cowboy niet uithangen en niet voor ne wagen vliegen en die laten stoppen Image je gaat op de baan staan wanneer ze vrij is en komt er dan van ver ne wagen of iets anders aan, hou je die tegen en dan gaat da vlot, als je de baan afzet moet je niet naar het landschap en zo kijken maar wel heel den dag er met je gedachten bij blijven en zorgen dat je terug veilig van voor geraakt , zolang ik dat gedaan heb was dat toch plezant en bij mij was het voor die officieel lessen die je er nu voor kunt volgen Image

Ik heb dat verschillende jaren zo meegemaakt ik kan geen nadelen daar over zeggen of bedenken
Rij je niet graag in groep moet je zo niet rijden , rij je wel graag in groep is he volgens mij zo eerste klas mits goede afspraken Image Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by F M »

Banen afzetten = wegkapiteins, voor alle duidelijkheid.

Dat heb ik ook al gedaan bij ritten van het werk. Is inderdaad plezant, maar ik vind het eigenlijk wel iet of wat gevaarlijk. Je moet immers altijd opnieuw van achter naar voor, dus de groep voorbijsteken.

Dat is het plezante ervan, maar eigenlijk ook het gevaarlijke. Image

Nu doen we dat niet meer. Waardoor het nu rijden is in een relatief grote groep, met snelheid aangepast aan de langzaamste. En dan is het heel wat minder leuk... Image En er zijn een aantal erg onervaren mensen tussen, wat het in groep rijden nog wat gevaarlijker maakt.

Eigenlijk rijd ik zelf dus ook liever niet in al te grote groepen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Tom Thumper »

Als ik het over kuddegeest had, dan ging het mij niet over rijden in groep op zich. Met een grotere groep samen dingen doen is best plezant en er gaat daarom geen kuddegeest komen. Nee, ik had het eerder over 'blindelings' de groep volgen en gewoon maar doorrijden omdat de anderen dat ook doen. Er is hier al een paar keer het voorbeeld gegeven over het niet stoppen voor een voorrang van rechts omdat die voor u rijden dat ook doen. En ja, ik heb mezelf er ook al op betrapt. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Raketman »

euhhhhh, is er al iemand die zich al afgevraagd heeft WAAROM Raketman zo contra die vermaledijde baksteenformatie is? Hij zal daar toch wel een reden voor hebben, nee?
Mijn forumgebruik staat op een bijzonder laag pitje vantegenwoordig Image ... Voor de rest heeft mijn waarde collega een mooie samenvatting gegeven. Er zijn haast nul redenen te verzinnen waarom ge minstens den helft van den tijd een deel van de controle over uw eigen situatie zou weggeven aan een andere motorrijder. De meeste mensen met wie ik de laatste jaren nekeer ga rijden zullen al wel gemerkt hebben dat ik mij geen positie meer laat opdringen in ne groep. Als ik al nekeer toevallig mee in een formatie rij dan is dat op dat moment louter toeval, want dan wil dat zeggen dat ik daar volgens mijn eigen inschatting op de beste plaats rij wat betreft zien en gezien worden...

Wat mij vooral stoort is dat dat baksteengedoe nog steeds zo dikwijls als basispositie meegeven wordt bij groepsrijden. Instructeurs zouden ondertussen beter moeten weten denk ik dan...De oorsprong ervan is ook wel interessant : die is nagenoeg volledig afkomstig van het begin van de verplichte motoropleiding in '89. Toen die ingevoerd werden, hadden we op dat moment geen enkele specifiek opgeleide motorinstructeurs. De paar die er wel waren, waren MP's of rijkswachters die men dacht omwille van hun ervaring te kunnen inschakelen in de eerste opleidingen voor motorrijders en ook instructeurs. Wat men vergat, is dat die mannen opgeleid waren in het rijden in grote kolonnes om zich in groep van kazerne A naar kazerne B te begeven. Die manier van rijden in groep werd dan ook doorgegeven aan de eerste "burgerinstructeurs" (in wezen autoinstructeurs die toevallig ne moto staan hadden), die natuurlijk omwille van het gebrek aan ervaring al snel de subtiliteiten vergaten zoals het blijven zelfstandig denken en onmiddellijk opgeven van de kolonne indien er problemen opduiken. Met als gevolg dat ge nog steeds grotere kudde's motorrijders ziet voorbijkomen, die grotendeels onwetend en met een vals gevoel van veiligheid schoon op hun toegewezen plaatske blijven rijden.

