in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by duibhce Kaelann »

Als je met een groepje of groep op weg bent van neem nu 10 a 20 man eigenlijk niks makkelijker dan baksteenformatie.
10 a 20 man Image
Da's misschien goed voor de autostrade. Maar verder vind ik 6-8 echt wel de max voor een groep. En dan nog liefst mensen waar ik al mee samen gereden heb. Anders rijd ik liever alleen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

Als je met een groepje of groep op weg bent van neem nu 10 a 20 man eigenlijk niks makkelijker dan baksteenformatie.
10 a 20 man Image
Da's misschien goed voor de autostrade. Maar verder vind ik 6-8 echt wel de max voor een groep. En dan nog liefst mensen waar ik al mee samen gereden heb. Anders rijd ik liever alleen.
Image Ja gewoonlijk was dat toch elke zondag tussen de 10 en de 20 man soms 25 man , wij reden ook in de Ardennen ook in de Eifel en in luxemburg en Nederland en dat ging zeer vlotjes over de gewone baan,we waren wel met vier man om de wegen af te zetten, ik vond dat eigenlijk wel plezant zo die wegen afzetten voor die groep

Gewoonlijk was dat tot in Luik of achter Luik de autostrade en dan verder de binnenwegen

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Droopy »

euhhhhh, is er al iemand die zich al afgevraagd heeft WAAROM Raketman zo contra die vermaledijde baksteenformatie is? Hij zal daar toch wel een reden voor hebben, nee?
Als ik het me goed kan herinneren heeft meneer Raket op een of ander forum ooit eens zijn mening daarover geformuleerd. Image
Voor zover ik het nog weet (correct me if i'm wrong) is hij er voorstander van is dat iedereen zijn eigen rijlijnen volgt en dat je, met voldoende afstand te houden, ook voldoende kan zien om te anticiperen. Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by laouen »

Voor zover ik het nog weet (correct me if i'm wrong) is hij er voorstander van is dat iedereen zijn eigen rijlijnen volgt en dat je, met voldoende afstand te houden, ook voldoende kan zien om te anticiperen. Image
dat is dus basically wat ik ook doe, maar dat resulteert op lange rechte stukken zoals een autostrade wel in een baksteentje omdat je dan gewoon veel meer ziet.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2903
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Stefke »

Als je met een groepje of groep op weg bent van neem nu 10 a 20 man eigenlijk niks makkelijker dan baksteenformatie.
10 a 20 man Image
Da's misschien goed voor de autostrade. Maar verder vind ik 6-8 echt wel de max voor een groep. En dan nog liefst mensen waar ik al mee samen gereden heb. Anders rijd ik liever alleen.
Image Ja gewoonlijk was dat toch elke zondag tussen de 10 en de 20 man soms 25 man , wij reden ook in de Ardennen ook in de Eifel en in luxemburg en Nederland en dat ging zeer vlotjes over de gewone baan,we waren wel met vier man om de wegen af te zetten, ik vond dat eigenlijk wel plezant zo die wegen afzetten voor die groep

Gewoonlijk was dat tot in Luik of achter Luik de autostrade en dan verder de binnenwegen
Image Image Image ohhhh boy, dan pakt ge toch beter den bus? dat is pas groepsrijden! neemt minder plaats in, vervuilt waarschijnlijk ook minder en ge kunt onderweg nog eens een klapke doen met uw medepassagiers! Image Image

User avatar
Stefke
Posts: 2903
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Stefke »

euhhhhh, is er al iemand die zich al afgevraagd heeft WAAROM Raketman zo contra die vermaledijde baksteenformatie is? Hij zal daar toch wel een reden voor hebben, nee?
Als ik het me goed kan herinneren heeft meneer Raket op een of ander forum ooit eens zijn mening daarover geformuleerd. Image
Voor zover ik het nog weet (correct me if i'm wrong) is hij er voorstander van is dat iedereen zijn eigen rijlijnen volgt en dat je, met voldoende afstand te houden, ook voldoende kan zien om te anticiperen. Image
Raketmans heeft mij dat eens proberen uitleggen en dat is hem zelfs aardig gelukt. Image Het is gewoon een kwestie van logisch denken. Alez, zo heb ik toch begrepen... Image
Als ge solo rijdt dan rij je waar je wil, ttz wat voor u zelf de interessantste, veiligste positie op de rijbaan is. dat is dus afhankelijk van de situatie (plaatsgesteldheid, staat wegdek, zicht(baarheid)) altijd wel ergens anders.

