euhhhhh, is er al iemand die zich al afgevraagd heeft WAAROM Raketman zo contra die vermaledijde baksteenformatie is? Hij zal daar toch wel een reden voor hebben, nee?
Als ik het me goed kan herinneren heeft meneer Raket op een of ander forum ooit eens zijn mening daarover geformuleerd.
Voor zover ik het nog weet (correct me if i'm wrong) is hij er voorstander van is dat iedereen zijn eigen rijlijnen volgt en dat je, met voldoende afstand te houden, ook voldoende kan zien om te anticiperen.
Raketmans heeft mij dat eens proberen uitleggen en dat is hem zelfs aardig gelukt.
Het is gewoon een kwestie van logisch denken. Alez, zo heb ik toch begrepen...
Als ge solo rijdt dan rij je waar je wil, ttz wat voor u zelf de interessantste, veiligste positie op de rijbaan is. dat is dus afhankelijk van de situatie (plaatsgesteldheid, staat wegdek, zicht(baarheid)) altijd wel ergens anders.
Als ge met meerdere motoren op stap zijt gaan we ineens in zo baksteenformatie rijden? Ene linksvoor, ene rechts erachter enzoverder. En dan liefst niet te ver uiteen, zeg maar eerder of bijna altijd veel te kort bijeen! Waarom? om beter te zien toch niet? Om geen auto's tussen te laten? Om niet verloren te rijden?
Ten eerste:
Uw plaats op de rijbaan wordt zo eigenlijk voor u vastgelegd. Velen kiezen kiezen eigenlijk niet meer de veiligste plaats om te rijden. Wat doe je met die voorrang van rechts? Toch rechts blijven rijden? Wat doe je met die tegenligger van 40ton? Toch links blijven rijden en vol in de turbulentie/onderdruk rijden? Wat doe je met die putten in het wegdek? Je kan je plaats wijzigen maar waar rij je dan tov je voor/achterliggers? Dikwijls gevaarlijk kortbij omdat er onderling veel te weinig afstand gehouden wordt.
Ten tweede:
Kijktechniek. de eerste 2 3 in de groep hebben nog een redelijk zicht en kunnen dus anticiperen. En de rest? Die kijken eigenlijk niet meer ver genoeg vooruit, die zijn meer bezig met de moto's voor hun. Wanneer gaan die reageren? Als het remlichtje van de moto voor hun aanspringt. Toch een beetje te laat denk ik dan. En wat zien die achterliggers dan nog van de weg voor hun? Ook niet echt veel? En wat zie je dan? Allemaal voetjes die uitgestoken worden om aan te geven dat er een drol, een pak stenen, een band op de rijbaan ligt. Sorry, voetjes moet volgens mij op de steunen blijven tijdens het rijden. En bij genoeg afstand houden en zelfstandig uw plaats op de rijbaan kiezen heb je die problemen veel minder of niet.
Ten derde:
Dat zelfstandig rijden verdwijnt dus in kuddegeest. De eerste 2 3 die vertragen nog voor een voorrang aan rechts, de rest rijdt er gewoon over zonder kijken, zonder vertragen.
Ten vierde:
Is dat dan zo erg als er een paar auto's komen tussen rijden? Eigenlijk niet. Is dat zo erg dat ge als laatste aan't rijden zijt en de rest gewoon niet ziet? Neen, die zullen wel op u wachten zeker?
Grootste probleem van dat groepsrijden is eigenlijk afstand houden, er wordt bijna altijd veel te kort bijeen gereden (ik doe daar ook graag aan mee
), Voordeel van dat groeprijden is dan weer dat ge als groep veel beter opvalt in het verkeer.
Doe ik dan niet mee aan dat groepsrijden? Bah liever niet, ik rij het liefst helemaal achteraan of helemaal vooraan, daar kan ik mijn goesting doen. Als ik tussenin sukkel dan ben ik een ongelofelijk varken.
Vaste positie kiezen kan ik niet en afstand houden nog minder. (Sorry, beroepsmisvorming!!!
). Ga ik dan nooit met een paar onnozelaars rijden? Ojawel, hoe meer hoe liever, maar ze moeten minstens even onnozel zijn. En maximum een man of 6, 7.
Besluit: dat groepsrijden heeft in mijn ogen ook meer na- dan voordelen. En het gaat nog efkes (zolang er moto's rijden
) duren eer iedereen dat gaat inzien en daar gaat vanaf stappen.