Nu we de laatste jaren zelf de opleiding van instructeurs in ons pollekes gekregen hebben Image , zitten we natuurlijk aan de bron om dat onding [i:e5azoi2n]als definitie[/i:e5azoi2n] er tussenuit te pitsen...en tot mijn vreugde wordt het steeds meer en meer meegegeven met de nieuwe motorrijders. Groepsrijden : individueel blijven rijden, elkaar de ruimte ervoor geven om dat te doen, en op een lang recht stuk (autoroute du soleil ofzo) kunt ge nog nekeer in formatie gaan rijden indien daar behoefte aan is. Concrete afspraken maken hoe ge NAAST elkaar komt staan aan kruispunten om wachttijden en communicatie drastisch te verkorten enz enz. De feedback nadien is tot nu toe enkel positief : veel meer ontspannen rijden, veel leuker rijden, veel minder ergernis. Het gezellig en knus opeenkruipen hoeft niet met de moto, maar kunt ge beter houden voor een terraske...

Op dat vlak vind ik heel dat gedoe met die wegkapiteins zo mogelijks een nog veel groter drama, maar da's weer een aparte discussie. Dat heeft (volledig persoonlijke mening!) totaal niks meer met motorRIJDEN te maken...
Nil volentibus arduum

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

Ieder zijn mening he Image Maar ik blijf bij mijn mening over die zaken ,ik heb dat jaren mogen meemaken en wij reden toen ook tussen de 350 en de 500 km per dag en dat ging vlot Image



Rede van bijwerken:ik zag een grote fout staan Image Image

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

v

Voor mij is de baksteenformatie ideaal op snel- en andere verbindingswegen: je houdt de groep redelijk kort en het overzicht is blijft behoorlijk (max 6?7 motoren). Als het parcours echter begint te slingeren, dan liever geen baksteen meer, maar dat had ik al eerder vermeld. Ik kom echter regelmatig groepen tegen die halstarrig vasthouden aan dat formatierijden, zelfs door de bochten. Ik heb dan een sterk vermoeden dat deze mensen niet zoveel ervaring hebben op 2 wielen en van zodra de gelegenheid zich voordoet, zal ik ze zo snel als mogelijk voorbijsteken. Image

[


Waar ik het over had was altijd wel met ongeveer de zelfde gasten een clubje waar toen een 100 man in was maar zondags toch een 15 a 20 of 25 man meereed maar tot zover Image maar nu over da rijden gelijk ik al eerder zegde kom je nen bocht tegen neem je je ideale lijn , da kan want als er goed in baksteenformatie gereden is hangt er niemand naast je en dan kan dat en na den bocht terug in formatie.En dan ging toen zeer vlot Image

Verder ga ik het er niet meer over hebben, ik ben toch niet te overtuigen van het tegendeel Image , ik ben blij da ik die 9 jaren heb mogen meemaken was plezant , nu ook nog maar toen Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Raketman »