Als ge met meerdere motoren op stap zijt gaan we ineens in zo baksteenformatie rijden? Ene linksvoor, ene rechts erachter enzoverder. En dan liefst niet te ver uiteen, zeg maar eerder of bijna altijd veel te kort bijeen! Waarom? om beter te zien toch niet? Om geen auto's tussen te laten? Om niet verloren te rijden?

Ten eerste:
Uw plaats op de rijbaan wordt zo eigenlijk voor u vastgelegd. Velen kiezen kiezen eigenlijk niet meer de veiligste plaats om te rijden. Wat doe je met die voorrang van rechts? Toch rechts blijven rijden? Wat doe je met die tegenligger van 40ton? Toch links blijven rijden en vol in de turbulentie/onderdruk rijden? Wat doe je met die putten in het wegdek? Je kan je plaats wijzigen maar waar rij je dan tov je voor/achterliggers? Dikwijls gevaarlijk kortbij omdat er onderling veel te weinig afstand gehouden wordt.

Ten tweede:
Kijktechniek. de eerste 2 3 in de groep hebben nog een redelijk zicht en kunnen dus anticiperen. En de rest? Die kijken eigenlijk niet meer ver genoeg vooruit, die zijn meer bezig met de moto's voor hun. Wanneer gaan die reageren? Als het remlichtje van de moto voor hun aanspringt. Toch een beetje te laat denk ik dan. En wat zien die achterliggers dan nog van de weg voor hun? Ook niet echt veel? En wat zie je dan? Allemaal voetjes die uitgestoken worden om aan te geven dat er een drol, een pak stenen, een band op de rijbaan ligt. Sorry, voetjes moet volgens mij op de steunen blijven tijdens het rijden. En bij genoeg afstand houden en zelfstandig uw plaats op de rijbaan kiezen heb je die problemen veel minder of niet.

Ten derde:
Dat zelfstandig rijden verdwijnt dus in kuddegeest. De eerste 2 3 die vertragen nog voor een voorrang aan rechts, de rest rijdt er gewoon over zonder kijken, zonder vertragen.

Ten vierde:
Is dat dan zo erg als er een paar auto's komen tussen rijden? Eigenlijk niet. Is dat zo erg dat ge als laatste aan't rijden zijt en de rest gewoon niet ziet? Neen, die zullen wel op u wachten zeker?

Grootste probleem van dat groepsrijden is eigenlijk afstand houden, er wordt bijna altijd veel te kort bijeen gereden (ik doe daar ook graag aan mee Image ), Voordeel van dat groeprijden is dan weer dat ge als groep veel beter opvalt in het verkeer.

Doe ik dan niet mee aan dat groepsrijden? Bah liever niet, ik rij het liefst helemaal achteraan of helemaal vooraan, daar kan ik mijn goesting doen. Als ik tussenin sukkel dan ben ik een ongelofelijk varken. Image Image Vaste positie kiezen kan ik niet en afstand houden nog minder. (Sorry, beroepsmisvorming!!! Image ). Ga ik dan nooit met een paar onnozelaars rijden? Ojawel, hoe meer hoe liever, maar ze moeten minstens even onnozel zijn. En maximum een man of 6, 7.

Besluit: dat groepsrijden heeft in mijn ogen ook meer na- dan voordelen. En het gaat nog efkes (zolang er moto's rijden Image ) duren eer iedereen dat gaat inzien en daar gaat vanaf stappen. Image

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

.


Image Image Image ohhhh boy, dan pakt ge toch beter den bus? dat is pas groepsrijden! neemt minder plaats in, vervuilt waarschijnlijk ook minder en ge kunt onderweg nog eens een klapke doen met uw medepassagiers! Image Image
Maar als het om vervuiling gaat Image gaan we dan niet beter met zen allen tevoet of met de fiets Image


Maar in al die jaren da ik er mee mee reed is dat toch altijd goed vlot verlopen, wij reden toch ook een 350 tot een 500km op een zondag ,en gelijk ik al eerder aanhaalde In de bochten neem je je ideale lijn en na den bocht terug in formatie , het zal bij die motorrijders wel zijn meegevallen want elke zondag stonden zij er toch terug om een route te rijden

Ik rij tegenwoordig ook veel alleen of met twee , maar met zo een groep was ook plezant anders had ik zeker niet (dikwijls 's zaterdags) elke zondag meegereden toen , maar ik zette toen de banen wel mee af was ook plezant Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by laouen »

De regel van het aangezicht van je voorrijder te zien in zijn of haar spiegel is al een begin maar eigenlijk nog veel te dicht...
Wat doe je als die een spiegelend of donker vizier heeft Image Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by duibhce Kaelann »

een spiegelend vizier
als ge uw eigen ziet zijt ge te dicht Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Tom Thumper »

Tja, in groep rijden is dus niet zonder risico.

