in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Californian Motorcycle Handbook in pdf en online

Post by zappa »

als ik me niet vergis, dacht ik dat Raketman geen voorstander is van in baksteen formatie te rijden? ?

Op de baan voel ik me daar eigenlijk wel beter bij en ja in bochten neemt ge uwen bocht gelijk of dat ge zelf wil (of kan Image ) dan kijk ik nie meer graag langs de voorrijder, maar op lange stukken zie ik toch gelijk iets verder. Als ik met husatje offroad ben dan pas ik dat niet toe Image
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Californian Motorcycle Handbook in pdf en online

Post by laouen »

wel, ik vraag mij ook wel af wat er fout is met dat baksteengedoe. Persoonlijk vind ik dat een schoon regeling omdat ge dan tenminste weet waar je plaats in de groep is.
Image

Ik merk dat ik automatisch in baksteen-formatie ga rijden als ik achter iemand anders rijd. Zelfs als je genoeg afstand houdt, rijdt die toch vaak net in je gezichtsveld en baksteengewijs zie je gewoon meer vind ik.

Maar het is geen gouden regel h?! Een gezonde dosis gezond verstand is daarbij veel belangrijker me dunkt. Als er van de andere kant bvb een traktor, bus of camion af komt, zal ik zowiezo naar rechts gaan zodat achterop komend verkeer me beter ziet afkomen. Op de autostrade zal ik om dezelfde reden naar links uitwijken als we een camion of iets anders 'groots' voorbij steken. Kwestie van iets meer reactietijd te hebben als die ineens beslist om naar links te komen denk ik. Dan kunnen die bakstenen toch efkes de boom in...

Die regelkes zijn voor mij geen wetten, eerder 'guidelines' Image en hier en daar haal je er wel 'ns iets interessants en bruikbaars uit. Da's net ook de reden waarom ik zo graag bij verschillende organisaties cursus ga volgen. Iedereen heeft een andere aanpak en een ander stokpaardje, of legt iets net wat anders uit en je haalt daar gewoon uit wat belangrijk is of waar je op dat moment wat aan hebt.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Californian Motorcycle Handbook in pdf en online

Post by fore »

Ik heb ook 2 centen ....

Meestal is het mijn 'reflex' om in baksteen-verband te rijden op de rechtere stukken ottostrades en gewestwegen. Het lijkt me de veiligste (afstand) en minst asociale methode (kortere sliert) te zijn om met 'een groep' door het verkeer te rijden.

Als je gaat 'sjezen' in de groep of in bochtige omgevingen gaat rijden, dan is dat baksteen-gedoe idd waardeloos wegens geen ideale rijlijn.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Muug »

ik denk dat hier zinnige dingen gezegd worden.

- een groep waar geen regels zijn, verwordt tot chaos. Op voorhand regelen wie de voorrijder is, wie de staartrijder, de beginners vooraan zetten en afspreken dat er binnen de groep niet ingehaald wordt zijn zeer nuttige regels. Zo blijf je ordentelijk rijden, vertrekken en stoppen. Ik heb al teveel bijna-accidenten gezien bij 't vertrek na een tankstop.
- in gevaarloze rechtdoor-situaties is de baksteenformatie inderdaad een mooie oplossing.
- ten allen tijde moet elke rijder voor zichzelf zijn beste positie kunnen innemen, zonder te moeten vrezen dat zijn achterrijder half naast hem hangt. Vooral hier wringt meestal het schoentje: groepsrijders worden te snel kudderijders wier geest op "standby" staat.

Kortom, Laouen's opmerking om die regels op een verstandige wijze als "guidelines" te beschouwen vat het ongeveer geheel samen. Helaas wordt die belangrijke zienswijze in de literatuur en in opleidingen nogal snel weggelaten en wordt er met veel nadruk promotie gemaakt voor een heel strakke baksteenformatie. In zo'n strakke formatie rijdt iedereen te dicht op elkaar, en hoe verder achteraan in de groep, hoe minder zicht je hebt op het verkeer en de omgeving. Om maar te zwijgen over de hectoliters "doemp" die ge moogt inademen onder het rijden of bij stilstand... Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by laouen »

die kuddegeest is idd het grootste gevaar van in groep rijden...

Ik heb nogal de gewoonte om bij een voorrang van rechts wat in te houden en te remmen als er iemand aan komt, ook in groep. Maar bij anderen wordt dat blijkbaar vaak verwaarloosd. Als de eerste gepasseerd is, volgt de rest blindelings.

Ik heb zo al vaak piepende remmen en ow shit momentjes achter mij gehad in zo'n situatie Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Droopy »

...Ik heb nogal de gewoonte om bij een voorrang van rechts wat in te houden en te remmen als er iemand aan komt, ook in groep. Maar bij anderen wordt dat blijkbaar vaak verwaarloosd. Als de eerste gepasseerd is, volgt de rest blindelings.