Maar ook met mensen waarmee je dikwijls op schok zijt kunnen er dingen gebeuren waar je je niet aan verwacht. De aandacht mag dus nooit verslappen als je met de motor op weg bent.
Dat is iets wat in de praktijk altijd wel eens gebeurd. Den eerste die op een rit van 4-5 uur (of langer) elke minuut supergeconcentreerd zit zonder enig moment van concentratieverslapping moet ik nog tegenkomen. Bijgevolg ga ik zelfs niet graag met bekenden bakstenen. Gelijk hoe is er altijd op een bepaald moment vermindering van de aandacht en de verleiding om u te "laten rijden" door de groep vergroot alleen maar door het baksteenrijden. Efkes u laten leiden door diegene voor u, niks gemakkelijker...dat merk ik genoeg wanneer ik beginnende (en zelfs ervaren) motards achter mij laat rijden, en vervolgens voor mij. Het tempo vertraagt dan ineens redelijk sterk, want nu moeten ze zelf gaan nadenken Image . Van beide systemen valt dus bij te leren, maar op een redelijk sterk verschillende manier. Anderzijds, als ze achter mij rijden moet ik dikwijls eens laten weten dat ze best wat meer afstand nemen want even dikwijls komen ze na een tijdje veel te kort op mijn gat plakken. Als ik dan een fout maak is't dubbel koekenbak Image . Da's een verantwoordelijkheid die ik op die manier liever niet wil, want ik ga ervan uit dat ik zelf verre van feilloos ben. Dan moet een ander niet mee in de miserie duikelen.

Ik kan vele voorbeelden geven (met eigen ogen gezien) van kuddegeest waarbij meerdere motards in de fout gingen omdat ze de controle afgaven aan andere rijders. De formatie was altijd baksteen en veel te kort opeen. Aja, want baksteen is veilig, ge rijdt immers op een lijn naast uwe voorligger Image ...Totdat die voorligger bij een probleem niet schoon op zijn "voorgeschreven" lijn en plaats blijft, en dan blijkt ineens dat de concepten "volgafstand" en "reaktietijd" schromelijk onderschat worden. Gevolg : een bende motards op nen hoop.
Ge kunt er uren over doorgaan natuurlijk, en uiteindelijk is het niet in baksteenrijden geen onderdeel van de wegcode. Wel baksteen rijden ook niet trouwens, dus iedereen moet maar doen waar hij zin in heeft. Maar op't eind van de discussie heb ik nog nooit geen sluitend argument gehoord om het wel te doen. Het vergroten van het frontaal oppervlak hoort daar voor mij persoonlijk dus niet bij bvb, want dat wil per definitie weer zeggen dat ge rekent op anderen om een deel van uw veiligheid te garanderen. Op't moment dat het daar over gaat doet den deze niet meer mee Image .

De laatste jaren hou ik mij liever bezig met wat de motorrijder zelf kan doen ivm risico-inschatting en herkenning (kunt ge zelf heel veel aan doen) ipv het eindeloos leuteren over de stoute automobilisten die ons om allerlei redenen niet zien (kunt ge, alle fluo vestjes ten spijt eigenlijk niks aan doen). Vandaar dat het baksteenrijden sedertdien ook zo laag op de prioriteitenlijst gezakt is, want dat is nu eenmaal niet bevorderlijk voor het zelfstandig rijden waarbij ge uw eigen waarde geeft aan de risico's die zich bij elke rit voordoen...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Stefke »

besluit over dat baksteenrijden: zand erover.... Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by zappa »

besluit over dat baksteenrijden: zand erover.... Image

sja ik moest te lang werken om nog voor da zand ietske te zeggen Image

Als ge met baksteen wil zeggen, strak in die struktuur rijden, dan doe ik dat ook nooit, maar ik rij niet graag achter of in 't spoor van (tenzij offroad Image ) iemand anders. Ik zit nogal graag ne keer rond te kijken Image of niet op te letten in 't algemeen Image en al die voor me ineens freint en ik zie dat niet, dan kan ik hoogstens dienen ineens naast me zien ipv dien te voelen Image Image Image Image
Dus rij ik liefst een beetje schuin achter de voormijrijder, en dan niet strak op die plaats ik wissel, want ja bij voorrang v rechts zit ik liever wat meer naar de linkse kant van de weg, idem bij onoverzichtelijke opritten, geparkeerde auto's... En bij tegenliggende vrachtverkeer liever ietske naar 't midden etc. Ik rij gewoon schuin achter mits wat geheen en weer.

't zal dus meer kasseisteen verband zijn? Image
sig nature

Post Reply