Het afzetten van de weg is hier ook al een paar keer aan bod gekomen. Kan dat zomaar? En geeft dat ergens een voordeel? Ik heb zo het gevoel dat daardoor nog meer een kuddegeest gecre?erd wordt wat de veiligheid niet echt ten goede komt. Laatste rit offroad in grotere groep werd dat ook een paar keer gedaan. Ik moet zeggen dat ik toch heel erg op mijn hoede bleef op deze plaatsen. Ook waren er geregeld mensen die teken deden dat je veilig kon oversteken, zelfs daar bleef ik heel aandachtig checken en dubbel checken of het wel klopte. Maar ja, ik ben dan ook een watje h
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

Tja, in groep rijden is dus niet zonder risico.

Het afzetten van de weg is hier ook al een paar keer aan bod gekomen. Kan dat zomaar? En geeft dat ergens een voordeel? Ik heb zo het gevoel dat daardoor nog meer een kuddegeest gecre?erd wordt wat de veiligheid niet echt ten goede komt. Laatste rit offroad in grotere groep werd dat ook een paar keer gedaan. Ik moet zeggen dat ik toch heel erg op mijn hoede bleef op deze plaatsen. Ook waren er geregeld mensen die teken deden dat je veilig kon oversteken, zelfs daar bleef ik heel aandachtig checken en dubbel checken of het wel klopte. Maar ja, ik ben dan ook een watje h?!
Heeft met kuddegeest niks te maken Image Maar als je ergens in een club bent neem nu met 40 rijdende leden , moet je het zo wel doen. wie zal er beslissen of je mee mag rijden of niet dus die gasten die dan opdagen kan je zo mee laten rijden en anders is da niet te doen om ze bijeen te houden,als ergens in een club gaan kuddevorming is ja se, maar dan is dat bij elke bijeenkomst want dan kan je niks meer met 3 a 15 of meer man doen zonder de stempel van kudde opgeplakt te krijgen Image ,
Van die baan afzetten(moest je wel in orde zijn plaatje ,fluovesje, band ) ja dat kon zo maar ooit in Brussel is de baan afgezet en toen nog de rijkswacht kwam van tegenovergestelde richting met zwaailicht en sirene op , zij konden toen ook vlot over die weg passeren omdat wij daar stonden (kruispunt tussen huizen geen zicht op de baan die kruiste )en de bijrijder stak zijn Image op Image , maar de baan afzetten doe ik ni meer te veel Trajectcontrole , tegenwoordig rij ik toch gewoonlijk alleen of met een paar man Image , maar in die 8 of 9 jaar da ik da deed is er toch geen enkel ongeluk gebeurd , en zij maar zeker als je zo rondrijdt gaat het toch wel vlot vooruit mits goede afspraken Image
En als er dan iemand op de baan staat wil ni zeggen dat je niet meer moet kijken als je de baan opkomt
Maar ter verduidelijking als je de baan afzet moet je de cowboy niet uithangen en niet voor ne wagen vliegen en die laten stoppen Image je gaat op de baan staan wanneer ze vrij is en komt er dan van ver ne wagen of iets anders aan, hou je die tegen en dan gaat da vlot, als je de baan afzet moet je niet naar het landschap en zo kijken maar wel heel den dag er met je gedachten bij blijven en zorgen dat je terug veilig van voor geraakt , zolang ik dat gedaan heb was dat toch plezant en bij mij was het voor die officieel lessen die je er nu voor kunt volgen Image

Ik heb dat verschillende jaren zo meegemaakt ik kan geen nadelen daar over zeggen of bedenken
Rij je niet graag in groep moet je zo niet rijden , rij je wel graag in groep is he volgens mij zo eerste klas mits goede afspraken Image Image

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by F M »

Banen afzetten = wegkapiteins, voor alle duidelijkheid.

Dat heb ik ook al gedaan bij ritten van het werk. Is inderdaad plezant, maar ik vind het eigenlijk wel iet of wat gevaarlijk. Je moet immers altijd opnieuw van achter naar voor, dus de groep voorbijsteken.

Dat is het plezante ervan, maar eigenlijk ook het gevaarlijke. Image

Nu doen we dat niet meer. Waardoor het nu rijden is in een relatief grote groep, met snelheid aangepast aan de langzaamste. En dan is het heel wat minder leuk... Image En er zijn een aantal erg onervaren mensen tussen, wat het in groep rijden nog wat gevaarlijker maakt.