Ik heb zo al vaak piepende remmen en ow shit momentjes achter mij gehad in zo'n situatie Image
Daarom da'k op zo'n momenten liever even asociaal ben de kudde volg, dat lijkt mij in zo'n situatie veiliger voor de groep en voor diene mens die van rechts komt (maar eigenlijk feitelijk is het fout). Image

In mijn kenniskring zitten twee mensen die niet zo baksteen minded zijn en met hen ga ik eenvoudigweg niet meer in groep rijden. Image

Dan ga'k liever op het gemak een pint drinken Image met die mensen en solo rijden of met een ervaren groep rijden.
zoals Aleph al vermelde : goede afspraken maken goede vrienden (alhoewel dat met een bende ervaren rijders meestal automtisch gaat;)
Leve de baksteen dus.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

Als je met een groepje of groep op weg bent van neem nu 10 a 20 man eigenlijk niks makkelijker dan baksteenformatie. iedereen heeft overzicht en plaats .Is volgens mij ook de gemakkelijkste manier om de groep samen te houden,jaren mee op weg geweest om voor zo een groep de baan af te zetten Image In de bochten is het toch normaal denk ik dat je de juiste lijn neemt Image kan ook want normaal hangt er niemand naast je , en eenmaal de bocht voorbij terug baksteenformatie en dan gaat da zeer vlotjes vooruit Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by duibhce Kaelann »

Als je met een groepje of groep op weg bent van neem nu 10 a 20 man eigenlijk niks makkelijker dan baksteenformatie.
10 a 20 man Image
Da's misschien goed voor de autostrade. Maar verder vind ik 6-8 echt wel de max voor een groep. En dan nog liefst mensen waar ik al mee samen gereden heb. Anders rijd ik liever alleen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

Als je met een groepje of groep op weg bent van neem nu 10 a 20 man eigenlijk niks makkelijker dan baksteenformatie.
10 a 20 man Image
Da's misschien goed voor de autostrade. Maar verder vind ik 6-8 echt wel de max voor een groep. En dan nog liefst mensen waar ik al mee samen gereden heb. Anders rijd ik liever alleen.
Image Ja gewoonlijk was dat toch elke zondag tussen de 10 en de 20 man soms 25 man , wij reden ook in de Ardennen ook in de Eifel en in luxemburg en Nederland en dat ging zeer vlotjes over de gewone baan,we waren wel met vier man om de wegen af te zetten, ik vond dat eigenlijk wel plezant zo die wegen afzetten voor die groep

Gewoonlijk was dat tot in Luik of achter Luik de autostrade en dan verder de binnenwegen

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Droopy »

euhhhhh, is er al iemand die zich al afgevraagd heeft WAAROM Raketman zo contra die vermaledijde baksteenformatie is? Hij zal daar toch wel een reden voor hebben, nee?
Als ik het me goed kan herinneren heeft meneer Raket op een of ander forum ooit eens zijn mening daarover geformuleerd. Image
Voor zover ik het nog weet (correct me if i'm wrong) is hij er voorstander van is dat iedereen zijn eigen rijlijnen volgt en dat je, met voldoende afstand te houden, ook voldoende kan zien om te anticiperen. Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by laouen »

Voor zover ik het nog weet (correct me if i'm wrong) is hij er voorstander van is dat iedereen zijn eigen rijlijnen volgt en dat je, met voldoende afstand te houden, ook voldoende kan zien om te anticiperen. Image
dat is dus basically wat ik ook doe, maar dat resulteert op lange rechte stukken zoals een autostrade wel in een baksteentje omdat je dan gewoon veel meer ziet.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2908
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Stefke »

Als je met een groepje of groep op weg bent van neem nu 10 a 20 man eigenlijk niks makkelijker dan baksteenformatie.
10 a 20 man Image
Da's misschien goed voor de autostrade. Maar verder vind ik 6-8 echt wel de max voor een groep. En dan nog liefst mensen waar ik al mee samen gereden heb. Anders rijd ik liever alleen.
Image Ja gewoonlijk was dat toch elke zondag tussen de 10 en de 20 man soms 25 man , wij reden ook in de Ardennen ook in de Eifel en in luxemburg en Nederland en dat ging zeer vlotjes over de gewone baan,we waren wel met vier man om de wegen af te zetten, ik vond dat eigenlijk wel plezant zo die wegen afzetten voor die groep

Gewoonlijk was dat tot in Luik of achter Luik de autostrade en dan verder de binnenwegen
Image Image Image ohhhh boy, dan pakt ge toch beter den bus? dat is pas groepsrijden! neemt minder plaats in, vervuilt waarschijnlijk ook minder en ge kunt onderweg nog eens een klapke doen met uw medepassagiers! Image Image

User avatar
Stefke
Posts: 2908
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Stefke »

euhhhhh, is er al iemand die zich al afgevraagd heeft WAAROM Raketman zo contra die vermaledijde baksteenformatie is? Hij zal daar toch wel een reden voor hebben, nee?
Als ik het me goed kan herinneren heeft meneer Raket op een of ander forum ooit eens zijn mening daarover geformuleerd. Image
Voor zover ik het nog weet (correct me if i'm wrong) is hij er voorstander van is dat iedereen zijn eigen rijlijnen volgt en dat je, met voldoende afstand te houden, ook voldoende kan zien om te anticiperen. Image
Raketmans heeft mij dat eens proberen uitleggen en dat is hem zelfs aardig gelukt. Image Het is gewoon een kwestie van logisch denken. Alez, zo heb ik toch begrepen... Image
Als ge solo rijdt dan rij je waar je wil, ttz wat voor u zelf de interessantste, veiligste positie op de rijbaan is. dat is dus afhankelijk van de situatie (plaatsgesteldheid, staat wegdek, zicht(baarheid)) altijd wel ergens anders.

