in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

v

Voor mij is de baksteenformatie ideaal op snel- en andere verbindingswegen: je houdt de groep redelijk kort en het overzicht is blijft behoorlijk (max 6?7 motoren). Als het parcours echter begint te slingeren, dan liever geen baksteen meer, maar dat had ik al eerder vermeld. Ik kom echter regelmatig groepen tegen die halstarrig vasthouden aan dat formatierijden, zelfs door de bochten. Ik heb dan een sterk vermoeden dat deze mensen niet zoveel ervaring hebben op 2 wielen en van zodra de gelegenheid zich voordoet, zal ik ze zo snel als mogelijk voorbijsteken. Image

[


Waar ik het over had was altijd wel met ongeveer de zelfde gasten een clubje waar toen een 100 man in was maar zondags toch een 15 a 20 of 25 man meereed maar tot zover Image maar nu over da rijden gelijk ik al eerder zegde kom je nen bocht tegen neem je je ideale lijn , da kan want als er goed in baksteenformatie gereden is hangt er niemand naast je en dan kan dat en na den bocht terug in formatie.En dan ging toen zeer vlot Image

Verder ga ik het er niet meer over hebben, ik ben toch niet te overtuigen van het tegendeel Image , ik ben blij da ik die 9 jaren heb mogen meemaken was plezant , nu ook nog maar toen Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Raketman »

Maar ook met mensen waarmee je dikwijls op schok zijt kunnen er dingen gebeuren waar je je niet aan verwacht. De aandacht mag dus nooit verslappen als je met de motor op weg bent.
Dat is iets wat in de praktijk altijd wel eens gebeurd. Den eerste die op een rit van 4-5 uur (of langer) elke minuut supergeconcentreerd zit zonder enig moment van concentratieverslapping moet ik nog tegenkomen. Bijgevolg ga ik zelfs niet graag met bekenden bakstenen. Gelijk hoe is er altijd op een bepaald moment vermindering van de aandacht en de verleiding om u te "laten rijden" door de groep vergroot alleen maar door het baksteenrijden. Efkes u laten leiden door diegene voor u, niks gemakkelijker...dat merk ik genoeg wanneer ik beginnende (en zelfs ervaren) motards achter mij laat rijden, en vervolgens voor mij. Het tempo vertraagt dan ineens redelijk sterk, want nu moeten ze zelf gaan nadenken Image . Van beide systemen valt dus bij te leren, maar op een redelijk sterk verschillende manier. Anderzijds, als ze achter mij rijden moet ik dikwijls eens laten weten dat ze best wat meer afstand nemen want even dikwijls komen ze na een tijdje veel te kort op mijn gat plakken. Als ik dan een fout maak is't dubbel koekenbak Image . Da's een verantwoordelijkheid die ik op die manier liever niet wil, want ik ga ervan uit dat ik zelf verre van feilloos ben. Dan moet een ander niet mee in de miserie duikelen.

Ik kan vele voorbeelden geven (met eigen ogen gezien) van kuddegeest waarbij meerdere motards in de fout gingen omdat ze de controle afgaven aan andere rijders. De formatie was altijd baksteen en veel te kort opeen. Aja, want baksteen is veilig, ge rijdt immers op een lijn naast uwe voorligger Image ...Totdat die voorligger bij een probleem niet schoon op zijn "voorgeschreven" lijn en plaats blijft, en dan blijkt ineens dat de concepten "volgafstand" en "reaktietijd" schromelijk onderschat worden. Gevolg : een bende motards op nen hoop.
Ge kunt er uren over doorgaan natuurlijk, en uiteindelijk is het niet in baksteenrijden geen onderdeel van de wegcode. Wel baksteen rijden ook niet trouwens, dus iedereen moet maar doen waar hij zin in heeft. Maar op't eind van de discussie heb ik nog nooit geen sluitend argument gehoord om het wel te doen. Het vergroten van het frontaal oppervlak hoort daar voor mij persoonlijk dus niet bij bvb, want dat wil per definitie weer zeggen dat ge rekent op anderen om een deel van uw veiligheid te garanderen. Op't moment dat het daar over gaat doet den deze niet meer mee Image .

De laatste jaren hou ik mij liever bezig met wat de motorrijder zelf kan doen ivm risico-inschatting en herkenning (kunt ge zelf heel veel aan doen) ipv het eindeloos leuteren over de stoute automobilisten die ons om allerlei redenen niet zien (kunt ge, alle fluo vestjes ten spijt eigenlijk niks aan doen). Vandaar dat het baksteenrijden sedertdien ook zo laag op de prioriteitenlijst gezakt is, want dat is nu eenmaal niet bevorderlijk voor het zelfstandig rijden waarbij ge uw eigen waarde geeft aan de risico's die zich bij elke rit voordoen...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Stefke »

besluit over dat baksteenrijden: zand erover.... Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by zappa »

besluit over dat baksteenrijden: zand erover.... Image

sja ik moest te lang werken om nog voor da zand ietske te zeggen Image

Als ge met baksteen wil zeggen, strak in die struktuur rijden, dan doe ik dat ook nooit, maar ik rij niet graag achter of in 't spoor van (tenzij offroad Image ) iemand anders. Ik zit nogal graag ne keer rond te kijken Image of niet op te letten in 't algemeen Image en al die voor me ineens freint en ik zie dat niet, dan kan ik hoogstens dienen ineens naast me zien ipv dien te voelen Image Image Image Image
Dus rij ik liefst een beetje schuin achter de voormijrijder, en dan niet strak op die plaats ik wissel, want ja bij voorrang v rechts zit ik liever wat meer naar de linkse kant van de weg, idem bij onoverzichtelijke opritten, geparkeerde auto's... En bij tegenliggende vrachtverkeer liever ietske naar 't midden etc. Ik rij gewoon schuin achter mits wat geheen en weer.

't zal dus meer kasseisteen verband zijn? Image
sig nature

Post Reply