Eigenlijk rijd ik zelf dus ook liever niet in al te grote groepen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Tom Thumper »

Als ik het over kuddegeest had, dan ging het mij niet over rijden in groep op zich. Met een grotere groep samen dingen doen is best plezant en er gaat daarom geen kuddegeest komen. Nee, ik had het eerder over 'blindelings' de groep volgen en gewoon maar doorrijden omdat de anderen dat ook doen. Er is hier al een paar keer het voorbeeld gegeven over het niet stoppen voor een voorrang van rechts omdat die voor u rijden dat ook doen. En ja, ik heb mezelf er ook al op betrapt. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by Raketman »

euhhhhh, is er al iemand die zich al afgevraagd heeft WAAROM Raketman zo contra die vermaledijde baksteenformatie is? Hij zal daar toch wel een reden voor hebben, nee?
Mijn forumgebruik staat op een bijzonder laag pitje vantegenwoordig Image ... Voor de rest heeft mijn waarde collega een mooie samenvatting gegeven. Er zijn haast nul redenen te verzinnen waarom ge minstens den helft van den tijd een deel van de controle over uw eigen situatie zou weggeven aan een andere motorrijder. De meeste mensen met wie ik de laatste jaren nekeer ga rijden zullen al wel gemerkt hebben dat ik mij geen positie meer laat opdringen in ne groep. Als ik al nekeer toevallig mee in een formatie rij dan is dat op dat moment louter toeval, want dan wil dat zeggen dat ik daar volgens mijn eigen inschatting op de beste plaats rij wat betreft zien en gezien worden...

Wat mij vooral stoort is dat dat baksteengedoe nog steeds zo dikwijls als basispositie meegeven wordt bij groepsrijden. Instructeurs zouden ondertussen beter moeten weten denk ik dan...De oorsprong ervan is ook wel interessant : die is nagenoeg volledig afkomstig van het begin van de verplichte motoropleiding in '89. Toen die ingevoerd werden, hadden we op dat moment geen enkele specifiek opgeleide motorinstructeurs. De paar die er wel waren, waren MP's of rijkswachters die men dacht omwille van hun ervaring te kunnen inschakelen in de eerste opleidingen voor motorrijders en ook instructeurs. Wat men vergat, is dat die mannen opgeleid waren in het rijden in grote kolonnes om zich in groep van kazerne A naar kazerne B te begeven. Die manier van rijden in groep werd dan ook doorgegeven aan de eerste "burgerinstructeurs" (in wezen autoinstructeurs die toevallig ne moto staan hadden), die natuurlijk omwille van het gebrek aan ervaring al snel de subtiliteiten vergaten zoals het blijven zelfstandig denken en onmiddellijk opgeven van de kolonne indien er problemen opduiken. Met als gevolg dat ge nog steeds grotere kudde's motorrijders ziet voorbijkomen, die grotendeels onwetend en met een vals gevoel van veiligheid schoon op hun toegewezen plaatske blijven rijden.

Nu we de laatste jaren zelf de opleiding van instructeurs in ons pollekes gekregen hebben Image , zitten we natuurlijk aan de bron om dat onding [i:e5azoi2n]als definitie[/i:e5azoi2n] er tussenuit te pitsen...en tot mijn vreugde wordt het steeds meer en meer meegegeven met de nieuwe motorrijders. Groepsrijden : individueel blijven rijden, elkaar de ruimte ervoor geven om dat te doen, en op een lang recht stuk (autoroute du soleil ofzo) kunt ge nog nekeer in formatie gaan rijden indien daar behoefte aan is. Concrete afspraken maken hoe ge NAAST elkaar komt staan aan kruispunten om wachttijden en communicatie drastisch te verkorten enz enz. De feedback nadien is tot nu toe enkel positief : veel meer ontspannen rijden, veel leuker rijden, veel minder ergernis. Het gezellig en knus opeenkruipen hoeft niet met de moto, maar kunt ge beter houden voor een terraske...

Op dat vlak vind ik heel dat gedoe met die wegkapiteins zo mogelijks een nog veel groter drama, maar da's weer een aparte discussie. Dat heeft (volledig persoonlijke mening!) totaal niks meer met motorRIJDEN te maken...
Nil volentibus arduum

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: in groep in baksteenformatie rijden : pro en contra

Post by bompa »

Ieder zijn mening he Image Maar ik blijf bij mijn mening over die zaken ,ik heb dat jaren mogen meemaken en wij reden toen ook tussen de 350 en de 500 km per dag en dat ging vlot Image



Rede van bijwerken:ik zag een grote fout staan Image Image

Post Reply