Als ge met meerdere motoren op stap zijt gaan we ineens in zo baksteenformatie rijden? Ene linksvoor, ene rechts erachter enzoverder. En dan liefst niet te ver uiteen, zeg maar eerder of bijna altijd veel te kort bijeen! Waarom? om beter te zien toch niet? Om geen auto's tussen te laten? Om niet verloren te rijden?

Ten eerste:
Uw plaats op de rijbaan wordt zo eigenlijk voor u vastgelegd. Velen kiezen kiezen eigenlijk niet meer de veiligste plaats om te rijden. Wat doe je met die voorrang van rechts? Toch rechts blijven rijden? Wat doe je met die tegenligger van 40ton? Toch links blijven rijden en vol in de turbulentie/onderdruk rijden? Wat doe je met die putten in het wegdek? Je kan je plaats wijzigen maar waar rij je dan tov je voor/achterliggers? Dikwijls gevaarlijk kortbij omdat er onderling veel te weinig afstand gehouden wordt.

Ten tweede:
Kijktechniek. de eerste 2 3 in de groep hebben nog een redelijk zicht en kunnen dus anticiperen. En de rest? Die kijken eigenlijk niet meer ver genoeg vooruit, die zijn meer bezig met de moto's voor hun. Wanneer gaan die reageren? Als het remlichtje van de moto voor hun aanspringt. Toch een beetje te laat denk ik dan. En wat zien die achterliggers dan nog van de weg voor hun? Ook niet echt veel? En wat zie je dan? Allemaal voetjes die uitgestoken worden om aan te geven dat er een drol, een pak stenen, een band op de rijbaan ligt. Sorry, voetjes moet volgens mij op de steunen blijven tijdens het rijden. En bij genoeg afstand houden en zelfstandig uw plaats op de rijbaan kiezen heb je die problemen veel minder of niet.

Ten derde:
Dat zelfstandig rijden verdwijnt dus in kuddegeest. De eerste 2 3 die vertragen nog voor een voorrang aan rechts, de rest rijdt er gewoon over zonder kijken, zonder vertragen.

Ten vierde:
Is dat dan zo erg als er een paar auto's komen tussen rijden? Eigenlijk niet. Is dat zo erg dat ge als laatste aan't rijden zijt en de rest gewoon niet ziet? Neen, die zullen wel op u wachten zeker?

Grootste probleem van dat groepsrijden is eigenlijk afstand houden, er wordt bijna altijd veel te kort bijeen gereden (ik doe daar ook graag aan mee Image ), Voordeel van dat groeprijden is dan weer dat ge als groep veel beter opvalt in het verkeer.

Doe ik dan niet mee aan dat groepsrijden? Bah liever niet, ik rij het liefst helemaal achteraan of helemaal vooraan, daar kan ik mijn goesting doen. Als ik tussenin sukkel dan ben ik een ongelofelijk varken. Image Image Vaste positie kiezen kan ik niet en afstand houden nog minder. (Sorry, beroepsmisvorming!!! Image ). Ga ik dan nooit met een paar onnozelaars rijden? Ojawel, hoe meer hoe liever, maar ze moeten minstens even onnozel zijn. En maximum een man of 6, 7.

Besluit: dat groepsrijden heeft in mijn ogen ook meer na- dan voordelen. En het gaat nog efkes (zolang er moto's rijden Image ) duren eer iedereen dat gaat inzien en daar gaat vanaf stappen. Image

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

.


Image Image Image ohhhh boy, dan pakt ge toch beter den bus? dat is pas groepsrijden! neemt minder plaats in, vervuilt waarschijnlijk ook minder en ge kunt onderweg nog eens een klapke doen met uw medepassagiers! Image Image
Maar als het om vervuiling gaat Image gaan we dan niet beter met zen allen tevoet of met de fiets Image


Maar in al die jaren da ik er mee mee reed is dat toch altijd goed vlot verlopen, wij reden toch ook een 350 tot een 500km op een zondag ,en gelijk ik al eerder aanhaalde In de bochten neem je je ideale lijn en na den bocht terug in formatie , het zal bij die motorrijders wel zijn meegevallen want elke zondag stonden zij er toch terug om een route te rijden

Ik rij tegenwoordig ook veel alleen of met twee , maar met zo een groep was ook plezant anders had ik zeker niet (dikwijls 's zaterdags) elke zondag meegereden toen , maar ik zette toen de banen wel mee af was ook plezant Image

Post Reply